أكثر من مليون زائر يجذبهم التمثال النصفي الغامض لنفرتيتي كل عام إلى المتحف الجديد في برلين. وبمناسبة مرور مئة عام على اكتشافه يفتتح المتحف في السادس من ديسمبر المقبل تحت عنوان “في ضوء العمارنة” معرضا خاصا كبيرا عن الملكة الجميلة. ويأمل الجميع ألا يشتعل خلاف مجددا حول إعادة التمثال إلى مصر.
“الوصف لن يفيد” ، هذا ما كتبه عالم آثار ألماني عندما اكتشف في السادس من ديسمبر عام 1912 التمثال النصفي للملكة الفرعونية نفرتيتي في رمال الصحراء المصرية. وبمناسبة مرور 100 عام على الاكتشاف تخطط برلين لإقامة معرض خاص عن هذا الكنز.
ويعتزم المتحف المصري في برلين لأول مرة عرض مئات من الكنوز الأثرية التي لم يسبق عرضها والتي تم اكتشافها خلال أعمال التنقيب التي أجريت قبل مئة عام في مصر ، وذلك لإعادة الفرعون إخناتون وزوجته الأسطورة إلى الأذهان في عصرهما الذي يسبق ميلاد المسيح بـ1346 عاما.
وقال رئيس المتحف ، ميشائيل إيسنهاور ، اليوم الاثنين خلال الإعلان عن المشروع الطموح: “المثير في الأمر أن الكنوز التي تم العثور عليها تقدم صورة جلية بشكل كبير عن الحياة اليومية في ذلك العصر”.

وسيتم بناء المعرض حول زوجة الفرعون اخناتون بالمعنى الحرفي للكلمة ، حيث إن التمثال النصفي الفريد على درجة من الحساسية تمنع نقله من مكانه. ولذلك سيظل التمثال في مكانه المرموق بقاعة القبة الشمالية بالمتحف الجديد في برلين ، لكن سيتم وضع تمثال مماثل بجانبه مصنوع من البرونز. وعن ذلك يقول مصمم المعارض نويل ماكولاي: “إننا نريد أن يتفاعل الزائرون مع جمال التمثال بأيديهم”.
وكان عالم المصريات الألماني لودفيج بورشارت يقود أعمال التنقيب في منطقة تل العمارنة بصعيد مصر مطلع القرن الماضي بتمويل من رجل الأعمال الألماني جيمز زيمون ، ووصل من المقتنيات الأثرية التي تم اكتشافها خلال عمليات التنقيب نحو 5500 قطعة أثرية إلى برلين ، وكان يتم ذلك وفقا لاتفاقية تقسيم الآثار التي كان يعمل بها في ذلك الوقت. ومن المقرر توثيق برتوكول الاتفاقية في المعرض.
وطالب الجانب المصري أكثر من مرة باسترداد التمثال النصفي لنفرتيتي وتسبب ذلك في إثارة كثير من الخلافات على مدار أعوام مع زاهي حواس ، الذي تقلد مناصب حكومية مختلفة في مجال الآثار بمصر، يقول زيفريد الآن إن الخبرات مع المسئولين الجدد في القاهرة صارت إيجابية ، وقال: “كلا الجانبين يتطلعان إلى المعرض بإيجابية”.
ومن المقتنيات الفريدة التي سيضمها المعرض أيضا كتاب يحوي يوميات عمليات التنقيب التي تمت في مصر مطلع القرن الماضي ، والذي تم عرضه اليوم مع بداية بيع تذاكر دخول المعرض.
ومن المقتطفات التي يحويها الكتاب بتاريخ 6 ديسمبر عام 1912 عبارة تقول : “العثور على تمثال نصفي ملون بالحجم الطبيعي للملكة (نفرتيتي) ارتفاعه 47 سم… الألوان لا زالت على حالتها الأولى والعمل ممتاز للغاية. الوصف لن يفيد لا بد من رؤيته”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫42 تعليق

  1. اثار مصرية بحت
    اذا لا خلاف بحقوق عودتها الى مصر
    ام ان الدول الاوروبية ستستخدم الان حجة خوفها على الاثار من انتقام الاخوان منها كونها تمثل الأصنام مثلا
    للأسف هذا ما سمعته من مذيع في استراليا خوفهم على الأهرامات من الهدم

  2. تثمال نفرتيتي في المانيا؟؟؟؟ اليس من حق متاحف مصر ان تستعيد آثارها؟؟ و مين اللي وداه برلين؟؟

    1. مريوم الافضل ان تكون موجوده في اوربا يقدرون هذه الامور .. انضري ماذا حدث في الاثار المصريه والعراقيه … اين هي .. سرقت وتحطمت وخربت علا ايدي بلاطجه العرب في بلدانهم الخاليه من الاماااان ….

  3. المانيا بتكسب ذهب بسبب اثارنا اللى اتهربت من زمان وبالتحديد رأس الملكة نفرتيتى الأصلى، ومش عارفين نستردها لحد دلوقتى.
    عموما للحضارة المصرية الفرعونية طابع خاص بيجذب الملايين، وبصراحة بسبب هذه الحضارة الغرب يقف لنا احتراماً وتقديراً.

    1. يا فاتي الحضارة المصرية عريقة وكل العالم يتكلم عنها بكتب التاريخ وصراحة لستم بحاجة لوقوف الغرب وتقديرهم لكم…… لازم استرجاع هذه الاثار وخاصة نفرتيتي لانها ستكون ثروة لمصر ام الدنيا… سلامي

      1. اهلا وسهلا مودى، ومساء الخير لكِ.
        حاولنا كتيرررر جداً استرجاع العديد من الاثار اللى اتسرقت فى مصر او تم تهريبها، لكن بدون جدوى، وكان اولهم رأس نفرتيتى… نتمنى من الحكومة الجديدة انها تشتغل على الموضوع ده، مع العلم ان البعض بيؤيد وجودها فى المانيا مثلاً، كترويج للحضارة المصرية فى الغرب والتعريف بها، وخوفهم لتتسرق تانى لو رجعت على مصر، باعتبار أن الغرب قادر على حماية اثارنا أكتر منا.

        1. مساء النور فاتي
          فكرة انو لازم يكون في اثار بالغرب للتعريف بالحضارة المصرية فكرة مهمة لكن ليس الاثار التي بأهمية نفرتيتي يعني في كتير تماثيل ولوحات فرعونية بتقوم بالواجب…

        2. unfortunatly ya fati the egyptian stole the pharaon graves and gave the statues and everything to the english people ! but since they are not destroying it like what’s happening in Irak then there’s still hope to get these statues back to egypt

          1. ماهو ده اللى غايظنى يا مودى، الاثار الاصلية عندهم، لا وايه ورافضين يرجعوها.
            صح كلامك يا هوت سوزى، ومساء السعادة عليكى.

    2. حجيب لك نئطه يا فاتي واقولك تعالي للمتاحف البريطانيه وشوفي نفرتيتي و امباح و محوتب و موبح و كوكح و كلهم منسدحين في اكفانهم محنطين و السياح دايرين عليهم تشك تشك تشك كاميرات وصور …
      لكن الحقيقه لو ان هذه الاثار في مصر لاختفت بسبب اللبلطجيه وغيرهم … فالحمدلله انها في بريطانيا العظمى …لنستمتع بهذه الاثار مشاهدتها في بريطانيا بدخول مجاني …

      1. اؤيدك يا زينة، وقولت ان فيه ناس بتؤيد وجود الاثار دى خارج مصر كنوع من الترويج، ولان نظام الامنى عندهم أفضل بمراحل من عندنا.
        لكن اتمنى الوضع يختلف عندنا ونقدر قيمة اثارنا، ويكون عندنا خطة كاملة لتغيير كل شئ يتعلق بالسياحة، بداية من تامين المتاحف وغيرها، وتطوير المنظومة السياحية كلها بشكل يشرف مصر خصوصا اننا بلد سياحى فى الاساس، ودخل السياحة مصدر اساسى لمصر وكمان لاننا اولى بالفلوس دى من غيرنا.

        1. مين اللي هربها يا فاتي خارج مصر؟؟ و ليه الحكومات الأوربية رضيت انها تعرض في متاحفها آثارا تعي جيدا أنها ليست ملكا لها و في الغالب مهربة أو مسروقة من مكانها الأصلي؟؟ و ليه الرئيس السابق مبارك عمره ما قام بأية مبادرة من أجل استرجاعها و كذلك عالم الآثار المصري الشهير ”زاهي حواس” مش دي شغلته؟؟

          1. للاسف يا مريم اتهربت من زمان من وقت الاحتلال اتهربت مجموعة من الاثار والمجوهرات الخاصة بالملوك.
            ومن وقتها ظهرت مافيا تجارة الاثار عندنا، وللاسف اكتر اتهربت بايد ناس مصريين_فى الغالب_
            تعرفى، تحت اغلب الاراضى المصرية سواء فى الشمال او الجنوب، تبانات وقبور واثار وكنوزززز لم تكشف بعد، وبسبب اهمال الدولة، تجار الاثار دول عرفوا يكتشفوا كتير منها، ويهربوا اللى فيها.
            مرة زاهى حواس كان بيحى ان بعض المقابر اللى اكتشفها لقاها مسروقة من كل اللى فيها، يعنى ايدهم وصلتلها قبل الحكومة مع الاسف.
            زاهى حواس كان هو تقريبا اللى بيشتغل على الموضوع ده وحاول كتير استرجاع اثارنا المهربة وعلى راسها راس نفرتيتى لكــــــــــــــن…!

      2. yep lil asaf mazbout ! yalli 3am bisir bil 3irak akbar dalil la darouret woujoud bil wa2et l 7ali la haidi l asaret bil dowal l gharbiyi bass lal mo7afaza 3laya la aktar wala a2al !

      3. هههههههههههههههه عندك صح حبيبتي كن بقو في مصر كن شفرهوم نخنوخ لباس لي راهم نعسين في الأمان هههههههههههههه

  4. واضح من الفراعنه انهم كانو سود افارقه من ما رايناه في المتاحف ….
    فكل مصري شكله هكذا هو من اصول فرعونه اما الباقين اعتقد انهم من سلالات بنو اسرائيل و العرب والروم …

    1. غلط يا زينة، اقرى كويس فى علم الاصول والانساب.
      انتى شفتى الفيلم الكامل عن حياة توت عنخ امووون؟؟؟ شفتى الشكل التقريبة لملامح وجهه؟؟؟

      1. شكل نفرتيتي افريقيه خالصه … شوفي صورها … امامك .. صدقيني . سلالتهم هي المصريين في اسوان و الاقصر .. البقيه ومنهم انتي من سلالات دخيله كما قلت عرب و يهود و روم و بيزنطيين !!

        1. طب انا راضية ذمتك، انف نفرتيتى انف افرييقى؟؟؟
          ده حتى احلى حاجة فيهااا هى انفها المحدد الصغير.
          لا يا زينة المصريين القدماء من سلالة مصرايم ابن حام ابن نوح.
          مصرايم هو ابو المصريين، وليه اخ تانى هو ابو الافارقة، نسيت اسمه.

          1. انتي ادرى يا فاتي بس انا فعلا اعتقد ان الاسوانيين و الاقصريين هم الفراعنه الحقيقيين … لايمنع انكم كلكم مصريين ..

          2. لا يا زينة اهل اسوان والنوبة من اب مختلف عن مصرايم. ابقى اقرئى فى الموضوع ده شوية وهاتعرفى.
            لكن طبعا احنا كبلد من ايام الفراعنة كنا منفتحين على العالم، والاختلاط بالشعوب المجاورة ده كان امر طبيعى، علشان كده هتلاقى ملامح متقاربة، وفعلا كلنا فى الاول والاخر مصريين سواء بننتمى للمصرايم او غيره.

        2. بنت لندن هو كلامك ده ظرف وخفه دم يعني .وان كان ياريت تعرفي ان دمك مش خفيف خالص..المصرين هما الحضاره وجمال الصفات الا ماتعرفيها .ونحب نعرف سلالاتك .من اي نوع.تكرمي علينا بس من غير كدب خليكي صريحه

      1. 🙂
        أنا من سلالة الملك رع فع تخ نع _دى طبعاً سلالة بشرية ادمية_ مش معزاوية 🙂

          1. هالو رحمة ازيك؟
            اهدى يا جميل، هى زينة كده، يعنى دى طبيعتها وكلنا اتعودنا عليها.

          2. يعني ده هذار بقا اصل انا اعصابي بتفور بسرعه .ربنا يبسطكم..لوسمحتي لواتكعبلتي بشيرين قولي لها اني تركه لها رساله بموضوع كريمه. مع اني حاسه انا شافته ومطنشه اشفكم بخير.

          3. اه هزار يا رحمة، بعد شوية هاتتعودى على اجواء نورت وبالتحديد تعليقات بنت لندن هههههههه
            انا اتكعبلت فى شيرين دلوقتى، ولا عبرتنى، تقريبا كلامى كان مدهون بالحبر السرى ههههههه
            مساء الخير برنس.

    2. وعلى اي اساس تفصلين هذا فرعوني وهذا غير فحص الجينات فحص حديث
      بالنسبة ل لون البشرة فهو متعلق بالجوء والبيئة ودرجة الحرارة والمنطقة والفترة الزمنية
      الاولى ان تبحثوا عن اصولكم في بريطانيا اما الاراضي فهي لشعب الايرلندي العظيم فرج الله كربهم منكم

      1. هههههههههههههه
        زينه صدقت نفسها انها من العرق الانجلوسكسونى
        الله يرحم قريبك اللى اعدمه شيخ الشهداء معمر القذافى ,,,لو كان عايش مكانش حيخلصه ان بنت الزانتان تستعر من اصلها ههههههههههه

        1. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

        2. هههههههههههههههههههههه شيري مصممه اني ليبيه؟ اقسم بالله قسم اسأل عنه اني مش ليبيه ولافيني عرق ليبي !
          ارتاحي 🙂

  5. في البرتش ميوزيام يوجد صوره لفرعونيه ساحره رائسها اقرع … مرعبه والله لما رايتها جلست اسبوع لا انام تتزاول لي في منتصف الليل و في يدها عصا و تضحك !! اطالب ب ارجاع هذه القطعه لمصر وفورا لا نريدها في لندن ….

  6. الاثار العراقية تعرّضت للنهب فقط بدخول الامريكان وهم من قاموا بتخريب اغلب المتاحف وسرق التحف والاثار .. اما في عهد صدام فكانت محفوظة
    وان شاء الله بعد عودة الام والامان الى مصر تركز الحكومة على المطالبة باسترجاع آثاراتها من الخارج… بوسط روما توجد مسلة فرعونية غاية في الروعة وكل ما امر بجانبها يوميا لانها جنب شغلي احس بالحسرة لان مكانها الاصلي بمصر وليس بايطاليا

    1. كلنا شفنا في التلفزيون كيف دخل العراقيين المتاحف وسرقوها يا سمينا..
      باعوها للامريكان او غيره مو الموضوع .. الموضوع ان جياع العرب للاسف يبيعون تاريخهم من اجل اللقمه .. و اللوم كل الللوم على من سبب لهم الجوع و اوصلهم لهذه المرحله !

      1. صحيح والمهم ان مصدرها للوصول للمتاحف هو السرقة
        لكن معك حق زينة… فعلا جياع العرب يبيعون تاريخهم وحضارتهم هادي لا نستطيع ان ننكرها

      2. l machkal ya bent london enno mech bass sara2o ! l machkal enno yalli ma 2edro sara2o dammaro ! la2an l american are f***** up

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *