أعلن الدكتور أحمد الطيب‏‏ شيخ الأزهر عن إنشاء صندوق خاص لدعم الاقتصاد الوطني‏‏ والاستغناء عن المعونة الأمريكية تماما‏,‏ بوصفها أداة ضغط غير مقبولة على مصر‏.
وطالب الطيب جميع المصريين في الداخل والخارج بالمساهمة في هذا الصندوق بما يتيسر لهم, وجاء الإعلان عن هذا الصندوق خلال استقبال شيخ الأزهر الداعية محمد حسان بمشيخة الأزهر أمس تعبيرا عن تأييده للمبادرة التي أطلقها حسان منذ أيام للتحرر من قيود المعونة, ومواجهة ضغوط واشنطن, ودعمت هذه المبادرة نقابة الأشراف, ومشيخة الطرق الصوفية.
ومن المتوقع إطلاق اسم صندوق العزة والكرامة على هذا الصندوق, وسوف يرأس مجلس أمناء الصندوق شيخ الأزهر, على أن يضم المجلس في عضويته رموزا دينية مسلمة ومسيحية, ورؤساء أحزاب سياسية, وشخصيات عامة, وخبراء اقتصاد, وعلماء, منهم أحمد زويل وآخرون، حسب ما نشرته صحيفة “الأهرام” المصرية اليوم الجمعة.


ويهدف الصندوق إلى جمع مساهمات مالية تتراوح بين500 و1000 مليار جنيه مصري, للنهوض بمصر في مختلف المجالات الاقتصادية والاجتماعية.
وصرح عبد الهادي القصبي, شيخ مشايخ الطرق الصوفية, بأنه تقرر توجيه الدعوة إلى جمعيات رجال الأعمال, وروابط المصريين في الخارج, وممثلي النقابات, لحضور مؤتمر يعقد بالأزهر الشهر المقبل, تمهيدا لوضع مبادرة صندوق العزة والكرامة حيز التنفيذ.
وبالتزامن مع الإعلان عن الصندوق الجديد, أكد ممتاز السعيد, وزير المالية, أن الحساب رقم2011/1/25 بالبنك المركزي المصري مازال يتلقى مساهمات المصريين بالداخل والخارج لدعم الاقتصاد الوطني.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫11 تعليق

  1. بنوك أوربا وأمريكا مملوئة بفلوس العرب , بيشـتغلوا بفلوسنا والأسم بيساعدونا !

      1. شوفى ياستى مولود فى حدائق القبة وسكنى مدينة الرحاب ولكنى غير مقيم فى مصر

        1. ممممممممممممممممممممممممممممممممممم
          حدائق القبة؟؟؟ من فين كل أخوالى وجدووودى من هناااااااااااااااك.
          اوعى تكون ساكر فى قصر القبة

  2. مممممممممممممممممممممممم
    لا طلعت ناصح هههههههههههههههههه بس انت طالما مش ساكن فى مصر ليه بتقول ان المظاهرات هاتقف حالك ومش هاتعرف تاكل بعد كده.
    هو احنا لما بنتظاهر فى التحرير حرك المرور عنددكم بتتوقف؟؟؟
    ولا البلد اللى أنت فيها متاضمنين معانا؟
    أكيد أنت فى بلد عربى…مو؟

    1. فى البحرين , وبقول مش هاأعرف آاكل بعد كده , لسببين
      الأول أنا أتحدث عن المصريين الغلابة اللى عايشيين اليوم بيومه
      التانى كان عندى أجنس أيجار سيارات فى مدينة نصر كسروة وراح منى سيارتين … الخ
      يعنى وقف حال

  3. بالنسبة لتعليقى على الموضوووووووووووع، فقضية المعونة واللغط اللى اثير فى الفترة الاخيرة ماهو الا مسرحية بين العسكرى وأمريكاااااااااااااااااا… أمريكا مش هاتقدر تخاطر بالشكل ده ولا بالطريقة دى.
    لكن احنا لو فعلا بنفهم، نقطع عرق ونسيح دم ونرفض المعونة… يعنى فلوسنا وفى الاخر يجوا يقولوا انها معونة، وياريتها بتنفع دى بنشترى بيها منهم اسلح فاسدة كمان.

  4. انا مش فاهمه الناس بتشكك ليه ياريت كنتوا تشوفوا حلقة الشيخ محمد حسان مع وائل الابراشي وتشووا الشيخ محمد حسان قالايه عن المعونه وانها هتروح للغلابه مش للعسكر وانه المجموعه اللي هتنظم المعونه دي فيهم عمرو خالد والبارز واحمد زويل وطبعا الازهر يعني مش معقوله الناس دكلهم عاوزين خراب مصر يعني او انهم مع العسكر وكده ياريت نبص للموضوع من الجانب الايجابي وان احنا نبطل معونه وذل لأمريكااا

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *