>

دافعت ال​إعلام​ية المصرية ​ريهام سعيد​ عن الممثلة المصرية ​أسما شريف منير​ بعد تعرضها للكثير من الإنتقادات بسبب وصفها الشيخ محمد متولي الشعراوي بـ”المتطرف”.
وقالت سعيد في مقطع فيديو نشرته عبر صفحتها الخاصة على أحد مواقع التواصل الإجتماعي:”إن الصحفيين هم السبب في افتعال الازمة، وأسما شريف منير كتبت على أكونتهاـ واللي المواقع بتعمله ده مش آدمي، وهما سبب أزمتي مع السمنةـ ووصلوا جميع المعلومات بطريقة خاطئة ودا اللي بيحصل مع اسما دلوقت بغض النظر عن هي غلطانة او مش غلطانة كل شوية خبر حرام عليكم “.
وأضافت :” انا بعتبر اسما بنت صغيرة وهي اتكلمت واعتذرت وطلعت وقالت انها مبتدركش صح، وممكن يكون رأيها وهي حرة فيه، دا اختيار دينك ليك حرية فيه وايمانك برضوا حتي ربنا بيغفر، إيه ده، كل واحد بيتعمل له مدبحة؟، حرام عليكو “.

وتابعت :”واحد بيقول رأيه، هو حر، حتى لو كان غلط، ممكن يكون غلط من وجهة نظرك، وهو حر، ورجاء خاص موضوع اسما شريف منير مش صح اللي بتعملوه فيها، دي بنت كانت في منتهي الادب، ومش مدركة، مع إنه ممكن يكون رأيها وهي حرة، وانا عندي الشعراوي حاجة كبير جدا، واتعلمت منه كتير، لكن هو بشر مش نبي”.

شارك برأيك

‫6 تعليقات

  1. شيء طبيعي لما فنانة دافع على فنانة أخرى ولا إعلامية على مثيلتها
    كله في سبيل الفن والإعلام !!

  2. اسما صعبت جدا عليا خصوصا انه باين عليها جدا انها مكنتش تقصد ودي الحقيقه ياريت نحاول نرحم بعض شوي

  3. بعدحادثة موت البائع المتجول لما قفز من القطار وهو ماشى الناس صبوا غضبهم على النظام وعلى سياسة الحكومة وتردى الاوضاع فى مصر.قام المختصين بألاعلام طلبوامن المذيعه مهاجمة الشعراوى بطريقه غير مباشره من أجل تغيير وجهة غضب الشعب والانتقادات لنظام الحكومة وبالفعل من يومها الناس نسيوا حادثة القطار ومسكوا بسيرة المذيعه اسماء
    وصارت مثل هبله ومسكوها طبله.

  4. للأمانة لا أعرف عن الشيخ الشعراني سوى القليل و لكن قرأت مرة أن الفنانات كُنّ يستشرنه في أمورهن الدينية و الحياتية !
    !!

    1. عفواً الشعراوي …..
      خاصية التصحيح خانت كلماتنا كالعادة !
      !!

  5. الأفضل للجميع ضبط اللسان والكلام حتى لايندم، الكل محاسب على كلامه، ورب كلمة قالت لصاحبها دعني…. أما الكلام بدون ضوابط، أو التجاوز فعاقبته وخيمة

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *