علّق الفنان عمرو مصطفى على ارتفاع أسعار الوقود، قائلًا: «الدولة مفلسة ومديونه نعمل إيه حد عنده حل، عندك حل اتفضل قوله معندكش حل أسكت لأن سعر البنزين بعد ما ارتفعت أسعاره ماوصلش لربع سعر البنزين في تركيا اللي بينضرب بيها المثل، وعلى فكره مصر أغني من تركيا نفسها بس للأسف عندهم ناس وطنيه بتسوق لبلدها صح مش شوية الخونة اللي بيشوهوا كل جميل في مصر».
وتابع «مصطفى»، في حسابه على «فيس بوك»: «أقسم بالله أني كنت في تركيا منذ خمسه أعوام وصديق لي هناك مول عربيته بمائه دولار يعني ٦٥٠جنيه مصري وقتها وعلى فكرة أجري في الأغنية في مصر أغلى من تركيا عايزين بس نقول الحمد لله، ونساعد بلدنا لأن عدم الرضا عالطول بيجيب نتائج عكسية».
وتابع: «أنتم شفتم نتائج ٢٥ زفت الأسعار كلها دوبل، والسجائر قبل النكسة من ٧جنيهات، الآن ١٧ جنيه ماشوفتش حد يعني فتح بقه الدولة مفلسة مفهوم، ولا نبيع هدومنا ويحتلونا هنصبر بدل ما متلقيش أصلا بنزين، أحمدوا ربنا أرجوكم واطلبوا منه الرزق مش من الحكومة كفايه، وقله إيمان أرجوكم».

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫7 تعليقات

  1. دا انت طلعت بطل يا سيادة الرئيس محمد مرسي… سنة بالكامل بتشتغل لوحدك .. وكلهم ضدك .. الداخلية والقضاء والاعلام والجيش و رؤس الاموال الفاسدة والفلول والجهاز الوظيفي وخصوصا الكبار منه … دا غير دول كتير في الخارج ضدك … زي السعودية والامارات والكويت والبحرين وسوريا والأردن وطبعا اسرائيل … ومستلم البلد فيها مليون خرابة وخرابة .. و مع ذلك
    ماحاولتش تاخد اي قرار يأثر على الفقير … وكمان كنت بتسقط ديون المتعسرين من الفلاحين .. وعمرنا ما سمعنا منك كلمة مافيش ولا هاتاكلوا مصر يعني ؟؟؟؟
    كم انت بطل ايها الرجل .. فك الله اسرك

  2. كلامك صحيح يا عائشة. الرجل هذا ظلمه شعبه. طول عمرنا نحلم برئيس عربي محترم ولما تحقق الحلم ظلمناه و اسقطناه

  3. عمار يا مصر باذن الله
    ان شاء الله ينهض اقتصاد مصر باسرع وقت
    بهمة المصريين الغيارا
    الوطن مثل الاب يربينا يستحملنا يعلمنا يكبرنا ولازم نردلة الجزا لوفاء
    لم نركة محنتة ونتخلى عنة ———-
    مصر ليس الملك اروق
    وليس اور السادات
    وليس حسني مبارك
    وليس سي مرسي
    وليس سيسي ————– مصر ام الدنيا كل الوجوة تغرب لكن تبقى مصر مشعة

  4. 25 زفت على دماغك يا اغبى مخلوق خلقه ربنا يا احدى مخلفات المخلوع مبارك
    مصر ماتقفش عند حد والسيسى سيلاقى مصير الاخوانجى مرسى والتنظيم الدولى لو اخفق
    تحياتى لميوس الطيوبة العراقية ..بحبـــــــك يا ولية 🙂

  5. إذا كنا سنتهم اﻷنظمة السابقة، فنظام المخلوع حسني مبارك هو سبب تدهور أحوالنا. فبسبب سوء حكم مبارك، اضطر المصريون أن يبيعوا مجهودهم بأرخص اﻷسعار في دول الجوار و في إيطاليا و غيرها. و أنا أسأل اﻷخ عمرو مصطفى لماذا بعت مجهودك بالرخيص في تركيا (كما تقول)؟؟؟ هل هي عقدة الخواجة؟ هل كنت تدعم الاقتصاد التركي المزدهر فخفضت أجرك ؟ أم أنهم اعتبروك ملحن درجة ثالثة و أعطوك ما تستحق؟ إن متوسط اﻷجور في تركيا أعلى منه في مصر ، لذلك اﻷسعار هناك أعلى. و مع ذلك كلنا نعرف أن الشعب التركي يعمل باجتهاد و شقاء، و يرفض استيراد المنتجات غير الضرورية من الصين، و صارت لديهم ديموقراطية تمنع أي رئيس من البقاء في السلطة 30 سنة و ينفي التوريث فيقول : إبني بيساعدني. ( و كانت أغبى مساعَدة في التاريخ )

  6. وعلى فكره مصر أغني من تركيا نفسها بس للأسف عندهم ناس وطنيه بتسوق لبلدها صح مش شوية الخونة اللي بيشوهوا كل جميل في مصر».
    ……………………………………………………………….
    أوقح منك ومن فلول مبارك ما شفت بحياتي ….هالفساد والنهب والخونة اللي شوهوا مصر هو سيدك اللي عم تدافع عنه وتدعيله واللي أضربت عن الطعام لأنهم عم يحاكموه الغير مبارك المخلوع ..هو اللي نهب مصر وأفقرها وخلاها مو أفقر من تركيا بل كتير من دول العالم وجاية بكل وقاحة تطلع تقول 25 زفت يا زفت ….25 يناير هي اللي عملت كرامة وقيمة للمصريين بعد سنوات من الذل والإهانة اللي عاشوها المصريين بحكم المخلوع لا بارك الله فيه وبكل من يدافع عنه لو شفت معاملة الناس بالخارج للمصريين قبل 25 يناير وبعد الثورة كنت فهمت معنى كلامي يا غبي …بس شو نقول واحد مو شغلته إلا الفساد والأغاني شو بيفهم ليحكي …يلا هي إجاكم مبارك جديد بس بصورة أشد قسوة وظلم الله يهنيكم فيه جبتوه بإيديكم….. والرئيس مرسي له الله جاء قبل أوانه لشعب ما عرف قيمته …ربنا يفك أسرك يا مرسي ويظهر الحق ويخليلهم السيسي

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *