يبدو أن عواقب وفاة مطرب البوب الامريكي مايكل جاكسون قد تعدت حدود الحب الجماهيري واجتاحت لتخترق وتؤثر في الفنانين على مستوى العالم وقد ظهرت أولى هذه العلامات فى مصر مترجمة فى ما أسمته الصحافة بنجم الجيل تامر حسني أو منافس”الهضبة ” عمرو دياب في ظل المقارنة الدائمة بينهما اذ تجسدت روح المطرب العالمى فى صاحب أغنية “هى دي” وظهرت واضحة جلية.

فبعد وشم عمرو دياب وبنطلونه الساقط أطل علينا معشوق النساء ومحطم قلوب العذارى بزي غريب بل ومتناقض بعدما بدى بمظهر لم يعرفه الكثير من الوهلة الاولى إلا بعد تأمل وإمعان للنظر حيث حجبت البرنيطة التى يرتديها فى بوستره الجديد معالم وجهه ولم يدل على شخصيته سوى ذقنه..

وإذا أخذنا ” تمورة “بالوصف من أعلى رأسه الى أسفلها سنجد قبعة مايكل جاكسون الشهيرة واذا نزلت الى اسفل قليلاً ستجد كرافت رفيعة سوداء مع بدلة كلاسيكية على الطراز الامريكي واختتمها فى النهاية بحذاء رياضي حديث أو مايسمى “بالكوتشي” وكأنه خارج من حقبة الاربعينات فى السينما الامريكية بكل مافيها.

هذا الـ “لوك” جعل تامر لم يسلم من عبارات الانتقاد التى تناولته حيث وضعته فى اطار تشبيهي مع نجوم الغرب فى سينما الابيض والاسود الامريكية، على اساس انه يقلد اكثر من أن تكون له شخصيته المستقلة.”

وتحت عنوان “أجدد فضيحة لتامر حسني” تناقلت المنتديات صور تركيب تجمع بين تامر وجاكسون واسمته تامر جاكسون كما قال أحد المعلقين فى منتدى “تونسيا شير”:” إحنا لو شوفنا آخر تقليعة للبني آدم ده هنلاقيه بيقلد مايكل جاكسون في كل حاجة وواضح إنه متأثر بيه جدا لإنه عايش الدور على الآخر وفاكر نفسه هو….. لدرجة إنه بيسرق ألحانه وكليباته حتى زوايا صوره.”

وتابعت:” ده بيأكد الفضيحة اللي إتفضحها قبل كده من إنه بيأجر بنات عشان يغمى عليها في الحفلة والإسعاف تشيل والصحافة تصور والبرامج تتكلم والمجلات تنشر إن البنات بيغمى عليها في حفلاته.. واضافت:” المعروف عن حفلات مايكل جاكسون إن حفلاته كان يغمى على بنات كتير ويصابون بنوبات هستيرية في حفلاته لدرجة إن قناة MTV كانت عاملة كليب من معظم حفلات مايكل فقط لحالات الإغماءات والإسعافات اللي كانت بتحصل في الحفلات وكانت طبيعية جدا وكلنا عارفين إنهم ماكانوش بنات متأجرين زي بتوع تامر.”

وعلى صفحات “الفيس بوك” جاء الآتي:” حصرياً تامر سرق وكدب فى نفس الوقت.. سرق اللوك وكدب وقال انه صور أغنية من سنتين وهو لسه متعاقد مع عالم الفن بقالوا كام شهر.

وبالطبع وبعد كل هذا كان من المفترض أن يظهر المطرب نافياً كل هذه الاتهامات كما هي عادة تكذيب الفنانين لأي اتهام او اشاعة ولكن كانت المفاجأة التى لم يتوقعها أحد بعد ان اعترف “أبو الاتمار” خلال الاحتفال بصدور ألبومه الجديد “هاعيش حياتي ” فى تصريحات ابرزتها قناة “المحور” الفضائية بتأثره بمايكل جاكسون وتقليده له وقال وهو مرتدياً القبعة : مايكل جاكسون فنان كبير وأسطورة انا أحبه جداً جداً جداً جدا، وتأثرت به، حيث كنت اقوم بغناء اغانيه باللغة الانجليزية منذ صغري، والآن انا محب لفكرة الغناء بهذه اللغة واعتقد ان روحه كانت موجودة فى الالبوم، ولاأنكر تأثري به وبشكله ككل ويبدو ذلك فى الكليب.

وتابع: هناك كثيرون فاهمين عن مايكل اشياء خاطئة ومتخذين منه مواقف وكل ما أقدر على قوله أن هذا الرجل فنان فيكفى ان الاجهزة الموسيقية التى نستخدمها الآن صنعت من أجله كما يرجع الفضل له فى اختراع التقنيات العالية فى الموسيقى فى وقتنا الحالى.

وعلى الجانب الشخصي لجاكسون قال : مايكل له العديد من أعمال الخير فى حياته، كما دافع تامر عن جاكسون بشأن تغيير لونه من الاسود الى الابيض وقال :” مايكل كان مريض مرض جلدى وجعل لونه يتغير وقد لايعرف ذلك الكثيرون، ويكفى كفاحه على المستوى الشخصي والتى ابرزته الـ “سي ان ان”، لذا لايصلح ان يكون هذا الرجل أفاق و”ما يكونش حاجة

“اعتقد ان الاحتكاك بالغرب به عيوب ومميزات ولابد ان نتاثر بالانسب وانا أرى انه من الأنسب أن نتأثر باللغة وانا تنفيذ فى البومي خلال اغنية “come back to me” واتمنى ان يفعل زملائي ذلك فى الفترة المقبلة”.. هكذا رد تامر على سؤال حول اتجاهه للغناء باللغة الانجليزية.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫12 تعليق

  1. ( لن اعيش في جلباب ابي )!!! مع الاعتذار للكاتب الراحل احسان عبد القدوس….خلصت الجلابيب يا تامر بيك ولم يبقى غير جلباب مايكل جاكسون لتلبسه ؟؟؟

  2. منافس”الهضبة ” عمرو دياب في ظل المقارنة الدائمة
    والله ياتامر ياحسنى إنت اكتر واحد مستفاد من الدعاية دى،، منافس الهضبة!!!!
    طب الهضبة، تعب لحد مبقى هضبة، الهضبة إحترم معنى الأغنية الشرقية فى كلام اغانية فاحترمة جمهورة، الهضبة مطرب زكى بيقدم الجديد ومسابق جيلة وجيل الشباب اللى فى سنك، الهضبة إعتمد على نفسة لحد مبقى الإعلام هو اللى بيجرى وراة بعكسك طبعاً ياللى الغعلام هوة اللى عملك ولو مش مصدق إسأل نصر محروس والسبكى واخيراً “إبن عجب” قصدى محسن جابر، عشان كدة الحاجات دى هو بقى هضبة….
    إنت ياتامر بقى عملت إية عشان يتقال عليك منافس للهضبة!!
    أنا هقولك…
    بتطلع فى البرامج تقول انا عاوز ابطل غنى ونفسى اموت وانا مش بغنى، عشان تكسب تعاطف الجمهور وبعد يومين تقوم عامل اغنية دينية وتنزلها فى شهر رمضاان وتقول فيها “أنا مش عارف اتغير” عشان تاكد كلامك اللى بتقولة فى البرامج،، وفى اول حفلة ليك وعالمسرح نلقيك بتحضن البنات عالستيدج!!! برافو عليك ياتيمو والله
    مش عاوز اطول فى الكلام عن إنجازاتك…

    أما بالنسبة للنيو لوك، فعاوز أقولك إنت فعلاً حاولت تقلد مايكل جاكسون فى اللوك دة، بس لما جيت تقلدة جت معاك “شارلى شابلن” حتى نفس الطول، بس قولى ياتامر أمال فين العصاية؟؟؟

  3. كان خليك على حالك احسن لك بس الظاهرانت شايف بهي الطريقة راح تحل محله وتاخد معجبيه صار فيك متل الغراب يلي بدو يقلد الطاووس لااقدر يقلده ولا اقدر يرجع غراب

  4. لا تحاول ان تقلد مايكل جاكسون لان مهما حاولت لا تقدر تقلد حركاته

  5. وليش كل هاد عم تنتقدو تامر أكيد ما في مجال للمقارنة بينه و بين عمرو دياب وأصلا هو ما بيرضى بهالمقارنة لأنو شخص واقعي و ذكي و بيعرف عمرو دياب له تاريخه و مسيرته .تامر ما بقارن حاله بحدا و هو اكيد بس يوصل لعمر عمرو دياب رح يكون عمل أكتر منه بكتير.لأنو الظروف هلأ غير الماضي و الفرص أكتر.وياريت نحترم شوي الناس و ما نجرح فيها لسه كل ما حدا تحرك منقول عم يقلد فلان.يا جماعة هي هي الموضة عم تنعاد ما حدا عم يجيب شي من عنده.بس الظاهر في ناس متعودة تحكي بأمور غيرها لأنو فاضية وما عندها شي.

  6. ههههههههههه اين الثرا من الثريا هذا شخص مريض يحاول ان يقلد الغير متطفل على الغناء وليس لديه اي شخصيه اقول يا ولد الوادي لا يتقارن مع الجبل اين انت من جاكسون ههههههه قال تامر حسني تامر مين !!!

  7. يا جماعة حرام علكوا تعليقاتكم الغريبة دى
    فيها ايه يعنى لما تامر نجم الجيل يحاول يقلد مايكل جاكسون ملك البوب ؟؟؟؟
    تامر يعتبر حاليا احسن مطرب كفايه اغانية والحانها عاملة ازاى , مفيش اى منافس
    وبعدين مايكل مش زى ما العالم العربى متصور انه غير جلدة وغيرها من الاشاعات السخيفة
    مايكل زى ما تامر قال اصيب بمرض البهاق
    ومايكل طول عمره بيحب العرب والدليل انه صديق شخصى للوليد ابن طلال ومحمد الفايد
    ارجو انكوا تبطلوا هجوم على الناس من غير ماتدركوا الاشياء بصورتها الصح
    ستايلك جميل يا تامر
    بنحبك يا نجم الجيل

  8. هلا يحب ويقلد م جاكسون مافيهاش حاجة انما عمر لا لان اصلا مايكل اسطورة لاتتكرر اما عمر لايستطيع منافسته انما تقليده ايوه

  9. لو سمحتوا فو الكليب الجديد بتاع تامر الاغنية الى فى دية كانت بتاعت مايكل حد يعرف اسمها اية عشان عاوزها ضرورىىىىىىىىىىىىىى

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *