الوفد- شنت مجموعة من الفتيات المصريات حملة ضد  الجماعات السلفية التى تدعو إلى تطبيق السياسات السعودية فى تعاملها مع المرأة وانتهاج  الفكر الوهابي كدين جديد لهم تاركين منهج الإسلام السمح، ودشنوا من أجلها جروبا على موقع التواصل الاجتماعى “الفيس بوك” بعنوان ” مصر مش السعودية  ..بناتها مش هفية”.

وأكد الجروب أن الحملة تهدف إلى تصدى نساء مصر لغزو الفكر الوهابى السعودى إلى مصر على يد الجماعة السفلية المتشددة، موكداً أن المصريات لن تسمح لأحد انتزاع هويتهن المصرية  الفرعونية العظيمة وتحويلها إلى “عبدة” ليس لها دور إلا الزواج والإنجاب وتربية الأطفال.


ويقول الجروب”:” مصريات ضد محاولات من انتهجوا الوهابية كدين جديد لهم وشطحوا بتصرفاتهم وفتاويهم عن منهج الإسلام السمح، وفى محاولات بائسة منهم لطمس هويتنا المصرية وكسر أنوف سيدات مصر وبناتها الشريفات لكى نتحول من عقول لامعة ورؤوس شامخة إلى خيم سوداء فارغات العقل والقلب ..نحن نقول لهم هذا لن يحدث إلا على جثثنا الهامدة وسندفع هويتنا الدماء لصد عدوانكم المشين، مهمتنا هى التعرف بالفكر الوهابى ومدى خطورته على المجتمع وإظهار إنه ليس له علاقة بالدين بل له علاقة بفرد السلطة الذكورية ونشر الطائفية والعنصرية فى المجتمع المصرى ، نحن مصريات ضد الطغيان سنذهب لأبعد مما يتخيلون لنحافظ على هويتنا لبناتنا وأخواتنا ” .

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫127 تعليق

  1. والله طلع لهم لسان بنات مصر , وكمان لهم عين قويه يقولوا بنات مصر مش زي بنات السعودية , تحمدور ربكم لو كنتو نقطه ببحر وحدا من بنات السعودية ياهمج , والله كنا بجرا وطلعنا لبرا ..

    1. لا يا اخي عبد الغني … ةالمفروض ان يكون الرد عليهن: باننا لانفخر الا بالاسلام .. ومن يفخر بالفرعونية فهو ليس من المسلمين … ومن اعظم الشرف ان تنتسب بنات الحجاز للاسلام …وتحياتي لك اخي الكريم .

      1. اخ ابو المنذر نحن مصريات مسلمات فرعونيات، واللى مش عاجبه كلامنا يدعيلنا بالهداية، او يجى يطبق علينا حد الردة.

        1. ليست القصة يافاتي من نكون ولاكن هل اصبحت نساء السعودية مسخرة في نظر المصريات
          رغم انوا الغالبية العظمى من السعوديات من اكثر النساء رفاهية
          ماذا يريدون من السعوديات ان تنزع حجابها وتتعربد بالشوارع !
          ماذا عملت الحرية لغالبية نساء المسلمين غير الفساد وغيرة من القذارت
          مع احترامي الشديد ليكى يافاتي ودي اقول للمتظهرات لماذا لم يتظاهرين
          ضد كشف بكارات النساء !!!
          هل صارالاسلام يحارب من اهلة يافاتي
          قد ربما نختلف مع السلفيين في بعض الامور لاكن لاننس ان الشعب هومن سيقررر من يحكمة
          لماذا الحملة على المحجبات والمنقبات ولم يتكلم واحد عن السفور
          بالنسبة يافاتي للحضارات كل شعب عندة مايغطية من الحضارات
          لاكن المهم ماذا عملنا نحنا
          وليس ماعمل اجدادنا
          تحياتي

          1. اهو برنس هو كمان بيقلب الموضوع وبيتكلم عن ان السعودية اصبحت مسخرة المصرية… ومن امتى يا أخ برنس المصريين بتمسخروا على خلق الله؟؟؟ يعنى بتشتمونا وبتبهدلونا وبنسكت… فين المسخرة اللى بتتكلم عنها دى؟؟؟؟ بتقول اننا عايزين السعوديات تنزع حجابها وتعربد… اعوذ بالله من ده كلام، حد قالك اننا بنقول كده، او اصلا يهمنا موضوع زى ده؟ ايه الكلام الغريب غير المتناسق ده يا أخ برنس، قبل ما تعلق افهم الكلام واعرف انت بتقول ايه… احنا مالناش دعوة بغيرنا، احنا لينا دعوة بنفسنا، وبنرفض ان قلة تجلب لنا ثقافة اخرى من اى مجتمع اخر حتى ولو كان عربى.
            وبعدين قبل ما تقول ليه الناس ماتظاهرتش علشان كشف العذرية وغيره، ياريت تبقى تتابع الاخبار قبل ما تتكلم… وايه كمان الحملة على المحجبات والمنقبات دى، دى حضرتك شفتها عندنا فى مصر؟؟؟؟ ياريت تنورنى لو سمحت لانه واضح انك على اطلاع بكل الامور اللى بتحدث واللى كمان ماحصلتش اصلا

          2. وياريت كمان قبل ما تتكلم على الشعب اللى اختار من يحكمه، تعرف الاختيار تم ايزاى وعلى اساس ايه… مش اى حد يكتب تعليق وخلاص بدون فهم جيد ومتابعة جيدة للاحداث والامور.
            كل مجتمع ليه حضارته….. وانا مالى يا برنس، حد قالك انى مهتمة بحضارة غيرى؟؟ او حتى هاجمت ححضارات الاخرين؟؟

          3. وانا مالي ومال الحضارة يافاتي
            كل الموضوع انوا صار كل سافرة ومنافقة تطلع على الفضائيات ويبهدليين نساء السعودية والسعوديات
            انا مش حاتحجب انا مش سعودية ولاعايشة في السعودية مش هذة اهانة !

          4. طب طالما مالك ومال الحضارة، بتقولى ليه كل مجتمع وليه حضارته، ده انت غريب قوى، سبحان الله فيك.

            يااااااااااااه انت بتتكلم عن النفاق؟؟؟
            وكل سافرة ومنافقة بتطلع تبهدل السعوديات؟؟؟ ماشاء الله عليك، وده شفته فين يا اخ برنس ارجوك كده افيدنى والنبى

        2. احسن حاجة اللي بتقول انا فخورة بخيمتي السوداء ههههههههههههه طب ادام انك فخورة بخيمتك زعلانه ليه لما اتقال عليكم بتلبسو خيم؟ مش بتقولو انكم بتفتخرو بيها ؟اما اللي بيقول الخيم السوداء من الدين الاسلامي احب اقولك الفيديوهات بتاعتكم كلها لبنات لابسة براقع ومنحفة حواجبها هل الدين الاسلامي والفكر الوهابي حلّل لكم تنحيف الحواجب ؟؟هل الدين حرم على النساء قيادة السيارة فتلجأ الى الجلوس مع السائق لوحدها ؟؟يعني حرام المرأة تسوق سيارة ومش حرام تجيب سواق ويقعدو مع بعض في السيارة لوحدهم ؟؟ ما هذا التناقض ؟؟ثم كل بلد لها اسلوبها وحضارتها يا اخي نحن لا نريد الفكر السعودي المتشدد ان ينتشر في بلدنا

    2. عبد الغنى الحجيرى، طول عمرها البنت المصرية ليها ليها صوت وتعرف تعبر عن رأيها…. الحمد لله اننا لسنا مثل نساء السعودية_مع احترامى لهن_ والحمد لله أننا لسنا نقطة ببحر واحدة منهم.
      المصريات مش همج، لكن الهمج هم اللى……
      ان شاله تبقوا انكم كمان فى جره وتطلعوا منها لبره.

    3. احنا طول عمرنا لنا صوت و عندنا عالمات و باحثات و رائدات في جميع المجالات عقبالكم يا سعوديات بس ما تنسوش تطالبوا باقل حقوقكم و هي قيادة السيارة يا مساكين !

    4. إحنا همج يا ابن الزعلانة ؟ يابني المصريين أول مين علموك الكتابة اللي بتكتبها دي و تشتمهم يا بقايا قوم لوط و عاد و ثمود،،،
      أول ما اتعلمت الكتابة شتمت أسيادك اللي علموك يا قذر ، و إحذر أن تتخيل إن الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم من عندكم ، والله لو كان لسه عايش كان دبح آل سلول ذبح يهود خيبر

  2. موكداً أن المصريات لن تسمح لأحد انتزاع هويتهن المصرية الفرعونية العظيمة
    _________________
    فرعون الذي طغى واستكبر في زمانه وادعى الألوهية وأمر عبيده بأن يعبدوه ويقدسوه هو لا أحد سواه، وأن ينادوه بفرعون الإله -معاذ الله-
    وانتم تقولون هويتنا الفرعونية
    مبروك عليكم هذا اللقب الفرعوني

    1. فرعون ده فرد من كل وليس الكل يا أنا عربى… يعنى مانقدرش نقول ان ابو لهب وابو جهل كانوا هم كل قريش…. ولا ايه؟

      1. الجهل مش عيب علشان كده هصححلك المعلومه
        كلمه فرعون لقب زى ملك او امير
        ماينفعش انسب واقول مثلا الملك فلان ظالم لانه من نسل الملك كذا
        حسب نظريتك يبقا اهل السعوديه كلهم منبوذين لانهم من نسل ابوجهل والكفار 🙂

  3. تحويلها إلى “عبدة” ليس لها دور إلا الزواج والإنجاب وتربية الأطفال= السعودية

  4. نساء السعودية أمهاتهن زوجات رسول الله ، هويتهن فاطمة الزهراء ونسيبة بنت كعب وأسماء بنت يزيد وأم سليم الرميصاء والسميراء بنت قيس وأسماء بنت أبي بكر ومعاذة بنت عبدالله وعمرة بنت عبدالرحمن وكل الصحابيات الجليلات رضوان الله عليهن . فلتعرف بنات فرعون قدرهن ولينظرن إلى نساء في مصر لم يسعين لإتخاذ فرعون رمزاً لهن عوضاً عن محمد عليه الصلاة والسلام .

    1. أخ شامخ بلاش تغير فى الكلام وتبدل فى الحقائق وتأخدك العزة بالاثم وتقول انهم استبدولوا سيدنا النبى عليه الصلاة والسلام بفرعون… والله تعليقك استغربتله لانه من اوله لاخره كله مغالطات.
      ايام سيدنا النبى وصحابته ماكنش فيه حاجة اسمها السعودية ولا الكويت ولا غيرها، كانت شبه الجزيرة العربية، وبعدين…. والله مالقية كلام اقولهولك غير أنك تصلح معلوماتك يا اخى وتعرف ان اللى مش عاجبنك دول هم اخوال العرب، ولا يمكن ستنا هاجر هى كمان كانت من السعودية!!!

      1. يا أخت فاتي أنا لم أنتقص من نساء مصر فهن من أهل العزة والشرف وكيف لأحدنا أن يفخر بأقوام مضوا لم يذكرهم ديننا بغير معاصيهم وطغيانهم فلا أعتقد أن هناك شخص عاقل من الجزيرة العربية ( السعودية ) يفخر بقوم عاد وثمود وما كان لهم من عزة وقدرة ويترك محمد عليه الصلاة والسلام الذي هو خير من خلق الله .
        كما أن أهل مصر لن يفخروا بالفراعنه الذين استعبدوهم وأذلوهم ويتركوا محمد عليه الصلاة والسلام الذي تفضل عليهم بعد فضل الله بأن جاءهم بالإسلام  و أوصى بهم خيراً وقال فيهم أنهم خير أجناد الأرض . بارك الله فيك وهدانا وإياك .

        1. كون أننا بنفتخر بحضارتنا الفرعونية، اللى اغلب العالم بيحترمنا بسببها،
          وكون اننا بنفتخر بارض مصر الفرعونية اللى حكم فيها سيدنا يوسف واصبح عزيز مصر، وشرفها سيددنا المسيح بالمروور فيها، وتزوج من اهلها سيدنا ابراهيم خليل الله وانجب سيدنا اسماعيل لا يعنى أبدا يا أخ شامخ اننا بنفتخر بفرعون، ولا يعنى ابداً ابداً أننا استبدلنا سيدنا النبى بفرعون، والكلام ده مرفوض اصلا، لكن حضارتنا ولينا الحق اننا نفتخر بيها، ليه البعض زعلان؟ وليه البعض علشان يكتمنا بيدخل الدين وسيدنا النبى فى موضوع زى ده؟
          الفراعنة كان فيهم حكام عظام مؤمنين وموحدين زى اخناتون ونفرتيتى وكمان اسيا امرأة فرعون… لكن مش معنى كده ان البعض يزايد
          علينا، وعلى ايمانا واسلامنا… وطوال تاريخ اى أمة حكامهم كانوا مستعبدين اقوامهم مش الفراعنة بس، ولو ان الكلام ده محتاج مناقشات كتيرة لان برضه البعض بياخد كلمة ويبنى عليها قصص وانطباع فى الغالب بيكون غير صحيح، خايفة اقول اقرأوا التاريخ الفرعونى، حد يطلع ويقول انتم تدعوننا لعبادة الاوثان وترك دين الله.

      2. الخبر ابتدأ بعبارة ” شنت مجموعة ” وأنا ردي كان لهذه المجموعة التي تقول بأن أهل السعودية عندهم دين جديد وأن أمي أختي وجميع نساء بلدي عبدات وما هم إلا خيم سوداء خالية العقل والقلب .  

        1. شامخ نحنا انتقدنا هذا الشي ياخوي الشامخ امهاتنا وخلاتنا خيم سوداء
          و الاخت فاتي دخلتا بمواضيع تانية

          1. يابرنس مين اللى دخلتكم فى حوارات تانية دى؟؟؟
            وبعدين طالما انت مسلم وتقى وبتعبد ربنا، بدل ما تقوم الدنياااا وتقلب الناس على بعض، تقول كلمة خير.
            أخ شامخ الموضوع لا يمس السعوديات لا من قريب ولا من بعيد، الكلام واضح وصريح، وباين انهم بيتكلموا على فكر ومنهج لبعض المتشددين وليس عن نساء السعودية.

        2. لا يا أخ شامخ، الموضوع بيقول انهم قالوا ان مصر مش السعودية كدولة ونظام، وبعدين هم بيتكلموا بشكل عام عن فكر مجموعة متشددة بتنظر للمرأة عموما سواء سعودية او مصرية او ايا كانت جنسيتها على انها حرام فى حرام، وانها مخلوقة للانجاب وخدمة الرجل…. لكن مافيش اى سب لا على نساء السعودية ولا على بنتها.

    2. نساء أمة محمد كلها أمهاتهم هن زوجات الرسول محمد صلى الله عليه و سلم .. لا تنسبو كل شي لإلكون..وكأنو ما في غيركون مسلمين..كلنا مسلمين و فينا قال الله زوجات النبي هن أمهات المؤمنين و لسن أمهات السعوديات فقط..

      1. لو قرأتي تعليقي جيداً لما وجدتي كلمة فقط بعد السعوديات ، فلا تقوليني ما لم أقل .

        1. والله أنا قرأت تعليقك..بس شكلك إنت مو قاري تعليقك منيح إرجع أعمل نظرة عليه بتتأكد إنو أنا جاوبت ع تعليقك ..بما قاله ربنا الكريم..زوجات الرسول صلى الله عليه و سلم هن أمهات جميع المؤمنين

          1. لو جاء أخاك وأشار بإصبعه تجاه والدتك وقال هذه أمي ، هل ستعارضينه وتقولين له بل هي أمنا جميعاً وليست أمك وحدك . فالحال هو كذلك للسعوديات إذا قلنا بأن زوجات رسول الله أمهاتهن فهذا لا يعني إقصاء التونسيات أو غيرهن من المؤمنات من هذا الفضل . أتمنى أن نصفي نوايانا يا أختي .

        2. المقارنة اللي عملتها بين المصرية إللي جدودها فراعنة و السعوديات اللي ع أساس أمهاتهن هن زوجات الرسول عليه الصلاة و السلام..بتغني عن كلمة “فقط”..لهيك رديت عليك………………

          1. والله إنت قلتها..”أخي” و شي طبيعي تكون إمي متل ما هي إمو..و بعدين “إنما المؤمنون إخوة”..و برجع بأكدلك إنو زوجات النبي أمهات لكل المؤمنين..ولا تنسى إنو في كفار عندهم نسب مع رسول الله عليه الصلاة و السلام..فهل لهم حق الإفتخار بقرابة النبي؟؟!!!!!!

        1. الحمدلله ..منيحة كتير..إنت كيفك و كيفها مصر..والله صدقيني ..ماعاد حابة إتفرج ع أخبار القنوات..لهيك عم إسأل عن مصر من أهلها..بيكونو أدرى بواقعها من اللي عم يتفصحنو من برة

          1. الحمد لله الاوضاع بقالها يومين هادية، بس ياخوفى من الاصابع الخفية اللى عمالة تلعب وماحدش عارف يسكها دى هههههههههه، تحياتى تونسية، وربنا يسترها على مصر من القادم

          2. أمين..لا تخافي فاتي مصر بإذن الله في مرحلة مخاض..و إنشالله تتحسن الأمور..بعدين وحياتك كل اللي عم تمرو فيه مرينا فيه و الحمد لله كل شي هلئ تمام..يا رب رد كيد الحاقدين إلى نحرهم..والله كبير..و بعدين هاي مصر..من طول عمرها بتداوي جراحها لحالها..الله ستار حليم

          3. طبعا يا تونسية، هى مرحلة صعبة جداً… بس أنا متفائلة جدا جدا، إن شاله كل الخير لتونس ومصر وكل الدول العربية.

        2. لطالما الاسلاميين راح يحكموا يافاتي الدنيا بخير وراح يصير كل شي بخير بعون الله

  5. يا ريت المصريين لو يفكروا ويتدبروا 100 مره قبل أن يتفاخروا بالنسب لفرعون الذي قال الله تعالى عنه في سورة هود :

    (( يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ ۖ وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ ))

    1. توتر نفس الكلام اللى عمالين نعيد فيه ونزيد فيه… مصريين ونفتخر بحضارتنا الفرعونية، وفرعون ومن معه لا يمثلون الفراعنة، والا بئا ماكنش سيدنا يوسف وعمرو بن العاص عاشوا فى وسط الفراعنة… مش فاهمة الناس اللى حابة تعمل نفسها متديين على الفاضى مش لاقين غيرنا يطلعوا فيه دينهم الزائف

      1. ماتتعبش نفسك يا فاتى مش هتمشى ورا كل واحد تفهميه وانت عارفه اللى فيها 😉
        ياجماعه كلمه فرعون لقب زى امير او ملك او سلطان
        مابنفعش اذا كان عندكو ملك كافر يبقا الملوك اللى عندكو كفرا ولا يبقا يطبق بالمثل ملوك الحاهليه كانوا كفره يبثا ال بن سعود بالمثل يا رب تكون وصلت

  6. كل مصريه تقول ذا الكلام ماتسوى نعال بنت من بنات السعوديه الله يرحم ايام مبارك الي كاسر خشومكم…

      1. زى ما ملك السعودية كاسر انوفكم وحاطط راسكم فى الطين بالضبط، ماهم الاتنين اصدقاء ياسعودية

  7. الشئ الوحيد الذي يجمع هؤلاء النساء المنتميات الى حضارة الغرب مع ما يدّعون من انهم من سلالة الفراعنه هو انهم شبه المومياء لااكثر ولااقل

    1. ابو عمر اه نحن نشبه المومياوات ونفتخر… تركنالكم حسن الشكل وجمال الاخلاق والتدين الكامل… ادعولنا بالنور والهداية نكون شاكرين افضالكم.

        1. أنا كمان اشتقتلك يا ام ريااااااااان، ازيك وازيه رياااان…. كل سنة وأنت طيبة بمناسبة العام الجديد

  8. صح الكلام مو مثل بنات السعوديه وهم يطولون وغاده عبدالرازق عينه خخخ

          1. طيب انا راح اشوف لما تلبسي النقاب يافاتي
            راح انتظر هذا اليوم بفارغ الصبر ههههههههههههه

      1. هفية مش المقصود بيها المرأة السهودية يابرنس، هفية المقصود بيها ان البنت المرصرية مش هاتبقى لعبة فى ايد اى حد يفرض عليها اشياء فيها تشدد، الموضوع مالهوش علاقة بنساء السعودية اصلا، وعلشان كده بقولك قبل ما تعلق افهم الكلام

        1. سلام عليكم

          شكرا شكرا للإعلان
          اللي خلا فتوووووش تبان

          كيفك يا عسل؟
          إديهمممممم
          ,بس بالراحه ^___^
          الإعلان مستفز شوية يا فاتي
          ولا إنت إيه رأيك؟
          ,You know,
          it puts others in the defensive status !

          I MISS YOU LOADS AND LOADS
          3>

        2. فاتي

          نحنا بخير الحمدالله
          عم تشربي ليمونيد ولّا كابتشاي?
          (كارووووووو اشتقتلك)

          1. كابتشينو، علشا اغيط المتشددين هههههه
            إن شاء الله دايماً تكونوا بخير يا سعاد

  9. انا مصريه والحضاره الفرعونيه تاج على راسي و ياريت كل واحد يخليه في حاله و يتكلم عن بلده و بس و محدش ليه دعوه المصريات بطالب بايه ببساطه علشان دي مش مشكلتكم

  10. وما وجه الغرابة فى أن المرأة ليس لها دور إلا الزواج والإنجاب وتربية الأطفال . والله لو قعدوا فى بيوتهم كل المشاكل هاتتـحـل

    1. عادل ومين قايل لك هذا الكلام يااخوي
      لاكن كل مجتمع الى خصوصية ومافي مجتمع ومافية نساء عاملات

  11. انا اتغق مع راي عادل فعلا هذا اعظم دور للمراة وين المشكله انه المراة تقعد تربي اطفالها وتنجب هل هذا يقلل من شانها بالعكس هذا اعظم دور للمراة ولكن على الرجال ان يحترموا النساء ولا يقللوا من دورها العظيم في تربيه اجيال من لهم مصلحة في هز ثقة المراة العربيه بنفسها ليسوا اصحاب الدين بل هم الغرب وفكرهم الذي جعل الامومة ثمنا بخسا هذه الايام

  12. عجبت لك يا زمن هل أصبح الحجاب والستر عار حتى تخرج مظاهرات في بلد مسلم ضده ويسخروا ممن يرتديه وبعدين ما سمعنا ولا من أي اسلامي نجح في الانتخابات كلام عن فرض الحجاب حتى تشنوا حرب من الأن
    هدول شوية نساء تافهات من أمثال المتعرية علياء وأشكالها

    1. يا اخت نور اتقى الله فى كلامك، وقبل ماتقول تعليقك افهمنى الموضوع، البنات مش ضد الحجاب لا حول ولا قوة الا بالله

  13. المقارنة اللي عملتها بين المصرية إللي جدودها فراعنة و السعوديات اللي ع أساس أمهاتهن هن زوجات الرسول عليه الصلاة و السلام..بتغني عن كلمة “فقط”..لهيك رديت عليك

  14. ام شعلان طبعا ده احسن دور للمرآه تربية اولادها بس انا عايزه اسآلك في راجل يُقدر ده؟؟؟ للآسف نسبه ضعيفه جداً و مين قال ان الست مش عايزه تريّح نفسها و تقعد في البيت بس للاسف زي ما من قديم الازل قالوا الراجل ملوش امان

  15. ليلى انا معك انه نادرا ما تجدي تقدير من الرجال لكن ان خليت خربت هناك البعض الذين يخافون الله يقدرون ذلك ويكفيكي اجرك العظيم عند الله اهم من تقدير كل رجال العالم انا مؤمنة بدور المراة في بيتها اكثر من عملها خارج المنزل وصدقيني ان نساء الغرب تحسد العربيه على مكانتها بالمجتمع فهناك المراة تباع وتشترى بابخس ثمن الحمد لله انني مسلمة عربيه ولكن من يروجون فكرة ان المراة مضهدة في الوطن العربي هم الغرب انفسهم لافتعال مثل هذه الفتن والفساد في المجتمع ولتظن المراة ان لها الحقوق الكثيرة المسلوبه منها واولها الحريه المزعومة بخلع الحجاب والعمل بمجالات الاختلاط والسفور ولكنهم لا يعلمون ان هذه ليست من الحريه في شيء فما هي سوى سجن شياطاني دنيوي يخرج جيلا فاسدا لا يعرف شيئا عن رضا الله

    1. ام شعلان انا معاكي في كل اللي قلتيه بس البنات هنا بتقصد ان محدش يجبر حد على حاجه و ده من حق اى انسان في الدنيا و بعدين بالنسبه لعمل المرآه فمدام مش بيتعارض مع البيت فليه لآ؟ و بالنسبه لسيدات اوروبا فآنا عايشه هناك و من اللي انا بشوفه اؤكد ليكي ان هى بتقوم بدور الرجل و المرآه بتشتغل بتدفع الآيجار بتودي الاولاد و بتجبهم من المدرسه ده غير انها شايله البيت طبعا مفيش ست عربيه تقبل انها تعمل كده ابدا

  16. يا أخت فاتي الموضوع واضح مو محتاج عدة تفاسير نساء خرجن في مظاهرة ضد الحجاب من قبل حتى فرضه عليهن ونازلين سخرية في خلق الله وفي الحجاب ومعتبرين من يلبس الحجاب والنقاب أنهم خيم سوداء فارغات العقل والقلب و أن المرأة اذا بقيت في بيتها تربي أولادها تصبح عبده أظن ما في أوضح من هيك شو بيكونوا شوية نساء علمانيات لا وجود للدين في حياتهم
    ولعلمك يا أخت فاتي أنا محجبة ولكني ضد فرض الحجاب بالقوة على أحد ولكن أن تخرج مظاهرة في بلد مسلم ضد الحجاب فهذه قمة الوقاحة

    1. لا تعليق يا نور، لانك مصرة على انهم خرجوا ضد الحجاب، ماعنديش كلام اقوله تانى

    2. لسا الدنيا بخير ياخت نور لطالما وجدت نساء متفهمات وذوا ثقافة عالية مثلك
      احترامي لك اختى ولكلامك الجميل

  17. مرحبا الأخوة والأخوات الطيبين
    الصراحة الموضوع تافه ولايستحق أن يوجد أختلاف أو زعل بين الأخوه
    .
    هذه مجموعه من ( نساء كاسيات عاريات ) فهموا معنى الحريه خطأ وأعتبروا أن الحضارة والتقدم يقاس بمقدار ما تعريه المرأة من جسدها ومقدار الحريه التي تنعم بها دون قيود ..0 مثل الغرب وامريكا واوربا )

    واعتبروا أن الجلوس في البيت لتربية الأبناء ورعايتهم هو نوع من التخلف والعبودية

    .
    لقد أجتهد شياطين الأنس والجن في النجاح لتتمرد المرأة على بيتها الأمن
    وأنها تسطيع أن تكسب وتعتمد على نفسها وعلى راتبها دون أنتظار الرجل ( زوجها ) أن يمن عليها بالمصروف من راتبه …
    فكان الخروج من بيتها والتمرد لتعلن حريتها ومساوتها بالرجل

    وأنساقت وراء المنافقين من الانس فخدعوها وجعلوها سلعة مكشوفة لتبرز أنوثتها ( أنظروا الى الاعلانات والدعايه في الفضائيات )
    وجعلوها بدل أن تكون خادمة لزوجها واطفالها …جعلوها عبده للموضه والازياء والحرية لتخلع برقع الحياء وتصبح أسيرة لهؤلاء الشياطين الذي سيطروا عليها وعلى افكارها

    ولكن ولله الحمد (( مازال هناك الكثير من فتيات ونساء مصر )) من فهموا معنى الحرية الصحيحة
    وفهموا لماذا هم خلقوا وما هي واجبتهم نحوا اسرتهم ورضاء زوجها ومسؤليتهم الأولى والأخيرة في تربية الأبناء التربية الأسلامية الصحيحة والدليل وأن يكون رضاء الله هو غايتهم الأولى ( هو نجاح الاحزاب الأسلاميه 80% نسبة النجاح )

    أخيرا

    كان من المؤامرات على أرض الكنانة هي محاولة طمس الهوية الأسلامية وتاريخه
    وذلك بالتفاخر بالحضارة الفرعونيه ودراستها في جميع المناهج من الأبتدائي حتى الجامعات
    في الوقت الذي لو سألت أي شاب من هو الصحابي عبدالله بن قحافه
    أو من هو مصعب بن عمير أو عبدالله بن مسعود فسوف تجد القليل من يعرفهم

    ولكن الحمد لله فالأمل قادم ..مع الفجر الجديد وشمس الإيمان التي اشرقت مع أول صوت حر معبر

    لتنعم مصر بعهد الحرية والعدالة

    1. وايه هو مفهوم الحرية من وجهة نظرك يا سراج؟؟؟
      أن اللى يخالفك تكفره؟ ولا اللى يكون ضد أرائك تشتمه؟؟؟
      ولا تقمع النساء بحجة الاسلام والدين؟؟؟
      ولا تتهم البنات بالفسق والزندقة لمجرد انهم ضد كلامك؟
      ياريت توضحلنا ايه الحرية اللى سعادتك بتنادى بيها علشان نستفيد

    2. وفيت وفيت ابدعت وعرفت وشرفت يااخ سراج لافض فوك
      ليس لدي ماازيد على كلامك

  18. مسا الانوار على الجميع
    قرات جميع التعليقات، وانا اتفق مع فاتي الدين الاسلامي لم يأت ليلغي الحضارات الاخرى بل احترمها واغناها ثقافيا ومعرفيا، ولكل بلد خصوصيته طالما يتم توظيفها في الاطار الذي حدده الاسلام، ولكي نبقى في موضوع الحجاب الفتيات المحتجات لسن ضد الحجاب لكن ضد فرض نظرة ورؤية معينتان له
    عزيزتي فاتي نحن كذلك في المغرب لدينا زي “الجلابة” محتشم ومتناسب مع الحجاب الشرعي لكن في السنوات الاخيرة تم ادخال شيء غريب عن تقاليدنا وهو الزي الاسود الطويل والغريب انه يتم الترويج له كونه الزي الاسلامي بامتياز!! نحن نحترم المرأة السعودية في لباسها لانه من روح اللباس التقليدي هناك والعرف لا يقبل غيره وعند ذهابنا هناك نلبسه احتراما لاهل البلد، لكننا ضد فرضه على سائر البلدان كحجاب شرعي

      1. مسا الفل فاتي
        ياريت ما تعصبي حالك لان اظن والله اعلم هناك من يعلق ويهاجم دون حتى ان يقرأ الموضوع واضح لا احد ضد الحجاب بل ضد فرض رؤية واحدة للحجاب الشرعي ثم لو القوا نظرة على الصورة لرأووا فتيات محجبات ضمن المتظاهرات فكيف يكنّ ممن يروّجن للسفور وللثقافة الغربية!!
        تحياتي لك

  19. يا فاتي …. أسألك سؤالين حتى أستطيع أن أعرفك ماهي الحرية

    لماذا خلقتي …..
    وهل أنتي راضية عن نفسك ومستعدة للقاء الله

    1. عن نفسى مش راضية عن نفسى، ومقصرة كتير جداً فى حق ربنا_ طبعا الحمد لله لا ارتكب الكبائر_ لكن محتاجة جهد علشان اوصل للرضا الجزئى عن نفسى، وخايفة من ربنا جداً… لكنى كمان واثقة فيه وفى رحمته… الفرق انى لا اتاجر بالدين.

      1. ولا تزال نفسى امارة بالسوء، ولسه ماوصلتش للنفس اللوامة.
        ده سؤال فين السؤال التانى؟
        وايه علاقة ده بالحرية مش فاهمة

  20. مساء الخير يا جماعة السلام عليكم جميعا
    منوريين ولو أختلف النقاش مع أني لا أرى إختلاف بينكم المهم الحفاظ على ألفاظنا
    ازيك يا فاتي
    بدي أسألكم سؤال ليش نورت ما تنشر مواضيع ارسلها لها هل ضروري كون عضو مسجل ؟ شكرا

    1. هالووو ورود، كيفك؟؟
      مش عارفة اعتقد لازم تسجلى علششان تنشرلك موضوعات.

    2. سلام ورود ، إذا بدك تنشري موضوع لازم تتسجلي و تصير لك صفحة خاصة و تنشري المواضيع لحالك بالضغط على موضوع جديد و يتم نشره مباشرة دون حاجة إلى رقيب نورت……..

  21. اعذروني اخواني واخواتي الطيبين ..على عدم تكملة باقي الحوار معكم اليوم
    وأن شاء الله أكمل ردي للأخت فاتي وأي رد لمن يوجه لي أي حديث أو حوار
    مع الرجاء من الأخت فاتي بعدم التحامل علي واتهامي اتهامات ليست صحيحه

    وأشكر الأخت أم منال على تأييدها لمشاركتي الأولى

    أترككم في رعاية الله وحفظه

    1. همت الغرب يالول تاركين كل حريم العالم المظطهدان وماعندهم شغل الا السعوديات !!!!!

  22. ده رآيى الشخصى , فعــلاً لو المرأة قعـدت فى الـبيـت فيـه مشاكل كـتير هاتتـحـل

  23. Prince Allah ma3ak your comments very valuble but i wonder how much you have that saber to discuse matters with such silly people that i think know nothing

  24. ما هو منهج الاسلام السمح التي يطالبن به هؤلاء الفتيات, ومن يحدد ويقدر اذا كان سمحا او متعصبا؟
    ماهي الهوية المصرية الفرعونية؟ وكيف بإنتزاعها تتحول الفتاة الى عبدة؟
    اذا اردنا ان ندافع عن الحضارة الفرعونية ولا نريد ان نستورد حضارات اخرى, اذا علينا ان نلبس كما لبس الفراعنة وان نفعل كما فعلوا تماما وهكذا نكون تمسكنا بهذه الحضارة, وليس بأن نقوم بإستيراد الحضارة الغربية بكل تفاصيليها ثم نقول اننا لا نريد أن نغير من حضارتنا الفرعونية.
    الحل إما ان نعود للحضارة الفرعونية بكافة تفاصيلها, أو كما سمحنا بإستيراد الحضارة الغربية وفرضها على المجتمع, نسمح لمن يريد بإستيراد ” الحضارة الإسلامية” وهكذا نكون عدلنا وازدادت خياراتنا ويبقى للمجتمع ان يختار, الدين أم الدنيا!!

    1. جنتل، تعليقك جه متأخر مع أنى كنت عارفة انك متابع الحوار وكنت مستنية تعليقك أنت بالذات، لكن فضلت أنك تعلق تانى يوم.
      عموماً من وجهة نظرى أنك تسيبك من البنات العلمانيات الوحشات دول، وتنتهز فرصة تواجدك فى الأردن وتتظاهر من أجل تطبيق ما تقوله… لازم نبدأ بأنفسنا الأول، ومش كفاية مجرد الكلام على النت، لازم تكون لك وقفة ايجابية خصوصاً وأننا عرفنا أن ملك الأردن هو من سيفتح القدس قريباً… يبقى الموضوع مش صعب، كلها شهر تظاهر وهايتضامن معك الالاف ثم الملايين، وبعد كده النصر هايبقى قريب.

  25. شكرا أخ برنس تحياتي لك
    أما الأخت فاتي وغيرها ممن يدافعون عن المتظاهرات يا أخت فاتي أنتي تقولي لا يتظاهروا ضد الحجاب لكن تعليقاتهم وعباراتهم تقول غير ذلك عندما يشبهون من تلبس الحجاب والنقاب بالخيم السوداء فارغة العقل هذا كلامهم وليس اختراعنا لو كانت عباراتهم أنهم مسلمين لكن ضد فرض الدين والحجاب بالقوة لوافقت معهم وقلت حقهم لكن أن يشبهوا من ترتدي النقاب بهذا التشبيه فهذا انتقاص من قدركثير من النساء الذين اختاروا ارتدائه حتى في بلاد الغرب العلماني و وسخرية منهم والأهم من كل هذا لماذا يشنون هذه الحملات من الأن ولم يفرض عليهم أحد لا النقاب ولا الحجاب
    ديننا يا أخت فاتي دين يخاطب العقل والقلب وليس فيه اكراه في أي شيء

    1. أخت نور أنا قلت اللى عندى، وعارفة كويس أنا بقول أيه، يعنى مش بدافع لمجرد الدفاع.
      الداخل المصرى حضرتك وغيرك مش مطلعين عليه، يبقى بلاش تحكمى على حاجة ماتعرفيش كل جوانبها… وشكراً

  26. لكم كل الحق تطالبوا باي شي يخصكم ! وتعترضوا على اي شي مايعجبكم في بلدكم ! مش قضيتنا تخلعوا الحجاب او تلبسوا ! يحكمكم وهابي او ليبرالي ! تتفاخروا بالرسول او بالروم ! حريتكم الكاملة ، ومالنا اي علاقة في بلدكم البتة !!بس ليش الاستفزاز وتجيبوا سيرة السعودية وبناتها ؟ ايش سوينا لكم ؟ حسبنا الله ونعم والوكيل ! وعلى فكرة ترا معروف عن السعودية حكومة وشعبا ما يتدخلوا في الشؤون الداخلية لاحد ! فليش دايماا حاطتيننا في راسكم !؟ وحتى اليمن طيب نفس عادات السعودية بالنسبة للمرأة ليش ما جبتو سيرتهم !؟ وانا ماراح اقول زي مالقوا الباقيين انو السعوديات مقتديات بنساء النبي ولا شي لان كل ناس قفيهم الطيب والشرير ! بس استفزازكم لنا مزعج ! شكرا على مشاعركم الحلوة ! وبكرة نشوف الشماتة حقتكم حتوصلكم فين ! ( كلامي موجه لاي انسان عاجبو الشعار الاستفزازي اللي مكتوب ده مهما كانت جنسيتو او ديانتو )  

    1. يا مشاعل احنا مش طالعين نازلين جايبين فى سيرة السعودية ولا السعوديات، ولا احنا فاضيين لغيرنا، عندنا مشاكل بالكوم ومش ناقصين نجيب سيرة غيرنا.
      لكن لما يطلع علينا مجموعة ممولة من دول عربية لنشر الفكر الوهابى فى مصر بالقوة، وبيهددونا بانشاء هيئة تسمى الامر بالمعروف والنهى عن المنكر على غرار المتواجدة فى السعودية. وكمان بيطالبوا بتطبيق نفس النظام السعودى فى مصر، يبقى من حقنا نعترض، ونعترض بشدة كمان.
      اما عن كلامك عن ان السعودية وحكومتكم ما بيتدخلوش فى شئون الاخرين… فياريت بلاش نفتح السيرة دى أحسن لانها مش فى صالحكم بصراحة.
      وكلامك عن الشماتة… اللهم لا شماته، ايه علاقة الشماته بالموضوع!!!

  27. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    يا حرام والله يا حريم مصر انكم تحزنو بدل ما تهتمو بتطوير بلدكم المعفنة دي وتقضو على الفساد والمراقص وتقللو شوية من انتاج المغنيين والممثلين وتقللو نسبة الدخول للمواقع الجنسية جيين تتكلمو علينا احنا السعوديات اللي اشرف منكم ,, وبعدين من فين لها دي اللي حاطين صورتها بنت ناس
    مني شايفة انها بنت ناس صراحتن الشعر مكشوف والرسول عليه الصلاة والسلام أمرنا بتغطيته
    منمصة حواجبها واللي ينمص حواجبو ملعون ومحروم من الجنة
    ياخي فوقي على حالك يا مسلمة انتي ,,
    والخيم السودة فارغه العقل اللي تتكلمي عنها اقوى ف شخصيتها منك واعلى مرتبه ف التقوى منك
    ولا ايش كمان جية تتكلمي عن السواقة ههههههههههههههههههههههههههههه
    تبينا نسوق ؟؟؟؟ ههههههههههههههههههههه ههههههههههه
    تركتي العلم والتطور والجامعات اللي عندنا والاختراعات والمخترعات السعوديات والكاتبات وجيه تتكلمي على السواقة ياخي ارحمي نفسك ههههههههههههههههههه
    بس تدري لي اتكلمتي عن السواقة ههههههههه عشين منتي لاقية شي تمسكيه علينا يا حلوة
    لوووووول
    وبعدين احنا ملكات ندخل السيارة نركب ولا نحرك شي ليش .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عشين في مين يخدمنا من سواقين
    وربي كلامك مرا يضحك هههههههههه مسكينة مرا عندك وقت فراغ كبير لدرجة انك بتردي على كل الناس كأنو احد عينك على الرد على الناس هههههههههههههههههههه
    في النهاية انا عندي حرية التعبير عن رأيي ,,
    وكدكتورة وطبيبة سعودية رافعه راسي بخيمتي السودة اقولك انتي وامثالك ما تعرفو شي عن بنات السعودية ولو حاولتي انك تقنعي الكل انو اللي انتي بتقولي عن خيمنا السودة وعقولنا الفارغة وتسلط الرجال علينا صح ,,, مستحيل احد حيصدقك تعرفي ليه ؟
    لأنو هوا دا الفرق بيننا وبينكم ,, كل الناس تشهد على تربية المرأة السعودية وأخلاقها اما انتم معليش مع كل احترامي لك ولمثيلاتك لكم سمعه مو كويسة 🙂 طبعا اغلبكم وليس كلكم 🙂

    ولا تنسي حرية التعبير وصفاء النيه 🙂 xD

    1. والله مافى معفن غيرك وحافى يادكتور الحمير ياعديم التربية , ذاكر التاريخ كويس واعرف افضال مصر عليكم كانت ازاى .

    2. دكتورة سعودية، ضحكتك مجلجلة… لو سمعها حد من الهيئة هاتبقى مصيبتك مصيبة.
      طبعاً أقدر ارد على كل كلمة قولتيها بكلام واقعى ومش من عندى، لكن بما أنك مش سعودية، وتعليقك فقط لاثارة الفتنة يبقى لاتعليق.
      المصيبة والكارثة انك بتقولى قال الله وقال الرسول، ولسانك عايز يتقص منه 100 متر.

  28. الامير سراج وهاج , مشاعل , الدكتورة السعودية صح لساااانكم ,, وكثر الله من امثالكم ..
    شي غريب صراحة من بنات بلدي الثاني ( مصر ) بحكم ان والدتي مصرية ,, يتجرأون ويذكرون بنات بلدي ( السعوووودية ) في مظاهرراتهم وموقعهم الالكترونية وشعاراتهم وبعد ذا كله فاتي تقول ماجابو سيرتهم ,, اجل يمكن يقصدون سعودية ثانية !! والخيم السودة اللى تحكو عنها متعلمات ومثقفات ولاحد مقيد حريتهم والحمدلله , انا اعمل بخيمتي السودا في شركة اختلاط واعامل احسن معاملة , السواقه ماهي اكبر همنا , قد مايهمنا تطوير بلدنا و تقدمه ,, حكومتنا ماهي مفروضة علينا كما تتخيلون , ملكنا عبدالله احبنا فأحببناهـ ,, فالنهاية اتمنى اذا جيتو تسوون مظاهرة وماتبغونا نتدخل في شي مايخصنا ,, لاتجيبو سيرتنا ,, لأننا غيير بحجابنا واخلاقنا وتربيتنا ,, وارفع راسك انت سعووودي

  29. السلام على من اتبع الهدى
    لا اقصد التكفير ولكن قد يتواجد من غير المسلمين وبعض المنافقين للايقاع بين المسلمين
    كلمه موجهه لليبراليه والعلمانيه وغيرهم سواء في مصر او السعوديه او اي دوله كان واخص بها فاتي ولا اعلم من اي الفريق هي ولكن!!!
    طلبتي دعوه بالهدايه نسأل الله لنا واك ولجميع المسلمين الهدايه
    فاتي !! ان كانت قضيتك صحيحه من وجه نظرك وشتمك للناس بمثابت دفاع عن تاريخك فانتي مجرد انسان قد يخطئ وقد يصيب
    والخطأ من الانسان دائما هو الاقرب….
    فهل من الافضل ان يحسب عليك خطأ واحد؟ام تتحملي وزر من اثرت كلماتك فيهم وتبوئي باثمك واثامهم الى يوم يبعثون ؟
    ان لم تكن كلماتي تروق لك او لغيرك فتجاهليها !انما هي مجرد نصح…

    احيي كل من هداه الله للغيره عى دينه وعرضه ونحن مسلمون متمسكون بديننا اولا وبعروبتنا ثانيا مصرريين كنا ام من السعوديين فالجامع بيننا هو الاسلام قبل الجنسيه ولنا كل الفخر باسلامنا فقط

  30. برافو عليكو ستات مصر . احنا لينا الهوية بتعتنا الهوية المصرية الى لازم نحافظ عليه ونحميه ضد الفكر الوهابى

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *