اعتبر الدكتور “محمد البرادعي”، في أول رد فعل له على قرارات الرئيس محمد مرسي أنه نسف اليوم مفهوم الدولة والشرعية. ونصّب نفسه “فرعوناً جديداً”، وحاكماً بأمر الله، مضيفاً في تغريدة له عبر حسابه الشخصي على “تويتر” “أن الثورة أجهضت لحين إشعار آخر”.
إلى ذلك، حذر عمرو موسى المرشح السابق لرئاسة الجمهورية من حدوث اضطرابات جديدة عقب قرارات مرسي.
من جهته، رأى عمرو الشوبكي عضو مجلس الشعب المنحل أن القرارات التي اتخذها مرسي يمكن أن تفسر على أنها هيمنة لفئة محددة ومحسوبة على السلطة. ولفت إلى أن مسألة إنصاف الشهداء لا علاقة لها بتثبيت التأسيسية، مؤكداً أنه لا يمكن لرئيس السلطة التنفيذية أن يتخذ مثل تلك القرارات، تحت حجة المحاكم الثورية.
“إقامة النظام الفاشي”
أما الصحافي جمال فهمي فانتقد بشدة هذا الإعلان الدستوري، واصفاً إياه بأنه إعلان إقامة الفاشية في مصر، وإعلان مدوّ بإقامة نظام يلغي كل القوانين والقضاء. كما شدد على أنه أشبه بإعلان الحاكم “شبه إله”، وهو اغتصاب للسلطات الأرضية والسماوية. وتساءل كيف يمكن لرئيس منتخب أن يصدر قرارات تحصن قراراته بهذا الشكل، ويلغي أحكام المحاكم والقضاء.

وفي نفس السياق، أكد أستاذ القانون الدستوري أن إعلان الرئيس مرسي تخطى الأطر القانونية والدستورية التي يمكن أن تصدر عن رئيس منتخب، وإنما هو أشبه بصدوره عن مجلس عسكري. كما لفت إلى أن القرارات الرئاسية المتخذة بهذا الإعلان الدستوري المكمل إنما تنال من الرقابة القضائية على قرارات الرئيس. وأضاف أن مسألة تحصين التأسيسية والشورى غير مفهومة على الإطلاق. وختم قائلا إنه ليس من حق الرئيس إصدار إعلان دستوري بهذا الشكل.
وكانت ردود فعل الشارع المصري والمراقبين توالت عقب إصدار الرئيس المصري محمد مرسي إعلاناً دستورياً مكملاً، يعزز من صلاحياته، ويقيل بموجبه النائب العام السابق المستشار عبد المجيد محمود. وينص على تحصين مجلس الشورى والجمعية التأسيسية من الحل قضائياً. ففي هذا السياق، قال الكاتب الصحفي عماد الدين حسين إن إقالة النائب العام يعتبر انقضاضاً على حق السلطة القضائية، على الرغم من أن بعض القوى المدنية كانت تطالب بإزاحة عبد المجيد محمود.
وأضاف لقناة “العربية” أن مثل هذا الإعلان يتضمن تلميحاً بإمكانية عودة مجلس الشعب المنحل، وفيما يتعلق بقانون حماية الثورة الذي أصدره الرئيس.
وعن السبب الذي يكمن وراء سلسلة القرارات اليوم، أفاد عماد الدين حسين، أن تقارير رفعت للرئيس أفادت بأن التظاهرات المندلعة في شارع محمد محمود تقف وراءها جهات منظمة، ولذا ألغى زيارته لباكستان، وعقد اجتماعا مع وزير الداخلية ورئيس الوزراء ووزير العدل لإصدار هذا الإعلان، مشيرا في الوقت ذاته إلى أن الثوار في شارع محمد محمود يريدون تغييراً حقيقياً في المنظومة الأمنية، والقصاص للشهداء.
تخطي سلطة القضاء
ومن جهة ثانية، قال الفقيه الدستوري عصام الإسلامبولي، “ليس من حق الرئيس مرسي إصدار إعلان دستوري مكمل، وأكد أن إقالة النائب العام، يجب أن تصدر وفقا لقانون مصدق من قبل البرلمان.
وفي الإطار نفسه، صرح أستاذ علم الاجتماع السياسي عمار علي حسن لقناة “العربية”، أن الإعلان الدستوري الصادر اليوم يمثل ارتباكاً في سلسلة قرارات الرئيس، على الرغم من ما يتضمنه من شق إيجابي فيما يخص حقوق الثوار، ولكنه اتخذ من هذه النقطة ذريعة لكي تصبح لديه سلطة مطلقة.
وتساءل لماذا حصن الرئيس الجمعية التأسيسية وهي لا تمثل غالبية شرائح المجتمع المصري، موضحا أن مرسي يعمل لصالح مشروعه، وأن القرارات التي منحها لنفسه، أصبحت فوق سلطة القضاء المصري.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫113 تعليق

  1. المناضل وائل غنيم كتب على صفحته

    رسالة إلى الرئيس مرسي:

    الشعب انتخبك بناء على صلاحيات محددة في انتخابات ديمقراطية هي الأولى من نوعها، وحينما قمت بإسقاط الإعلان الدستوري المكمل المجحف الذي فرضه المجلس العسكري أيدناك جميعا بعد وعدك بأنك لن تسيء استخدام تلك السلطة.

    أما اليوم فما قمت به من إعطاء نفسك صلاحيات مطلقة تصدر على إثرها القرارات والقوانين دون حق لأي جهة في مصر أيا ما كانت لأن تعترض عليها، ثم تحشد شباب الإخوان وترسل لهم قيادات الجماعة تكليفات بالتواجد في الشوارع لتأييد القرارات، فهذا والله ما لم ننتخبك لتمارسه علينا دون حق استفتاء الشعب وموافقته على ما تتخذه من قرارات.

    حتى الجمعية التأسيسية التي وعدت في اجتماعنا في الفيرمونت قبل أن تصبح رئيسا رسميا بإعادة التوازن فيها، بدلا من إعادة التوازن تقوم بتحصينها بسبب علمك بأن في قانون تشكيلها عوارا يستلزم حلها ويعرف ذلك القاصي والداني حتى المستشار أحمد مكي وزير العدل الذي يعمل في حكومتك! وبالرغم من أن لديك سلطة إعادة تشكيلها مع إصلاح ما بها من خلال وجعل التصويت بنسبة الثلثين فيها وتحقيق التوافق الذي يدفع البلاد للأمام قررت تحصينها في إخلاف واضح لعهدك وكأنك تستهدف استمرار الاستقطاب واستنزاف طاقة أبناء الوطن في الصراعات السياسية!

    أرفض القرارات التي أصدرها د. مرسي اليوم مهما كان نُبل مقاصدها، فكم من حسن النية أساء استخدام سلطاته المطلقة وتحول إلى ديكتاتور والتاريخ الحديث والقديم مليء بالنماذج! لقد كان للرئيس الكثير من البدائل لهذه القرارات التي اتخذها اليوم بما يحقق نفس أهدافه في حماية مكاسب الثورة وتحصينها ودون تمركز القوة في شخصه ومن حوله.. ولكنه وللأسف اختار الحل الديكتاتوري: “جميع السلطات معي .. كل القرارات سأتخذها .. ما أقوله سينَفّذ وما سأفعله ليس من حق مصري الاعتراض عليه”!

    يا د. مرسي: لم يقم الشعب بثورة بحثا عن ديكتاتور عادل!
    يا د. مرسي: هناك فارق بين القرارات الثورية والقرارات الديكتاتورية!
    يا د. مرسي: الوحيد الذي “لا يُسأل عمّا يفعل” هو الله سبحانه وتعالى

  2. شيرين ازيك يا ختي من بكرة هاتيلي الود حمزة راح احطه في عيوني و على ميدان التحرير عدل عيني عليك يا مصر يعني كتب عليك ان يتعاقب على حكمك الدكتاتوريين بكل انواعهم من فرعون مرورا الى مبارك الى مرسي اللى ما هو الا مريونات ياخد اوامره من قيادات الاخوان

    1. يا حبيبتى يا مونيا
      كتر خيرك يا اصيله
      بس ابو حمزة نعمل فيه ايه؟؟؟؟ دا حالف يمين بالطلاق مفيش نزول تانى.. اصله من حزب الاغلبية الصامته ومالوش فى السياسه ..مش مناضل زى المودام اللى هى انا !
      بفكر اسقيه منوم طويل المفعول ^_^

      1. هههههههههههههههه ايوة كده امال درستي طب ليه مش لحلات طارئة مثل هده حطيله قطرات منومة لاسابيع و عالتحرير عدل لحد ما تخلعو مورسي هههههههههههه الله يطمنكم على مصر

          1. رأيك ايه فى مليونية بكرة يا فاتى؟؟؟؟؟؟
            لو العدد حيبقى قليل الاخوان حيشمتوا شماته مفيش بعد كده !

          2. فاتى هو مش بكرة الجمعه ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          3. سلام للجميع
            مالك شارده كده شيري عايزة تنزلي الميدان .رايحة تنزلي ان شاء الله ابعثي حمزة لمونيا بما انها طلبت وابعثيلي ابوه .
            غايتنا المساعدة لاغير
            ههههههههههههههههه

  3. يسقط يسقط حكم المرسى
    يسقط يسقط حكم المرشد.
    مصر كبيرة عليكم يا اخوان، منكم لله.

  4. وصف حمدين صباحي المرشح الرئاسي السابق و زعيم التيار الشعبي المصري قرارات الرئيس مرسي بأنها انقلاب على الديمقراطية واحتكار كامل للسلطه

  5. أبو بكر الصديق رضي الله عنه: “وإذا أخطأت فقوموني”
    محمد مرسي : “قراراتي غير قابلة للطعن أمام أي جهة ولأي سبب “

  6. الحقى يا فاتى
    فيه حاجة ملفتة للنظر حصلت دلوقتى
    صفوت حجازى قال لسيد على على قناة المحور انه والدة خالد سعيد ترحب بقرارات مرسى
    ودلوقتى والده خالد سعيد كذبت الخبر :
    ـــــــــــــــــــــــــ

    بيان وتوضيح من والدة الشهيد خالد سعيد وأخته ننقله كما هو بناء على طلبه زهرة بعد انتشار تصريحات غير صحيحة على لسان والدتها:

    إن ما يصدر عن الرئيس من قرارات غير قابلة للطعن من أى جهة او إيقاف التنفيذ من أى جهة فإن ذلك يمثل إعادة انتاج لديكتاتور جديد لم تشهده مصر من قبل حتى فى عهد مبارك كذلك فيما يتعلق بالجمعية التأسيسة وانقضاء كل الدعاوى المتعلقة بها فإن ذلك يعد تدخلا فى شؤون القضاء اما بخصوص النائب العام فإنه وبالرغم من أن تغييره كان مطلبا ثوريا ولكنه لن يرجع حقوق الشهداء ولن يستطيع استرجاع الأدلة التى تم طمسها فى كل القضايا بدءا من خالد سعيد وحتى الآن ونرفض أى استغلال لاسم والدة خالد رحمه الله لأننا لم نصدر أى تصريحات بخصوص قرارات الرئيس سوى هذا التوضيح وأننا سنكون غدا بميدان التحرير اعتراضا على القرارات التى أصدرها ودعما للثوار واستكمالا للثورة التى لم يتحدث الرئيس في قراراته عن أهم مطالبها وهو الإصلاح الجذري لوزارة الداخلية والتي قامت الثورة اعتراضا على ممارساتها ولا عن الحكومة الفاشلة التى تدير البلاد.
    ــــــــــــــــــــــ
    صفوت حجازى بيكدب !
    يا وقعه مطينة بطيــــــــــــــــــن !

    1. هههههههههههههههههه
      اول مرة تعرفى يعنى، مش صفوت حجازى ده اللى قال على القدس رايحيين شهداء بالملايين، ولما اسرائيل ضربت غزة، الشباب قالوله اوفى بوعدك رد وقال لو الحزب امر بذلك سنتجه للقدس.
      بس انتى سمعتيه بيكلم سيد على على المحور ولا كلام بتردد؟
      شيرين هههه تتصورى معتقدة ان النهارده الاربع، وبتعامل على اساس انه بكره الخميس 🙂
      لا بكره مش هاتبقى مليونية بجد… الامر هاياخد وقت لحد ما تبقى مظاهرات واعتراضات عليها القيمة “اعتقد كده”.

      1. ايون يا فاتى هو كان ع التليفون مع سيد
        وكان سيد بيقوله يا شيخ صفوت
        انا سمعاه بودنى اللى بعد الشر ياكلهم الدود !

        1. عادى مش جديدة عليه وعليهم يا شيرى.
          بيقولك الاخوان راحوا يتظاهروا عند دار القضاء العالى وبيرددوا:
          “ياللى بتسال ليه نازلين، احنا اصلاً مش عارفين” ههههههههه

          1. طاب خدى دى:
            بيقولك المادة التانيه من الدستور بعد ماكانت : الاسلام هو الدين الرسمى للدوله وهو اساس التشريع
            بقت:
            (محمد مرسي هو المصدر الرئيس لاي حاجة في البلد )!!

      1. نوارة لمرسى: حفرت قبرك بيدك.

        نددت الناشطة السياسية نوارة نجم بالقرارات التى أصدرها الرئيس محمد مرسى منذ قليل، مؤكدة أنها تصنع منه إلها وفرعونا جديدا مثل مبارك الرئيس المخلوع.

        وأكدت نجم عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعى”تويتر” أن هذه القرارات ستعجل من مصير مرسى و الإعلان عن ثورة وقصاص جديد.

        وقالت نجم “النائب العام يعينه الرئيس، والشورى والتأسيسية فوق القانون.. ايش ضمنك يا مرسي أن الشورى الجاية حتبقى للاخوان؟ زيك زي مبارك”، وتابعت”اليوم هو بداية القصاص الحقيقي لدم جيكا اللي قتلته… حفرت قبرك بايدك”.

        وهتفت نجم بإسقاط حكم مرشد الإخوان المسلمين وجماعته، قائلة:”مرسي نصب نفسه إلها ومنزل عصاباته يضربوا اي حد يعترض.. يسقط يسقط حكم المرشد.. يسقط كل خرفان مرسي .
        ـــــــــــــــــــــ
        بنت الذين مابتخافشى غير من اللى خالقها هههههههه

        1. قوية ومفترية نوارة نجم هههه جدعة.
          نعم اؤيد كلامها، بس المرة دى هايكون دمنا للركب، لانه ميليشياتهم وعناصرهم وخلاياهم الكامنة هاتظهر فى الوقت ده، ده غير الارهابيين اللى خرجهملنا من السجن

    1. عــــــاجل: احد مستشاري الدستورية الان على العربية : المحكمة الدستورية جاهزة للقيام بواجبها فى عزل الرئيس لاول مرة فى تاريخ مصر
      بس مش عارفة الخبر صح ولا لا يا شيرى.

      1. العربيه بايظه عندى يا فاتى كل مادخل التردد مايدينيش اشاره
        احسن ..مش بستلطف مذيعينها هههههه

    2. بس يا ام حمزه الراجل موزعش مفاتيح خشب للجنه كما فعلها الخميني
      الرجل قال انه سيعيد محاكمة قتلة الثوار
      الرجل والنائب العام الجديد سيعيدون محاكمة مبارك والعدلي
      الرجل قال انه سيسرع في جميع قضايا ومطالب الثوار
      بس ملاحظه ورايتها على التلفاز بعيني ممنوع دخول الاخوان على شارع محمد محمود لافته بيضاء يعني اذا مش متقبل وجود الاخر معك في مظاهره فلماذا تلوم الرئيس على اتخاذ قرارات اساتذة الجامعات ومحللين سياسيين على جميع القنوات قالوا انه متاخر في اتخاذها ويجب اتخاذها منذ وقت طويل مع العلم انهم ليسوا محسوبين على الاخوان
      مساء الخير لام حمزه ولفاتي مجرد سؤال

      1. مساء الخير صابر.
        بس السؤال موجه لى ولا لشيرين؟؟؟
        علشان اعرف ارد ولا لا؟

        1. اللك والها يا ستي بس يعني مش حاسه ولا بايجابيه بقراراته اليوم انا موافقك انه تحصين قرارات الرئيس فيها تجاوز بس مش يمكن عمل هيك من شان يحسم الامور وما يضل فيها مماطله يعني السرعه بالبت مش قضاء ونام منتي عارفه القضاء
          بعدين بدي اساللك شوا بالنسبه للنائب العام المقال محترم والا فاسد

          1. ايه علاقة تحصين اللجنة الدستورية، ومجلس الشورى باعادة محاكمة قتلة الثوار؟؟؟؟؟؟
            جاوبنى على السؤال الاول، طالما انت شايف ان القرارات فى مجملها تصب لصالح مصر الثورة، وليس مصر الاخوان.

          2. النائب العام اغلبنا كان ضده من بعد الثورة بشوية… ولما الشباب قالوا اقيلووووه واعزلوه هو والمشير وسامى عنان الاخوان قالوا
            “اخرسوا يا خونة يا عملاء”… دلوقتى افتكر مرسى وجماعته ان النائب العام وحش؟!
            مابيفتكروش الوحشين الا لما يتعارضوا مع مصالحهم بس؟!

          3. اذا يا اخت فاتي كل شويه المجوعات المكلفه بتشكيل الدستور بتنسحب وبتحكي انه دستور اخواني بامتياز بغض النظر عن تحصين اللجنه الدستوريه لكن في قرارات ايجابيه من اعادة محاكمة قتلة الثوار واعادة محاكمة مبارك والعدلي
            اما بالنسبه للنائب العام انا بتذكر انه مرسي مره اقاله ولم يقبل الاستقاله او انا غلطان مش فاكر بصراحه
            حتى لو اتت اقالة النائب العام متاخره بس هي من مصلحة الثوار

          4. لا الناس ما انسحبتش من فراغ يا اخ صابر من لجنة العوار الدستورية اللى اغلب اعضائها اخوانجية على متاأسلمين نصهم تقريبا دبلومات ولا خبرة لهم لا فى السياسة ولا فى الاقتصاد ولا فى اى شئ من شانه أن يصلح شأن مصر. روح شوف الناس كانت معترضة على مبارك لانه ماكنش معين نائب رئيس، ودلوقتى فى مسودة الدستور لغوا اصلا منصب نائب الرئيس، فاى لجنة دى اللى حضرتك بتتكلم عنها؟!!
            عرفت اسباب انسحاب الافراد والهيئات والمؤسسات من اللجنة؟

            القرارارت الايجابية دى_ وهم فى الحقيقة قرار واحد بس وهو اعادة محاكة الثوار_ هى حق اراد به باطل يا اخ صابر، وعايزين يدحكوا على الناس علشان يضفوا على القرارات الديكتاتورية دى صفة الشرعية الثورية.
            النائب العام مرسى استغل حكم البراءة اللى صدر فى حق قتلة شهداء معركة الجمل، وعمل نفس الحركة واستغل الموقف لعزل النائب العام، لكى يوهم الرأى العام المصرى ان قرار اقالته من اجل الشهداء… والحقيقة انه مرسى كان قبلها _قبل صدور الحكم_ بحوالى 13 يوم كان ارسل خطاب للفاتيكان بيقولهم انه عين سفير جديد لمصر لدى الفاتيكان، والفاتيكان ردوا عليه بالقبول، والسفير ده كان هو عبد المجيد محمود النائب العام.
            وعلى فكرة الفاتيكان هو اللى كشف الموضوع ده، واظهروا الخطاب الرسمى اللى ارسله مرسى للفتيكان وكان موقع عليه.
            وبعدها النائب العام قاله ماتقدرش تقيلنى من الناحية الدستورية وانا قاعد فى مكان لن ابرحه، ومرسى اعتذرله وقتها.
            لا يا اخ صابر، قرار اعادة محاكمة الثوار، واقالة النائب العام فى الوقت ده بالذات ليس فى مصلحة مصر ولا فى مصلحة الثورة ولا الثوار… القرار فى مصلحة الاخوان فقط، وهو ده التمكين تمكين الاخوان من مصر.
            برضه ماقولتليش ايه علاقة قرار اعادة المحاكمة، واقالة النائب العام بتحصين التاسيسية، وبان قرارات مرسى اللى اخدها وهاياخدها كلها ملزمة ولا يجوز الطعن عليها؟!

      2. ممكن تقولى يا اخ صابر ايه هى جميع اقنوات دى، ومين هم المحللين السياسيينواساتذة الجامعات غير المحسوبين على الاخوان.
        اخ صابر بما انك عارف الوضع اوى كده وواضح انك متابع، ممكن تقولى مين هوو احمد جمال الدين وزير الداخلية؟؟

        1. مين غير العربيه والجزيره اما اساتذة الجامعات من عين شمس ومحللين سياسيين مصريين لما يكتبوللك مستقلين يعني غير منتمي لاي حزب اما بالنسبه لوزير الداخليه فاعتقد انه كان في مباحث سيناء ما عندي تاريخ حياته يعني قصدك كان يقمع الثوار

          1. ما انا عارفة انها الجزيرة بالذات، واضح انى مافهمتش سؤالى.
            بس مين قالك برضه انهم غير منتمين للاخوان؟؟؟؟؟؟
            طيب طالما يا اخ صابر ما تعرفش شخصية زير الداخلية اللى عينه مرسى ورئيس وزارئه فى حكومة الاخوان
            هو مين بالضبط، يبقى حاول كده تبحث عنه وتعرف بعض المعلومات، وتقولى كده على اى اساس اختارووووه؟؟
            ووقتها هاتعرف لمحة من اللى احنا بنعانى منه وبنقول عليه كمان.

  7. ‎”تحصين قرارات الرئيس وتحصين التأسيسية يعتبر بداية عهد استبداد جديد، ولذلك فهذه القرارات مرفوضة ويجب إلغائها والإبقاء على قرارات النائب العام وإعادة المحاكمات فقط”

    أحمد ماهر مؤسس 6 ابريل
    ــــــــــــــــــــــ
    صابر شئ طبيعى يكتبوا لافته (ممنوع دخول الاخوان) لان الاخوان بقم يعتبروا الثوار بلطجيه ومأجورين وكمان الاخوان باعوا الدم من زمان
    سلام مؤقتا لازم امشى

    1. من يعيد محاكمات القتلة ديكتاتور ؟؟

      من يسن قوانين لاعطاء معاش لمصابى الثورة باثر رجعى ديكتاتور؟

      من يرفض حل التأسيسيةللتعجيل بالدستور ديكتاتور؟

      من برفض حل مجلش الشورى حتى يسن القوانين ديكتاتور؟

      من يريد التعجيل بالانتخابات التشريعية بعد الانتهاء من الدستور ديكتاتور؟

      من يكافح للتعجيل بدستور يقلص صلاحياته التنفيذية ديكتاتور؟

      من يعمل على إستكمال الثورة ديكتاتور؟

      اللهم انصر عبدك محمد مرسى ووفقه لما تحب وترضي حفظ الله مصر وحفظ شعبها …. عاشت مصر حرة

  8. برأيي قرارات ممتازة وكان لازم يتخذها من فترة طويلة
    وأظن أغلب الثوار كانوا يطالبون بحقوق الشهداء والمصابين ومحا كمة القتلة من رجال الأمن وهذه القرارات تحقق مطالبهم
    ولم يكن يستطيع أن يحقق هذه المطالب بوجود النائب العام الفاسد الذي تغاضى عن إتلاف كثيير من الأدلة التي تدين رجال الشرطة ورموز النظام السابق
    ولم يكن يستطيع مرسي تنفيذ أي قرار بدون تحييد المحاكم خاصة المحكمة الدستورية العليا لأنها كانت السبب دائما في إلغاء كل قرارات مرسي والجميع يعرف أنه يجب تطهير القضاء من الفاسدين وعلى رأسهم الزند ذيل مبارك الذي يجب قطعه وكثيير من المصريين طالب بذلك في عدة مظاهرات وليس الاخوان فقط
    اما قراره بمنع حل مجلس الشورى ما بعرف تأثير هالقرار لأنه أشعر أنه هذا المجلس لاقيمة له سواء بقي أو انحل
    أما الجنة التأسيسية للدستور قراره ممتاز جدا لأنه من غير المعقول أن يأتي كل يوم تهديد من الأعضاء بالانسحاب أو أن تبقى مهددة بالحل من القضاء وتدخل البلد في دوامة لا تنتهي

    1. بكره يا نور لما تلاقيهم بيدبحوا فينا فى الشوارع والبلد مقلوبة ابسط حاجة هاتقولوها عنا اننا اغبياء.
      وبرضه الاخوان والجزيرة هايكونوا على حق.
      لنا الله.

      1. يا فاتي أنا مع قلت إنهم على حق الأ بعد ماسمعت القرارات اللي طلعها مرسي شي 20مرة وأراء بعض المحللين وسمعت مستشار مرسي لما فسر هذه القرارات
        أغلب هذه القرارت أظن حتى المعارضة لا تستطيع الاعتراض عليها
        القرار الوحيد اللي المعاضة متخوفيين منه هو أنه منع حل الشورى والتأسيسية وحصن قرارته من أن يتم حلها هل فيه شي تاني غير هالقرارين
        أظن إعادة المحاكمات وتطهير القضاء وإقالة النائب العام كلها قرارات متفق عليها وتخدم الثورة وهيه التي طالب بها الثوار في مظاهرات محمد محمود من يوميين
        وسمعت من التحليلات أنه الحصانة لقراراته تنتهي بتشكيل الدستور يعني فترة مؤقتة والدستور المفروض يتشكل بعد حوالي شهرين

        1. اها
          بكره هاتشوفى هم على حق ولا لا.
          وبعدين دستور ايه اللى بتقولى الحصانة هاتنتهى بتشكيله… دسستور الاخوان اكيد؟
          وباى حق اصلا يعمل حصانة لقراراته انا مش فاهمة، ليه هو فيه قرارات تانى ممكن ياخدها فى خلال شهرين حتى يتم تفصيل دستورهم؟
          معنى كلامك انه فيه قرارات هايتم اتخاذها اكتر واكبر من كده، ووقتها مصر كلها هاتبقى فى جيبهم.
          اخ ابو عبدو… على فكرة كنت علق باسمك الحقيقى بدل ما تتعب نفسك وتغيرك اسمك وايميلك، لانه تعليقك اتنشر متاخر وفجاءة لقيته فى احدث التعليقات.
          لما تحب تكتب تعليق باسم اخر، لا تكتفى بتغيير الاسم والايميل، لازم تكتبه من جهاز اخر، لانه وقتها التعليقات بتتاخر على بال ما تنشر.

          1. كيف يا فاتي دستور الاخوان وكل الفئات ممثلة فيه بما فيهم المسيحيين الذين انسحبوا من كم يوم وهذه اللجنة التأسيسية ألم تتشكل بعد مشاورات بين المجلس العسكري وكل القوى الثورية والجميع وافق عليها وصوتوا في مجلس الشعب بعد التوافق عليها !
            أما ليش عمل حصانة خوفا من أنه المحكمة الدستورية
            والجميع يعلم أن قراراتها مسيسة ممكن تحل اللجنة الدستورية وتعود مصر الى الصفر مرة أخرى بعد ما اتفقوا جميعا على عدة بنود فيها
            فمن غير المعقول أنه كل ما يصدر الرئيس قرار يأتي مواطن ويرفع دعوى لنقض قرار الرئيس أليس هذا ما حصل في المرة الأولى عند حل مجلس الشعب
            وبعدين أليس رئيس الجمهورية و ينوب عن مجلس الشعب في إصدار قرارات وتشريعات إذا اقتضى الأمر
            يعني استخدم حقه كرئيس جمهورية

          2. لا يا نور اللجنة التاسيسية باطلة اصلاً، ولا تشكل كل افراد وطوائف الشعب المصرى بشكل متوازن.
            اللجنة ما اتشكلتش بعد مشاروات مع القوى الثورية، ولا وافقوا عليها، بالعكس الاغلبية قالوا انها غير متوزانة ولا تمثل الشعب المصرى، معلوماتك ناقصة فى الموضوع ده بالذات.
            وهو فيه كده؟؟؟ رئيس يحصن الجمعية التاسيسية اللى هى اصلا باطلة لانه خايف من المحكمة الدستورية العليا لحسن تحلها؟!
            على فكرة لو فرضنا ان الدستورية العليا فعلا احلت الجمعية التاسيسية_ وهو ده فعلا اللى كان هايحصل_ فى الوقت ده الرئيس هو اللى كان هايعيد تشكلها مرة اخرى، لكن مع توافق كل القوى الثورية والمعارضة… يعنى مش حجة انه يحط بلدنا كلها فى جيبه بقرارات دكتاتورية بحجة انه خايف من الدستورية العليا.
            وبعدين ده حلف اليمين على احترام الدستور والقانون، وبقراراته دى نسف عهده ويمينه.

          3. يعني يا فاتي حكيتللك انه معظم الحللين حكوا انه هاي اللقرارات يجب اتخاذها من عام وقد تاخر الرئيس في اتخاذها حتى على البي بي سي محلل ايد خطوة مرسي من شان ما تحكيلي الجزيره عداكي عن العربيه ايضا
            البارحه كانت صوره تجمع البرادعي ونقيب المحاميين وعمرو موسى وحمدين صباحي ولم ارى اي متحدث باسم الثوار هل هؤلاء اصبحوا ينطقون بلسان الثوار ام انهم يريدوا ان يركبوا الموجه عداكي عن كلامهم يسقط يسقط حكم المرسي هل هؤلاء افضل منه
            مبارح جابوا اراء الشارع المصري في اقالة النائب العام الكل ابدى
            ارتياحه بل دعوا الى محاكمته اما الجماهير في شارع محمد محمود لا يريدون اقالته وواحد قال حيرجع غصب عن مرسي يعني بدي اسال شوا هالرئيس اذا ما بقدر يشيل النائب العام اين هي سلطاته
            نحن نحب الخير لمصر ان حكمها اخوان او غير اخوان المهم الشعب يكون راضي

  9. الله ينصر مرسي ويرجع الأمن والإستقرار لمصر الحبيبه
    أنا بدي إفهم ليش ما بدكم تخلو الرجال يعرف يشتغل الرجال منتخب من الشعب إتقو الله في بلدكم ما عندكم غير عبنفذ أجندة الإخوان وما يطلبون منه هذا حزبه مثلا أوباما يمثل الحزب الديمقراطي
    إنتو بدكم واحد مثل حسني مبارك يحكمكم وللأسف

  10. واضيف على ماقالت الاخت نور ان السبب الوحيد في الهجوم على مرسي هو لانه من الاخوان وهذا هو السبب فقط كيف تريددون محاسبة القضاء الفاسد وهو متحصن بدستور قديم ول؟؟؟
    ولماذا انسحب بقسة الاعضاء من لجنة الدستور للمرة الثانية؟؟ لانهم لا يريدون ان يكون الاسلام مصدر التشريع!!!
    لقد ظنوا انهم بانسحابهم سوف يلوون يد مرسي ولمن يعود الى لقاء مرسي قبل الانتخابات سئل ماذا سيكون الحكم قال من تشريع ديننا وهو الاسلام
    اعطوا فرصة للرجل لينظف البلد ولكن ما هجومكم لانه سوف يعود بمصر الى الريادة وانتم تريدونها خربانة والله الدليل انكم تترحمون على ايام مبارك الفاسد الذي ذبح الناس بالقوة
    حسبي الله ونعم الوكيل في كل خوار خائن ضعيف

  11. يجب على مرسي حسم الامر واقترح تعيين حازم صلاح ابو اسماعيل في منصب قيادي ليموت الفلول بغيظهم.

  12. البعض يرى من النخب الرسميه والشعبية العربية وغير العربية، أنّ ما جرى ويجري وسيجري في الساحات العربية، هو ربيع غربي – أمريكي استخباراتي يسمّى مجازاً بالربيع العربي، مع التسليم أنّ حراك الشارع العربي, عبر سلسلة من متتاليات لثورات واحتجاجات شعبية, بعضها في ظاهرها مطالب اقتصادية, وفي باطنها التغيير واسقاط الأنظمة و\ أو تقليص صلاحياتها,
    تسعى واشنطن لأنفاذ سيناريو دعم السلطات المصرية الحالية, أو حتّى استبدالها بسلطات تتكون من أطقم أخرى اسلامية في السلطة التنفيذيه, تكون أكثر التزاماً ببنود اتفاقية كامب ديفيد لعام 1979 م, وبالتعاون المصري – الأمريكي – الأسرائيلي, في الشؤون السياسية والدبلوماسية الشرق الأوسطية, والرهان في افشال ذلك يكون, على حراك الشارع المصري الملتهب وادراكه.

    من قلم : المحامي محمد احمد الروسان

  13. قال وزير الخارجية الإسرائيلي، أفيغادور ليبرمان، إن الرئيس المصري محمد مرسي يستحق من إسرائيل كل شكر لجهوده الكبيرة في التوصل للتهدئة مع غزة بالرغم من جميع التحفظات والانتقادات السابقة.

    ونقل موقع “والا” الإخباري الإسرائيلي عن ليبرمان قوله: “إنه بالرغم من كل القيود التي واجهت مرسي في التوصل لتلك التهدئة إلا أنه استطاع اتخاذ قرارات مسؤولة ومستنيرة”، معربا عن زيادة التعاون مع مصر بصورة أكبر في المستقبل.

    وأشار ليبرمان إلى أن الأهداف المرجوة من عملية “عامود السحاب” قد تحققت، مثنيا على جهود الوساطة التي دارت في القاهرة بدعم الولايات المتحدة والأطراف الغربية الأخرى.

    1. يا اهبل ما اسمعت شوا حكى الحاخام الاسرائيلي الجيش الاسرائيلي يجب ان يتعلم دروس القتل من النظام السوري يعني نظامك القمعي المجرم بعطي دورات وعظات واصبح يشاد بطرقه في التعذيب والقتل والقصف
      اما ليبرمان اللي بتستشهد فيه خضع لشروط حماس ولشروط مصر لانه احنا ومصر واحد والعدو الصهيوني لم يحقق اهدافه نحن الذين حققنا اهدافنا بفتح المعابر ووقف الاغتيالات ورفع الحصار البحري والبري يعني يكفي قلب للحقائق روح شبح بعيد عن سيادة الرئيس مرسي

      1. صابر
        اشخاص مثلك بتخليني فكر للحظات ..انه للله حكمة في ما يحصل في فلسطين ,,بلكي بيصحوا وبفيقوا من سباتهم .واعود واقول انه من المؤاكد هناك اشراف ولا ذنب لهذه الاطفال والضحايا الابرياء حتى ان كاانوا هؤلاء الشرفاء اقلية ,,,من الطبيعي يا فيلسوف عصرك وزمانك ان تظهر ابواق اسرائيلية تمجد وتتغتزل بالاسد ونظامه وليس محبة .ولكن لاعطاء الحجج لاصحاب النفوس الضعيفة الخائنة التي لم تستنتكر العدون لاسرائيلي ومذابح مواطنيها في الايام السابقة مثل جنابك( وان فعلت .فبخجل العروس البتول يوم دخلتها..واكتففت بالتهجم على حزب الله .وبشار حتى في الموضيع الاجتماعية ,البعيدة عن السياسة),للوقوف على المنابر وقول ما تقول الان …ولكن هذه الالاعيب والاكذيب الصهيونية العربية الخليجية لم تعد تنطلي على احد الاا الهبل اوالمنباعيين مثلك ,,خليك بمرسي وشوف كيف رح تقدر تخلصوا من غضب شعبه بعد ما اسرلئيل اهدت له شرف الهدنة,,,على فكرة انا اشك انك عربي فلسطيني ,,مستعد قصلك ايدك اذاماكنت يهودي صهيوني مندس ,,,,,,سلامات (.لو حبيت سلامي اهلاَ لو ما حبيت ستين سنة)

        1. شوف يا متخلف في اللك تعليق من قبل شوي بتمدح فيه جيرانك اليهود واصحابك
          اولا من شكل جيش لحد في الجنوب اللبناني الذي كان يعمل تحت امرة العدو الصهيوني اليس انتم وشوفلي اذا في حدا من قرايبك فيه هذا اولا
          ثانيا بال 82 مين دافع عن بلدك مش الفلسطيني اللي دافع عنك وعن اهللك وحافظ الاسد هرب هو وجيشه
          ثالثا من رش العدو الصهيوني بالورود والارز بال 82 لا يحق له ان يتكلم عن الشرف وعن المقاومه
          رابعا حسون تبعك حكى في خطابه وصرت عايدللك اياها مليون مره الفلسطينيون هم من علمونا النضال يعني قبلها كنت قرن
          خامسا عماد مغنيه ومعظم شباب جنوبك كانوا في معسكرات منظمة التحرير في البقاع وبعلبك وبيروت وغيرها تحت لواء قوات ال 17 الفلسطينيه
          سادسا لا تجيب سيرة فلسطين على لسانك اسمى واشرف

          1. بعدين بدل ما توقف مع بشار انت وجنوبك وحسونك وتودولوا جنود يقاتلو معه مهي هاي هي جزات رد الجميل تبع الشعب السوري اللي اواك في بيته لما اسرائيل دمرتك بال 2006 بس مش راح اكون رخيص زيك واتشفى واحكي لو مسحتكم ان كان اشرف بدل ما توقفوا مع بشار يا اهل التقيه وقفوا مع اللي لموكم في بيوتهم
            فعلا نفاق وخبث وحقد زيكم زي اليهود لانه المنبع واحد

          2. واللي باجر سيادة الرئيس مرسي يا ولد براسك وبراس حسونكم وراس جنوبك لانه على القليله مش خبيث زيكم

        2. Darios في نوفمبر 22, 2012 5:25 ص رد
          ابو عمر
          …شايف الذوق قلتلك يا ابو بطيخ ,,ولكن انا حقولك يا ابو صرامي ,,ولك كيف بتحكي مع ست بهذه اللغة؟؟؟ ..انت فعلاً لازملك مصحة مجايين .. اعتذر من الجميع سنة وشيعة لانني استعملت اللفاظ لا تناسب هذه الصفحة ولكن للضرورة احكام

          AlfarouqOmar في نوفمبر 23, 2012 2:17 ص
          لم ارد عليك من مكان العمل لان اليوم إقفال وهنا أقول لك أن تذهب وتسأل أمك وهي صادقه والعلم عند الله فإذا ادعت أني أبوك فأقسم بالله العظيم أنني سأغير لقبي إلى أبو صرامي وعتيقه كمان وكيف لا فعندها انت تصبح أكبر أولادي ولك الأفضليه بالتسمية.
          أما من ناحية الذوق والكلام مع الستات بأدب فهو مع الستات فقط وليس مع المسترجلات وخصوصا عندما يحشرون انفسهم في معارك الرجال الكلاميه

  14. نيويورك- (د ب أ): أشادت صحيفة (نيويورك تايمز) الأمريكية بالوساطة التي لعبتها مصر بقيادة الرئيس محمد مرسي في تحقيق الهدنة بين حركة المقاومة الإسلامية (حماس) وإسرائيل بعد ثمانية أيام من التصعيد بين الجانبين.
    ورأت الصحيفة في افتتاحيتها الخميس أن هناك الكثير مما يستحق الإعجاب في الطريقة التي ساعد بهامرسي على التوصل لاتفاق التهدئة، مشيرة في الوقت نفسه إلى أنه كان سيخسر الكثير إذا لم يقم بهذا الدور البناء.

    وأوضحت أن الولايات المتحدة وحلفاءها، الذين يعتبرون حماس منظمة إرهابية، كانوا يستطيعون بالتأكيد وقف التمويل الدولي الذي يحتاجه مرسي لإعادة بناء بلاده إذا رفض إقناع حماس بالتفاوض.

    وذكرت الصحيفة أن ثمة دافع آخر وراء دور مرسي وهو حماية معاهدة السلام التي أبرمت قبل ثلاثة عقود مع إسرائيل، وأكدت أن إقناع حماس بالحفاظ على اتفاق التهدئة هو تحد آخر تحمله الفترة القادمة للزعيم المصري الجديد.

  15. نحبك ياموسى من قلوبنا٠٠٠٠ اما البرادعي وامثاله فهم عملاء لاسرائيل٠٠٠ من الدي باع العراق لايران يابردعي٠٠٠ من الدى باع لبنان وفلسطين ياموسى…. ومن الدي باع دم الشهداء

  16. نحبك يامرسي من قلوبنا٠٠٠٠ اما البرادعي وامثاله فهم عملاء لاسرائيل٠٠٠ من الدي باع العراق لايران يابردعي٠٠٠ من الدى باع لبنان وفلسطين ياموسى ومن الدي باع دم الشهداء

  17. د.مرسي رجل دوله بإمتياز وكان بالاحرى من المعارضه ان يباركوا له هذه الخطوه الجباره بدل من كل هذه التصريحات الرخيصه ومصر وشعب مصر بطريقهم الى الرياده العربيه رضي من رضيا وابى من ابى….من عادة المعارضه بالعالم تعارض كل ما هو ضد انعاش الوطن وليس المعارضه من اجل المعارضه فقط …لبناني يحب مصر؟

  18. عمري ما وثقت بالاخوان ولا عوزتهم وحاولت اقنع من حولي بعدم اخياره، النهارده بيقلولي معاك حق، ارجوا الباقي يعرف وينزل الشارع يشيل الكلب ده!

  19. هؤلاء جماعه فاشيه كل من ضدهم فهو فلول وخائن ..ان ما يحزنني انني تعاطفت مع ذلك المشروع المريب ,,,انني للاسف انتخبت ذلك المرسي الديكتاتور الفاشي الذي لم يري العالم له مثيل .. والله تلك جماعه مريضه وتحتاج للعلاج
    ــــــــــــــــــ
    الصحفى المحترم وائل قنديل اللى لسان حاله لسان حال ملايين الشعب المصرى
    واسفــــــــــــــــاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

  20. لنرى من يكره سيادة الرئيس مرسي
    اولا عباد الاسد الذين يقفون مع الطاغوت
    ثانيا الشيعه بمجملهم حتى الشيعي الباكستاني
    ثالثا بقايا النظام السابق
    رابعا المسيحيين الذين يخافون من قوة الاخوان المسلمين سواء في لبنان او سوريا
    خامسا اليهود
    سادسا بعض شباب الثوره الذين يعتقدون بان مرسي سيقف امام ثورتهم ويحرمهم من دوله ديمقراطيه وهم للاسف ليسوا على يقين

    1. عباد الاسد، واليهود والشيعة الباكستانيين ايه علاقتهم بينا يا اخ صابر وبمجتمعنا؟!
      وانت باى حق تصنفنا على مزاجك؟؟
      انتم مش هاتبطلوا العادة دى؟
      وعلى اى اساس انت على يقين بان الشباب ليسوا على يقين.
      مفهوم انك كفلسطينى تؤيد مرسى علشان خاطر مصلحة غزة ومصلحة حماس، لكن مش من المفهوم انك تقسك اغلب الشعب المصرى على مزاجك وطبقا لميولك يا اخ صابر.

  21. في بدائية التغيير كل شئ سيكون غريب وصعب خصوصا وان الشعب اعتاد على نمط معين طوال عقود طويله وهل كان احد يحتج عندما كان حسني يتصرف بالبلاد وكأنها مزرعة خاصه لذلك كان ولا بد على د. مرسي أن يستأصل السرطانات التي زرعتها العقود السابقة وان الرئيس اين من كان لا يستطيع أن يحكم يغير البلاد لوحده يجب أن يضع الرجل المناسب والثقة في المكان المناسب لنعطي السنوات الأربعة القادمة ونحكم بعدها على النتائج إذا افلح بإذن الله فالحمد لله على كل شئ أن لا سمح الله لم يفلح عندها ترتفع الأصوات ضده .

  22. بيعنا سكوتك…يامحمد اوباما البرادعي…!
    مارسي يامرسي كلك زوق وشهامة….!!!

    1. مرحبا ميس سلام الك ياطيبة….تسلمي عالسؤال كلك زوق…
      سلميلي عاهالي لبنان واحد واحد من طرابلس للجنوب هههه

  23. العالم شهد لمرسي بالحكمه والاصرار على الهدنه بين اليهود وحماس وعن تخليص مصر من قبضة العسكر وعن تواضعه بالمعامله مع الخصم ولكن اقراء هنا بعض التعليقات الغير مهذبه بحق رجل استاذ جامعي وهذا يرجع لنفسيه مريضه وحقد اعمى على كل ماهو اسلامي وهؤلاء يجب معالجتهم حتى يصحوا ويعلموا اين هم 000

    1. اهلا برنس.
      مرسى اصدر مجموعة من القرارات ومش عجبانا لانه من خلالها استحوذ على السلطة التشريعية والتنفيذية والقضائية… وقراراته اصبحت غير قابلة للنقاش.
      بمعنى لو بكره طلعت فى دماغه وقرر انه يرحل المصريين ويستبدلهم بشحنة اجهزة الكترونية من اليابان ماحدش يقدر يقوله لا حتى القانون نفسه.
      وعلشان يضحك على الناس دس فى وسط حزمة قراراته العبثية دى قرار باعادة محاكمة المتهمين فى قتل الشهداء.

      1. يمكن لانه مل م وجود الناس 24 ساعه معترضين في الميدان .. وهذا القرر يتغير بعد استقرار البلد …
        انا لا احب الاخوان و لا اعتقد مصر يفترض ان يحكمها رئيس ذو توجهات دينيه … لكن تم انتخابه بتصويت المايجورتي … لما فاز اوباما ماطلعو الناس في الميادين يهتفون با اسقاطه … الديمقراطيه لها اسس اعتقد العرب يحتاجون يؤسسونها قبل ان يطبقوها …

        1. اه هايطهرها بالديتول ومستر ماسيلز
          زينة احنا لسه سنة اولى ديمقراطية، وبالتالى المقارنة بينا وبين امريكا مش صحيحة وغير متوازنة… وعلشان تقارنى بينا وبينهم احنا على الاقل محتاجين يجى 20 سنة علشان نبقى زيهم.
          وهو يعنى بقراراته دى الناس هاتهدى؟؟؟
          بالعكس الوضع مشتعل عندنا، والاحداث ممكن تاخد شكل دموى اكتر، لاننا ماعندناش استعداد يحكمنا ديكتاتور تانى خصوصا لو كان اخوانى.
          واحنا علشان اسس الديمقراطية دى بنعافر وبنكافح علشان ماحدش يكبس على نفسنا تانى.

        2. تماما يالندن لايوجد احترام للاغلبية كل واحد بدوة دولة وحكم على كيفة رغم انا شخصيا واسرتي وكل المدينة الى اهلي يسكنوها جمهويين 100% وسياسة اوباما رفعت علينا الضرائب وهلكتنا ومشاكل الا انوا يجب ان نحترم راي الاغلبية وبعد 4 سنوات الانتخاب الي طلعة راح ينزلة

  24. مع إعلان النتيجة النهائية للإنتخابات الرئاسية ، كنت فاكر إن خلاص البلد هتهدى و الفوضى إللى كنا فيها دى خلاص .. هتنتهى ! .. الله ، هو مش إحنا طلبناها ديمُقراطية و قولنا هنرضى بالنتيجة ! و هنستنى و بعدين هنحكم !
    لكن الحقيقة الوضع كما هو و بالعكس القرف زاد و ماحدش بقى عاجبه حاجة !
    سؤالى ؟
    مين الرئيس إللى هيقدر يشتعل و فوق دماغة مُعارضة زى إللى عندنا فى مصر ؟!
    يا ساتر ، ماحدش بيحب حد .. و الكل بيمثل على كله و فضايحهم مالية الفضائيات و مع ذلك بيرجعوا يمثلوا علينا تحت إسم ( مصلحة مصر ) !
    المُعارضة عندنا فى مصر : حمدين صباحى ، عمرو موسى ، أحمد شفيق ، البرادعى ، عمرو حمزاوى ، سامح عاشور ، أحمد الزند ! ناهيك عن الإعلام و الصحفيين و القنوات الإعلامية ؟!
    مين هقدر يرضى كل الأطراف دى ؟! مفهوم المعارضة هنا إنى إزاى ( أعطل الرئيس ) مش فى إنى إزاى أشتعل و أقدم لمصر ( من غير ما أكون رئيس ) ! .. ما أقُصدش بالرئيس مُرسى بعينه أنا أقصُد أى رئيس عموماً لأن لو كان شفيق الرئيس لكانت الإخوان مارست نفس سياسة المعارضة !
    قرف ما بعده قرف !

  25. غريب جداً ،
    لاحظت النهاردة إتحاد البرادعى مع عمرو موسى مع حمدين صباحى مع حمزاوى مع ، و مع ، و مع !
    من إمتى ؟! مستنيين إعلان دستورى مكمل مش عاجبكم علشان تتحدوا !
    و من إمتى حمدين إتفق مع عمرو موسى ؟! مش ده إللى ياما قولت عليه فلول !
    و الغريب أكتر أن عمرو موسى نازل التحرير يتضامن مع إللى عناك و ناسى إنه مرسوم فى جرافيتى يشير للإستبداد بيقول ( إللى كلف ما ماتش ) !
    قاعدين يقولوا الثورة بتتسرق منكم و هما إللى بيسرقوها !
    هم يصحك عمرو موسى نازل التحرير !

  26. سمعت من ناس كتير و قريت فى تعليقات ناس كتير و إتفرجت على فيدوهات من ناس كتير بتتسائل :
    هو فين القصاص إللى قولت عليه يا مُرسى ؟!
    الله ، مهو النائب العام إللى مسئول على جمع الأدلة متواطئ ، و القضاء إللى بيحكم بيطلع براءة ، و كل ما مُرسى يقرب للقضاء يقولوا ( لا للمساس للقضاء ) ! و فى نفس الوقت هو إللى بيتسأل لأنه هو الرئيس و هو إللى و عد بالقضاء ………… و بعد كل ده لما يشيل النائب العام علشان يعرف يشتغل يبقى إبن ستين كلب و الناس تقوله إزاى ؟! و ليه ؟! ده تعدى على سلطة القضاء !

    حاجة غريبة !

    1. اتفق معك تمــــــــــــــــاما ..
      البلد محتاجه ترتاح و الناس تتوقف عن التشجنج .. لازم الناس تترك الرئيس يشتغل سنتين كامله
      وبعدها لما ماتعجبهم القرارات يطلعو في الميدان براحتهم..
      الوضع خطير جدا .. هذي بلد (اقتصاد، مصائر بشر ، امن ، ) مو رقعه شاطرنج …

  27. بعد ما مجلس الشعل إتشكل و إنعقدت جلساته جت اللجنة الدستورية العُليا قالت …. المجلس لازم يتحل لأنه مُخالف للقانون ! مع العلم إنها هى إللى كانت بتشرف على الإنتخابات و بعد الملايين إللى إتصرفت و بعد الملايين من المصريين إللى نزلت إنتخبت ……….. حلوا مجلس الشعل .
    دون محاسبة المسئول ! و قولنا ماشى مش مهم المهم نمشى صح .

    جت اللجنة التأسيسية للدستور بدأت شغلها و بقالها أكتر من ست شهور شغالة جم إنسحبوا منها و قالوا هنحلها !
    هما دول إللى خايفين على مصلحة مصر ؟! مين دلوقتى إللى بيعطل ؟! مين إللى عاوزنا نفضل فى فوضى ! مين إللى عمال ينسحب من التأسيسية بعد ما إشتغل و فضل فيها خمس شهور و جاى دلوقتى ينسحب !
    بجد قرف و حاجة زفت و ناس مش فاهمة حاجة ، و كله هامه مصلحته سواء إخوان أو زفت أحزاب تانية !

  28. الإعلان الدستورى المُكمل إللى نزله الرئيس مُرسى يضم أكثر من مادة ….
    المُارضين سابوا كل المواد و مسكوا فى مادة واحدة و هى : دم المساس لقررات الرئيس أو الطعن عليها !
    المادة دى عليها إختلاف فى و جهات النظر ، هو و مؤيديه برروا وجهة نظرهم فى إن ده مُجرد إعلان دستورى لفترة مُعينة هيسقط مع صدور الدستور الجديد إللى الرئيس فيه لا يتمتع بالصلاحيات الكثيرة كما كان موجود من قبل و السُلطة التشريعية هتذهب لمجلس الشعب بمُجرد إنتخابه و ده شئ طبيعى و مافيهوش كلام . طيب المُعترضين إيه و جهة نظرهم ؟!
    و ليه الكلام كله على الماده دى رغم إن حق الشُهداء و القصاص إللى ياما نادوا عليه قال هيعيد مُحكماته ؟!
    مين فيكم يا مصريين مش شاكك فى نزاهة النائب العام المُقال ؟! و ليه الإعتراض على إقالته ؟!
    و ليه يا ترى ما شُفناش إتحاد حمدين و الرادعى و عمرو بك موسى عندما أصدر المجلس العسكرى الإعلان الدستورى المكمل أثناء فرز نتائج الإنتخابات ؟!

  29. واضح جدا من خطاب السيد مرسى ان لديه قرارات تتعلق باعادة المحاكمات التى يطالبه الشعب بسرعة تنفيدها والتى لايستطيع تمريرها فى ظل الدستورية الحالية لذلك لجأ الى حل الدستورية لغرض تطهير القضاء وتنفيد قرارات المحاكمة دون اى تعطيل او نقض من اى جهة تعارض هذه المحاكمات . …ثم ياعالم هما شهرين حتى يتم تمرير هذه القرارات وبعدها يرجع الدستور مالاشكال فى ذلك .!…. عالم غريب وعجيب .

  30. اخت فاتي معلش اسمحيلي انت بقى التناقض عندك واضح جدا مرة تقولي لازم نغير ومانسكتش وهي ثورة ديمقراطية و و و ومش حنتستنى وعمل ايه دكتور مرسي للبلد ودلوقت تقولي نحنا مش زي امريكا احنا عازيين عشرين سنة حنى نفهم الديموقراطية يعني فين الخلل دلوقت والغلط من مين حاجة غريبة والله !!!

    1. فين التناقض سبحان الله؟
      انا قولت اننا سنة اوى ديمقراطية، والمقارنة بتاريخ امريكا الديمقراطى لا يصح وغير متوازن اصلا.
      وعلشان تصح المقارنة لازمنا على الاقل 20 سنة علشان نرسى ونرسخ اسس ديمقراطية حقيقية.
      اما اللى بيعملوا مرسى ده لا هاياسس لا ليديمقراطية ولا لمهلبية.
      اللى بيعملوا ده تمكين لجماعته واخوانه، ولو استنينا كمان اربع سنين وما اعترضناش وولا حس انه فيه شعب ممكن يثور عليه تانى فى اى لحظة يبقى عليه العوض ومنه العوض فى مصر والديمقراطية، وهانبقى بنعيد انتاج نظام مبارك مرة تانية بس فرع الاخوان ومرشدهم.
      من الاخر اللى بيعمله مرسى اسمه “سمك لبن تمر هندى”.
      هو انا علشان ااسس لديمقراطية بجد، ارضى بتنصيب ديكتاتور لمدة ساعة حتى؟؟؟!!!!!!!

  31. VIP في نوفمبر 24, 2012 1:00 صرد

    غريب جداً ،
    لاحظت النهاردة إتحاد البرادعى مع عمرو موسى مع حمدين صباحى مع حمزاوى مع ، و مع ، و مع !
    من إمتى ؟! مستنيين إعلان دستورى مكمل مش عاجبكم علشان تتحدوا !
    ————————————————————————————————–
    بالضبط ابو آدم رغم أنني اؤيد هذه الجماعات لكن لدي نفس التساؤل اضافة لماذا لم يتحدوا في الإنتخابات لإبعاد الإخوان الذين كما يقال مسكين ووقع في سلة تين ههههه

    1. سبحان الله، كل الهيصة دى علشان رموز المعارضة اتحدوا مع عمرو موسى؟!
      على اساس ان هشام قنديل رئيس وزراء الاخوان ماكنش وزير فى حكومة المخلوع.
      ولا وزير الداخلية عليه علامات استفهام كتيرة، لانه كان مسئول عن احداث ما فى مكان ما.
      ولا كمال الجنزورى كان من جماعة مبارك، ولما عينه المجلس العسكرى رئيس وزراء ومن بعده الاخوان كمستشار للرئيس، بل واتهموا شباب مجلس الوزراء اللى اعترضوا على تواجده فى الوزارة بانهم ممولين.
      ولا الاخوان نفسهم اجتمعوا معاه مليون مرة لمناقشة احوال البلاد والعباد… فعلاً غريبة.

  32. يااخت فاتي في ناس بتقولك والعياذ بالله اتفق مع الشيطن لو في مصلحة طبعا انا مش مع الكلام دة بس حاقرب لك الصورة اكتر شوية يعني لو افترضنا اني مرسي دكتاتور ليه ما ندهوش فرصة اذا كانت الدكتاتورية دي لمصلحة مصر طبعا انا انفي تماما الصفة دي عنه

    1. حاضر يا اخ حسنى هانديله فرصة وهانجربه انتم بس اؤمروا وامركم سينفذ على طول.
      كله الا زعلكم والله.

    1. هههههه ميرسى يا نهى، تسلمى.
      أخ حسنى أنا قولت لصابر مال أهل الشبيحة؟!
      انا؟؟؟ امتى قولت كده، هاتلى التعليق علشان اشوفه.
      بعدين اعتراضى مش على اللى بيقول رايه، انا بعترض على اللى بيدخل يشتم فى معارضى مرسى ويصفنا بصفات عجيبة، او يشتم فى ثورتنا، او يقسم الشعب اللى ضد مرسى على هواه… بس كده.

  33. ربنا يخليك يا ست الكل بس لية عتب تاني عليكي انت قلت لصابر مال اهل الشبيحة وغيرهم بمشاكلنا انت نسيت ان دكتور مرسي هو ريس ام الدنيا مصر واني افكاره وقراراته ممكن تأثر على الكل في المستقبل احنا كلنا في نفس المركب وهمنا واحد يافاتي مش منعزلين عن الدنيا! ومنادي بالحرية والديمقراطية ولا ايه !!!!! وانا بصراحة من رأي صابر

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *