شن الفنان ” محمود المهدي ” هجوما قاسيا على الفنانة ” منة جلال ” وذلك على خلفية تصريحات الأخيرة والتي هاجمت من خلالها الفنانة ” منة عرفة ” بسبب حديثها عن الفنانة ” إلهام شاهين ” .

فكتب محمود المهدي في منشور له عبر حسابه على موقع فيس بوك : ” يا بت ده وانتي رايحة أنا راجع .. ما تهدي على نفسك انتي والكبيرة بتاعتك، أنا معرفش ديانتكم إيه والله ” .

وتابع : ” بس منة لسه على ذمتي ومسمحش لحد من الوسط النظيف اوي بتاعكم يجيب سيرتها .. ويا جماعة أنا متكفل بالفرح والشقة للي هيتجوز دي والمعلمة بتاعتها وأد كلامي ” .

وعلى الجانب الآخر خرجت منة جلال للتعليق على ذلك مؤكدة على أنها لن ترد عليه بشكل مباشر وطالبت بتدخل النقابة التي ستتولى هي الرد عليه .

وأعادت منة جلال نشر منشور محمود المهدي وكتبت في تعليقها عليها : ” أنا مش هرد عليك، أنا نقابتي نقابة المهن التمثيلية هي اللي هتعرف ترد عليك كويس ” .

كما وجه محمود المهدي رسالة دعم إلى زوجته منة عرفة مؤكدا على وقوفه أمام كلا من يتعرض لها قائلا : ” كملي انتي في شغلك، انتي صح .. هما مش عايزين حد نضيف أو حد ينشر الاحترام واللي هيجيب سيرتك هقصف جبهته هو والمعلم بتاعه ” .

وهاجم المهدي أيضا الفنانة روجينا في تعليقه على تصريحاتها التي دافعت من خلالها عن مسلسلها الرمضاني انحراف مؤكدة على أنه يهدف إلى الوقوف بجانب المرأة المصرية وخدمة قضاياها .

فقال : ” عايزة تقف جنب الست المصرية إيه التناقض ده ولما سافرت مع الراجل جوزها قدمت مسرحية في الرياض وطلعت ترقص قدام الجمهور عشان تمتعهم وصفحات كتير اتريقت على الست المصرية وانها بتاعة رقص ” .

وأضاف : ” مفكرتيش من الأول إن الست المصرية هي اللي ربت وكبرت وعلمت أجيال وطلعت علماء وفنانين ونشرو العلم والفن في الوطن العربي .. عمرك ما هتلاقي في الخليج مسلسل ينقص من قيمة الست عندهم بالعكس بيخلوها في مكانة عالية ” .

واختتم محمود المهدي : ” إلا في مصر بتبينوا إن الست رخيصة وكل تفكيرها في الحرام من يوم جوزك وإنتي مسكتوا النقابة وخليتوا سمعة الفن والبنت المصرية في الهابط ” .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.