>

وجه الرئيس المصري ” عبد الفتاح السيسي ” رسالة إلى المصريين خلال إفتتاحه للمدينة الصناعية بالروبيكي اليوم الثلاثاء .

حيث طالب الرئيس السيسي من الشعب المصري بضرورة تكثيف حجم العمل لزيادة الطاقة الإنتاجية مؤكدا على أن العمل هو العمل هو السبيل الوحيد لبناء الأمم والشعوب للحفاظ عليها .

فقال : ” الأسد محدش بياكل أكلوا وخليكم أسود والأسد مش كلام .. وكل واحد فى موقعه يكون أسد صغير فـهنكون كلنا أسد كبير أوي ” .

وتابع : ” حقنا مش بس في الماية حقنا في الحياة محدش يقدر يجور علينا ولا على مصالحنا وأمننا القومي .. أي مصري عنده قلق تفضل تشتغل كلنا نشتغل ونبني البلد ونعمل رياضة يوميا وحق العمل يؤخذ غير منقوص ” .

وأشار عبد الفتاح السيسي إلى أن الأمم لا تهدم من الخارج بل تهدم من الداخل .

وأضاف : ” لو خايف متقعدش تتكلم وتهدد وتقول كلام ملوش لازمة وتقول نعمل كذا في الإعلام .. بحترم كل رأي وأحترم الرأي العام وتقول نعمل عمل عسكري .. إحنا بنتفاوض والتفاوض هيطول وبنقول لو فيه ضرر يبقى علينا كلنا ” .




شارك برأيك

‫10 تعليقات

  1. كلام معقول ..
    أكيد فيه خبايا احنا لا نعرفها
    والسيسي مش سهل
    ربنا يحفظ لنا مصرنا ويكون كل الخير للامة العربية

    1. طبعا اللي مكنش في تلاجته غير مية عشر سنين بحالها اكيد مش سهل

  2. بلحة خليك من كلام الأفلام ! التفاوض مع إثيوبيا الحل الوحيد الي قدامك الآن، و التفاوض معها يعني إلغاء الاتفاقيات القديمة، لا أحد سيحرمكم من حقكم في الماء، لأن الماء حق للجميع، لكن لن تستطيعوا بعد الآن حرمان إثيوبيا من حقها و نصيبها في التنمية، بلد تعتبر منبع النيل و اغلب قراها غارقة في ظلام دامس لأن الكهرباء لم تصلها ، يرضي مين ده يا بلحة؟ سياسة تخراج العينين قد ولت، و لا تظن أن القسم الذي اقسمه لك رئيس إثيوبيا يلزمه، كان بياخذك على قد عقلك!
    تفاوضوا كلكم و كل حي يأخذ حصته المستحقة لا ضرر و لا ضرار و لكل ذي حق حقه و كفى الله المؤمنين القتال !

  3. اليوم كنت اتكلم مع امراه من اثيوبيا ! قالت ماراح نسمع لا على السيسي ولا غيره !! قالت نصف اثيوبيا ما فيها كهرباء !! واستقطعوا من الاثيوبيين فلوس وراح يستعملون نهر النيل ! ان عجبه السيسي او ما عجبه ! هذه هيه الحكومات العربيه !! لا ارحمك ولا اخلي رحمة الله انزل عليك !!

  4. بياع كلام
    كل كلامه هبل بهبل ، مستحيل تاخذ منه جمله مفيده
    عرررت الرئساء


  5. ما قاله الشهيد يجري الآن في مصر، فالأسود الحقيقيه محتجزة والكلاب الضالة منتشرة والضباع تحكم البلاد. نعم لقد صدق الشهيد في توقعاته وما تعيشه مصر الآن بعد عودة العسكر للحكم خير دليل على صحة ما قاله الرئيس الشهيد.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *