قال الفنان الكوميدي محمد سعد إنه لن يعود مرة أخرى لشخصية “اللمبي” التي اشتهر بها منذ تجسيده الدور في فيلم “الناظر” وتبعه بنفس الشخصية في فيلم “اللمبي”، مشيرا إلى رغبته في الخروج من شخصية الكاركاتر.

ورفض سعد حديث البعض عن فشل بعض أفلامه، مدللا على نجاحها بأن أقل فيلم له في الإيرادات حقق 19 مليون جنيه.

وقال محمد سعد لصحيفة “وشوشة” القاهرية الصادرة هذا الأسبوع: “اللمبي انتهى.. وخلاص ومش راجعله تاني”.

وأضاف “عايز أخرج من الكاركترات، وأعمل أدوار بشخصيتي الطبيعية بعيدا عن أدوار الكوميديا، وقد أخوض التجربة مع مخرج مختلف، نفسي أشتغل مع شريف عرفة مثلا”.

وقال: “التغيير كان في بالي منذ فترة طويلة، لكنني للأسف كنت محكوما بنوعية الأعمال المعروضة علي، كل فيلم كان يفرض علي أن أقدم كاركتر، لكن الثورة والحمد لله كان وشها حلو علي، وأهدتني موضوعا أخرجني من هذا القمقم”.

وأضاف “فيلم تك تك بوم” عمل واقعي فيه كلام كنت أسمعه في اللجان الشعبية، فمثلا جملة العدل أساس الملك التي ترددت في الفيلم سمعتها أكثر من مرة في اللجان الشعبية”.

وتابع الفنان الكوميدي قائلا: “الفيلم اللي فشل ليا جاب 19 مليون جنيه، لكن الناس لا تعرف ظروف عرض كل فيلم، فمثلا عند عرض اللمبي كان هناك تحالف بين شركتي توزيع وبالتالي أتيح لـ”اللمبي” العرض في جميع دور السينما التابعة للشركتين، فحقق 30 مليون جنيه، لكن بعد ذلك استقلت كل شركة بدور عرضها، وبالتالي فرص المشاهدة كانت أقل، وتحديدا بعد فيلم “اللي بالي بالك”.

وكشف سعد الشهير بـ”اللمبي” عن استعداده حاليا لمسلسل جديد سيقدمه في رمضان المقبل مع المؤلف أحمد عبد الله، والمخرج وائل إحسان، رافضا الإفصاح عن اسمه، ونافيا صحة ما تردد أن اسمه سيكون “اللمبي وجولييت” أو “كشري الثورة” أو “اللمبي في الثورة”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫13 تعليق

  1. ya nesse 9olou sah ila had l3abd ydahakoum wallahi lama nchofou 9albi ydour wa nheb hachakoum nat9aya bahloul maniche 3arfa ya9bel biadwar kima hadouk wallahi mara ibni yzappe lama chafou 9ali mama rwahi tchoufi hada jayeh mai allah raleb kayen nesse theb jyaha

  2. للاسف انك ليك جمهور يا لمبى ..مساطيل داخلين يتفرجوا على مسطول
    جمهورك نفس جمهور سعد الصغير..جمهور داخل يعمل دماغ !!!
    وعمر ماكان جمهورك جمهور كريم او السقا.. انت فقت بعد فوات الاوان

  3. المشكله انك كنت مثل المهرج طوال السنوات
    الماضيه وصعب نقتنع بتمثيلك الجدي
    لذلك استمر في التهريج لانه يناسبك

  4. والله مو فاهمة الناس كان عاجبهم فيك ايه حتى عي عز نجوميتك تافه و جايح و سكران و معري حاله و عاوج لسانه في مل افلامه اللي ما لها معنى

  5. حدا ينصحه يا جماعه ويقوله ما بتناسبك الا ادوار التهريج لانه شكلك اقل من عادي وما بتنفع تكون فتى الشاشه ما تؤاخذني, إلا اذا ارتضيت بالدور الخامس او السادس وما اليهِ.

  6. ريم ممكن نطلع البطله قدامه كلبوظة الشاشه مها احمد ونسمى الفيلم (قصة حب سرحان ونفيسه) بس حتى المساطيل حيعقلوا ومش حيخشوا الفيلم !!!

  7. سرحان و نفيسة ههههههه يا شرين مش عارفة تعليقك فكرني ب nana lovely كانو تعليقاتها يموتوني بالضحك هي فين مش مبينة هده مدة طويلة

  8. يا مونى المصرى ممكن مايكونش فى جيبه مليم احمر وتلاقيه قاعد ينكت
    لما بقت كل الدنيا بتنكت علينا !!
    فلول الحزب الوطنى ياختى ماخلوش لولاد الحلال حاجه !!!
    البت نانا من المنصورة واهل المنصورة بتوع اصل وواجب..اكيد فى حاجة شغلاها
    ممكن تكون اتجوزت؟؟ بس ساعتها (حزحل اوى ) !!!انا لما بدلع بخنف زى سكيننه هههههههه

  9. طبعا حزحل عشان ماعزمتنيش اصل الجماعه بتوع المنصورة دول بيعزوا اللحمه فى افراحهم اوى ههههههه

  10. والله يا شيرين ممكن هه, من مده عنا طلعوا قصة عارضات الازياء السمينات ليعرضوا الثياب الكبيره نسبياً قامت النساء كرهت حالها وقالوا للتنحيف يا جماعه, ومع محمد سعد الناس بتروح السيما لتنسى واقعها المرير وتتخيل نفسها الابطال ولو لساعه شوفي لهالصدمه اللي راح ياكلوها.

  11. آه والله زمن اللمبى ( Trade Mark ) إنتهى … !
    الشخصية دى بتفكرنى بـ ( ناس ) هنا فاكره نفسها جينفر لوبيز الموقع ! وهى ما حصّلتش اللمبى ……. مسكينة !
    الإمضاء : كمال الشناوى 🙂 🙂 🙂 مش قادر أمسك نفسى هاهاهاها

  12. مفيش اوحش من صعيدي ينكت ويضحك على نفسه .. خاصه لما يبقى عايش حاله كمال الشناوي وهو عبدالفتاح القصري شكلا و معنى .. هههه

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *