اتهمت سيدة عراقية تُدعى “جيهان هاجر” الشيخ المصري عبدالله رشدي بالاعتداء عليها وهتك عرضها في إحدى الشقق السكنية بمدينة العبور.

ونشرت الفتاة تدوينة على صفحة باسم “جيجي جيجي” عبر موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، قالت إنها تزوجته زواجا شفويا للمتعة ثم تركها، وتداوله عدد كبير من مستخدمي السوشيال ميديا.

قالت في التدوينة: “أنا جيهان، أنا ضحية من ضمن ضحايا الشيخ عبدالله رشدي، سيدة عربية وحاليا مستقرة في دولة أوربية وزيي زي البعض منكم كنت من ضمن محبي ومتابعي عبدالله رشدي.. من فترة كبيرة دخلت كلمته في استشارة دينية بخصوص ناس مقربين ليا ورد عليا عادي وبعدها تابع معايا لحد ما الموضوع خلص وكملنا مع بعض كمعارف عادية”.

وأضافت: “بدأت أعجب بيه وطلب مني إني أقابله في مصر عشان نتعرف أكتر واتفقنا أنه لو تم التوافق هنتجوز بشكل رسمي.. اتفقنا نعمل عقد شرعي عشان بس لو تواجدنا مع بعض أو سلمنا على بعض أو اتكلمنا في حاجة خصوصية وكل التفاصيل دي تبقي حلال، بس شرطت أنه ما يتعرضليش ولا يلمسني وعاهدني أنه مش هيلمسني وبعدها مشيت في إجراءات السفر ونزلت مصر واستقبلني في المطار كنت حاجزة شقة ومعاد إخلاء الشقة دي عارض اليوم اللي نزلت فيه فكلم حد من أصحابه وأخد منه مفاتيح الشقة اللي تخص صديقه في العبور عشان أقعد فيها”.

وتابعت: “لما روحت هناك كلم حد من أصحابه جمعله شقه في العبور ولما روحت هناك قالي هقعد بس معاكي خمس دقايق نرتاح من المشوار أنا بحكم إني عايشه أي أوروبا والمجتمعات الغربية مفيهاش خوف في المواقف اللي زي ذي فقولت أكيد مش هيعمل حاجة في الخمس دقايق دول وهو رجل دين أكيد بيخاف ربنا”.

وواصلت: “عمل هو الاتفاق بشكل شفوي بدون أي ورق واتصل باتنين شهود مشايخ دكاترة في جامعة الأزهر دكتور أحمد البصيلي دكتور بجامعة الأزهر ودكتور آخر اسمه أحمد بس لا اتذكر اللقب شهدوا على الاتفاق بشكل شفوي بردو وأنا أكدت عليه أنه مينفعش يلمسني.. احنا عملناه فقط عشان الحرمانية على حسب كلامه وبعد ما تم العقد خالف العهد ده وتعدي عليا بدون موافقتي وبعد محاولات كتير إهانة وهتك عرض عرفت اخلص من تعديه عليا إلى كان بكل عنف وسادية”.

وزعمت: “بعدها فضلنا على تواصل من بعيد عشان أذيته ليا وبعدها اعتذر وقال إن مكنش قصده يعمل كده ورضاني وصالحني وكان بيقابلني بعدها في مدينة نصر وفي مدينتي وفي الشارع، عشان ده ميحصلش تاني وآخر يوم كان متغير معايا جدا وكان لطيف وقالي إنه متمسك بيا واتفقنا إننا هنكمل في العلاقة عشان نفهم بعض أكتر، ووصلنا لحل إننا هناخد وقت نتعرف فيه على بعض أكتر ومشيت سافرت وسبت مصر وبعدها بكام يوم وبدون أي سبب قالي احنا لازم ننهي الموضوع ده بأي شكل أنا مش فاضيلك وبعدها قالي إنتي من النهاردة انتي حرة اللي هو كده أنتي طالق بس مقالش طالق”.

وأوضحت: “تعبت نفسيا وصعبت عليا نفسي وبقت دماغي تفكر كتير طيب ليه عملت كل ده طالما مش عايزني ومعندكش وقت ليا لحد ما فكرت اشتكي لأهله عشان غدر بيا واستغفلني ودي بالنسباله كانت جوازة متعه وتواصلت مع أخواته وأول ما كلموه حلف على المصحف إنه ميعرفنيش وبعدها تواصلت مع مراته من أكونتها الشخصي اللي عليه أولادها وعيلته وفي كل التفاصيل دي هتلاقوها في فيديو الشاشة إللي نزلته”.

واستكملت: “وبعد ما تواصلت مع مراته اكتشف أن أنا مش أول واحدة يحصل معاها كده وأن أنا مش آخر واحدة كمان وبعد ما مشيت من مصر كان في واحدة تاني غيري معاه.. كلمته أقوله أنا عايزه حقي قالي اعملي اللي انتي عايزاه، وخلاص ضاع حقي وضاع حق البنات اللي بيتم التلاعب بيهم كل كام يوم اللي هو بيفْتل صوتهم وحقوقهم بشعبيته وشهرته ومنصبه وأن محدش هيصدق كلامهم ولا كلامي”.

واختتمت: “وبما أن هو فوق القانون فأنا سلمت أمري لله وأنا خصيمة عبدالله رشدي يوم القيامة ومش مسامحة في حقي ولا هسامح فيه لحد يوم الدين وعند الله تجتمع الخصوم، ولو في حد مشكك في كلامي هقولك ده حقك وأنا مش هجبر حد على أنه يصدقني بس تقدر تراجع الفيديوهات والفيديو اللي خارج من صفحة مراته أم أولاده وبتاكد إني مش أول واحدة يحصل معاها كده وبعدها احكم وقبل ما تحكم أتاكد عشان دي أعراض ناس حقها هيضيع بسبب شهادتك ورأيك وعند الله تجتمع الخصوم”.

شارك برأيك

‫17 تعليق

  1. بدأت أعجب بيه وطلب مني إني أقابله في مصر عشان نتعرف أكتر واتفقنا أنه لو تم التوافق هنتجوز بشكل رسمي.. اتفقنا نعمل عقد شرعي عشان بس لو تواجدنا مع بعض أو سلمنا على بعض أو اتكلمنا في حاجة خصوصية وكل التفاصيل دي تبقي حلال،

    ههههههههههههههههههههه البداية دة أنا شوفتها قبل كدة ياتري فين ياتري فين ؟؟ هههههههههههههههههههههههه أة افتكرت هههههههههههههههههههه تعالى هنا يامقطنة من واقع خبرتك قوليلنا أية رأيك فى الموضوع دة ههههههههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههههههههههه

  2. اسأل امك لما عملت كدة مع أبوك 😉
    الأقربون أولى ب السؤال ههههههه
    مزاجي رايق امسخرك يا تافه

  3. ههههههههههههههههههههههههه من غير مسألها هتقولك احنا معدناش متعة يامقطنة هههههههههههههههههههههههعهه لكن انتى خبرة فى الموضوع دة وكولنا شاهدين علية ههههههههههههههههههههههههههه قولى ياغوريلتى ماتتكسفيش ههههههههههههههههههههههههههههه

    1. الغوريلا هي الي خلفت قرد مسخ مثلك هههههه

  4. انه زوجك شرعا وبشهود ولا يسمى هتك عرض ،
    اما اشتراطك ان لا يلمسك ففهمه دلال نسوان هههههههههه اي يتمنعن وهن راغبات ههههههههههه لكن يبدو حز في نفسك انه لم يكمل المشوار ههههههههههه وقال لك مع السلامة فنزلتي بيان ثوري ، ههههههههههه تحصل في كثير من المرات عندما يطفش العريس هههههههههههه ويقرف هههههههههه
    قال اغتصبها قال ههههههههه
    ياولية عندما تقولين لرجل انكحتك او زوجتك نفسي وهو يقول قبلت ويشهر ذلك ههههههههههه معناه انكحتي نفسك مش طبختي فاصوليا ههههههههه وحقه الشرعي يبقى حقه .
    على الاكثر انت زعلانة لان الرجل ما ادى الواجب هههههههههه

  5. انا توقعي ان الشيخ أخذ لقاح كورونا و أثر
    عليه المسكين ههههه لان حسب ما
    قرأت اللقاح أثر على كثير رجال !!
    وهذا الأمر يدمر الرجل نفسياً !!
    والزوجة من حقها شرعاً و قانوناً تطلب التفريق
    و الطلاق ، أبغض الحلال عند الله الطلاق .

    1. هههههههههههههههههههههه اثر عليهم ازاى يعنى ممكن تشرحى أكثر هههههههههههههههههههههههههه شكلك كدة عندك كلام كتير ونفسك تفضفضى ههههههههههههههههههههههههههه قولى قولى ياغوريلتى المقطنة كولنا أذان صاغية هههههههههههههههههههههههههه
      ههههههههههههههههههههههه

      1. قرات انا كذلك هكذا شيء اعتقد على نورت ههههههههه انه لقاح كورونا ، يخلي الرجال مفيش ههههههههه ومنهم من ربط ذلك بانه مؤامرة لتحديد النسل ههههههههههه لكن التجارب السريرية اثبتت ان لقاح كورونا الانكليزي وليس الامريكي عند العراقين يزيد الرغبة هههههههههه ويقلك بعضهم خلال ستة شهور تزوجوا ثلاث مرات متعة ههههههههههه على عناد العواذل . هههههههههه

  6. ههههههههههههههههههههههه حاجة تانية ياغوريلتى انا لاحظت ان تعليقك كلو منسجم مع أخر جملة من تعليق هو هههههههههههههههههههههههههه هوة انتى لسة متأثرة بأفكارة لحد دلوقت والا أية ؟؟ هههههههههههههههههههههههههه ياعينى عليكى ياغورليتى ياام كرامة اتاريكى بتعانى من جواكى وساكتة ههههههههههههههههههههههههههه ماتعتذرى بقي يامقطنة وتغورى ويادار مادخلك شر بدل المعاناة اللى انتى فيها دة هههههههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههههههههه

  7. لمياء لولو خلص وقتك ههههه
    مسخرتك بما فيه الكفاية حالياً مشغولة
    ب الرد على الناس الي تحاور مش المسخرة
    مثلك ههههههه
    زحط

    1. هههههههههههههههههههههههه قبل ماتروحى يامقطنة ورينى قفاك كدة !!!هههههههههههههههههههههههههههههه لا لسة لونو فاتح شوية فاضلو تكة بس وهيستوى هههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه خليكى ماتروحيش هههههههههههههههههههههههه

  8. أنا مش فاضيلك وبعدها قالي إنتي من النهاردة انتي حرة اللي هو كده أنتي طالق بس مقالش طالق”.

    وأوضحت: “تعبت نفسيا وصعبت عليا نفسي وبقت دماغي تفكر كتير طيب ليه عملت كل ده طالما مش عايزني ومعندكش وقت ليا
    🤔🤔
    أة افتكرت هههههههههههههههههههه تعالى هنا يامقطنة من واقع خبرتك قوليلنا أية رأيك فى الموضوع دة ههههههههههههههههههه
    Hhhhhhhh

  9. اجت ام القمل ههههههههه
    دخلوا الوهابية الحمقى ورا بعض😂
    سبحان الله جهل و تياسة و وقاحة
    والمصيبة ارذل البشر يستشرفوا 😁

  10. – وواصلت: “عمل هو الاتفاق بشكل شفوي بدون أي ورق …”
    – “وتواصلت مع أخواته وأول ما كلموه حلف على المصحف إنه ميعرفنيش…”
    – ” كلمته أقوله أنا عايزه حقي قالي اعملي اللي انتي عايزاه، وخلاص ضاع حقي وضاع حق البنات اللي بيتم التلاعب بيهم كل كام يوم اللي هو بيفْتل صوتهم وحقوقهم بشعبيته وشهرته ومنصبه وأن محدش هيصدق كلامهم ولا كلامي”.
    …………………………………………………………..
    أولا يجب الاستماع للطرفين معا، كي نحكم، و تبقى الحقيقة غير مكتملة إلى حين الاستماع للطرف الآخر،
    ثانيا، سوف نحكم على كلامها إن سلمنا أنها ضحية، إذن أليس هذا هو ما سبق لي أن تكلمت فيه مرتين و هذه الثالثة، و هو الزواج شفهيا بالفاتحة و بدون توثيق العقد رسميا لدى دوائر العدول و قاضي التوثيق الشرعي، و قلت بأن عدم توثيق عقد الزواج سوف يعرض الزوجة لمشاكل و تهضم حقوقها في حالة الإنفصال و إنكار الزوج لوجود هذه العلاقة؟ الذين يستشهدون بناس زمان أنهم لا يوثقون الزواج، أقول هذا كان زمان و راح لحاله، اليوم مكاين ثقة في أولاد عتيقة كما يقول المثل، اذا هذا شيخ دين حافظ 60 حزب و طلع منه هذا الفعل ( طبعا إن سلمنا بصحة الرواية) فكيف إذن سيكون رد فعل من ليس شيخا؟ و ثم لا أفهم نحن في الألفية الثالثة و القرن 21 و هناك نساء تتزوج بالكليشة الشفوية عن طريق التليفون و الوتساب أو الفيسبوك بدون حضور ولي الأمر و لا العدل الشرعي و لا وثيقة زواج رسمية و لا مهر و لا شهود و لا هدايا و لا حفل زفاف و لا حتى زغرودة !!! هل تخافين سيدتي أن يختفي الرجال و ينقرضوا ؟؟!!! طيب ما ينقرضوا إن شاء الله ينقرضوا كلهم، أحسن ما انتي يا مدام توقعين في نفسك في مشاكل و قضايا و هضم حقوقك و حقوق أبناءك إن أنجبت منه، و تصبحين تتمنين أن تختفي و تنقرضي و تكوني نسيا منسيا !
    كلام جلمبوطو نهايته الوصول إلى الحافة و الوقوع في الهاوية، جلمبو عامل من الزواج مثل حلقات الفوازير ، كل يوم و فزورته 😂 زواج جلمبو يذكرني ببعض الشركات الخاصة مثل شركات النسيج و شركات صنع قطع الآلات و الكابلات الخ التي تشغل العمال بعقود مؤقتة بحجة أنها تخفف من البطالة و بعد انتهاء العقد قد تجدده مرة أو اثنين أو ثلاثة و في الأخير توقف العقد نهائيا و تسرح العمال ليعودوا مرة أخرى إلى البطالة.. و هكذا هو زواج جلمبو يدعي أنه يخفف العنوسة و هو بسلامته يساهم في ارتفاع نسبة الطلاق !!

  11. هههههههههه
    امازيغو
    وان كان جلمبو يتزوج على طريقة السنة الاولى هجرية ، يعني لا اوراق ولا اقلام ولا مجلدات ….. فقط حضوريا وعند الزنقة اي غير المحيطات يعملها تلفونيا واتسابيا فيس بوكيا ههههههههههههه الا ان الاشهار حاضر في كل زواجات جلمبو هههههههه والعدد ياتراوح بين اربعة الى ثمانية مليون نسمة شاهد وعارف ان جلمبو مشتمل في عرس ويورد الابل على قول الشاعر ،
    فجلمبو وان كان كما يقال مزواج الا انه كالملك العادل لا يضيع عنده حق الرعية من النساء .
    ثبت من خلال الاف القصص ان المراة المتزوجة قد تضيع حقوقها حتى لو كان زواجها موثق في الف محكمة ههههههه لكن عند جلمبو ما ضاع لحسناء حقها في ميل مكحلة ههههههههه لهذا الطابور على جلمبو واصل لنهاية الشارع ههههههههههه لكن جلمبو قد يغبن ويظلم في بعض الزواجات التي تتحول لفلم هندي او فلم جيمس بوند ههههههه تجعل العذارى وان من من اقوام معادية ( وهابية مثلا) تجري دموعهن وهن يتابعون الفلم التراجيدي . واذا عمل اب بمقولة اخطب لبنتك ولا تخطب لابنك فانه لا يجد الا جلمبو عريسا تزف له ابنته هههههههههه جلمبو استثناء في هذا الزمن .

  12. د الداعية المصري عبدالله رشدي، على سيدة تسمى جيهان ادعت بأن الداعية قام بالتلاعب بها وخداعها، قائلا: “وصلني هذا السيناريو الخيالي الساذج الذي لا يقتنع به طفل رضيع”

    أشار عبدالله رشدي في منشور له عبر فيسبوك، إلى أن هذه الواقعة غير صحيحة، وأن تلك المرأة ألفت هذه الرسالة، قائلًا: “قد جرت عادتنا أن نترفع عن مثل هذا العبث الذي يدل على فشل كاتبه في تأليفه، وحيازته جائزة أفشل ملفق في 2022”

    كما وإنه
    وبحسب وما أذاعته السيدة، فإنها جاءت بالفعل إلى مصر واستقرت في شقة جلبها لها عبد الله رشدي في العبور، و«عقد عليها شفهيًا بشهادة اثنين»، وفقًا لتعبيرها في منشورها، ومن ثم «هتك عرضها واغتصبها» رغم اتفاقهما بعدم حدوث ذلك، [[[وشهد على العقد الدكتور أحمد البصيلي، ]]بحسب منشورها.

    وعلى الفور الشيخ أحمد البصيلي، عبر حسابه على «فيسبوك»، صباح الخميس: «الزج باسمي في أي مهاترات أو معارك شخصية لا علاقة لي بها سيصاحبه فورًا اتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة»
    .
    أخيراً
    مازالوا يكيدون للشيخ عبد الله رشدي ..بعد أن تم عزله من جامعة الأزهر كمدرس
    كما قامت وزارة الأوقاف بمنع الشيخ عبد الله رشدي من الصعود الى المنبر من الخطابة وأعطاء الدروس في المساجد
    كما تم إصدار قرار بمنعه من الظهور في أي برامج فضائيه أو تلفزيونيه
    .
    ورغم ذلك إذدات شعبية عبد الله … ومتابعته على موقعه على اليوتيوب

    فلابد من أن يتم تدبير تهمة اخلاقيه مشينة ..كي يتم تشويه صورته الطيبة أما متابعيه ومحبيه ..وابتعاد الناس عنه والنفور منه
    .
    وتم تحريض هذه الحربايه لمحاولة الايقاع به ..عن طريق الاتصال عليه على موقعه على اليوتيوب وإنها تعاني من مشكلة تحتاج استشارته
    وتم الرد عليها مثل كل من يتصلوا به …
    وحاولت أن تتقرب إليه وتحاول أن تسجل له أي محادثات حتى تستعين به أثناء فضحه لتشويه سمعته … بالتعاون مع القنوات المضلله التابعه للنظام للنيل منه
    ولم يتحقق لها مرادها في تسجيل أو تصوير شيء يدينه
    فقامت بالحضور الى مصر لمقابلته … وأعطوا لها عنوان أقامته لمقابلته ..وان يتم تصويرهم ولو صورة يعتمدوا عليها في قصتهم المزيفه
    ولكن كل محاولاتها فشلت …لإن الشيخ تعامل معها كأي مسلمة تحتاج الى فتوة أو مشورة ….معاملة عادية
    حتى إنه لايتذكرها أصلاً …. والعجيب أن لهجتها مصرية
    والعجيب أن من أستشهدت به بالأسم أنه قام بالتوقيع على زواجها
    قام بالنفي القاطع ..وأعلن تهديده ( لها ولمن هم وراءها ) بإتخاذ الأجراءت القانونية ضدها
    .
    المهم ….جاءت لها الأوامر بالتحرك والظهور على السوشيال مديا ..لنشر تسجيل يفضحه ..وتم تلقينها بما تقوله ..لمحاولة إثارة الرأي العام ومهاجمة الشيخ عبد الله للنيل منه
    .
    ويمكرون ويمكر الله ..والله خير الماكرين

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.