قامت حماس، على لسان الناطق الرسمي، باسم الحركة، سامي أبو زهري، خلال مسيرة نظمتها تنديدًا بالحكم الصادر عن محكمة مصرية، باعتبار كتائب القسام منظمة إرهابية، بسب الإعلامي أحمد موسى، قائلا: “أن أحذية القسام أطهر منك يا أحمد موسى” ومن ثم تابع في الهتاف: “أحمد موسى يا جبان يا عميل الامريكان” وذلك ردًا على قيام موسى، برفع حذائه في وجه حماس، على حد قول “أبو زهرى”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫‫300 تعليق

    1. اهلين بالغالية سنفورة.
      الله ينتقم منهم عسكر مصر أو بالأحرى خونة مصر.
      عجبني كتير فيديو حطيتي قبل هيك حتى حطيتو عندي عالفيس.
      تحياتي لكي

  1. هههه بدي اقصف عمره هالناشر.
    سنفورة بنسم بدني بس اشوف هالاشكال المقززه.

    1. ما دخل الجيش المصرى؟؟؟ حتى كتائب القسام نفسها لم تفعلها وتسب الجيش المصرى ودى اخلاق عالية انا بشكرهم عليها
      وهل انا كمصرية مطلوب منى ارى اهانتك واسكت ؟؟
      سهل اوى ارد الاهانة باهانة واقول احذية الجيش المصرى برأس كل فلسطينى لكن لن افعلها لانه اكيد فلسطين الابية لا يمثلها امثالك

      1. انا مجبتش سيرة الجيش انا قلت عسكر مصر وعسكر مصر اقصد بهم خونة مصر, خانوكو قبل اي حد تاني. بعتذر لو عممت بس انا هي قصدي

  2. الله ينتقم منهم يا سنفورة, ساعدو إسرائيل في الحرب على غزة ولمن شعبنا صمد وطلعو من المولد بلا حمص انتقلو للخطة B مع خونة مصر.

    1. ومعلش انا وعدت نفسي اسكت ومتكلمش عن امور مصر بس سؤال همه اكتر ناس خانو مصر وشفطو خيرها من وين, من بيت ابوية مسلا?? مهم من العسكر والروس الكبيرة فيهم, والكلام بينطبق على معظم الدول العربية مش بس عمصر. ومع هيك انا مليش دعوة , تحللو امركو زي ما بدكم. بس لمن عسكر مصر يلعب لعبة وسخة مع اسرائيل على اهلي وناسي واجبي مش بس ادافع عنهم لا واجبي احذر عسكركم انهم مش قدنا , اسرائيل ما قدرت علينا بدك كام عيل خاين, عميل يقدر علينا. وبعيد…. كلامي عن رؤوس الفساد ومسؤولين العسكر حبايب نتنياهو. كلامي مش عن المجندين اللي نيتهم حماية البلد

      1. “السيسى وجماعته هما اللى طردو د/باسم لانه شجاع وقال كلمة الحق فى وشهم.. د/باسم يمثل ثورة يناير اللى داس عليها الاخوان والعسكر
        يسقط كل من خان عسكر فلول اخوان
        مش عايزين يحكمنا عساكر ولا اخوان بالدين بتتاجر
        لكى الله يا بلدى”

        وبعدين التعليق ده مين اللي كتبه, خالتي ولا ابن عمي?? محضرتك اللي كاتباه, ولا انتي تقولي خونة عادي اما انا اقول خونة عيب. والله بطلت افهم انا او يمكن مضروبة على دماغي!! الاخوان خانو مصر سنة لكن اولاد الحرام فلول مبارك اللي كلهم عسكر واولهم الزفت السيسي خانو مصر ستين سنة.

        1. عارفة ايش يعني??? يعني شبابكم لازم يروح يحارب في غزة ويحمي حدود اسرائيل بدل جنود اسرائيل اللي صابتهم هستيريا. يعني مصر تحارب بدل اسرائيل. عادي يموتو شباب مصر مهمه كتير بس ميموتش جندي اسرائيلي واحد

          1. يبقو اكيد تحصيل حاصل نسواااان
            ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
            النسوان : هم اتباع هذا الخطاب ومؤيديه
            تباً لكم

  3. عن اذنك الآن سنفور ة. ألف شكر لكي لأنك واقفة مع أهلك في غزة, الله يحيي اصلك يا بنت الاجاويد.

  4. إن الله يأمر بالعدل والإحسان، فهل من العدل أن يدفعك أخوك فتقتله؟ وهل من الإحسان أن تكره من دفع بيديه ، ولا تكره من قتل ببندقيته؟
    منقولة

  5. إشتموا الإعلامى كما تشاؤا، هو غلط فى حماس و هما ردّوا الإساءة بإساءة و إنتهى !
    و عُذراً أى تطاول على الجيش المصرى غير مقبول ! و إن كانت حماس بالنسبة لكم حياة، فالجيش المصرى بالنسبة لنا وطن و حياة !

    1. لا منتهاش طبعا, يريت انتهى. لو الموضوع عقد اعلامي فاشل كان مفيش مشكلة. ده جزء من منظومة حقيرة لدفع جيش مصر الى حرب مع غزة بدل اسرائيل

      1. كل واحد بيشوف الأمور بعيونه يا منال، ولو إنتو شايفين أن الجيش المصرى هيدخل غزة و يضرب فى الفسطينيين بدل إسرائيل، و بتلعنوا الجُغرافيا إللى خليتنا جيران !
        يبقى عليه العوض و منه العوض

    2. مساء الخير vip لا تقُل لي أن القيادة العُليا ( أقصد الحكومة) غير قادرة على ردع هؤلاء الإعلاميين . اللعبة أصبحت واضحة وضوح الشمس فحكومة السيسي تُبارك ما يحدث و الإعلاميين قد حصلوا على الضوء الأخضر لمُهاجمة أهل فلسطين . إن كان الهجوم علينا سيحل مشاكل مصر فمرحباً بالهجوم أما إن كان فقط لإلهاء البسطاء فلن نقبل . للأسف همّ حكومتكم هو حفظ أمن العدو و هذا ما صرّح به رأس الهرم . هنيئاً لكم بكامب ديفيد و بحاميها الجديد .

      http://youtu.be/hsegN4Vuf6I

  6. لا توفيق عُكاشة ولا الإعلاميين المصريين بيمثلوا مصر ! و تحديداً توفيق عُكاشة و أنتم تعرفون ذلك جيداً، من منّا شكر فيه ولو بكلمة واحدة، راجعوا كومنتات الفايس بوك على فيدوهاته و شوفوا ردود فعل المصريين ! هل يوجد له مُحبين بينكم مثلاً حتى تنشروا فيدوهاته فى كُل مُناسبة تخُص حماس نكاية فى الجيش المصرى ؟!!
    تقولوا محمد دحلان لا يمُثلنا و تقولوا محمد عباس رئيس الجمهورية لا يمثلنا ! إشمعنى الإعلام المصرى بيمثلنا ؟! بأى منطق و طريقة و أسلوب تتناولوا الأمور ؟!

    1. VIP انته زعلان مني والله عارفة وبعتزر لو اهنت اي شريف مصري من غير قصد. لكن اللي بيصير زاد عن حده كتير وكتير مصريين بداو يصدقو انو حماس عدو. اعلامكم حيضللو يعيد ويزيد ومش حيسكت. والمشكلة مش الاعلام بس المشكلة ما يحك بين عساكركم وعساكر بني صهيون في العلن والظلام

  7. مش فاهمين ان الجيش المصري هو شعب مصر كل بيت فيه ابن او اخ او خال … جندي في الجيش المصري هومصر وكل واحد فيينا عنده شهيد الجيش المصري ولادنا وأخواتنا وأهلنا

    1. اولادك واخوتك يغرر بيهم ليحملو راية بني صهيون ويحمو حدود اسرائيل. هاي هي الحقيقة, بقوها وكللي الم. والايام حتثبت

  8. مساء النور أخت أخر العنقود،
    و أنا من إمتى بمسك لسان حد لما يهاجم الحكومة المصرية؟! و قولتها مراراً و تكراراً أنا مش واقف على لسان حد ولا بمنع حد من الكلام، إنتقدوا الحكومة المصرية زى ما من حقى أنتقد أى حكومة عربية.
    أنا هنا دفاعى عن الجيش المصرى مش عن السيسى ! حمقتى للجيش المصرى من أيام مُبارك و دلوقتى مُبارك ذهب و طنطاوى ذهب و مُرسى ذهب و السيسى سيذهب و ستظل حمقتى للجيش المصرى !
    عُذراً الجيش المصرى لى أكتر من حماس بالنسبة لكم، فإن كان من حقكم أن تغارون على حماس فمن حقى أيضاً أن أغار و أدافع عن الجيش المصرى !

    1. بحترم فيك حبك لابناء جيشك ولبلدك ولتنين عراسنا من فوق الله .. لكن قادة جيشك تلت ترباعهم خونة هي دي المشكلة يا VIP .

      1. سؤال يا منال ؟
        ليه بتكرهوا الجيش المصرى ؟! و ليه بتكرهوا كل ماهو مصرى ؟! ليه فى كل مناسبة بيتسب ى الجيش المصرى و بيتلعن ؟! طيب هو بيعمل إيه زيادة عن أى جيش عربى غيره ؟! طيب يا ترى فى اى جيش عربى غيره موقفه أحسن منه ملاً بالنسبة للقضية الفلسطينية مثلاً و ماتقوليليش الجغرافيا و الجيرة و إنتو الأقرب و إنتو اللى معرفش إيه ؟!
        جاوبينى إجابة كافية و شافية !

        1. VIP كل الجيوش العربية قادتها خونة وعملاء , عشان كده العرب يخزي العين عنهم عايشين في امن وسلام. المؤسسة العسكرية عامود اي دولة, انته بس عشان هيك بتقدرش تنتقدها وبتكابر بس للاسف مكابرتك مش حتغير الحقيقة المرة.

          1. أنا مش بكابر !
            و طالما الجيوش العربية كلها كده، طب متغيروا الإسطوانة شوية و تنقلوا على أى جيش عربى أخر ! ليه مش بنشوف إنتقادكم اللاذع غير للجيش المصرى،
            هتقوليلى علشان الجيرة و علشان القضية الفلسطينية ! طب متقولوا رأيكم فى الأمور الأخرى شوية يا جماعة. ولا إنتو كل كلامكم عن فلسطين و مصر بس مثلاً !!!

          2. بس نعزل من جنبكم بنقلب الموجة و بنحكي عن الجيران الجداد 🙂

  9. بجد قرفتونا بمعاهدة كامب ديفيد و كأن الشعب المصرى هو إللى أقرها ! مع العلم أن كل العرب متطبعين مع إسرائيل من تحت الطاولة ! ألم تعلمى يا أخت أخر العنقود أن حفيدة القيادى الإخوانى إسماعيل هنية تعالجت فى مُستشفى إسرائيلى ؟!
    لماذا لم تمر هذه الأخبار أمام أعينكم ؟! ليه بتشفوها عادى ! أقسم بالله لن أستغل هذا الخبر أبداً لإثارة الفتنة أو لجر الشكل و هذا هو طبعى للأسف !!!

    1. لهذا السبب ذهبت لمستشفى إسرائيلي لأنهم أرحم من حكومة مصر

      # افتحوا معبر رفح - وفاة الرضيع احمد ابونحل على ابواب المعبر

      1. سيبك من الحكومة المصرية، دى حكومة عميلة و ده أمر مفروغ منه و السؤال :
        أليست حفيدة إسماعيل هنية رحمها الله مثلها مثل أى طفل فلسطينى ! لماذا تموت أطفال فلسطين و لا تذهب للعلاج فى مُستشفيات إسرائيلية ؟!

        1. يا حيف نساوي ببن العدو و الشقيق نساوي بين الأخ في العروبة و الدين و العدو القاتل !!!!! جوابي لك يذهبون و لكن بأعداد محدودة للكلفة العالية و التي تتحمل أحياناً السلطة بعضاً منها و الباقي الأهل . بالإضافة لقلة التصاريح . أعطوا حفيدة هنية تصريح حتى تقول أنت ما قلت .

      2. ليه مرحش الرضيع أحمد أبو نحل رحمه الله للعلاج فى مُستشفى إسرائيلى ؟! إسوة بحفيدة إماعيل هنية ؟!

    2. VIP طول عمرهم الفلسطينيين اللي حالاتهم حرجة ومحتاجين عمليات صعبة بيروحو اسرائيل من ايام الانتفاضة , وهو حفيدته كانت حالتها حرجة و حد اخدها تتعالج هناك

      1. العُذر ده مُمكن يكون بالنسبالك مقبول، لكن بالنسبالى ما هو إلا مُجرد تبرير!
        على كُل حال، عادة مش برد بسرعة بس بخزّن يعنى الكلمتين إللى قولتيهم دول حطيتهم فى الأرشيف و هستغلهم فى مُناسبة أخرى .
        _____________________
        بس عُذراً، إزاى بقف أواجه الرُصاص بصدرى و لما تبقى حالتى حرجة أروح أتعالج عند إللى بيقتلنى ؟! إنتى شايفه ده رد مُقنع أم مُجرد تبرير لذهاب حفيدة هنية للعلاج فى إسرائيل و طبعاً قادة حماس بالنسبة لكم خارج إطار النقد ……………. كأردوغان بالظبط !!!!

        1. لا مش خارج النقد. راجع تعليقاتي حتلقيني كتبت الله لا ينصركم يا حماس لو بقيتو صحبة مع ايران وحطيتها عندي عالفيس.
          واردوغان ببيعه بربع كاسة ميه لو غلط معنا.
          VIP الارشيف تبعك بدي امزعه هههه

        2. سؤالي لك يا فيب لمّ أدخلت السلطات الإسرائيلية الطبيب النرويجي مادس جلبرت من معبر إيرز أيام حرب غزة بعد أن أرجعته السلطات المصرية عن معبر رفح ؟!؟!؟! حتى اليهود أرحم بأعدائهم من حكومة مصر بجيرانها .

        3. VIP اسرائيل بكل وحشيتها بتفصل بين الطفل وابوه او جده. وبتكسب بهيك تعاطف العالم وليقال عنها دولة ديمقراطية. متقليش اني بدافع عن اسرائيل بس هي دي الحقيقة

          1. بأمارة محمد الدُرة !!!
            فاكراه ؟! دلقتى بقيت إسرائيل أرحم علييكم من مصر !
            فعلاً إحنا جيران سوء و ليكم حق تلعنوا الجُغرافيا و التاريخ إللى خليتنا جيران !!!

          2. محمد الدرة كان في وسط المعركة وفي نص الضرب. واللي حصلله جاب سمعة اسرائيل في الارض. اسرائيل لو عليها نفسها تفنينا من الوجود لكنها حريصة على استعطاف العالم. احنا بنلف وبندور عالفاضي والله

          3. كلام جميل أوى، محمد الدُرة كان فى وسط الضرب، و كان طفل صغير و إسرائيل مرحمتهوش لا هو ولا أبوه رحمهم الله و نحتسبهم شُهداء. ولكن:
            لو إفترضنا أن محمد الدُره ده عاش و كانت حالته حرجة بعد وقف ضرب النار مُباشرة، هل من المنطق أنى أخده و أجرى أعالجه فى مُستشفى إسرائيلى علشان حالته حرجة ؟!
            و الله أنا مقولتش كده، ده كلامك إنتى؟!!!

          4. لا يا فيب بتاخده على المعبر و بعد منعه بتاخده على مستشفى إسرائيلي .

          5. ايوه من المنطق ونص وده اللي بيحصل. احنا النا فوق الستين سنة محتلين انته مش قادر تستوعب هالنقطة يا VIP

          6. و إحنا بقالنا 60 سنة جنودنا بتتقتل فى سيناء، ياريت تستوعبوا النُقطة دى !

          7. و هل حفيدة إسماعيل هني جت عالمعبر الأول و مصر رفضت يا أخر العنقود لذلك لجأ للذهاب فى إلى مُستشفى إسرائيلى ؟!
            لغاية دلوقتى محدش جاوبنى أو بررلى ذهاب إسماعيل هنية لعلاج حفيدته فى إسرائيل ؟!
            يا ترى جيه على مصر الأول ولا راح على إسرائيل على طول ؟!!!

  10. Vip لم نهاجم بسطاء الجيش بل رأس الفساد و إعلامه . رجاءاً أنظر لهذا الفيديو :
    لا تهمني فتح و لا حماس بل يهمني هؤلاء
    # افتحوا معبر رفح - وفاة الرضيع احمد ابونحل على ابواب المعبر

    افتحوا معبر رفح- سيدة فلسطينية مريضة تموت بسبب غلق المعبر

    1. و إحنا يهمنا هؤلاء و يهمنا فلسطين و شعبها و ده كلام مفروغ منه، و كلامك هنا موجه لينا إحنا لأننا إحنا إللى بنشوفه و بنقراه و إحنا مقصرناش معاكم فى حاجة ! ليه الهجوم و ليه إيذاء المشاعر مع العلم أن الحكومة المصرية التى توجهون لها إننقادكم اللاذع لا تقرأ هذا الكلام ولن تقرأ هذا الكلام ؟! يبقى ليه نضايق بعض ؟! أنا مش فاهم !

      1. مسا الخير vip
        أنا كتير احترمت كلمة أم لوجين وقت قالت بما معناه “أن المعلقين هنا ليس بالضروة أنهم يمثلون رأي الأغلبية من أهل بلادهم”
        في ناس بتحب تتخانق محبةً للخناق بحد ذاته، بدليل من شوي كتبت تعليق بكل أدب واحترام ولا يُسيء لأحد.. كلام يعبر عن رأيي أنا وما لقيت إلا مافيا هجمت عليي بدون ما أعرف شو وجعهم 🙂
        كتبتها قبل هالمرة وبدي أرجع قولها “تكلم حتى أراك” كلماتنا تصفنا على حقيقتنا المجردة من الألقاب التي ندّعيها

          1. أي هاه هيك أحكي معي بالأصول بحطك بعيوني من جوا حتى لو كان رأيك غير رأيي بس تهاجميني وأنا ما بعرفك بزعل منك بعدين 🙂
            مو مستاهلة نتخانق مع بعض بكفينا يلي عم يصير فينا وأنتي من أهله 🙂

          2. ههههههههه والله قريتلك تعليقين فقط لا غير وفهمتك يقبر قلبي شو فهيمه انا….لا يقبر شو بعيد الشر عني وعن السامعين..

        1. و الله يا أخت شامية منذ دخولى على هذه الجريدة و قضيتى واحدة لن تتغير و هى :
          ما سر التحامل الشديد على المصريين ؟! إنتقاد و إنفصام مقابلتوش فى حياتى !
          تلاقى إللى عندى عنده و داخل ينتقدنى ! تلاقه داخل ينتقدنى على مُشكلة و هى موجودة عنده بمُعدل يفوق معدلها عندى ! و الله لو نكشتى أرشيفى من 2009 هتلقينى مُسالم جداً و إنفعلاتى فقط لا تكون إلى فى إطار هذا الموضوع !!!
          تحياتى أختى،،،

          1. VIP & Optimism
            بتعرفوا شو يلي بيوجع أكتر من يلي عم يصير ببلادنا؟
            أنه صرنا نوقف لبعض على نكشة وما حدا طايق حدا وكل واحد متزاول من التاني ، مع أنه هي أكتر فترة نحنا فيها بحاجة لبعض على الأقل لنواسي بعضنا بدال ما نتخانق .. يمكن هالحروب ومناظر الدم والأخبار عم تشحنّا بدون ما نحس على حالنا وعم نجي لهون على الانترنت (العالم الافتراضي) لنفش خلقنا علة بعض
            الله يفرجها علينا كلنا ويرجع كل واحد على بلد ويهدي بالنا

          2. كلامك إجمالياً صحيح، لكن شخصياً أو عن نفسى بالعكس، أنا عُمرى ما وقفت لحد عالواحدة أو إتلككتله ! موضوع حفيدة إسماعيل هنية أنا عارفه من زمان لكن عُمرى ما إستغليته أو نكشت فيه و مناسبته هنا كانت رداً على تطاولات فقط فحبيت أول إنتبهوا شوية لقادتكم فقط لا غير ! أنا مش مع حكم الإخوان و مع ذلك علاقتى جيدة مع كل مؤيدى الإخوان على الجريدة بل بالعكس بيتقالى بطريقة غير مُباشرة عبيد البيادة و عبيد مش عارف إيه و عُمرى ماقولت لإخوانى يا خروف أو يا عبيد المُرشد !
            أنا و الحمد لله شخصيتى سوية يعنى مش تعبان مرتاح نفسياً و بكتب كل ما يخطر على بالى دون أى قيود و دون أن أجرح احد.
            وربنا يفرجها علينا و على كل جيرينا إللى بيلعنوا الجُغرافيا إللى خليتنا جنبهم !

  11. حفيده اسماعيل هنيه راحت اتعالجت بمستشفى
    اسرائيلي ، انها خيانه
    مكان لازم تروح عمستشفيات الشقيقه ام الدنيا
    الي فاتحه ذراعتها للانسانيه
    وبلاها التصاريح ،،،

    1. تفتكر أن رفض مصر فتح أبوابها مُبرر للجوء للمُستشفيات الإسرائيلى ؟!
      أليس هذا عُذر أقبح من ذنب ؟!
      _________________________________
      يا أخ طارق أنا لا يهمنى أين ذهب إسماعيل هنية، هو حُر. أنا فقط كنت عاوز أثبتلكم أنكم على علم بهذا الموضوع و أكدّت لكم أننى على علم بهذا الموضوع و مع ذلك لم أستغله للنبش أو لإثارة الفتنة لأن نفسى و الحمد لله سوية ولا ينقصنى شئ .
      بالله عليك يا أخى لو كانت إبنة أى مسئول مصرى فى مكان موقف هنية بالله عليك مكانش إتعمل عالموضوع ده حفلة سواريه و ماتينه ؟!

      1. VIP اسرائيل بكل وحشيتها بتفصل بين الطفل وابوه او جده. وبتكسب بهيك تعاطف العالم وليقال عنها دولة ديمقراطية. متقليش اني بدافع عن اسرائيل بس هي دي الحقيقة

  12. VIP انته بترد عتعليقات وتعليقات بتتجاهلها. والله ما غلطت سنفورة لمن قالت صياد ماهر,ههههه.
    بدي اروح اعمللي كاسة شاي سووودة

    1. أنا مش بتجاهل حاجة يا منال، بس عاوزك تلاحظى إنى برد على 3 أطراف إنتى و أخر العنقود و طارق .

      1. كمبيوترك بطيء لانو 🙂 شوف انا ماشالله عني شغالة الله ينور.
        خلص VIP احنا شكلنا بنستبق احداث خللينا نستنا ونشوف , ايش ورانا محنا طول عمرنا مستنين

  13. الفلسطينيون يذهبون إسرائيل للعلاج و المصريين يذهبون ليقنعوهم بعودة السياحة .

    تقرير فضيحة حكومة الأنقلاب تروج للسياحة فى اسرائيل ومسؤلين مصريين يبدوأ بالقبلات والأحضان+18

          1. عفواً فيب ما فهمت . الظاهر اليوم نحن على صفحتان مختلفتان لا تتشابه حروفها و أقلامها ذوات ألوان مختلفة .

  14. طبعاً سانتقد اذا كان هناك خيار اخر فلما التطبيع
    والمقارنه هنا غير منطقيه
    هل مصر محاصره من جيرانها
    الم يحل الله اكل الميته اذا كان هو الخيار الوحيد لتعيش ،
    اهل نترك اطفالنا ليموتو
    العلاج في مستشفيات العدو لها فتوه شرعيه
    اعذرني كلامك كمن يريد ان يصطاد في البحر الميت

    1. كلامك جميل أوى يبقى يا إما إللى بتقوله يا إما الشعارات إللى بتردد ! مينفعش الإتنين معاً…
      إما الشهادة إما العلاج فى مُستشفى إسرائيلى و كانت الحالة حرجة طالما لها فتوى شرعية أما بقى الشعارات ليس لها مكان بين هاتان الخيارين !

      1. كلامك غير مفهوم
        وما علاقه الاطفال وعلاجهم
        بالشعارات والشهاده
        هل رأيت احد من قادات المقاومه
        ترك مشروعه الجهادي ليتعالج غي مستشفيات
        العدو ،،، ما هذا الخلط

  15. Optimism شبك بصلتك محروقة على طول؟ ههههههه
    أنا عم أحكي بشكل عام وعدم المؤاخذة مع احترامي للجميع ما بعرف VIP من قبل بس عما قول أنه الوضع بشكل عام عم يخلينا كلنا مشحونين ونفش خلقنا على بعض سواء ع الانترنت على الناس يلي حوالينا
    روقي عليّ دخيل عينك 🙂

    1. والله ما بعرف يا شامية بصلتي فعلا محروقة الله يحرق اليهود.
      خلص بوعدك المرة الجاية اوطي النار عليها.. شكرا الك بس انا مسالمة وما بازي حدن ابدا ولو ازاني حدا بلكتير بخلعلو سن او سنين ههههه. يسعدك شو رايقة.

      يا جماعة انا تعبت وعنية زغللت..
      VIP هادا مجرد نقاش بنية طيبة ولاننا بنحب الشعب المصري ولا نسمح لاحد ان يوقع بيننا. وارشيفك بدو خلع.
      سنفورة الله يزيدك كبرياء وشرف , بترفعي الراس انتي يا بنت فلسطين.
      اخ طارق الله يحيي اصلك ويوفقك.

      تصبحو عالف خير وعلى يوم اسعد

  16. VIP
    سامحني ما بعرف عن شو عم تحكوا ولا بعرف حفيدة إسماعيل هنية، ما بشوف تلفزيون عربي ودلوني على هي الصفحة لحتى اتفرج على مسلسلات عربي من شي سبوعين تلاتة وشفت أنه في مواضيع وتعليقات وهيك وبس 🙂

      1. عن جد؟ هههههه
        شو بدي أعمل بفوت بقرأ عن فنانين ما بعرفهم وبتسلى شوي صغيرة وبطلع، بس اليوم ملتهبين بنات أداني وعم سلي الهم بزبيبة هون

      1. الله يهنيكم هههههه
        لو ما كنت اليوم ضعفانة وما كملت دوام بالجامعة ورجعت ع البيت بكير ما كنت هلأ عم أحضركم 🙂
        دخيلك أنا مستعدة أتفرج من بعيد لبعيد بس ما بدي شارك 😉

        1. ربنا يوفقك فى دراستك و تشرفت بمعرفتك أخت شاميّة ،،،
          .
          تحياتى و يومك سعيد إن شاء الله،،،

  17. الجواب على سؤالك يا فيب :

    وبحسب مراسل الأناضول في غزة، فإن نقل حفيدة هنية لمشفى إسرائيلي، إجراء اعتيادي في قطاع غزة، وليس له أي مدلول سياسي، حيث إن معبر رفح مغلق منذ عشرة أيام، والحالات العاجلة لا تنقل لمصر لاستغراق إجراءات نقلها لأسابيع، وبالتالي يتم نقل الحالات المرضية المستعصية للعلاج لمستشفيات إسرائيلية بواسطة وزارة الصحة في الضفة الغربية التي تتولى عملية التنسيق مع السلطات الإسرائيلية.

    1. ده الرد الدُبلوماسى، أو الإعلامى بمعنى أدق ! بالظبط زى ما إعلامنا بيبرر ، رد مُهندم و مُنظم !
      سؤال لمنال،
      مين إللى بيكابر دلوقتى يا منال ؟! إنتو من جواكم مش قابلين الفكرة لكن بتدافعوا عن هنية علشان قيادى حمساوى. صح ؟
      بقى مافيش مُستشفيات فى فلسطين يا إخوانا ؟! إذا كان الدورى الفلسطينى بيتلعب يبقى مايش مُستشفيات ؟!

      1. مستشفياتنا لشُح الإمكانيات الداخل مفقود و الخارج مولود للأسف الشديد .

      2. والله طقت مرارتي منك..
        في مستشفيات صح لكن قلتلك الحالات الصعبة بتروح مستشفيات اسرائيل اللي اصلا بيشتغل فيها دكاترة وجراحين عمالقة فلسطينيين.
        انا ابن اخو زوجي ايام الانتفاضة احتاج عملية في عينه وابوه من حماس ومفيش جراح عيون في غزة قامو ودوه اسرائيل بالواسطة.

        1. ياست الكُل، أنا مش عاوز غير الكلمة دى ( بالواسطة ) .
          و علشان هى حفيدة إسماعيل هنية فإسرائيل إستقبلتها بالواسطة و علشان إبن أخو جوزك والده من حماس فقدر يوديه يتعالج فى إسرائيل !
          إذن فى تنسيق و إتصال بين قادة حماس و الحكومة الإسرائيلية لعلاج داخل المُستشفيات الإسرائيلية ؟!
          أما عن عامة الشعب و أبناء عامة الشعب ؟! فبروحوا يقفوا على باب المعبر المصرى ولو ما إتفتحش حماس أول ناس تهاجم مصر و تقولك الفلسطينيون تموت على أبواب المعبر ، و هم أبنائهم بالواسطة بتتعالج فى إسرائيل و المٌبرر جاهز إعلامياَ و هو :
          وبحسب مراسل الأناضول في غزة، فإن نقل حفيدة هنية لمشفى إسرائيلي، إجراء اعتيادي في قطاع غزة، وليس له أي مدلول سياسي، حيث إن معبر رفح مغلق منذ عشرة أيام، والحالات العاجلة لا تنقل لمصر لاستغراق إجراءات نقلها لأسابيع، وبالتالي يتم نقل الحالات المرضية المستعصية للعلاج لمستشفيات إسرائيلية بواسطة وزارة الصحة في الضفة الغربية التي تتولى عملية التنسيق مع السلطات الإسرائيلية.
          ______________________________
          أتحدى لو كان إسماعيل هنية تقدم بطلب لمصر لعلاج إبنته داخل المُستشفيات المصرية و مصر رفضت ؟! هل عندك شك أنه راح على إسرائيل دُغرى يا منال ؟!

          1. VIP انا والله ما اعرف حيثيات الموضوع ده بالزات بس انا عيلتي في غزة كلهم حمساوية. وزوجي طلع من غزة عالمانيا وعنده 18 سنة. عشان ما اضلم حد حسالهم وارد عليك..لكن برجع وبقللك حتى لو حماس فرضا عميلة فياريت حكومة مصر تكون بربع نضافة حماس

          2. وبعدين اكيد في اتصالات . النبي عليه السلام كان يتفاوض مع قريش والكفار واتباعه كانو يبعتولهم رسائل

          3. لما مُرسى مذكرش إسم إسرائيل طوال فترة حُكمه، كنتوا بتضربوا بيه المثل و بتقولوا مجابش سيرة الكيان الإسرائيلى مع إنه عمل هُدنه بين إسرائيل و حماس !
            و لما نقول حماس بينها تنسيق و إتصال مع إسرائيل ، تقولوا طبيعى لأن الرصول صل الله عليه و سلم كان بينه معامله مع كفار قريش !!!

            تعبتونا معاكم ، ماترسوا على بر بقى 🙂
            نفسى تلتمسوا العُذر للجيش المصرى زى ما بتلتمسوه لكل ما هو غير عسكرى مصرى.
            تعرفى يا منال، الموضوع ده رهيب مليان إعترافات و جهات نظر أقدر أستغلها فى مرات لاحقة 🙂
            يالا روحى نامى وراكى مشوار بدرى

          4. طيب والله لاحرقو ارشيفك يا ابو ارشيف هههه. الساعة عنا 9:40 ووالله كنت ناسية انو بكرة الجمعة لانو مش يوم اجازة عنا. تعال عيش في امريكا 15 سنة زيي وشوف ازا بضل فيك عقل

    2. أريد أن أضيف أن آمال عبد السلام إسماعيل هنية جاءت إلى العالم بعد ١٤ عام من العلاج و بتقنية الزراعة . فهل مُحاولة الأب و الجد إنقاذها تهمة في نظرك يا فيب ؟؟؟!!! تحياتي و تصبحون على خير .
      ============
      فيب تبقى صياداً ماهراً و خصماً شريفاً و جندياً باسلاً و مصرياً تفخر مصر أنها أنجبته . بالرغم من إختلاف وجهات النظر شرف لي و لغيري النقاش معك و إن أزعجك شيء فآسفة جداً . جمعة مُباركة لك و للجميع .

  18. أبادلكى نفس الشعور أختى، و أيضاً تشرفت بالنقاش معكى كالعادة …
    جُمعة مُباركة ،،،

  19. الاخوات اخر العنقود ومنال
    كم تعجبني ردودك الجاهزه والسلسه
    فهي انعكاس لثقافتكم ، والاصاله
    الفلسطينيه التي تبعث فينا الفخر
    جمعتكم مباركه

  20. هو بكرة الجمعة! يقطع شركم والله كنت ناسية.
    خلص تصبحو عخير, بكره عندي مشوار بدري

        1. لا طبعاً يا ست الكُل مش بتريق، إيه مش هتصليها ولا إيه 🙂
          و إنتى فى سكتك رايحة تنامى إبقى بوسيلى الأمورة الصغيورة 🙂

  21. موني
    والنبي يا اوختي متعرفيش ازاي نورت بتفتح معاكم بسهولة وانا بتطلع عيني بتقولي page is not found ههههه
    انتي رايحة تنامي دلوقتي الساعة لسة 9:40 لسسسسسة بدري تعالي أناقشك لييه مصر قفلت المعبر هههههه أصل انا يتفزلك والله

    1. انا مبزعلش منك يا قمر. هي فعلا الدنية بدري بس عنية زغللت.
      انا بقول للصفحة افتح يا سمسم بتقوم بتفتح , قولي كده افتح يا سمسم هههههه.

  22. اخي VIP
    صدقني انا من الاشخاص الذين يكنون
    لك احتراماً وتقديراً
    نحن ننتقد من يعادينا
    ساشرح لك وجهه نظري لاحقاً
    وجمعتك مباركه

  23. ههههه تعالي ده انا لسة خسرناك والله انتي مكافحة كتير انا ما عندي صبر خااالص انا رحت اشتريت chocolate ولا هاممني حاجة هههه انا جبت تسالي السهرة

    1. ههههه وانا عرفت انو فالنتاينز دي قمت جيب تشوكليت لنفسي .. الله ينور عايزة تتكلمي ف ايه يا ام العيال

  24. نايا حبيبتي والله لازم اتنيل اطلع من نورت..تصبحي عخير حبيبتي. كملي السهرة مع ابو العيال.و خللي عندك صبر , كلي شوكولاته عشان تهدي اعصابك وافتحي موسيقى صيني واتخيلي نفسك في هونج كونج بتاكلي سوشي هههههههه. وقبل الولادة اقري قران وربنا يسهلهالك وتقومي بالسلامة

  25. موني والله مش عارفة ليه نورت بتفتح بصعوبة عندي والله زهقوني
    ههههههه آلو العيال سهران عند أمه وانا سهرانة لوحدي انا والعيال ههههه
    وَ sushi ياباني مَش صيني ههههه عايزاني اسمع موسيقي صيني!! هو انا ناقصة شلل ههههه
    انا كل يومين تقريبا بروح المستشفي إنذار كاذب ههههه لدرجة زوجي زهق وقالب لما ترسي علي بر ابقي قوليلي هههههه
    يلا اشوفك علي خير حبيبتي وربنا يعينك ويعيني انا كرهت الخلفة مش فاهمة ليه مش 3 شهور بس بدال 9
    تصبحين علي خير يا حبيبتي

  26. لن ينسى التاريخ ابدا
    ان دولة مسلمة عربية. حاصرت دولة مسلمة عربية شقيقة. وساهمت في عزلها وبناء جدار عازل
    من اجل امن الكيان الصهيوني. …
    قالها الخسيسي على الملا. دون. خجل او حياء
    لن اسمح لاحد ان يمس امن اسرائيل. فيا حمرة الخجل
    .
    يافيب. . ارجع للاخبار. واقرا…… ما يندى له الجبين.
    .
    بالله عليك. الم تشعر بالخجل وخيبة الامل. ونحن نقرا غلق معبر رفح الى اجل غير مسمى اثناء صراخ اهل غزه من قسوة العدو الاسرائيلي. ..

    هل تعلم يافيب. ان اثناء. حرب غزة الاولى والثانية انه عندما كانت مصر تسمح بمرور المصابين. للعلاج في مصر. كان بامر من اسرائيل. ليتم استجواب المصابين لمعرفة اماكن المقاومة. وارسالها الى المخابرات والجيش الاسرائيلي
    هل نسيت وفاة اخ لقيادي حمساوي. من التعذيب في مصر. لمعرفة مكان العسكري شاليط
    اقرا يافيب. ونكس راسك في الارض اسفا
    ولاتدافع عن الجيش الاسراسيسي بقيادة الخسيسي.
    نح

    مصر تعيش تحت الاحتلال الجيشوي. يحكمها قيادات فاسده. والحاكم الفعلي هي قيادات الممخابرات
    هذه هي الحقيقه. سواء شئت ام ابيت
    احتاج لمئات الصفحات. حتى انشر وتعرف … حجم الاسى والفضائح التي تملا. ارض الكنانة
    فيصيبك الخزي والالم والعار. …

    لكي الله يامصر
    وسامحونا يا اخوتنا في غزة
    فنحن تحت. الاحتلال مثلكم. سجناء داخل بلادنا
    .
    فانتظرونا نحرر انفسنا اولا.
    فلا يمكن لسجين. ان يحرر سجين

    1. جزاك الله خير يا اخ سراج. انا من غزة لكني للأسف ما عشت فيها واللي ايد في المي مش زي اللي ايد في النار. ما يدهشني اني كل ما أكلم أقرباءي هناك وبعضهم وضعه الله وحده يعلم فيه, والله لا يشتكون وعمرهم ما غلطو على مصر, بيقولوي احنا تعودنا وبنضل احسن من غيرنا. هذا هو شعب غزة الصامد

  27. أكثر ما استغربته 127 تعليق في قضية واضحة كالشمس
    وأطرف تعليق ماقالته سنفورة: بس نعزل من جنبكم بنقلب الموجة و بنحكي عن الجيران الجداد
    ضحكت ولكنه ضحك كالبكاء

  28. الأنفاق بين سيناء وغزة ليست فقط شريان الحياة لغزة في ظل الحصار الإسرائيل المصري على غزة بل وعصب المقاومة للاحتلال أيضا وهذا سر حملة تهديمها، نعم يمر عبرها االسلاح ولكن ليس من غزة إلى مصر بل من مصر الى غزة .. منها مرت الصواريخ التي أرقت وأزعجت اسرائيل وكانت السبب الرئيسي في التخلص من الرئيس مرسي..وجيء بمعبود الجماهيرالسيسي…جبار على قومه، صرصار بين الرجال لا يصل مهما علا وتطاول إلى كعب حذاء طفل من غزة هذا إن وجد ذلك الطفل حذاء يلبسه..والمشكلة مع جيش مصر أنه وكعادة كل جيوش العالم ينفذ ما يؤمر به دون جدال ودون تفكير. إنه من الغباء أن يظن الناس أنه ليس في مصر سلاح خارج نطاق الجيش والأمن لتتهم حماس وغيرها في غزة بتهريب السلاح إلى مصر ولكن العكس هو الصحيح فامكانيات غزة على تصنيع هكذا أسلحة تكاد تكون معدومة وإمكانية وصوله معدومة حتما إذا أغلقت كل الأنفاق… وإنه من الغباء أن يظن الناس أن ليس في مصر شريحة واسعة من المصريين ممن يكرهون نظام السيسي ومبارك ويضمرون للنظام وأدواته العداء ليصار إلى الاستعانة بمقاتلي حماس وغيرها… ومن الغباء أن يظن الناس أن حماس وغيرها من فصائل المقاومة في غزة لهم مصلحة في معاداة مصر مهما كان نظامها وهم في هذا الموقف الضعيف فيصبحون محاطين بالأعداء من كل جانب ليصبحوا في موقف لا يحسدون عليه أبدا ولن يفعلوا ذلك حتى ولو شاؤوا. ومن الغباء أن يظن الناس أن حماس يمكن أن تتوهم أنه بامكانها إعادة حكم الاخوان إلى مصر أو ترغب بهذا خاصة وأن الاخوان قد برهنوا بأنفسهم أنهم لم يملكوا من حكم مصر إلى صندوق إقتراع بائس لم يعره أحد اهتمامه ولن يملكوا . السيسي واجبه المفروض عليه من أسياده أن يخنق المقاومة وهذا ما يفعله بتهديم الأنفاق والجيش المصري يأتمر بأمره دون اعتراض فمن حق الفلسطينيين أن يكرهوا السيسي وجيشه هذا وكل من يريد أن يسلمهم فريسة سهلة لإسرائيل تستمرق وتستسهل اجتياح غزة متى شاءت…
    كان الجيش المصري جيش مصر فأصبح جيش النظام ، وكان الجيش السوري جيش سوريا فأصبح جيش النظام والفارق بينهما هو اختلاف عدد الضحايا وهوياتهم .. غزة ليست دولة عظمى شاسعة وذات امكانيات تسليحية وصناعية وتكنولوجية ومواد أولية لا تنفذ، فإذا تم واكتمل حصارها ومن كل الجهات نفذت امكانياتها ومقدراتها مع مرور الزمن وعندئذ فالكارثة لابد لاحقة بغزة وأهلها وعندها سوف ترتفع أعداد ضحايا الجيش المصري ولكن دون أن يطلق طلقة واحدة. هذا ما يدركه أهل غزة ويحاولون اجتنابه، وهذا ماتدركه إسرائيل وصبيهم السيسي ويحاولون تحقيقه والجيش المصري أداتهم في ذلك فكيف تنكرون على ضحاياه كرههم له.. ما كنت أظن في يوم من الأيام أني سأهلل وأصفق إذا سقطت طائرة للجيش السوري وأنا الذي صفقت وكبرت للطيار السوري الذي أسقط إحدى الطائرتين الإسرائيليتين اللتين قصفتا آمرية الطيران في دمشق في تشرين ١٩٧٣ ، بارك الله فيه ضربها بصاروخ فأفلتت منه فألحقه بآخر دمرها، وما كنت أظن أني سأفرح إذا أسقط صاروخ طيارة سورية وأنا الذي تناقلت إحدى وسائل الإعلام الغربية صورتي وأنا أرفع إشارة النصر وبين إصبعي تبدو إحدى الطائرات الإسرائيلية التي قصفت خزانات عدرا القريبة من دمشق وقد أصابها صاروخ سام في حرب تشرين ٧٣ ، ولكن جاء ذلك اليوم عندما ارتضى رجال الجيش والطيران أن يصبحوا صبيانا لبشار خداما لكرسي حكمه ، أعداء لسوريا قتلة لأهلها. وهاهم رجال الجيش المصري يتحولون إلى صبيان للسيسي خدمة لاسرائيل من حيث يشعرون ولا يشعرون ،لم يكفهم أنهم قتلوا من أهل مصر ما قتلوا بأمر من السيسي بل ويهدمون الطريق الوحيد الذي يمر منه السلاح إلى المقاومة الفلسطينية لتركع للإسرائيلي ولن تركع حتى ولو ركع الشعب المصري كله للسيسي وعبدوه كما تعبد الآلهة…لقد نجح النظام المصري وأبواقه أو يكاد أن يجعل كثيرا من المصريين يظنون أن حماس عدو للشعب المصري وأن مصلحة مصر في هدم الأنفاق دون أن يقدموا أي دليل على ذلك وكأنهم لم يقرؤوا قوله عز وجل ؛؛ يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبإ فتبينوا أن تصيبوا بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين؛؛ ومن لم يندم في هذه الحياة الدنيا حيث قد يجدي الندم فسوف يندم في الآخرة حيث لا ولن يجدي الندم٠ سيقول البعض أني أكره مصر وجيشها فبربكم ألا يكره المحب حبيبه إذا منع عنه الهواء، وحب غزة هو منفذ الهواء الذي نتنفس به روح المقاومة الحقيقية والصمود في وجه إسرائيل ويريد السيسي مسخرا جيش مصر أن يخنق غزة ويخنقنا معها فبئسما يصنعون٠

  29. لا أعرف لماذا الإخوة عاملين هوليلة في هذه الصفحة و نازلين في بعض شد و جذب كنتو تسألوني أنا و بتعليق واحد أفك لكم الأمر . أستغرب لمن مازال يطالب حكومات مصر و عسكرها بأن تعطف على فلسطين و تفتح لهم المعابر !!!!!!!! طيب و اتفاقية كامب ديفيد ما محلها من الإعراب؟؟؟ لما سحبوا أنور السادات مثل الدلدول على الكنيست و على كامب ديفيد و هو بيضحك مثل الهبلة …يا ترى على ماذا كان يوقع في الاتفاقية؟ طبعا على شروط إسرائيل من بينها حراسة أمن إسرائيل و عدم السماح للدبانة حتى بالمرور منه و تنصيب مصر طرفا رئيسيا في حل قضية فلسطين و لكن بشروط إسرائيل التي تمليها على أي رئيس مصري ليمليها بدوره على قادة فلسطين.. ((يعني شغالين ساعي بريد بين إسرائيل و فلسطين)) و طبعا كلو بثمنه: تسليم سيناء منزوعة السلاح و منقوصة السيادة + بعض المساعدات العسكرية و الفلاحية لمصر من أمريكا.. لبسوا السادات البردعة و هو فرحان و يقنع نفسه بأنه ((رجل الحرب و السلام)) 🙂 . و طبعا الي راح يقلي و ماذا قدمتم في المغرب لفلسطين سأقول له: لا شــــــــــيء..لا احنا و لا انتو قدمنا شيئا لفلسطين غير الهتافات الفارغة. ماااالت عليكم. و أقول للفلسطينيين يكفيكم استعطاف العرب ..ترا ضميرهم ميت و مشاعرهم حاطينها في ثلاجة. اطلبوا رب العالمين يشوف من حالكم. انتهى.

    1. و طبعا الي راح يقلي و ماذا قدمتم في المغرب لفلسطين سأقول له: لا شــــــــــيء..لا احنا و لا انتو قدمنا شيئا لفلسطين غير الهتافات الفارغة. ماااالت عليكم.
      _________________________________
      لأ، مهما حسبتوها هتلقونا قدمنا أكتر منكم بملايين المرات، على الأقل إحنا بندفع ثمن الجيرة إللى الجُغرافيا فرضيتها علينا من تخوين و إهانات.
      عرفتى إننا قدمنا أكتر منكم و مازلنا بندفع التمن غالى !
      .
      ولو تلاحظى إنك لما نهيتى جُملتك بجُملة: مالت عليكم ! إستثنيتى نفسكم و دولتك الموقرة من الجُملة و ماقولتيش مالت عليكم و علينا ! مع إن مُناسبة كلامك كانت علينا و عليكم !!!
      حتى و إنتى عاملة نفسك حيادية مش قادرة تتقنى الدور ! صحيح العُنصرية غلابة يا أختى !!!

      1. يعني حضرتك يا vip تركت كل تعليقي و مسكت في كلمة ”مالت عليكم” الله يمسيها بالخير بنت لندن الي بلتني بها 🙂 .. خلص يا مسيو مشان لا تزعل حالك سوف أعيد صياغتها: مالت عليكم و علينا…علينا و عليكم…و السلام عليكوووووووم .. !

        1. لأ يا أختى، ما تركتش تعليقك كله و مسكت فى الحتة دى ! بس إنتى ماقولتيش جديد يترد عليه و كل إللى قولتيه إتكلمت عنه فى تعليقات سابقة فمفيش داعى أعيد و أزيد !
          و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته .

  30. ما شاء الله عليك اخ سليم
    سطور قليلة تنطق. بالحق. وتعطي الصورة. واضحة دون تزييف
    ولكن اين العقول الرشيدة.
    .
    حتى رد الاخت مريم. وان كان يحمل ماساة مهينة لقلب العروبة والشقيقة الكبرى للعرب
    لكن وبكل اسف. هذا ماحدث. والكثير يفهم ذلك. ولكن اعلامنا المضلل. يجعل من الهزيمة نصر
    ومن الخائن. الخسيسي بطل ومنقذ. …. رغم الخراب والضياع والانحلال الاخلاقي وغياب العدل والامن
    ممزال العبيد والفضائيات. المنافقه تغني له. . وعلي كفته وشيخ العسكر يباركون للشيطان. وجعلوه رسول. العناية الالهية

    فياحسرة. عليكي يامصر.
    ولاعزاء للاغبياء

  31. تحياتي للإخوة أحمد وسليم وسراج. والأخت الأصيلة مريم. الله يحفظكم

  32. بالمُناسبة :
    جُملة أحب أضيفها على تعليقاتى، الحكومة المصرية فى أسوأ حالتها عندما تُصر على غلق المعبر بيتم فتحة لنقل المواد الغذائية و إستقبالات الحالات الحرجة ! ده أمر مفروغ منه و الفلسطينيين يعرفون هذا الكلام قبل المصريين فالمُبررات التى قيلت بخصوص حفيدة إسماعيل هنية ما هى إلا كلمات لحفظ ماء الوجه فقط ! و من له رد مُقنع حتى الآن فاليتفضل بالرد !

    1. هلا فيب
      ماالمشكله ان تتعالج بنت اسماعيل هنيه ؟
      مثلها مثل اي طفل اوطفله ومثله مثل اي اب يتمنى الخير والعلاج لابنائه ولنفرض فرضا انه استغل سلطته لعلاج ابنته فمن يلومه ؟

      1. لا يا أحمد ، نحن الفلسطينيين لسنا بشر ، يجب أن نموت و نُمحى عن وجه الأرض عَل ضمير العالم يرتاح عندها و تنتهي مشاكل الجميع . طفلة جاءت للعالم بعد ١٤ عام من العلاج و العُقم لا تستحق الحياة و لا يحق لأهلها مُحاولة إنقاذها و كان يجب عليهم أن ينتظروا المعبر حتى يفتح أو ينتظروا كرم الحكومة المصرية بالتعطف بإصدار تصريح علاج أو كان يجب أن نعمل ما يعمله حكام العرب و ندعو الطبيب الإسرائيلي أندراي فايسمان لعلاجها سراً . تحياتي لك و لقلبك الذي عطف على طفلة ماتت لا حول لها و لا قوة .

      2. أخى أحمد، لو قريت الموضوع من أوله هتفهم أنا ليه علقت عالنُقطة دى، و أعتقد إستفسارى واضح زى الشمس !
        أكيد مافيش مُشكلة أن تتعالج حفيدة إسماعيل هنية ! هل عندك شك أننى هعترض على حاجة زى كده مثلاً ؟! أكيد لو إنت تعرفنى حقيقى مكُنتش هتوجهلى السؤال ده.
        إقرأ تعليقى الأخير لو كانت لسه مش واضحالك .

      3. حتة إستغلال السُلطة دى مش موضوعى ولكن بما إنها وضعت تحت مظلة التبريرات و بقيت مقبولة ، إذن يحق لأى مسئول عربى بلاش عربى خليها مصرى علشان بتستفز أكتر، يحق لأى مسئول مصرى أن يستغل سُلطته لتسيير أمور عائلته مثلاً دون أن يحق للغير أن ينتقده.
        و فى كلا الأحوال أنا هطلع من الموضوع ده مُستفاد، لأن ردود الأخوة المعلقين بتفتح لى سكة لكى تُستغل فى أمور أخرى 🙂
        تحياتى،،،

    2. عفواً فيب و لكن كلامك غير صحيح و الدليل إعادة الوفود الطبية عن معبر رفح أيام الحرب على غزة و منهم الطبيب النرويجي مادس جلبرت ثم أدخلتهم إسرائيل عن طريق معبر إيرز و أما المساعدات فإسمح لي أن أقول هل تقصد الرز المسوّس ؟!؟! أم تقصد غاز قطر الذي إقتطعت الحكومة المصرية نصفه مما إضطر قطر أن ترسل الشحنة الثانية عن طريق إسرائيل !! أما بخصوص حفيدة هنية قلنا أن المعبر كان مُغلق و الإجراءات تأخذ أسابيع لتتم و تستطيع أن تسأل في هذا الشأن و الدليل من يموتون كل يوم في غزة قبل أن تتم الإجراءات و نقطة التنسيق في تعليقي هي بين سلطة الضفة و الجانب الإسرائيلي و ليس حكومة غزة . حكومة مصر أعطت العدو الفرصة ليُظهر للعالم أنه الأكثر إنسانية . تحياتي لك و لمنال و الجميع .

  33. كم أتمنى أن يتبدل موقع مصر جُغرافياً مع من يتلذذون فى إكتساب البطولات الذائفة على حسابنا و فى كل مُناسبة مثل هذه الموضوعات ! سنة أو سنتين و سيكتشفون حقيقة جيشهم و حكومتهم و تطبيعهم الغير مُعلن مع إسرائيل و بعدها …………… ينقطونا بسُكاتهم !!!

  34. قرائتا لهذه التعليقات و وسط هذه الزحمة فيه تعليقين هون للسنفورة والله تستاهل عليهم بوسة فوق جبنها….

  35. سلام على الجميع معظم العرب مجروحين ًشعورنا بخيبات الأمل يجعلنا نتخبط والخاسر الوحيد هوا احنا العرب لم نسمع صوت للعقل وفد فلسطيني ذهب الى مصر يوضح وجهة نظرهم بكل الذي يحصل مع ان خسارت مصر للفلسطينيين خسارة لا تعوض ممكن تكون مصر غير راضيه عن الفلسطينيين لكن لماذا هذي القرارات الغريبه ولمصلحت من وفي هذا الوقت ممكن نختلف مع توجه حماس حزب الله لكن هم البقية من العرب الذين يوجعون العدوا

  36. مساء الخير اخر العنقود ومنال ونور وفيب وادم والبقيه
    الاعلام المصري يسبب المشاكل بين الشعوب للاسف

  37. مساء النور ابو شهاب. يا اخوان وجودنا كله معرض للخطر ولا يسلم احد من بطش بني صهيون والي يساعدهم خلافنا.

  38. يا VIP انا بعت مسيج لخالي عالفيس وبستناه يرد, وعبيل ما يرد لاقيلنا تهمة جديدة لحماس عشان أسأله بالمره أصل الكهربة هناك بتيجي كم من ساعة في اليوم وبتقطع. وخالي هاد بيتو صار في الأرض في الضربة الأخيرة , انشالله الكلللب السيسي تجي ضربة ما يقوم منها هو ونتنياهو وباقي الشلله.
    تحياتي الك يا نسيب ولسنفورة ونور وأحمد وكل من هنا ,

  39. VIP y uncle did not answer, so I asked some one else who is a Palestinian activist in Britain and here is what he said, I do not have time now to translate.

    Salam Manal. Alhmdullah all is well.
    Yes it happened about two years ago. But it was a normal procedure for for any sick Palestinian to receive financial aid from the ministry of health which means they will be treated in Israeli hospitals.
    His granddaughter died actually in Israeli hospital, she was in a critical condition.

    By the way, Hanyiah has two sisters who are Israeli citizens. They live in the 48 areas.

    Egypt generally doesn’t admit all sick Palestinians however it only admits Palestinian militants who were injured or generally can’t go to Israeli hospitals.
    This is according to agreements with the PA and the Israeli occupation to admit Palestinians to Israeli hospitals in order to get them deducted from the taxes that Israel owe the Palestinians..

    Its a long story and such a complicated one!
    Anyways. I hope you and the girls are doing very well.
    Pass my salams to khalti.
    Take care

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *