>

قد يصل الأمر حد المبالغة، ولكن الجميع في مصر يريدون أطفالاً ذكوراً. يدعون أن خيارهم راجع إلى الأوضاع الاقتصادية. لكن خياراتهم هذه تهدد التركيبة السكانية وتوازنها.
وتلجأ الأسر المصرية إلى عشرات عيادات الخصوبة، من أجل تحديد جنس المولود. غالبية هذه الأسر ترغب بصبي، ما يهدد، بحسب استشاري أمراض الخصوبة حسام زكي، بزيادة عدد المواليد الذكور بشكل كبير بحلول 2030، ما يزعزع توازن التركيبة السكانية في مصر.


قبل الوصول إلى 2030، فإن مسألة تحديد جنس المولود يثير جدلاً أخلاقياً، في مصر. وشرح زكي كيفية التحكم بنوع الجنين في المختبر قائلاً «نحقن الرحم مجهرياً حتى نصل إلى الجنين الذي يكون في يومه الثالث لأنه يكون في هذه المرحلة مؤلفاً من ثماني خلايا، ونأخذ عينة خلية من هذه الخلايا». وإذا كانت الخلية تحمل «كروموسوم واي» يكون الجنين ذكراً.
زكي ليس من مناصري تحديد جنس المولود، متسائلاً «ماذا لو كانت الأسرة ترغب بصبي، والمولود أنثى. هل نرمي الجنين؟ أليس هذا وأداً؟».
ربما، لكن بحسب دار الافتاء المصرية فـ«من المباح اختيار نوع الطفل، باستخدام إجراءات وعقاقير آمنة لا تؤثر على الأجنة».
المصريون العاديون لا يبالون بالجدل الديني أو الأخلاقي. إن سئلوا فسيختارون «الذكر، لأنه يقف إلى جانب والده ويساعده في عمله. أما الفتاة فيربيها أهلها ويصرفون عليها الكثير قبل أن تتزوج» حسبما قال أحدهم.



شارك برأيك

‫14 تعليق

  1. بس ده حرم…ده ربنا اللي بيحدد بوع المولود مش أي حدد تاني..و كل اللي ربنا يجيبه كويس…ممكن بخلفوا ولد و يطلع عنيهم و يبقي ولد وحش…و ممكن يجيبوا بنت و تشيلهم…او العكس محدش عارف

  2. لله في خلقة شؤون. ولد ولا بنت كلهم خير من رب العالمين ان الله يمهل ولا يهمل

  3. العرب والمسلمين اصبحوا كالغثاء ما منهم فايدة ، وصل تعدادهم لزيادة عن مليار ولحد هلق عالم متخلف ، على الاقل البنات احسن من الاولاد في هالدني .

  4. ايه العبط والهبل ده
    صحيح معظم المصريين بيفضلوا الصبيان خصوصا فى صعيد مصر
    بس مين من المصريين بيروح يحدد نوع الجنين؟؟؟؟!!!!!
    دا انتى مش صحيفه صفرا دانتى صحيفه سوده ومنيله يستين نيله
    جبيلى تقرير عن مصرى واحد راح مركز خصوبه وعمل كده!!!!
    كلام عايم وغير موثق والغريب والمحزن ان فيه ناس حتصدق !!!!!!!

  5. يا الما يا حبيبتى الخبر ده هبل فى هبل محدش عندنا بيعمل كده ولا يقدر يعمل كده
    حاجه غريبه والله العظيم!!!!

  6. ■مصريه وافتخر في أب 14, 2010
    ايه العبط والهبل ده
    صحيح معظم المصريين بيفضلوا الصبيان خصوصا فى صعيد مصر
    بس مين من المصريين بيروح يحدد نوع الجنين؟؟؟؟!!!!!
    دا انتى مش صحيفه صفرا دانتى صحيفه سوده ومنيله يستين نيله
    جبيلى تقرير عن مصرى واحد راح مركز خصوبه وعمل كده!!!!
    كلام عايم وغير موثق والغريب والمحزن ان فيه ناس حتصدق !!!!!!!
    ……………………..
    صدقت يادكتوره واللي ما يعرفش بيقول عدس علي راي المثل
    ملاك نورت الجدد مش مقصرين وشغالين في الفتنه والمواضيع
    والمفبركه وكله في الهايف وانا احبك يا نانانس

  7. انا عن نفسى افضل ان تكون اول خلفتى بنوتة جميلة اظن ان مفيش حد متخلف كدة
    فى الوقت الحاضر حتى الصعايدة هدوا فى الموضوع دة و اصلا اصلا عندنا فى مصر محدش بحب يعرف نوع المولود اساسا قبل الولادة مش تقولوا تحديد النوع و مشفتش حد كدة لغاية دلوقتى
    نورت شكلها بتهجص كتير

  8. هى نورت فعلا بقت بتهجص و اخبار مش موجودة فى اى مكان تانى ليس لها اصل ولا تاليف فى تاليف و يا ريتها اخبار مهمه إلا كلها هيافة

    و اهم الاخبار اللى موجودة فى كل الصحف مش موجودة فى نورت يعنى شعار نورت دلوقتى ( ادينى فى الهيافة و الاخبار الصفرا )

  9. bas 2ili 2ala katbo bado yser sho hayda al 7aki la fadi bas nifsi 2a3rif lish kil al 3alam bitfakir bil sabi mish bil binit wala 2ino al binit ni3mi min 3ind rabna 2ala yit3am kil m7ib ya rab

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *