رفض آلاف المتظاهرين مطالبة الدكتور صفوت حجازي، الداعية الإسلامي، لهم بمغادرة الميدان، وتحذيراته من «المندسين والبلطجية».

وقال محمد سيد أحد المتظاهرين:«لسنا بلطجية، وليس غريبا أن يتحدث أحد الدعاة الذين يظهرون فجأة في كل مشكلة مع المواطنين كما حدث في قنا»، وتابع:«هل عدنا للحديث مرة أخرى عن المدنسين ومثيري الشغب؟ إذا كانت الداخلية تصر على اتباع خطى العادلي قاتل الثوار، وتهين الشهداء وتعتدي بالضرب عليهم، وتعتقل النشطاء، فلينتظروا مصير وزير داخلية مبارك، وما يحدث من استخدام قنابل مسيلة للدموع ورصاص مطاطي واتهام للمتظاهرين يعيدنا لسيناريو جمعة الغضب 28 يناير».

وهتف المتظاهرون الذين تدفقوا بالآلاف إلى ميدان التحرير للتضامن مع أسر الشهداء الذين تم الاعتداء عليهم «اضربونا بالرصاص.. احنا عايزين القصاص» و«حط العادلي جمب مبارك .. دم الشهدا تاري وتارك»، مطالبين بضم الرئيس المخلوع حسني مبارك إلى ووزير الداخلية الأسبق حبيب العادلي في قضية قتل أكثر من 800 شهيد وإصابة نحو 6500 جريح خلال الثورة، ومنددين بمواصلة طريقة «القمع والتخوين ومحاولة تشويه الثورة للتهرب من محاكمة القتلة».

السيطرة على الميدان

وأحكم المتظاهرون قبضتهم على ميدان التحرير، وامتدت صفوفهم من كوبري قصر النيل وحتى منتصف شارع محمد محمود، كما انتشروا حتى ميداني الشهيد عبد المنعم رياض، وطلعت حرب، ليفتحوا الطريق أمام المزيد من المواطنين للانضمام لهم عبر كوبري قصر النيل وكوبري 6 أكتوبر ومناطق باب اللوق وعابدين. وكانت الشرطة قد دخلت في صدامات عنيفة مع المتظاهرين، مستخدمة القنابل المسيلة للدموع، ونجحت لمدة نحو ساعة، وحتى الواحدة والربع تقريبا، في غلق الميدان، إلا أن توافد آلاف المتظاهرين، دفع الشرطة إلى التراجع نحو شارعي محمد محمود وقصر العيني، لتتمركز هناك وتطلق وابلاً من القنابل. وتحصنت قوات الأمن المركزي والمدرعات في امتداد شارع محمد محمود حتى تقاطعه مع شارع منصور المؤدي لمبنى وزارة الداخلية، مدخل منطقة عابدين مع امتداد شارع شريف.

ونظم المتظاهرون أنفسهم في مجموعات لتوزيع الكمامات والخل لمواجهة قنابل الشرطة، وقال خالد زكي، أحد المتظاهرين:«حتى الآن لم يدن سوى أمين شرطة من وزارة الداخلية، التي يصر وزيرها على وصف المتظاهرين بأنهم مرة بلطجية ومرة مثيري الشغب، وحين سمعت تلك العبارة من الداخلية تذكرت العادلي فوراً، فخرجت للتظاهر لأنهم وصفوا الثوار بالكلمة نفسها قبل رحيل مبارك، وكأنه لم يرحل فعلاً».

وأضاف:«هناك حاجة لنعرف عبر تغيرات ملموسة هل قمنا بثورة، أم أن النظام لا يزال يقاوم الشعب ثمن الثورة من دمه.. نحتاج لأن نعرف كيف يظل الضباط الذين عذبوا المواطنين، وأطلقوا عليهم الرصاص الحي ودهسوهم بالمدرعات في مناصبهم، وبعضهم يذهب للمحاكمة بتهمة قتل الثوار العزل، ثم يعود ليمارس عمله، فهل هذه سياسة العيسوي الجديدة لإعادة الوضع إلى ما كان عليه قبل 25 يناير». وكانت وزارة الداخلية قد وصفت المتظاهرين بأنهم من «مثيري الشغب».

وتابع:«من يصف ثوار مصر بالبلطجية إما شخص غير واعي، أو متآمر على هذه الثورة ولا يريدها أن تكتمل، فحتى الآن وبعد أن قالوا على متظاهري التحرير بلطجية، خرج بيان القوات المسلحة ليؤكد أنهم من شباب الثورة وأخلي سبيلهم، ومرة أخرى يعودون لممارسة ذات اللعبة القديمة، وبدلا من ضبط الأمن في الشارع ووقع معاقبة الشعب على الثورة بنشر البلطجية، يحاولون الآن العودة للغة القلة المندسة والحديث عن المؤامرات والبلطجية ولم يبق إلا أن يظهر مبارك في خطاب على الشاشة لنعرف أننا في يناير 2011 ولسنا في يونيو».

قنابل جديدة

وأكد عدد من المتظاهرين أن قوات الأمن تستخدم «قنابل جديدة ذات قوة أشد مما استخدمته ضد الثوار في 28 يناير»، واعتبروها «النسخة المعدلة»، ورصدت «المصري اليوم» عددا من فوارغ المقذوفات التي استخدمتها قوات الأمن، ومكتوب عليها باللغة الإنجليزية Made in U.S.A، وعلى الفوارغ كتبت مجموعة تحذيرات منها أن إطلاق تلك القنابل على الأشخاص بشكل مباشر «قد يؤدي لوقوع إصابات وجراح أو الموت».

وشدد المتظاهرون على عزمهم المبيت في ميدان التحرير حتى تتحقق مطالبهم، معلنين تضامنهم مع أسر الشهداء «التي تتعرض للإهانة والضرب والمساومة على يد الشرطة».

دعوات للتضامن

وكانت حركة «6 أبريل» و«حملة دعم البرادعي» و «ائتلاف شباب الثورة» قد دعوا بعد تجدد الاشتباكات بين الأمن المركزي والمتظاهرين إلى النزول للمشاركة في مظاهرة واعتصام للتعجيل بمحاكمة مبارك والعادلي في قضية واحدة بتهمة قتل الثوار، ونشرت حركة شباب 6 أبريل على صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك» خبرا عن وصول المستشار زكريا عبد العزيز رئيس نادي القضاة السابق لميدان التحرير، ولم تتمكن «المصري اليوم» من التأكد من صحة الخبر من مصادر مستقلة.

وكانت الاشتباكات بدأت بين قوات الأمن والمتظاهرين، بعد احتجاج مجموعة من أسر شهداء الثورة على «تجاهلهم» في حفل أقيم في مسرح البالون، لتكريم الشهداء، وكان غالبية المحتجين من أهالي الشهداء المعتصمين منذ أيام أمام ماسبيرو للمطالبة بمحاكمة مبارك في قضية قتل المتظاهرين. وعقب الاشتباكات العنيفة التي استخدمت فيها قوات الشرطة الهراوات وقنابل الدخان، والقنابل المسيلة للدموع، لجأ الأهالي إلى ميدان التحرير، لتنضم إليهم أعداد متزايدة من المتظاهرين، فيما لاحقتهم قوات الشرطة بقنابل الغاز المسيل للدموع.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫45 تعليق

  1. أيها المصريون,,,يجب أن تعلموا أنه بدون الأمن و الأمان لا يمكنكم التقدم و لو خطوة واحدة في بناء مصر….

  2. الشعب المصري على قد مكان مقبود من الحكام الظلام – هيك انفلت معاد يعجبه شي ولا صيام في رجب – الله يستر على مصر

  3. اخبار مؤلمة نحن تابعنا ثورة مصر يوم بيوم ويؤسفنا الوضع الحالي لا اعتقد انهم بلطجية ما الذي يجري في مصر ؟؟؟

  4. كفايه بقى كدة مصر مش محتاجه مظاهرات ووقفات مصر محتاجة عمل ومجهود مش ضايع فى الخناقات مصر بتتغير وفيها احاث جديدة تخلينا نفرح بيها ونشتغل عشان نعلى بيها دم الشهداء مرحش هدر

  5. حسبنا الله ونعم الوكيل كل ما محاكم الطاغيه حسنى مبارك ورؤس النظام الفاسد وحبيب العدل السفاح اللى موت ولد مصر كل ما هيكون فى تضارب وثوره وثوره مضاده وبلطجه رجاء من النائب العام بالأمر بسرعه المحاكه لكل من افسد فى بلدنا الحبيبه وربنا يحمى مصر ام الدنيا من كل شر
    واخيراً اللهم اهلك الظالمين بالظالمين واخرجنا من بينهم سالمين

  6. ثورة ايه؟؟؟دي بقى قلة ادب
    اسر قتلى احداث 25 يناير يتم رفض السماح لهم بالدخول لحفل تكريم يعني مش توزيع فلوس ولحمة وفته؟؟؟
    الرد يكون الاعتداء على الامن وتكسير مسرح البالون والتوجه للمخروب التحرير واعلان اعتصام مفتوح والجميع يجري ليؤيد ويقف مع شوية صيع في الميدان؟؟؟
    الله يحرقكمو ويولع فيكم ضيعتوا الثورة وضيعتم عظمة من نحسبهم شهداء ومصر ان شاء الله كمان؟؟؟

  7. انا مع راى عمرو وبجد دى قلة ادب والشئ اللى يزيد عن حده ينقلب ضده وياري
    ت بدل ما كل واحد عنده فراغ فى حياته فيروح يعمل مظاهره يحترم نفسه ويعمل حاجه تنفعه او تنفع اى حد

  8. لماذ هذا التعامل الوضيع مع أُسر الشهداء ؟ هل راحت الشهادة هباء ؟

  9. نواررررررررررررره دى بنت ستين ك ل ب ….. ايوا الشرطه تضرب بالقنابل المسيله للدموع ماهم بينضربو بالطوووووووووب وبقنابل الملتوووووووووووف وبيكسرو بالميدان ….. يعنى ايه العسكرى ينضرب بالطوب ومايردش جرى ايه يابلد بلا بلطجه وقله اددددددددددددددددددددددددب والله العظيم ال ف الميدان دول صيع وبلطجيه وعيال عواطليه ……… شعب عاوز كن فايكون ولو مكنش يبقى يلا ع التحرير نكسر ونضرب ونحرق ونعتصم بلا قرررررررررررررررررررررف

  10. قناااااااااااااه التسخين دى مش التحرير دى والراجل ابراهيم عيسى ده الحم ا ر بيقول الشرطه بتعتدى ع اهالى الشهداااااااااااااااااااااا والصوره واضحه جداااا ان الناااااس بتضرب بالطوب وبتضرب بالملتوف ولا جابو سيرررررررررررررره ليهم يلعن دى قناه ويلعن ابو دى شباب ويلعن دى ثوره ويلعن دى طلبات ويلعن ده تحريررررر ويلعن ده ميدان

  11. لست داخل الاحداث واتابع فقط مايجرى عبر وسائل الاعلام المختلفه
    ولكن رأيى قبل حدوث هذه الاحداث واى احداث اخرى قد تحدث ان
    هناك خلل ما وان الثوره ناقصه رغم مرور 5 شهور على الثوره لم
    نرى سوى محاكمه امين شرطه واحد ومازال هارب وكأنه هو من قتل
    واصاب قرابه 10000 الاف مابين شهيد ومصاب ورغم اننى لست
    من انصار الثوارات الدمويه (تعليق المشانق لكل من اسهم فى اذلال
    المواطنين كما حدث على غرار الثوره الفرنسيه ) الا انى ارى ان
    العداله البطيئه ظلم وظلم كبير اتمنى من المجلس العسكرى الحاكم
    ان يثبت انه مجلس شريف ويسارع بمحاكمه كل من اسهم فى معانه
    الشعب المصرى وان كنت اشك فى ذلك .
    وفى هذه الحاله لا لوم اذا ما ثارت الاهالى وذهبت الى السجون
    والمستشفى التى يرقد فيها المخلوع وقامت بتنفيذ العداله والقصاص
    منهم والعين بالعين .

  12. سلام للجميع
    عمرو .. كيف احوالك انشاءالله تكون بخير .

    اخ احمد المصري
    الله يحمي بلادك من كل مكروه ويحميكم يا مصريين .
    يارب

  13. شكرا لك اختنا العزيزه ناديه واعاد لكم العراق افضل مما كان

  14. يا مصر ريحة على فين
    بالله عليكم كفياكم لغاية هنى هضيعو بلدكم ونفسكم ارحموها يرحمك الله
    خدو بايديها لشط الامان مش لعمق الخراب
    ربنا يسترك

  15. دي كلها دعوات اهلنا في غزة جات فيهم لما قفلو عليهم المعبر.ربنا يمهل ولا يهمل.واسه الخير جاي في السكا……

  16. شعبولا
    لن يريك الله يوما فى مصر ولا فى اهلها
    هل تعرف لماذا ؟
    لاننا لسنا قلوبنا سوداء مثل قلبك .

  17. شعبولا
    لن يريك الله يوما فى مصر ولا فى اهلها
    هل تعرف لماذا ؟
    لاننا لسنا قلوبنا سوداء مثل قلبك .copy

  18. عمرو حبيب قلبى كيفك يا ابن الغاليه يارب تكون بخير انت وكل اخوتك .

  19. بس دعوات الناس اللي ماتت من الجوع والمرض والحصار من اهلنا في غزة حتروحو بها فين. جاوبني يا جهبد زمانك يا اللي اسمك اح……………

  20. سا اجاوبك شعبولا لعلك تفهم وان كنت اشك
    وهذه ليست اهانه لان اهل غزه انفسهم يعرفون ان هناك صراع على السلطه
    بين المنظمه وحماس وكل منهم استقوى على الاخر بمعاونه طرف اخر وقبل
    ان تتهم الشعب المصرى اقراء قليلا عما يفعله رئيسكم عباس وشلته الفاسده
    وفضائحهم فى الخيانه والعماله وعليك يا سيد شعبولا ان تفصل دائما بين
    الحكام والشعوب لو دعيت على الحكومه المصريه القديمه لدعوت معك
    لانها هى الاخرى كانت عميله اما من يتمنى لشعب كامل السوء فماذا نقول
    عنه .
    سنكون افضل وندعو له ان يشفيه الله من الحقد العالق فيه .

  21. انا قلتلك من الاول انك جهبد زمانك عشان انت دلوقتي بتكلم نفسك.ازاي تقول اني ما بفهمشي بس انت حتفهمني. والحاجة الثانية ان الريس بتاعكم دا جا من السما يعني.دا من وسطكم يعني تبعكم.وزي ما نقول كما تكونو يولى عليكم.يعني انتم مش ملائكة ولا انبياء.انتم شاركتم في قتلنا ودا مش تعصب ولا سواد قلب. وانا حكون احسن منك وادعي اني ربنا يزيح الغمة ويصلح القلوب

  22. شعبولا المتنكر ريحتك طالعه يا اهبل…انتى مش فلسطينى
    مفيش فلسطينى واحد على وجه الارض بيكره الشعب المصرى لانه شعب واعى ومتحضر(اقصد الفلسطينيين) وعارف مين حبيبه ومين عدوه…
    استاذى الفاضل احمد المصرى بعد اخبارك ايه؟؟؟
    اول امبارح اتحلت المجالس المحليه اللى كان بيرأسها ويديرها عتاولة الحزب المجرم..كان فيه احتفاليه فى مسرح البالون اللى فى العجوزه اكيد حضرتك عارفه لاهالى الشهداء فجأة دخل مجموعه من البلطجيه وتهجموا على الحضور فى نفس الوقت بل فى نفس الثانيه توجه مجموعه اخرى منهم لماسبيرو كورنيش النيل واستنوا اللى كسروا مسرح البالون وراحوا سوا على التحرير واختلط الحابل بالنابل..مجموعه من اسر الشهداء كانت معتصمه لانها غاضبه من تأجيل محاكمة العادلى ومعاهم مجموعه مسانده من شباب 6 ابريل لقوا نفسهم محاطين فجاة من ناس يحملون سنج ومطاوى البعض منهم كان يهتف:هو انتو بقى قرايب اللى اسمهم شهداء الثورة؟؟؟!!!
    المؤسف ان لما ولاد الكلب اتباع النظام بدأوا يضربوا الامن ..الامن سيادتهم مكنش عارف يفرق بين الجانى والضحيه بين اخ شهيد وبين بلطجى!!…حيحصل من ده كتير وانا واثقه انه يوم النطق الحكم على العادلى السفاح حتكون مجزرة من اتباع النظام..اللى خلاهم عملوا كده عشان حل المجالس المحليه اومال يوم محاكمة السفاحين حيعملوا ايه !!!
    عموما مصر ربنا حافظها وام الدنيا مايتخافش عليها..ازمه وحتعدى
    مصر تمرض لكنها ابدا لا تموت…

  23. شعبولا خد الاجازة بتاعة اولى ابتدائى وبقى فاضى…
    للاسف انا مش فاضيه وورايا الاهم منه..
    قبل مامشى: جاتك ستين نيله يا منيل

  24. فعلا انا مش عارفة فى اية بجد
    كل ما نقول الدنيا بتهدى وبدانا فىتحسين الاوضاع والشرطة بدات تظهر فى الشوارع والامن بداء يعم البلاد نلاقى مصيبة جاية فوق دماغنا فى اية انا مش فاهمة
    مين الى بيخطط بكدة دة حاجة غير طبيعية بجد
    حراااااام الى بيحصل دة حراااااااااااااااااااااام الخراب دة والخسائر دة وعدم الامان دة
    ارحمووووووووووا مصر بجد عاوزين نهدى ونرتفع ببلدنا
    لازم نهدى علشان نرجع احسن بكتيررررر من الاول
    وفعلا مقولة الشيخ الشعراوى رحمة اللله علية صحيحية جدااااااااااااا

    دة الصح لازم نهدة لازم نهدى لازم نهدى
    احنا ن بندى للبلطجية والمتامرين الفرصة لتدمير مصر على طبق من ذهب
    لازم نفووووووووووووووووووووووووووق

  25. فين تعليقى يا نورت
    شعبولا انت ولا انتى مش عارفة احدد بالظبط
    ظبط كلامك الاول وبعدين ابقى اتكلم
    شيرى يا حببتى انتى هنا ياقلبى

  26. رغم اني غير مصريه ولكني أتألم والله على مايجري في مصر ، مصر العظيمه والشعب المكافح الطيب …
    يارب تسخر لمصر وأهلها مافيه الخير والصلاح والأمن والاستقرار يارب

  27. ايه يا بتاعت النسا والتوليد انت غيرت خلاص على السياسة.وايه حكاية الريحة الطالعة دي يا بتاعت الحلبة.على فكرة انا اعرف واحدة اسمها زي اسمك وبتشتغل شغلانتك ممكن يخلق من الشبه اثنين مش اربعين. بس انت صحيح مش فاضية وانا عارف اصلي الشغلانة بتاعت بعد الظهر خدت كل وقتك يا بتاعت الحلبة.وانتي عارفا وانا عارف………………………….

  28. احلى واجدع دكتوره فى الدنيا اختى الغاليه شيرين شكرا للتوضيح
    والله كان يومى بالامس سبئ الى ان علمت ان الاحداث لم تسفر عن
    قتلى ولكن صديقينى ياعزيزتى لن يستقيم الامر الا اذا مارس السيد
    عشماوى عمله ليعلم الكثيرون ان المشانق موجوده وان السيد عشماوى
    صلاحيته لم تنتهى بعد ههههه.
    مها يا عسوله عاش من قراء لك ازيك .

  29. ايه يا لي اسمك مها هو شعبولا اللي عندكم ست ولا راجل ولا مش قادرين تحددو هو ايه بالزبط .هو لي درجا دي بقيتو متفرقوش بين الرجالا عندكم والستات .دا اخر زمن والله يا ناس……………….

  30. تويتر يومك طيب .
    هبلولا انت اعبط من ان يرد عليك احد لك حق يا دكتوره عرفتيه قبل
    ان اعرفه لست طبيبه فقط ولكنك عبقريه ههههههههههههههههههههه .
    يا ص…… ربنا يكرمك بشويه حلبه يريحونا من عبطك هههههههه

  31. انت يا لي اسمك اح…انت كمان مش قادرين يحددو انت تطلع ايه عشان انا لما اكلم مع واحد احب اعرف هو يبقى راجل ولا ست.ولا ايه يا ميهو………..

  32. عموما مصر ربنا حافظها وام الدنيا مايتخافش عليها..ازمه وحتعدى
    مصر تمرض لكنها ابدا لا تموت……
    كلام جميل يا شيرين الله يحفظ مصر والبلدان العربية من شر الفتن

  33. قالو ثورة دي ثورة جياع موش لقيين ياكلو.عشان الجعان ممكن يعمل اي حاجة.انا مع اللي قال اني بلادهم مريضة .انا ممكن اتصل بشوشو انتم عرفنها دي بتاعت الحلبة. ممكن تعمل حاجة لبلدها. وانا انصحها بالحلبة عشان تداوي ابنا ء بلدها.بس فيه حاجة اني الحلبة بتعمل ريحة مش حلوة.بعدين حتطلع ريحتهم على برا.

  34. يسعد أيامك اخ احمد المصري
    🙂 في معارك الأمس كنت متفرج بس أنا شايفاك اليوم داخل المعمعه

    🙂 بهزر ماتزعلش 🙂

    روّق ياعم يازعيمنا

  35. حرام عليكم ارحلو من الميدان خلاص الي جاي خراب خلو فرصة للناس تشتغل

  36. يا تويتر كنت اظن هذا المسمى هبلولا لديه عقل فرددت عليه
    اما بعد ان اكتشفت انه جهلولا وعبطولا وحمارولا توقفت عن
    التوضيح له ليس فقط تجاهلا لغباءه ولكن ايضا لنهيقه ونحن
    لدينا ثوره وثوره مضاده ولا نريد ان تتهمنا جمعيات حقوق
    الحيوان باهدار حقه فى النهيق مره والنباح مره مثل الكلب الذى
    يظن نفسه اسد .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *