>

وصف الرئيس عبدالفتاح السيسي نفسه بأنه «طبيب يصف ويشخص الحالة»، قائلا: «إوعوا تفتكروا إن حد غير المصريين ينهض بمصر.. أنا ربنا خلقني طبيب أوصف وأشخص الحالة.. ربنا خلقني كده».

https://www.youtube.com/watch?v=kGkXUigeD6A

جاء ذلك خلال اللقاء الذي عقده الرئيس السيسي مع أعضاء الجالية المصرية في ألمانيا والوفد المصري الذي رافقه في زيارته إلى ألمانيا والإعلاميين، في مقر إقامته بالعاصمة برلين.

وأكد في معرض حديثه للمصريين، على ضرورة بذل مزيد من الجهد والمثابرة من أجل نهضة وطنهم: «إحنا بنهابر فعلا زي ما قلت أول الأسبوع.. بنهابر.. ومش بننام.. عشان البلد ترجع تقف على رجليها.. وعملنا كتير ولسه كمان كتير عايزينه».

وأقسم السيسي بالله أنه يبذل مجهودا جبارا لرفعة مصر، قائلا: «بنبذل مجهود والله لا تتصوروه.. وهو جهد مبروك.. يعني مخلص مش لحد غير أهالينا.. مش معمول عشان حد ياخد حاجة أكتر من حقه.. لأ معمول عشان نخفف معاناة أهالينا».

وشدد على أنه يتحدث للمصريين ويعمل من قلبه بوازع وطني فقط، فقال: «كلامنا نقي وشريف ومخلص، مالوش غير هدف واحد هو المصلحة الوطنية».



شارك برأيك

‫8 تعليقات

  1. هههههه ولو اني مش مقتنعة هههههه
    بس أحسن من المرسي اللي شبه نفسه بالأنبياء والرسل

  2. طبعا أحسن من مرسي على أساس انو مرسي اللي بي قتل في الناس السيسي اكبر بليد شاف تو مصر ولو يسوى بصلة وصمة عار على الأمة العربية الله ينتقم منه مجرم وسفاح

  3. مكنت شخصت حالتك يا حمار ودويت الهبل الي انت فيه. والله كلما نطق هذا البغل كلما اتضح تدني مستواه الفكري، والاخلاقي. وكلما خطب في الناس كلما نفروا من حوله وانفضوا .

  4. كيف كان وزير الدفاع و كيف اصبح رئيس
    صحيح كان مرسي خطاباته كانت ولا بد و لكن كان يتكلم بلغة عامة الشعب و لغة الفلاح المصري المكافح و كانه يتكلم مع اخوانه و اخوته بدون اي تكلفة و الخطابات البروتوكولية …
    اما هذا الخسيسي الغبي يتمسكن بالكلام و يريد ان يصبح عفوي و لكن عفوية مصطنعة و حتى تعابير وجهه انثوية …
    الع ن اهلك و اهل اللي يحبوك و اللي جابوك على الحكم..
    انت من عيلة وا طية يا عديم الشر ف و الاحساس و انا اجزم ان شخص نا قص و ديو ث ….

  5. ههههههه قال كل الدنيا ..خبراء المخابرات والسياسيين والاعلاميين و كبار الفلاسفة عم يقولوا انه كلام السيسي كلام نقي ومخلص وشريف …..على اعتبار انك بتقول حكم وكلامك درر .!
    .هنن كم جملة حافظهم من وقت اللي طلعت وعم تردد هم …انتوا نور عينينا ولا ايه ..وبكرة تشوفوا مصر …و بتحلف شي 10مرات بكل خطاب وصلى الله وبارك .
    .يا زلمة انت جملة مفيدة على بعضها ما بتعرف تحكي …نفسي ومنى عيني اعرف هالبني ادم كيف كان رئيس مخابرات وهو بهالعقلية الضحلة !

  6. اهداء لنايا
    السيسى وهو بيعاكس ميركل :ماتبطل تمشى بحنية ماتبطل تمشى بحنية ليقوم زلزال 🙂
    مع الاعتذار للمرحوم محمد رشدى!

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *