إذا كان المثل الشعبي يقول: “يعملوها الصغار ويقع فيها الكبار”، فإنه في أحداث الفتنة الطائفية بمنطقة إمبابة بمصر يصير “يعملوها الكبار ويقعوا فيها الصغار”.

خرج أطفال منطقة إمبابة بالقاهرة في مسيرة احتجاج على أحداث الفتنة الطائفية، التي شهدتها المنطقة مساء السبت، وأسفرت عن مقتل 12 وإصابة 232 ما بين مسلم ومسيحي.

المسيرة التي قادها أب مسلم حمل المصحف وآخر مسيحي حمل الصليب، رددت شعار: “مسلم مسيحي إيد واحدة”.

الأب المسلم ويدعى مصطفى حسن قال: “نعيش نحن وأصدقاؤنا المسيحيين في شارع واحد.. لا يوجد فرق بيننا.. فجاري المسيحي أول من ألجأ له وقت الأزمات وابني وابنه يلعبان سويًا، ولم يشك كلانا من الآخر طوال عمره”.

وبالروح نفسها تحدث الأب المسيحي حنا ميخائيل، الذي تعجب من اندلاع الأحداث فجأة، وقال: “كنا نحمي منطقتنا وقت اندلاع ثورة 25 يناير لا فرق بين مسلم ومسيحي.. فهناك شباب مسلم كان يحمي الكنيسة، وبالمقابل حمى شباب مسيحي المساجد.. صراحةً لا أعرف ماذا حدث؟”.

الإجابة على سؤال حنا، كانت عند شهود عيان ؛ حيث قالوا إن بداية الأحداث كانت مساء السبت، مع سريان إشاعة تقول إن سيدة مسيحية أسلمت تم احتجازها في عمارة سكنية خلف كنيسة “ماريمينا” بمنطقة إمبابة.

ووفقا لما حكى شهود العيان فإن المسؤول عن هذه الشائعة مسلم من محافظة أسيوط “جنوب القاهرة” جاء لإمبابة برواية أن زوجته المسيحية، التي أسلمت تم اختطافها منذ ثلاث شهور واحتجازها في عمارة مكونة من ثمانية طوابق خلف الكنيسة.

يقول عبد الناصر السيد رئيس مجلس إدارة مسجد الصلاح: “كان تقيمنا لهذه القصة أنها غير منطقية، إذ كيف صمت لمدة ثلاثة شهور، ثم جاء يتحدث الآن”.

كان رد هذا الرجل أن الذي دفعه للتحرك هو اتصال تلفوني تلقاه من زوجته قالت فيه إنها محتجزة بالعمارة ذات الطوابق الثمانية خلف الكنيسة، وأخبرته أنها غافلت طفلا موجودا بالعمارة، وأخذت منه هاتفه المحمول حتى تستطيع التحدث إليه تلفونيًا.

ويقول السيد: “لم يكن رد الرجل في هذه النقطة أيضا مقنعًا بالنسبة لنا.. فقررنا أن نقطع الشك باليقين حتى لا تظل هذه الحكاية تلوكها الألسن وتهدد استقرار المنطقة”.

المفاجأة عندما ذهب مجموعة من الشيوخ بصحبه هذا الرجل وجدوا أنه لا توجد عمارة ذات طوابق ثمانية خلف الكنيسة، ولكن لمزيد من التأكيد تم تفتيش 3 عمارات خلف الكنيسة ولم يتم العثور على شيء، وكان القرار الذي اتخذه الشيوخ آنذاك عدم تصديق هذه القصة.

إلى ذلك كانت تسير الأمور بشكل هادئ، ونادى الشيخ محمد علي أحد كبار شيوخ السلفية بمنطقة إمبابة في مكبرات الصوت، مؤكدا على الناس عدم الانسياق وراء هذه القصة التي بدت للجميع أنها مفبركة.

تطور مفاجئ

فجأة وبدون مقدمات سمع دوي إطلاق نار عند الكنيسة، وتبين أن هناك طلق ناري أطلق، بينما كانت الأمور تتجه إلى الهدوء.

إلى هنا يتفق المسلمون والمسيحيون على هذا التسلسل للأحداث، لكن الخلاف بينهما: من أطلق النار، وبسببه اشتعلت الأحداث وتبادل الطرفين إطلاق النار والقذف بزجاجات “المولوتوف”؟.

المسلمون يحملون مقاول مسيحي اسمه “عادل لبيب” المسؤولية، ويقولون إن الطلق الناري أطلق من عمارة سكنية مملوكة لهذا الرجل بجوار الكنيسة، ويحملونه المسؤولية عن تصاعد الأحداث، خاصة وأن له تاريخا مع أحداث فتنة طائفية وقعت في 1992م، فضلا عن كونه أحد فلول الحزب الوطني المنحل.

أما المسيحيون فيرددون إنه من الظلم القول إن مسيحيا هو المسؤول عن الأحداث، ويرددون إن المسلمين كانوا هم أيضا يطلقون النار ويقذفون بزجاجات “المولوتوف”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫35 تعليق

  1. ايييييييييييييييييييييييش في ,, انتو انحسدتو يمكن شو صار لكم ,,,؟؟؟؟؟ وقتو هاد ؟؟؟؟الديانات باقيه للابد بس المستقبل ازا ضاع ما بيرجع

  2. هي نتاج ثورتكن ,,, بس مو مشكلة كلها كم سنة انشالله و الوضع بيتحسن بس كيف !!!

  3. سلاف في أيار 9, 2011 |
    هي نتاج ثورتكن ,,, بس مو مشكلة كلها كم سنة انشالله و الوضع بيتحسن بس كيف !!!
    _________________________________________________
    ما فيش حرب بدون خسائر حتى لو إنتصرت ،
    وإحنا إختارنا يكون لنا كرامة مهما كانت النتايج أو الخسائر، فخليكى إنتى بقى فى حالك وما تدخليش فى إللى ما يخُصكيش علشان ما تحُطيش نفسك فى موقف سخيف وحد يقولك ( مالكيش دعوة ) !

  4. كنت عارف ان النظام السابق هيتحدى ، ومش هيسكت و هيحاول بكل قوته يخلى الثورة تفشل ! الناس إللى موجودة فى ( طُره لاند ) ليهم رجّالة برة وهُما دول إللى بيقولوا عليهم ( ديول النظام السابق ) فكان لازم يفكروا وينشطوا ويخططوا علشان يحققوا هدفهم وهو إفشال الثورة !!
    بس عاوز أقول لإخواتى المصريين فوقوا وإعرفوا مين هو سبب الفتنة وليه الفتنة دى ما حصلتش أيام الثورة ( 25 يناير : 11 فبراير ) ؟! فى الوقت ده مكانش فيه حكومة فى البلد وكنّا إحنا الشعب المصرى إللى بنحاول ندير أمورنا ، بالله عليكم شُوفتوا كنيسة أو جامع إنضرب ؟!
    أكيد لأ ، طيب ليه دلوقتى وتحديداً فى هذا الوقت الفتنة هتحصل ؟! مهى لو كانت موجودة بينا وفى نيتنا كمصريين كُنا عملناها أيام الهيصة والهرج والمرج ؟! فوقوا يا جماعة وإعرفوا مين إللى ليه غرض لكده وبلاش تضيعوا دم الشُهداء إللى ضحوا بأرواحهم علشانكم وعلشان أولادكم يعيشوا حياه كريمة قُصاد فتنة طائفية متنظملها ومتخططلها من ناس مش فى وسطينا دلوقتى !

  5. والله مهما كانت النتايج أو الخسائر أنا واحد من المصريين إللى عُمره ما هيندم إننا ثورنا يوم 25 يناير فى وجه نظام فاشل وفاسد وحرامى !
    عُمرى ما هقول ( ياريت إللى جرى مكان ) ! لأنى شُفت بعينى كمية الفساد والسرقة والسلب والنهب إللى كانت موجودة فى بلدى وشُفتهم دلوقتى كُلهم بلا إستثناء لابسين ( الترنج الأبيض ) ، وبدأوا يلبسوا ( البدلة الزرقا ) واحد ورا التانى !
    يبقى إزاى بعد ما شُفت كده بعينى هندم فى يوم من الأيام إننا عملنا ثورة نرجع بيها كرامتنا !!

  6. اخس عليكى يا سلاف، اللى فيكى فيكى وكلامك دايما بيكون مبطن بلون الاحتقار والشماتة.
    وبعدين ايه ثورتكن دى؟ اعتقد انك متعمدة تقوليها للتجريح فقط.
    اتقى الله… والله احتراما لسوريا واهالها مش راح رد عليكى اكتر من كده.
    يا فيب المصريين واعيين قوى، ومافيش لا فتنة ولا طائفية حتى، وكن ان مجموعة من المتشددين من هنا وهناك بتصرفاتهم الغبية اعطوا الفرصة للبلطجية وكل من له مصلحة فى اشعال نار القتنة فى بلدنا مصر لكـــــــــــن الوضع فى مصر مختلف واحنا اتعودنا من وقت للتانى مواقف زى دى بتحصل وعمر ماحد قدر على مدار التاريخ انه يفتن فى مصر.
    احنا مش زى غيرنا يا فيب وان شاء الله مصر محفوظة ليوم الدين.
    وكل اللى بيحصل ده طبيعى جداً ووارد وعارفين ان هايحصل لكن متاكدين كمان ان مصر بولادها هايحتوا الموقف زى كل مرة.
    عظيمة يا بلادى ومحفوظة من كل شر.

  7. نعم انا بسميهم فلول النظام المخلوع وطبيعي ما يسكت له اذناب لسا موجوده لا تخافوا كله بنظف

  8. و ٢٥ يناير المجده باقية رح تظل نبراس لكل الامة العربية

  9. أختى فاتيما ،
    كيف حالك وإيه أخبارك ؟ إنشالله بخير ،،،
    كان فى موضوع من فترة عن مُمثلة إسمها صفاء جلال وكتبت تعليقى بكُل إحترام والله ما تدخلت فى الشئون السورية ولو بكلمة .
    رد عليا أخ إسمسه رضا وأقحم مُبارك فى الموضوع وقالى مُبارك مش زى بشار مع إنى ما قارنتش بينهم من الأساس .
    رديت عليه بكل إحترام وفى الوقت ده ردت عليا الأخت سُلاف وقالتلى خليك فى حالك وما تحُطش نفسك فى موقف سخيف !!!
    فكان لازم أرد عليها فى الموضوع ده بنفس ردّها ! مع إنى مش بحب أحرج حد ومش من طبعى والله !
    ومع أنى والله ما تدخلت فى خصوصيتها زى ما هى تدخلت دلوقتى !
    يالا ما علينا ،
    أنا قولت إللى عندى فى موضوع أحداث إمبابة وفعلاً أى إرهاب فى البلد دى أول ناس هيتشك فيها هُما النظام السابق ! مين إللى قال إنهم هيسيبونا نعيش فى آمان ! لأ دول هيحاولوا وهيحاولوا وهيحاولوا لحد آخر آمل وأخر سلطة فى إديهم علشان يعكروا الجو ما بين المصريين !
    الحمد لله يا فاتيما أنا مؤمن بالله وبرسوله وعارف إن مصر بلد الأمان وده مش كلامى أنا ده كلام كُلنا مؤمنين بيه .
    إن شاء الله أزمه وهتعدى وكل حاجة هتبقى تمام .
    يومك سعيد إن شاء الله

  10. كلامك يا فيب للامانة فعلا موزون و صحيح ,, فاتي ما تزعليش انا قصدي اوصل رسالة ليكو و لكل واحد بيدخل في شؤون غيرو و لو قاصد الخير بس مايعرفش الحقيقة كلها يمكن يعرف منها 50 بالمية و هذا مش كافي للحكم يعني كلمة مني استفزتكم ده شعور صعب و هدا كان مقصود من جملة موقف سخيف يلي كتبها فيب تماما رد على تعليق قديم لي انا هو مفتكرو كويس ,,, اهل مكة ادرى بشعابها عشان كدة انا بعترف اني ممكن اكون على خطأ بس كمان ممكن اكون على صواب و هذا في شأن بلدي اما غير ذلك فأنا اسمع منكم انتم اهل مصر وبارك الله مصر و سوريا,,,

  11. ارض الكنانة………..
    والاسكندر
    وكليوبترا
    وعرابي
    وزغلول
    ويوسف شاهين
    وعبدالناصر
    وابناء ٢٥ يناير
    ووووووووو متجددة دائما هذه هي مصر ام الدنيا

  12. ما تزعليش منّى يا أخت سُلاف ،
    أنا مش قاصد أحرجك ولا ده أسلوبى ، بس حبيت أقولك إنتى علمتيها معايا قبل كده وشايفة إزاى إنها كـ كلمة بتكون بايخة ! أنا عن نفسى مش شايف فيها حاجة حتى لو تدخلتى وقولتى رأيك طالما هو مُجرد رأى ليس فيه حكر أو إستهزاء بالغير ! وصدقينى مش علشان أنا مصرى فهمنع الناس إنها تقول رأيها عن الموضوعات المصرية ! وإلا نورت مكنتش طرحته غير لينا !
    حصل خير ويومك سعيد إن شاء الله …

  13. الحذر عند الحديث عن مصرفهي عمق الامة وقلبها النبض بالتغيير

  14. السلام عليكم فيب، اخبارك ايه؟
    انا الحمد لله بخير طول ما بلدى بخير.

    سلاف اقسم بالله العظيم عارفة انك هاتردى الرد وده هو المبرر اللى هاتقوليه.
    واحب اقولك هتيلى تعليق واحد لمصرى هنا فى نورت اتدخل فى شئون سوريا او حاول يحرض السوريين على بعضهم البعض؟
    هاتيلى تعليق واحد لمصرى شمت او سب او حتى استهتر واستهزأ باى شئ متعلق بسوريا؟
    المصريين يا ست سلاف قلبهم ابيض والاساءة ما بيبدئوش بيها ابدا الا القلة القليلة، انتى اى حد يكون ضد بشار او حتى ضد حزب الله تقولى عليه مصرى، وتابعتلك تعليق من كام يوم مع احد الاخوة هنا وكان بتكلم عن حزب الله وقولتيله انت معروف من فين انت مصرى.
    اتقى الله يا سلاف فى كلامك واعرفى ان المصريين عمرهم ما يتمنوا الشر لحد ابدا وخصوصا السوريين، واعرفى كمان ان المصريين فى شدة، والانسان اللى فى شدة عمره ما يتمنى الشر لاحد لانه ممكن يترد عليه.
    وزى ماقولتلك قبل كده انتم نظامكم شحنكم تجاه المصريين وللاسف ده باين جداً من تعليقاتك.
    لما كان كل واحد فيكم بيدخل يشتم فى مبارك وحكومته ماحدش مننا قالكم انتم بتدخلوا فى شئون المصريين، ولا حتى انكم بتفتنوا المصريين فى بعض.
    وكون ان المصريين زيهم زى غيرهم بيصعب عليه دم اى مواطن بريئ فده لا يعتبر ابداً تدخل فى شئون الغير.
    المصريين اقل ناس بيتدخلوا فى شئون الدول العربية واعتقد ان ده واضح جداً من تعليقاتنا هنا.
    انا واحدة من الناس ضد نظام بشار وايران وسياسة حزب الله وده مش من دلوقتى من زمان، ووجهة نظرى دى لا تعتبر تدخل فى شئونكم ولا شئون غيركم.
    اتقى الله يا سلاف وراجعى نفسك وهاتيلى تعليق لمصرى احد فتن بينكم.

  15. وانا بصراحة لن ازيد على كلامك الراقي يا فيب و للاسف ان اسلوبي مزعج وانا مدركة ذلك ,, طلبي منكم يا اخوتي المصريين اكيد آرائكم على راسي لكن لا تتخدوا جانب دونما تبيان الحقيقة طبعا اقصد في سوريا لاننا فعلا في وضع صعب و انقسام السوريين هنا اكبر دليل ,,, المهم مصر و كل المصريين بعيوننا والله و انتم فعلا ناس محترمين من كل تعليقاتكم و عذرا الا ان اسلوبي دائما هكذا ,,,,

  16. اعان الله الشعب المصري ولعن الله من كان وراء الفتنه ازمه وتزول انشاء الله وستعود مصر كما كانت في السابق

  17. أشكُرك أختى أم لُجيّن ، أحرجتينى بذوقك 🙂
    قوليلى إنتى الأخت NurALLAH ؟

  18. ههههه نعم انا NurALLAH, سئلت عنك وعن احوالك عدة مرات بعد احدات مصر,ان شاء الله تكون بخير انت واسرتك اخي الكريم

  19. اصدقائي على الصحة انا فعلا سعيد بالحوار اليم معكم وسعيد بما اشاهد من تعليقات بناءة بين الاخوان واملي ان يكون هكذا طبيعة الحوار بدون تجريح وان اختلفت المواقف لاننا بوقت عصيب ونحتاج الى التقريب بوجهات النظر اكثر من اي وقت مضى 

  20. أنا والحمد لله بخير ومصر وأحداثها بردو بخير 🙂
    وتسلميلى على سؤالك يارب ، وإنشاء الله تكونى أنتى وزوجك وإبنتك لُجين بألف خير ، ومبروك الإسم والكتابة باللغة العربية ؛)

  21. انا بعتذر للاخت سلاف التي ترفض الرد علي اعتقد ان هناك سو فهم وهذا طبيعي لاننا لا نعرف بعضنا بعض وبعتذر مره تانية

  22. واذا ممكن تقبلي نقد غيري اسلوبك لانة الكل بفهمك غلط ويمكن تكوني انتي صح بس الاسلوب يطغى على المضمون .. وبتمنالك التوفيق

  23. ارض الكنانة………..
    والاسكندر
    وكليوبترا
    وعرابي
    وزغلول
    ويوسف شاهين
    وعبدالناصر
    وابناء ٢٥ يناير
    ووووووووو متجددة دائما هذه هي مصر ام الدنيا copy –

  24. والله على مايبدوا هؤلاء الاطفال المصريين عقلهم اكبر وانضج من بعض المعلقين الكبار بالجسم ولكنهم صغار بالعقل ..
    اتمنى ان تتعلموا من هؤلاء الاطفال ايها الناس المريضة والمتشددة والمتعصبة والتي تدخل لعمل الفتنة بين المسيحيين والمسلمين ..
    نرى بعض المعلقين لايدخلون باي موضوع بس يدخلون بالمواضيع الدينية يشعلوها حربا ثم يخرجون ..
    بارك الله بهؤلاء الاطفال ..
    وبارك الله باولياء امورهم الذين ربوهم على الحب بين جميع الشعب المصري
    من مسيحيين ومسلمين ..
    يارب احمي هذا الشعب الطيب من اي نفوس مريضة ومن اي فتنة خبيثة واجعلهم دائما يد واحدة وقلب واحد لمواجهة اي مشكلة تعمل على تفرقتهم ..

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *