أصبحت القطة الإيطالية السوداء “تومازو” أغنى قطة في العالم بعد ان ورثت ثروة تقدر بـ “10 مليون استرليني” وذلك عن صاحبتها المسنة عن 94 عاما التي وافتها المنية أمس .
وقالت صحيفة الجارديان البريطانية إن القطة السوداء تومازو أصبحت وريثة ثروة عقارية في انحاء ايطاليا و تمتد من روما إلي ميلانو كالاباري.
وكانت صاحبة القطة قد تركت وصية في 26 نوفمبر 2009 وسلمتها لمحاميتها بأن رفاهية القطة وأي منظمة تتولي رعاية القطة سوف ترث 10 ملايين استرليني .
وأبلغت المحامية آنا اوركشيني صحيفة ايل مسيجيري الايطالية بأنها تدرس اختيار منظمة لرعاية الحيوان ورفاهيته و العناية بالقطة تومازو .
ولايوافق القانون الايطالي علي حق الحيوان مباشرة في الميراث لكنه قد يسمح بذلك اذا كان ذلك لهيئة ومنظمة خيرية تتولي رعاية الحيوان .
وحتي عام 1988؛ كانت القطة البريطانية بلاكي أغني قطة في العالم عن ثروة ورثتها من صاحبتها تقدر بـ 9 ملايين جنيه استرليني .

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫14 تعليق

  1. لو تبرعت لشي صندوق كنيسه يمكن كانت الناس الفقراء استفادوا ! والا الايطاليين كاثوليك متشددين في كل حاجه ما عدا الفلوس !

  2. # مصري في كانون أول 13, 2011 |
    مش عاوزه عريس
    ———–
    هههههههههههههههههههههههههه تلاقي العرسان قدام بابها دلوقتي طوابير طوابير طوابير…آه أومال…ده اللي توافق عليه يبقى سعيد الحظ ههههه

  3. ■مصري في كانون أول 13, 2011 |

    مش عاوزه عريس
    …………………………………………… هههههههههههههههههه حلوه …. كم اتمى في هذه اللحظه ان اتحول الى قط واحظى ب قلب تومازو مع ان تومازو شكلها مرعب وتستاهل ان الواحد ان يكسر المكنسه على راسها لكن كله عشان ال 9 مليون جنيه استرليني يهوون ..

  4. سااااهر بيظهر بس مع أخبار الفلوس يا طماع هههههههههههههه عايز تبدلني بقطة يا غدااااااااااار ههههههههههه

  5. ههههههههههههههههههههههه مريم عايز اكون نفسي واجيلك.. وبعدين نسيتي الكلب بو اللي ياما تغزلتي فيه 🙁

  6. تكون نفسك مع القطط و بعد ما تيجي عندي تصير تمومو زيهم … أبدااااا و لا يمكن …و تعالى هنا مين “بو” ده اللي بتغزل بيه…

  7. هادي الي حاطنها بالصوره اغلى قط هههه هي ما تبان سوده كالفحمه .شفت بس عيونها/والله ما في جمال مثل جمال قطتي البيظه سوزي .

  8. نقزتوني حسبت انها اغلى قطه /ما نتبهت للموضوع شفت الصوره وبس …اغنى قطه …,,,,,يا بختو الي يتزوج بها.ههههه.

  9. مصري في كانون أول 13, 2011 | مش عاوزه عريس

    هههههههههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههه
    ههههههههههه
    PERFECT

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *