طالبت المستشارة مروة بركات ابنة النائب العام المصري الراحل هشام بركات، الرئيس عبدالفتاح السيسي بالقصاص من قتلة والدها الذي لقي مصرعه، الاثنين، إثر إصابته في تفجير استهدف موكبه بالقاهرة.

وكتبت مروة في صفحتها على موقع “فيسبوك” تعليقا علي خبر مشاركة السيسي في جنازة عسكرية لوالدها: “مش عايزه الجنازة العسكرية أنا عايزه حضنه يا سيادة الرئيس.. هاتلي حق البطل هات حق اللي سبنى أنا علشان مصر هات حق الشهيد البطل هات حق ‫‏بنت البطل اللي اتحرمت من البطل”.

وكتبت مروة سلسلة تعليقات بعد مقتل والدها، حيث قالت: “كسروا ضهري يا بطل ياللي كنت ضهري.. أنت هتفطر دلوقتي من غيري بس جيالك مش هتأخر عليك جيالك يابختك يا نور عيني هتفطر في الجنة يا حبيبي بس أنا هترمي في حضن مين دلوقتي قولي”.

وأضافت في تعليق آخر: “‏أنا بنت البطل بنت الجدع بنت الشهيد أيوه أنا بطلب منكم يالا قراءه قرآن قبل الفجر ودعوة ليه منكم تليق ب الشهيد دعوه حلوه من نفس مؤمنة راضية وألف حمد وشكر هو علمني كده ايوه هو قالي كل حاجه نقول الحمد لله”

وأكدت مروة تعليق أحد حراس والدها عن عدم استعانته بالحراسة خارج أوقات العمل، قائلة: “عمره ما أخد حراسة في أى مشوار بره الشغل عمره كان حارسه ربنا ومازال حارسه علشان اختاره هو في اليوم من أيام المغفرة علشان يكون سند ليا في الجنة”.

شارك الخبر:

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *