>

سخر الإعلامي عمرو أديب، من الناشطة اليمنية توكل كرمان بسبب مدحها في الجيش المصري، على الرغم من وصفها له بـ”الإرهابي” منذ 7 أشهر فقط.

https://www.youtube.com/watch?v=ythm0L45Lh0

وعرض أديب، خلال برنامجه “القاهرة اليوم” المُذاع على فضائية “اليوم”، عدة تغريدات لكرمان كتبت فيها: “حزب القوات المسلحة الإرهابي بمصر يرشح السيسي لرئاسة مصر”، وفي تدوينه أخرى كتبت: “قولوا لحسن نصر الله الذي طلب من مليشيات الحوثي ضرب الملاحة الدولية في باب المندب الجيش المصري هناك لتأمين الملاحة والتصدي لأي عمليات إرهابية”.

ورد أديب، على تغريدات كرمان متسائلا: “دلوقتى بقى الجيش المصري حلو؟” وتابع: “الجيش المصري هو جيش الأمة العربية ولكن مش جيش أمك”، حسب تعبيره.

 

 



شارك برأيك

‫19 تعليق

  1. مش جيش أمك”، حسب تعبيره.
    شو دخل أمها تربية حواري للأسف إنساس قبيح ومنحط كان لازم يشتغل في سوق خصا ريبيع جرجير وملوخيه أما الصحافه بعيده عنه

  2. هى بقت عليك إردح حبيبى إردح على طول تركضون للام ؟
    وزعلان البعض أن فيفى عبده هى الام المثاليه والله فيفى عبده على عهرها أشرف من هذى الاشكال على الاقل هى رقاصه وكل شى متوقع منها ولكن رجل دين أو صحفى ويردح فهذى هى الكارثه !!!
    شلونج إخت العرب هند

  3. ياهلا وغلا بشيخ العرب والله اينما فتحت صفحه عربيه الا ووجدت الردح نسوه ورجال شنو السالفه شفتي صرت أحكي خليجي ههههههههههه

  4. ههههه حلوه شنو السالفه هههههه
    هذا أدب جديد إكتشفه العرب الحديثين إسمه ( الرادح والمردوح فى زمن المرجوح )

  5. الله يذكره بالخير لا والله ما قصدته بالعكس أنا كنت أختلف معاه بالفكر لكن والله كنت أحترمه لانه كان واضح وصريح إنتوا غلطانين المنذر مو موجود حاليا بالمغاره أنا اعرف إسلوبه وطريقة تفكيره أما الشخص الموجود حاليا مجرد وحده تعبانه نفسيا وتدخل بإسم واحد متدين 🙂
    تصبحين على خير

  6. أنا عارفه أنك لا تقصده كان إنسان محترم
    يا أخي تأكدت ان فكرنا الإسلامي اعتمد على النقل ولغى العقل ففي نظرك هل سنغير شيأ في تفكير الناس لا أنا لا أدخل في جدالات دينيه لأن معظمها عن البشر
    وأنت من أهل الخير

  7. هدا الشخص مكروه و منافق وكذاب
    بصراحة الاعلام المصري من اوسخ اعلام في العالم كله

  8. تستاهل البهدلة لكن مش بهذا الأسلوب ال مش راقي !!!
    عشان تكون عبرة لكل من يلعب على مئة حبل !!!!
    بعدين لا أدري على شنو اعطوها جائزة نوبل يعني من انجازاتهااا !!!
    ==========================
    تحياتي للأخت هند

  9. سلالة الفراعين الملعونين.عمر أديب.مرتضى منصور .وعكشكش ماذا تنتضر منهم غير كلمة(أمك) ونعم الرقي

  10. يا حضرة المُعلقين، سيبوكوا من عمرو أديب ….. رأيكم فيه سجلتوه كذا مرة !
    ماذا عن توكل كرمان ؟! ولا تعليق واحد بيتكلم عنها ( ماعدا واحد فقط ) على الرغم إنها بطلة الموضوع و ليس هو !!!!

  11. أهلاً أختى هند،
    كيف الحال ؟ يارب بخير ،،،
    الناس هنا مش فير خالص يا هند، الكل ماشى حسب عواطفة، الرئيسى فى هذا الموضوع هو توكل كرمان و عمرو أديب مُجرد عنوان فرعى تناول الحدث يعنى الموضوع كان مُمكن ييجى فى شكل تانى بمُذيع أخر، لكن الطرف الأساسى إللى هو توكل كرمان مينفعش يتغير. و مع ذلك محدش مسها فى تعليقه إلا معلقة واحدة فقط ! زى موضوع موجد دلوقتى علرئيسية بعنوان كفيف يُبدع فى قراءة القرآن، برضو الموضوع إتسيس على طول و الكلام بقى عن الدولة إللى بتكرم الرقصات و مش بتكرم حفظة القرآن !!! طب يا حضرة المعلق إللى جنسيتك مجهولة قولى فين هى الشخصية إللى بلدك كرمتها على حفظ القرآن ما دُمت بتنتقد مصر ؟! و الله لو دورتى على جنسيته هتلاقى بلده فاتحة زراعيها لإقامة المهرجانات الغنائة و بتكرم المطربين على إحيائهم لهذه المهرجانات ! لكن إنتقادهم لمصر داء بيحسوا فيه بمُتعة !
    أما عن توكل كرمان، أنا مش عارف الناس إللى زيها إزاى بيبقى ليهم عين يظهروا بتويتات و تصريحات تانى بعد ما بيثبتوا نفاقهم !
    .
    تحياتى أختى، ويومك سعيد،،،

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *