تقريبا.. هذا آخر حوار أجرته الفنانة غنوة علي سليمان، قبل أن تنتهي رحلتها في الدنيا، إثر حادث سيارة.

أخبار كثيرة راجت عقب الوفاة عن عرقلة موهبتها بواسطة أختها أنغام، هذه الأخبار تمادت بأكثر مما يجب، وعرفت غنوة على أن هويتها في الحياة أنها فقط أخت أنغام، وهذا ظلم بين لـ”غنوة”، التي كانت تبدأ مشوارها الفني كما أنه يترصد أداء أنغام مع أختها، ومن روج لمثل هذا الكلام استند علي خلاف عائلي حدث قبل سنوات كثيرة جدا بين انغام ووالدها الملحن محمد علي سليمان ، حيث بدا النبش عن اي شئ اوكلمة تؤكد جفاء انغام لـ غنوة ، وفي هذا الحوار الذي ادلت به غنوة لبوابة روزاليوسف ، تكلمت عن نفسها ، احلامها قبل ان تمثل في الاب الروحي واحلامها بعده ، ولماذا تأخرت البداية والانطلاق ، يبدو انها كانت تشعر بقرب النهاية ، فقد ردت علي سؤال الحلم بجملة معبرة جدا : نفسي أعيش.

ما هو التشابه الموجود بين شخصية “شمس” في مسلسل الأب الروحي وغنوة في الواقع؟

لا يوجد تشابه إطلاقًا، شمس الموجودة في المسلسل تتعامل مع الناس بصورة أكبر ولكن في الطبيعة أنا عكس كده، وشمس ممكن تشتغل أي حاجة عشان مبتحبش الهندسة وبتحب الغنا، وعايزة تشتغل عشان متاخدش مصروف، وانا في الواقع غير كده لاني باخد المصروف من بابا وماما.

هل هناك أعمال جديدة؟

سجلت تتر راديو ومش هقدر أعلن عنه، وسيكون موجودًا في شهر رمضان وفيه أغنيتين وهينزلوا بعد رمضان والغنا بالنسبالي موهبة زي ما الناس ما بتقول مش حياتي العملية.

التمثيل خطفك أكتر؟

التمثيل بالنسبالي حياة، وبعيش فيه الناس على الرغم انه ماكنش في خطتي، وكان لازم اتعايش مع الناس في شخصية “شمس”، ودلوقتي نفسي أعمل شخصية واحدة فلاحة، وشخصية بنت شوارع، و عايزة اعيش تجارب غير اللي أنا عيشتها.

هل سيتم فقدانك في مسلسل الأب الروحي؟

أنا لا أعرف شيئا، ولحد دلوقتي معرفش نظامي إيه.ghinwa sister angham0.jpg

ما رأيك في نظرية مسلسل الأب الروحي؟

هذه هي مدرسة ريمون مقار، وعايز يطلع شباب جديدة، ونجوما جددا، وهذه فكرته التي طرحها على الساحة، فيه ناس كثيرة عايزة تمثل لكن الموضوع مش في أيدي، لو معايا شركة أنتاج، هعملها للشباب فقط.

هناك ممثلون كبار ظهروا مؤخرًا بعد الاعتماد عليهم في الأعمال الفنية؟

بالتأكيد مثل سيد رجب وخالد صالح، الناس دي طلعت كبيرة، كانو فين من 15 سنة.ghinwa sister angham0.jpg

الناس مصدومة من تأخر بدايتك؟

أنا عندي 30 سنة وعندي ياسين، ومبيفرقش معايا السن، لاني مكنش فارق معايا التمثيل وانا صغيرة، وفيه ناس كانت عايزة تمثل وهي عندها 10 سنين، ولازم نركز على الجيل الجديد.

إزاي بتقضي يومك؟

يومي في البيت لو معنديش شغل.

بتحبي مين من المطربين؟

من الجيل القديم، بحب فايزة أحمد، وفيروز وعبدالحليم حافظ وعبدالوهاب، ومن الجيل الجديد شيرين.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *