>

طالبت الفنانة ” نهى العمروسي ” في منشور لها عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي ” فيس بوك ” بإحياء اللغة الهيروغليفية معتبرة ذلك حق للمصريين لأنها لغتهم الأصلية .

وذلك على خلفية حفل نقل موكب المومياوات الملكية ال ( 22 ) من المتحف المصري إلى متحف الحضارة يوم أمس السبت وكان محط أنظار العالم أجمع .

فكتبت نهى العمروسي في منشورها : ” اللغة العبرية ما اختفتش مع إن اليهود اتشتتوا من ٧٠٠ سنة قبل الميلاد .. وإحنا مستقرين حوالين حوض النيل ومانعرفش حاجة عن اللغة الفرعونية اللي قلوبنا رفرفت لما سمعناها النهاردة ” .

وتابعت : ” لغة أجدادنا العظماء اللي أقاموا حضارة عبقرية أبهرت العالم الحديث ومعرفش يفك رموزها لحد دلوقتي رغم التكنولوجيا والتقدم العلمي ..إحياء اللغة الهيروغليفية حق للمصريين .. دى لغتنا الأصلية يا جماعة ومن حق أولادنا وأحفادنا إنهم يتعلموها ” .



شارك برأيك

‫3 تعليقات

  1. اتعلموها حد حايشكم ؟ يا خسارة الوقت اللي هتضيعوه في تعلمها . لا منها فايده دينيه و لا دنيويه و لا علميه . العبريه ما اختفتش لان اهلها مازالوا موجودين و هي لغة التوراة اللي بيقرأوه و بيتعبدوا بيها . أما الفرعون و أتباعه فأغرقهم الله و بقت فقط اثارهم شاهده عليهم و نجا الله بدن فرعون ليكون لمن بعده ايه . توجد كليات تدرس الفرعونيات من اثار و كتابه يدخلها من له شغف في معرفة اسرارها و من يحب ان يشتغل في الاثار او السياحه و هذا يكفي و زيادة في رأيي .

  2. أقترح إحياء اللُغة العربية الفُصحى فهي ضعيفة في مصر ….
    صباح الخير lulu…
    !!

    1. صباح الفل و الياسمين (( اخر العنقود)) و نهارك سعيد ..
      اللغه العربيه للاسف صارت لغة ثانية في أغلب الدول العربية . شيئ يحز في النفس

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *