شباب مصر.. 20 جملة من أجل البنات

إحدى المجموعات أطلقت على نفسها اسم “عشرين جملة 95% من شباب مصر بيقولوها للبنات”، ودونت فيها أكثر الجمل استخداما لاجتذاب الفتيات هناك.

أولى هذه الجمل هي: “حبيبتي إنتي عارفة أنا مش بحب حركات الشباب الطايش أنا أصلا مبكلمش بنات”، والتي كتب تحتها تعليق يقول: “وتلاقيه يعرف طوب الأرض.”

ومن الجمل الأخرى المتداولة في مصر: “حاسس إن فيكي حاجة غريبة غير كل البنات”، و”حبيبتي إنتي أول حب بحياتي، وأنا حاسس إني تولدت اليوم.”

ويبلغ عدد أعضاء هذه المجموعة أكثر من 69 ألف عضو، وهو ما يشير إلى شعبيتها، خصوصا بين الشباب المصري.

أحد المشتركين في هذه المجموعة لم يكتف بالجمل العشرين التي أوردتها الصفحة، بل أضاف نحو 100 كلمة يتداولها شباب مصر للتقرب من الفتيات، ومن بينها، “كتاكيتو بوني”، و”الواد النايتي”، و”أم ترتر”.

“فيس بوء” مصري

مجموعة أخرى من المصريين قرروا إنشاء صفحة Facebook جديدة أطلقوا عليها اسم “فيس بوء” (فم)، وفي وصفها، كتب القائمون عليها بالقول: “بعد عناء طويل مع هذا الفيس بوك، حان الوقت لتتجلى العبقرية المصرية في أجدد افتكاساتها.. فيس بوء .. مش حتقدر تغمض عينيك.”

ولم يكتف القائمون عليها بإطلاق هذه المجموعة فحسب، بل قاموا أيضا بإدراج مجموعة من القوانين، ومنها: “يا ريت يا جماعة بلاش نكتب ردود مش محترمة منعا للإحراج، ويا ريت يا جماعة محدش يحط لينك لغروب تاني.. واللي عايز يحط لينك لغروب تاني يحط بشرط أن لينك غروبنا كمان يتحط في الغروب ده.”

ضد البهامة في تونس

ومن المجموعات الجديدة على موقع Facebook، غروب أطلقوا على أنفسهم اسم “ضد البهامة في تونس”، وترد المجموعة سبب إنشائها هذا الموقع، لـ”انتشار ظاهرة البهامة واكتساحها لأسواقنا الداخلية، وبالتالي انتشار العوج وتسببه في إيقاع عدد كبير من الضحايا بالذبحة الصدرية.. لذا قررنا إنشاء هذا الغروب، والذي يهدف إلى فضح الممارسات والوقوف عليها ونقدها.”

وتعرض المجموعة عددا من الصور التي تشير إلى “غباء الظاهرين فيها”، فمثلا هناك من أوقف سيارته بشكل خاطئ، أو كتب كلاما “غبيا ” على الجدران في الشوارع، وغير ذلك.

شارك برأيك

‫32 تعليق

  1. ههههههههههههههههههههه وكمان جملة:
    انت حبوبة اوى، انت فيكى حاجة مختلفة، انت شكل كارينا كابور
    انت رشيقة وسامبتيك، ياواد يارياضى يا جميل، انت فيكى من ماماو…و………….و…………..

  2. مش اكلت كل ده لوحدى ههههههههههههه انا مش مفجوعة كده، هم 2 صاندويتش بس. واحد بنة على اومليت على بطاطس، والتانى عسل ابيض.

  3. هههههههههههه ازين يا حلو.
    انت بتعاكس البنات ولا ايه؟ هههههههههههههههههههههه

  4. انا كتبت تعليق ليك يا نبيل، لكنه تحت التدقيق، ومش عارفة ليه؟

  5. من الكلمات المستعملة في الشارع السوري لتطبيق الشقف ( الشقف تعني البنات الحلوات ) .. تمشي على رمشي وتهدي على خدي ،،،،، يجعل أمك حماتي ، واخوكي خالك ولادي ،،،،،ياريتني علكة( مسكة) بسنانك ،،،،،صباحك ولا صباح فخري ،،،،،،،،يسلملي هالطول متل عرق الفول ،،،،،،،، دخيل أمك على هالتخلفة ،،

  6. “فيس بوء هههههههههههه احنا المصريين علينا حاجات فعلا اخف دم
    “حبيبتي إنتي عارفة أنا مش بحب حركات الشباب الطايش أنا أصلا مبكلمش بنات وتلاقى البنات هما الى مش طايقين يكلموه لان شكله مضروب بالنار قبل كدة مرتين من واحده كان بيعاكسها بردو

  7. هههههه شيء جميل
    حقيقة لاحظت في البلاد العربيه (تونس + الجزاير + ليبيا…..) ذكرت هذه الدول لانني زرتها
    على الحيطان يكتب ممنوع حاشاكم التبول او ممنوع رمي القمامات هنا
    لكن العجيب ان الناس يواصلون رمي القمامات والتبول
    لكن في فرنسا لم اجد ابدا حائطا مكتوب عليه هذه الجمل!!!!!!!!!!

  8. واللهى انا عايزاعلق على تعليق الاستاذ التونسى اللى كاتب ان صور فى مصر المحعات و الفقر و هذا يدل على تخلف محكم فمثلا تونس يوجد بها فقراء وانا غمرة ما هقول ان تونس بلد فقر او كلام زي ده و بعدين ايه علاقه كلامه بالموضوع ولا هى غلشان الصوره بتنتقد تونس يبقى خلاص عمتا اكيد كلنا عارفين ان مصر افضل من تونس 10000000000 مره مفيهاش كلام او نقاش بس بلاش تتكلموا عن مصر اللى علطول غيظاكوا واللهى حاولوا تبقوا زيها

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *