كشف مصدر سياسي في العاصمة السورية دمشق، أن رأس النظام السوري بشار الأسد أبلغ المبعوث الأممي الخاص إلى  سوريا ستيفان دي ميستورا خلال زيارته الأخيرة أن الحسم العسكري سيكون له الأولوية على الحل السياسي، لأن “واجب الدولة هو القضاء على  الإرهاب”، حسب زعمه.

ونقلت وكالة الأنباء الألمانية “د.ب.أ”، يوم أمس السبت، عن المصدر قوله إن “دي ميستورا ركز على عدة محاور في محادثاته، منها الحل السياسي، وإيقاف القصف بالبراميل، وإيجاد طرق آمنة للمناطق المحاصرة، وإطلاق سراح عدد من المعتقلين السياسيين مقابل مواقف معينة من المعارضة، لكن الأسد كان واضحاً بالقول إن الحسم العسكري أولاً ثم الحل السياسي”.

وأكد المصدر أيضا، أن الأسد رفض طلب دي ميستورا إجراء انتخابات رئاسية مبكرة، بحجة أن “الأوضاع الأمنية في البلاد لا تسمح بذلك حتى لو كانت بإشراف دولي، كما أن الوضع القائم حاليا هو وضع دستوري مؤيد من الشعب السوري”.

وأضاف المصدر أن الأسد كرر ما قاله سابقاً عن أن الطيران العسكري لا يقصف بالبراميل المتفجرة، إنما يستخدم قذائف تستعملها كل جيوش العالم، ومع ذلك سيحاول تخفيفها قدر الإمكان لتجنب المدنيين.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫10 تعليقات

  1. الله يكون بعون سوريا و يفرج عليهم يا رب..
    اكتشفت بان سوريا تتحارب من جميع دول العالم و اولهم السعودية و الخليج و كل الغرب ..

  2. لعنة الله عليك يا جحش. كل الحكام العرب باستثناء حكومة قطر خونة ولا يهمم حتى لو مات كل شعب سوريا. لا وفوق هيك بيتامرو ضد المعارضة. انا متاكدة انو الغرب هو من امر ب “تخفيف” البراميل وليس انهاءها لانو وجههم اسود شوية امام شعوبهم .

    1. كُل الحكام بإستثناء حكومة قطر 🙂
      و كأن مفيش قواعد أمريكية فى قطر 🙂 أو كأن قطر كانت حامى الحما فى الحرب على العراق 🙂
      يا ست الكُل أنا باعد حالى عن السياسة بقدر الإمكان، ساعدونى على كده الله يرضى عنكم 🙂

      1. VIP انا بحكي عن الوضع السوري فقط. ياسيدي صحيح في قواعد وامريكا حاطة ايدها على كل شبر عربي لكن في حكام بيرقصو لامريكا ليل نهار وعايشين في ظلها وفي حكام عندهم شوية دم وريحة كرامة زي حكومة قطر والكويت

        1. الوضع السورى فقط ! يعنى أنا مُمكن موقفى يبقى كويس مع دولة و موقفى يبقى مُخزل مع دولة تانية و يتقال عليا شريف !!!
          طب أقولك أنا حاجة،
          محدش بيقول الحقيقة كله بيقول إللى هو عاوزه يعنى بالعربى كده، كله بيغنى على ليلاه 🙂

          1. انا مش محتاجة اغني لحد يا VIP وبحكي بحيادية عن الكل وبما يمليه علي عقلي وبس.. معنديش اي مصلحة من اللي بقوله

          2. إنتى مُمكن تكونى شايفه نفسك حيادية، لكن مش بالضرورة تكونى كده ولا بالضرورة غيرك يشوفك كده. آه مُمكن تكونى بتقولى إللى بيمليه عليكى عقلك و قلبك و ضميرك ولكن ليس بالضرورى يكون هو الصح أو الحقيقى ! و الكلام ده ينطبق على أى شخص مش منال بالذات.
            على فكرة أنا علقت فقط على جُملة ( بإستثناء حكومة قطر ) هى إللى شدت إنتباهى فى تعليقك أما باقى تعليقك ليس لى تعقيب عليه.
            .
            رمضان كريم 🙂

  3. ياريت يا VIP احنا العرب نكون شاطرين في الكلام عن مشاكلنا اللي غرقانين فيها ونحاول نوقف الخونة اللي باعونا وباعو بلادنا بالرخيص وتلطخت ايديهم بدمنا , بدل ما ندور على اخطاء وسقطات غيرنا ياريت عندنا الشجاعة نقول احنا كشعوب بقينا فين بسبب غباءنا وذلنا وطيبتنا الزايدة , بسبب خوفنا من الرئيس والامير والملك والوزير وال وال , عملنا ثورات انضحك علينا فيها ورجعنا بعدها ستين سنة ورا وضحكو علينا شعوب العالم كله لانوما مر عليهم في كتب التاريخ هبل زي هبلنا ! واحنا برضو بنكابر ومش راضيين نعترف ونلعن سلسفيل اللي استغبونا لسنين وملو جيوبهم وحساباتهم باموالنا وفوق هيك فرقونا, دبحونا و هجرونا

    1. والله مصلحتي الوحيدة هو ان ينصلح حالنا قبل فوات الاوان, قبل ما يكبرو اولادنا ويحتقرونا على اللي سبناهم يعيشو فيه

  4. خدلك لفه عصفحة تانية وشوف الحيوااان اللي هناك بيقول ايش!
    شوف ربك سلط علينا مين! انجس خلق الله واحقرهم طلعهلهم قرون ولقولهم ضهر نجس اسمه ايران.. حكامنا بيقولولنا ايران عدوة , طيب كنتو فين ياىاولاد ال…. من ايران, ليش سبتوها تكبر والتهيتو بتشفيطنا اول باول. اشفطونا معلش بس ليش على الاقل ما عملتو قوة وجيش واقتصاد قوي بالمليارات اللي نهبتوها. لعنة الله عليهم كل يوم وكل ساعة

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *