بث مجهول على موقع “يوتيوب” تسجيلاً صوتياً ثانياً يزعم أنه بصوت رئيس الوزراء التركي رجب طيب أردوغان يطلب فيه من ابنه ألا يقبل المبلغ المعروض في صفقة تجارية وأن يتمسك بمبلغ أكبر.

فبعد المكالمة المسربة الأولى التي يزعم أنها كانت بين أردوغان وابنه بلال ويتضح من خلالها علاقته بقضية الفساد المالية وطلبه من ابنه إخفاء مبلغ ثلاثين مليون يورو في مكان غير معلوم، يأتي التسجيل الثاني ضمن سيل من الفضائح يطيح بمزيد من مصداقية رئيس الوزراء التركي.

وقسمت هذه التسجيلات المسربة الشارع التركي بين مشكك ومصدق رغم عدم انتهاء التحقيقات من صحتها والأمر قد يطول وفق مصدرٍ حكومي.

اتهم أردوغان كعادته خصومه السياسيين بتلفيق الحقائق والتخطيط لمؤامرات بغرض الإطاحة به، خصوصاً مع انطلاق الحملة الرسمية لحزب “العدالة والتنمية” في الانتخابات المحلية نهاية مارس المقبل، والتي رفعت من وتيرة القلق لدى مؤيدي أردوغان من انحسار أعداد الناخبين لصالح حزبه بسبب سلسلة الفضائح.

وبدوره لم يسلم الاقتصاد التركي من أزمات حكومة أردوغان المتلاحقة, وآخرها تراجع ثقة المستهلكين إلى أدنى مستوى له في البورصة التركية، ما يقوي من شوكة المعارضة التركية في الاستمرار في مطالبها باستقالة أردوغان.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫33 تعليق

  1. يا معلم أردوغان ، إنت لو نزللولك مليون تسجيل صوتى هنا على نورت ماحدش هيصدق ! ولا حد هيعلق على الموضوع أو هيهتم ! ولا حد هيشكك فى نزاهتك أو هيحاسبك على فسادك ! الله ! و ليه تسجيل ؟ ده لو حتى فيديو صوت و صورة بردوا ماحدش هيصدق !
    إنما تسجيلات رصد ……. لا تُحتمل التشكيك 😉

  2. هههههه صح مية المية !! وانا اولهم مع انه مجر م رش الشعب بالمي اثناء المظا هرات وكمان كل شي سوري وضعوا بالسجون وراء الشمس تماما مثل ما حدث بمصر العزيزة !!!!!!!!!!! وما احسن معاملتهم !!!!!! لكن لسة ما منصدق عليه شي تماما اخ فيب تحياتي لك ….

  3. و إنتى إيه إللى ضمنك أن إللى قولتى عليه ده ما بيحصلش فى تُركيا يا أخت عربية أصيلة ؟!
    .
    لكى تحياتى أختى ،،،

  4. يا اخ فيب انا سورية وناسي واولاد بلدي اتشردوا بكل مكان ومن البديهي انك تسمع و تسأل عنهم وتلحق اخبارهم ومين اللي أعزهم ومين اللي اهانهن !!! الله هو اللي عالم بخفايا الامور وليس انا !!لكني سمعت من بشر واناس عاديين وليس العربية ولا الجزيرة ولا الاعلام المصري مع احترامي لكل مصري تحياتي الغالية لك ….

  5. مسا الخير أخي أبو أدم …كيفك …حبيت سلم عليك قبل ما روح نام تصبحوا على خير

  6. أعذرينى يا أختى ، أنا مش مستوعب وجهة نظرك فى التعليقين حتى الآن .
    تعليقك الأول فهمته تريقة على تعليقى إللى الأول ، و تعليقك التانى مش عارف أربطه بباقى التعليقات علشان أوصل لوجهة نظرك فى الموضوع !
    .
    أعذرينى إعتبريها مُشكلة سوء فهم !

  7. تعليق الاخ VIP عجبنى جدا
    بالمصرى………. كل واحد عجباه دماغه هههههههههههه

  8. بالمناسبة انا مش مصرية وافتخر الاولانية
    انا مصرية وافتخر التانية ههههه
    انا لا اخوانية ولا سيساوية
    انا مصرية والحمد لله
    انا جديدة هنا مابقاليش يومين وكل ما اميز اسمى باى علامة الادمن يمنع التعليق

  9. عرفت إنك مش مصرية و أفتخر الأولانية و من غير ما أضغط على إسمك و أشوف أرشيفك ! ببساطة لأن مصرية و أفتخر الأولانية مكانش هيعجبها تعليقى الأول أصلاً و أكيد مش هتتفق معايا !
    على كل حال تظل أخت مُحترمة .
    و لمعلوماتك : أول معلقة إستخدمت هذا الإسم المُستعار ( مصرية و أفتخر ) هى شيرين المصرية .
    .
    لكى تحياتى و فُرصة سعيدة ،،،

  10. أخ فيب حسستني اني بهلوس هههههه اين سوء الفهم تعليقي الاول فيه تأكيد لكلامك اني انا فعلا احب اردوغان ولا اصدق عنه اي شي سيء وحتى لو كان يفضل اشرف من حكام عرب كثر وتريقتي كانت على الفرق بين تعامله مع شعبه بالمظاهرات وتعامل حاكمنا معنا بالمظاهرات وما قصدت تريقة على تعليقك انت اخ فيب وانا ما زلت لست من هذا النوع اللي يتريق على الاعضاء او يلمح تلميحات رخيصة انا ما زلت اقصد الموضوع ولا اتبع الاساءة للمعلقين !!!!!!!!
    تعليقي الثاني انت سألت كيف تعرفين انو اللي بيحصل بمصر من عدم اكرامهم للسوريين المهجرين لا يحصل مثله تماما بتركيا اجبتك انه الله وحده يعلم اكيد ما يحدث بالظبط بكلا البلدين وطريقة تعاملهم مع اللاجئيين السوريين لكن نحن سمعناه من اناس عاديين وعرفنا فرق التعامل بكلا البلدين لاولاد بلدنا السوريين المهجرين وبعثت تحيتي لكل المصريين مع التمني لهم ايضا بالخير لبلدهم فاين سوء التفاهم وعدم الربط بالتعليقين لا اعتقد عندي صفة اللف والدوران والله واذا انت لمستها هنا مني فهي عن غير قصد وانا عادة احاور فقط الاخوة العزيزين هنا بنورت وثق تماما حتى لو عاتبت اعاتب فقط من هو على قدر عالي عندي من الاحترام اعتذر ان كان هناك سوء فهم واعدك لن اعود بنفس الطريقة ثانية تصبح على خير اخي الكريم …

  11. انا اسعد اخى الكريم وبحييك على ذكائك ههههه
    مش عارفه الادمن بيدقق فى تعليقى ليه؟؟
    بس انا ملاحظة ان كل الاخوان او اللى بيدافعوا عن الاخوان بيبقوا aggressive اوى
    عموما ربنا يصلح الحال. حالهم وحالنا

  12. لا أبداً يا ست الكُل ، أنا مش زعلان إنك بتناقشينى ولا أقصد بـ ( التريقة ) على تعليقى إنها إساءة منك ليا ! تفكيرى ما راحش لكده خالص و خصوصاً لإنى عارف الأخت عربية أصيلة و عارف أسلوبها المؤدب فى الحديث .
    _____________________________
    ( تعليقي الثاني انت سألت كيف تعرفين انو اللي بيحصل بمصر من عدم اكرامهم للسوريين المهجرين لا يحصل مثله تماما بتركيا )
    لا و الله أبداً ، أنا قولتلك :
    VIP في مارس 1, 2014 11:54 م رد
    و إنتى إيه إللى ضمنك أن إللى قولتى عليه ده ما بيحصلش فى تُركيا يا أخت عربية أصيلة ؟!
    و كنت أقصد أمام شعبه التُركى و ما قصدتش سياسته مع للاجئين السوريين إطلاقاً !
    بعدين هقولك حاجة يا ست الكل ، جايز إنتى ما عرفتيش إللى عمله أردوغان مع تظاهرات الأتراك فى ميدان التقسيم ! و على كل حال لازم ما تعرفيش ولازم ترفضى إنك تصدقى حاجة عنه لأن ما فيش قناة إسمها ” الجزيرة مُباشر تُركيا ” !!!
    ________________________________
    أخباركم كلها بتعرفوها من الجزيرة ، طب ماذا لو أطلقت قنوات الجزيرة ( الجزيرة مُباشر – إسم الدولة العربية ) ؟! أعتقد الأمور هتبقى أوضح للجميع بدل ما الكل بيعتقد إن القاذورات فى مصر فقط !
    .
    و بالمُناسبة أختى ، أنا ما سمعتش عن إعتقال السوريين فى مصر أو وضعهم وراء الشمس كما تقولى ! أو جايز يكون تقصير منى فى المُتابعة !
    .
    لكى تحياتى ،،،

  13. فيب انت كرهتني في الاسم ههههههههه ومتزعليش منى يا مصرية لو كنت انفعلت عليكي قبل كدة بس معلش انا مش سيساوية ولا إخوانية انا مصرية يعني الاتنين الباقيين مش مصريين ولي فيب عايزة اقولك حاجة بخصوص الجزيرة أولا حكومة قطر مبتعملهاش دة لله في لله بالرغم اني مع الريس مرسي والشرعية بس قطر موقفها مش لانها مع الحق موقف قطر كدة لان الإعلام المصري الحقير ماسك في عرض اللي اسمها موزة وطبعا مش تايهين عن كلام توفيق عكاشة ومرتضى منصور عارف يعني اية تتكلم عن عرض ست دة أولا قناة الجزيرة كا مذيعين وعاملين فيها محترمين بس كا حكومة ولا مع الحق ولا حاجة بدليل بعد الانقلاب كانوا صفر اوووووي ومش هنسى أيام ضرب العراق كانت الطيارات الأمريكية كانت بتطلع من القواعد الأمريكية اللي في قطر

  14. صفر مع ضم الصاد يا فيب ويا مصرية الله يخليكي هو عشان مع الشرعية أبقى اخوان هي مش تهمة ولية الشرف أساسا والواحد بيبقى متعصب لأنكم سيبتوا كل بلاوي مبارك 30 سنة وماسكين في مرسي دة باللحظة من الناس اللي لا مع مرسي ولا السيسي والموضوع مبقاش مرسي الموضوع بقى كرامة ودم ناس اتقتلت ظلم وغدر قبل منكلم عن الإخوان الإخوان كانوا بيتشموا ليل ونهار اعتقلوا حد ميدان التحرير عقد شهور معتصمين فا ضوة بالقوة خلينا حقنين شوية طب عشان انت لسة جديدة مشفتيش حاجة من اسلوب بتوع السيسي معندهمش أي مانع يتكلموا في عرضك ويشتموكي باقذر الألفاظ وبشفهم على الفيس دة بنت البلتاجي مسلمتش من لسانهم الله يرحمها

  15. يا مصرية و أفتخر ” إللى تبع الشرعية ” ، هو علشان الإعلام المصرى ماسك فى السيدة موزة تقوم قناة الجزيرة تخصص بث مُباشر مخصوص لمصر و تسمى القناة ( الجزيرة مُباشر مصر ) و تبث فى فتن و تقلب كيان الدولة كلها علشان خاطر الإعلام المصرى ماسك فى السيدة موزة و شرفها !
    أعتقد الموضوع غير كده خالص ، ولو إللى بتقوليه حقيقى فى أساليب دبلوماسية أخرى يمكن لقطر ان تتخذ من خلالها أية إجراءات لمحاكمة من آهان أميرة قطر أو السيدة الأولى لها ! مش لعب عيال هو أقوم عامل قناة مخصوص و ضارب مصر و إستقرارها علشان خاطر الإعلام المصرى بيهين الأميرة موزة !
    ناهيكى بقى عن أن قناة الجزيرة مُباشر مصر دى معمولة مع بدء ثورة 25 يناير ، يعنى لا كان فى عكاشة ولا كان حد جاب سيرة موزة هانم ! و بعدين إعترافك و إقراراك إنها ليست على حق و ما بتثه عن مصر بدوافع تصفية الحسابات يبقى ده فى حد ذاته إهانه لكل متابعيها من المصريين ! كفاية إنهم يعترفوا إن إللى بتعمله قناة الجزيرة إنتقاماً من الإعلام المصرى لحق أميرتهم و إنتو تفضلوا تهللولهم و تقولوا قناة الحق !
    أعتقد الأمور على غير ما توقعتى أختى الكريمة .

  16. حبيبتى انا وعيلتى كلها نزلنا ضد الخاين العميل مبارك ايام ثورة يناير (اللى ركبها الاخوان قبل مايبعوها) ………للاسف الامريكان سعداء بما يفعلونه (مؤيدى الشرعية) من اضطرابات وقلق فى الشوارع …واديكى شايفة جون كيرى بيعلن وقوفه معكم………..طول النهار والليل شغالين حرب نفسية على جيش بلدكم اخر جيش نظامى متماسك فى المنطقة من اول عزل مرسى عن طريق اخبار واشاعات عن انشقاقات وغيره…….وبتشمتوا فى قتل المجندين اللى سهرانين على حمايتكم
    للاسف الاخوان عشان يرجعوا مرسى مستعدين يسقطوا كل مؤسسات الدولة المصرية لان الانتماء ليس للوطن بل للجماعه والتنظيم الدولى……..
    كل هذ الخراب من اجل اعادة رئيس اقل مايقال عنه انه فاشل يتلقى الاوامر
    ماتفرحيش بثناء بعض العرب عليكى..انا ملاحظة انك مجرد مابتشتمى الجيش المصرى بلاقى ناس كتير بترحب بتعليقك فى الوقت اللى هما مايستحملوش اى كلمة على بلدهم وجيشهم
    ربنا يهدى الجميع ويصلح الحال

  17. ثوانى بقى إنتى و هى ،
    دلوقتى فى إتنين مصرية و أفتخر أون لاين فى الصفحة …… و علشان نفرق بينكم لازم يكون فى تعليق ليا على الأقل بعد كل تعليق من واحدة فيكم !
    .
    إلتزموا الصمت و ضبط النفس 🙂

  18. استاذ فيب اهلا بحضرتكــ
    من المؤسف يا استاذ فيب ان تجد من ابناء جلدتك من يتعاطف مع تنظيم ضد بلده
    ومن يساند دولة اخرى ضد بلده
    انا عمرى ما انسى التهليل والتكبير على منصة رابعه لما طلعت اشاعه ان امريكا تتجه للسواحل المصرية لضرب البلد ..كان هم يضحك وهو يبكى والله العظيم
    طاب هما لما يدمروا البلد اقتصاديا ومعنويا وبنية تحتية وجيش مرسى بتاعم يرجع يحكم مين؟؟

  19. كيفك ابو ادم … نمت وفقت ولسه بنفس الموضوع ..طيب ممكن ادلوا بدلوي أنا كمان وخبرك رأيي …أردوغان أنا ما بصدق عليه تهم الفساد إلا لو تحاكم بجد وقدام قضاء مو متل قضائكم الشامخ وظهر فساده …هو بالنهاية بشر وليس ملاك
    لكن هلأ ما عم صدق الكلام اللي يقال لأنه ظهر أيادي المغضوبين بالإمارات وراء هالمكائد اللي عم تصير وبين انهم عم يحفروله حتى يقضوا على حكم الإسلاميين ….أما عن معاملة السوريين فالله يفك أسر مرسي وينصره على أد إنسانيته معهم ورحمته فيهم …بأيامه كان مصر بلد شقيق للسوريين وكتير منهم سافر هو وولاده وفتح شعل هونيك وكانوا عم يحمدوا المصريين حكومة وشعب على اخوتهم لكن بعد الإنقلاب انقلبت الأية وصار اليهود أرحم على السوريين من حكومة الإنقلاب الملعونة وحتى جزء من الشعب انقلب معهم وصاروا يعاملوا السوريين أسوأ معاملة خاصة المنقبين وكله بسبب كذب هالإعلام الفاجر وتلفيقاته خاصة الحسيني وعكاشة اللي أدعوا الله انه يقطع لسانهم على كل حرف كذب وتلفيق قالوه على السوريين وشوف مقالات محمد فضل بالشروق على معاملة السوريين عنكم وشوف تقارير منظمات حقوق الإنسان شو قالت على معاملة واعتقال السوريين بدون سبب والتنكيل فيهم …ولعلمك اخي انا معلوماتي من اختي اللي كانت بمصر وشهدت اخر أيام مرسي وبعدين الإنقلاب وهلأ رجعت للشام …اما تركيا ففيه ناس من ضيعتنا عايشيين هونيك ومعاملتهم عادية كأي شخص موجود بتركيا وكتير منهم فتح مصانع ومطاعم بتركيا وكان جزء منهم بمصر وحولوا نشاطهم لتركيا بعد الإنقلاب بسبب سوء المعاملة واخي هلأ هونيك وعم يجهز ليفتح محل ويقعد مع عيلته هونيك …

  20. هههههههههههه
    قولت لحضرتك يا اخى vip جيت اعمل علامة مميزة الادمن منع تعليقى

  21. لا دقيقة هي لما تبث مباشر وتجبلك المظاهرات دة اية فوتوشوب وبعدين معلش قناة الجزيرة وحشة كلميني عن القنوات المصرية كدة قولي على الأقل مع اني مش مع الجزيرة مية في المئة مش عشان كدابين ول حاجة بس في حاجة من جواية بتخليني مش معاهم اووي قناة الجزيرة على الأقل مهنيا بتجيب ضد ومعا القنوات المصرية بتعمل اية كلة معا تاني حاجة قناة الجزيرة الوحيدة اللي نقلت ثورة يناير ممكن اعرف القنوات المصرية التانية كانت بتعمل اية غير أنها تشوة في بتوع التحرير يعني أوكي مش معاهم انا مية في المئة بس ليهم حاجات تتحسب

  22. عاملين نقد في قطر وتركيا ممكن اعرف رأيكم في الامارات والسعودية والبحرين أكبر داعمين للانقلاب لما مرسي كان بيجيب استثمارات من برة كانتوا بيقولوا بيشحت ولما الامارات عملة حاملة عندهم للتبرع لي مصر ويعتت شحنة بطاطين دة نسمية اية

  23. اخ فيب بعيدا عن السياسة اشكرك لكلامك الطيب عني انسان محترم وراقي بكل ما تحمله الكلمة من معني !! كتب الله الخير لمصر واهلها ولكل الشعوب العربية .. تحياتي وتقديري لك ..
    سلامي للعزيزة نور وكلامك دائما كلام من ذهب …

  24. إنتى الذوق كله أختى عربية أصيلة ، تسلميلى يارب و أتمنالك يوم سعيد إن شاء الله …

  25. الاخ العزيز فيب ارجو ان لا تأخذ هذا التعليق ايضا على محمل شخصي لكن فقط حتى لا اتهم بالكذب هذا فقط نقطة صغيرة جدا لما سمعته عن معاملة اخوانا المصريين طبعا اقصد حكومة مع اللاجئيين السوريين وهناك فيديو صغير ايضا بانتظار ان تفرج عنه نو رت ..
    ——————————-
    نيويورك – يو بي أي: طالبت “هيومن رايتس ووتش” السلطات المصرية بوقف الاعتقالات التي وصفتها بـ”التعسفية” بحق السوريين وتهديدهم بالترحيل. وقالت المنظمة، إن على السلطات المصرية أن تُطلق سراح المعتقلين السوريين ما لم توجّه إليهم تهمًا بارتكابهم جريمة يعترف بها القانون المصري وألاّ تقوم بترحيل السوريين الذين يحملون تأشيرات دخول أو طالبي اللجوء قبل إجراء مراجعة حيادية لأوضاعهم. وأشارت إلى أنه في 19 من الشهر الجاري أوقفت الشرطة المصرية والشرطة العسكرية 72 سوريًا على الأقل، و9 صبية عند حواجز في الطريق إلى القاهرة، لافتة إلى أن من لا يزالون في الاحتجاز بينهم طالبو لجوء مسجلون و9 على الأقل لديهم تأشيرات دخول أو تصريح إقامة، لم توجّه إليهم أي تهمة.

    وأضافت: إن السلطات هدّدت بترحيل 14 منهم إلى دول مجاورة لسوريا. وقال نديم حوري، نائب مدير قسم الشرق الأوسط في هيومن رايتس ووتش،: إن “هناك عدائية متنامية في مصر ضدّ السوريين الذين فرّوا طالبين ملجأ من الحرب.. غير أن البيئة السياسية المشحونة لا تبرّر للشرطة أو عناصر الجيش سحب عشرات الرجال والصبية السوريين من حافلة نقل عامة ورميهم في السجن من دون أي اعتبار لحقوقهم”. وأعربت المنظمة عن قلقها من أن يتم ترحيل طالبي لجوء سوريين من دون تدقيق عادل بطلباتهم كما ينصّ القانون الدولي. وإذ لفتت إلى أن وكالة الأمم المتحدة للاجئين في مصر سجّلت أو في طور تسجيل 90 ألف طالب لجوء من سوريا، قالت إن على السلطات المصرية أن تسمح على الأقل لمحامين وموظفين بالوكالة الأممية الوصول إلى السوريين المعتقلين لضمان ألا يكون طالب لجوء بينهم

  26. شو هذا أنتي وهي واحدة فيكم تغير الاسم ولا تحط نجمة للتفرقة شو اثنين بنفس الاسم

  27. لا طبعاً أختى عربية أصيلة أكيد مش هاخد الموضوع بمحمل شخصى ،
    ____________________________________
    بس بفكرك ، الوضع فى مصر مُضطرب و مصر ليست مُستقرة كما كانت من قبل 3 سنوات ! فى ثورات و فى إرهاب و فى تخريب و فى شغب . فطبيعى جداً نلاقى إخلال فى السياسات الداخلية و الخارجية ! إذا كان فى إعتقالات لأبناء البلد فطبيعى يحصل إللى إنتى بتحكى عنه و ليس مع السوريين فقط . و طبعاً أنا مش ببرر ! بس بنتقد مُقارنة مصر ببلاد أخرى مُستقرة كـ تُركيا مثلاً ، ليس لكون تُركيا أحسن من مصر ! أنا بقصد فى الإستقرار .

  28. نعم صحيح اخ فيب الامور تقريبا خطيرة في معظم البلدان العربية والمستقبل فعلا مجهول نحنا فقط كافراد عاديين بالنهاية يحزننا كل من يصيبه الالم من العرب وغير قادرين ان نفعل الشيء الكثير .. اما حكوماتنا !!!! عليها من الله ما تستحق ..
    لكن بالنسبة للاستقرار اعرف انك لا تقصد ان تبرر لكن هذه الاردن عندك مثال اخر هي مستقرة وايضا سمعت ان السوريين يتعالجون بمستشفيات اسرائلية !!!!! بينما يموتون حرقا او بردا في مخيمات الاردن !!!!!! ان لم اكن اسمع فبركات او كذب !!!! وطبعا مرة اخرى انا اكيد اقول هذا الكلام ولا اقصد لمصر او اهلها ذنب به لكن من باب بث بعض الحزن والالم على اخواننا السوريين لاخ مثلك كريم شرفني جدا الحديث معه ….

  29. و أنا كمان تشرفت بالحديث معك يا صاحبة الإسم على المُسمى ” عربية أصيلة ” .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *