أعلنت القوي الوطنية والديمقراطية تشكيل جبهة للإنقاذ الوطني ككيان جامع لكل القوى الرافضة للإعلان الدستوري، وإنشاء قيادة وطنية جماعية لها، تتفرع عنها لجنة تنسيقية لإدارة العمل اليومي من رموز مصر، علي أن تكون مهمة تلك القيادة، إدارة المرحلة سياسياً وشعبياً وجماهيرياً.

كما قررت القوى، في اجتماعها اليوم، السبت، بحضور الدكتور محمد البرادعي وعمرو موسى وحمدين صباحي والسيد البدوي وممثل عن حزب مصر القوية بقيادة عبد المنعم أبو الفتوح، رفضها الحوار مع رئيس الجمهورية قبل إسقاط الإعلان الدستوري ودعم الحشد الثوري في ميادين مصر ودعم الاعتصام السلمي الذي تقوم به جماهير الشعب وشباب الثورة ودعم القضاة ورجال القانون في موقفهم الحاسم بالدفاع عن السلطة القضائية التي ألغاها الإعلان الدستوري غير الشرعي.

وتعهدت تلك القوى بتصعيد الخطوات السياسية السلمية وفقاً لما تراه القيادة الجماعية للجبهة والقوى الثورية من شباب الميدان. وأدانت أولي المظاهر الكارثية لتطبيق هذا الإعلان بتقديم بعض المحامين بلاغات كيدية ضد رموز مصر الشامخة، ومن بينهم الدكتور حسام عيسى لمعاقبته على إبداء الرأي وانتقاده للإعلان الدستوري وإثبات عدم شرعيته.

وشددت على أنها لن تقبل أبداً أن يكون أول عمل يبدأه النائب العام الذي جاء به الإعلان الدستوري غير الشرعي هو عقاب المصريين على إبداء رأيهم، كما أدانت الاعتداء السافر الذي تعرض له النائبان السابقان أبو العز الحريري وحمدي الفخراني، والاعتداءات على مقار جماعة الإخوان، مؤكدة على ضرورة الالتزام بسلمية الثورة.

وضمت قائمة الأحزاب التي حضرت الاجتماع: الدستور، مصر القوية، التيار الشعبي، المصري الديمقراطي الاجتماعي، التحالف الشعبي الاشتراكي، التحالف الديمقراطي الثوري الذي يضم 10 أحزاب وحركات ثورية وتحالف الأحزاب الناصرية ومصر الحرية، والوفد والمصريين الأحرار، والنقابة العامة للفلاحين واتحاد الفلاحين المستقل، والجبهة الوطنية للنساء، كما حضر الاجتماع: عمرو حمزاوي ووحيد عبد المجيد وعبد الجليل مصطفى وسامح عاشور وسكينة فؤاد وسمير مرقس، ونبيل زكي ومنير فخري عبد النور، وفؤاد بدراوي وعبد الغفار شكر وجور إسحاق وكريمة الحفناوي وشادي الغزالي حرب، ومحمد سامي وحسين عبد الغني وأحمد البرعي ومحمد أبو الغار وأحمد سعيد.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫63 تعليق

  1. فلول النظام يريدون انقاذ الوطن ..
    وينك ايها الكائن الجلاتيني عمر موسى و انت تعمل تحت اوامر حسني فوق 20 سنه .. ماذا فعلت وماذا قدمت في منصبك سوا اذلال المصريين بالشحاته من دول الخليح؟؟
    و انت يا برادعي بردعوك في قدر مصديه انشالله .. اين كنت ايام حسني ؟ تتشطر على العرب بتقديم ريبورنات تجسسيه عن النووي لامريكا ..
    و انت يا صباحي بركت فوق راسك صباح انشالله اين كنتم و الناس طالعه وقت الثوره على حسني ….؟؟؟؟ الان تفكرون في انقاذ الوطن يا فلول النظام البغيض ..؟؟ للعلم هؤلاء عملاء اثنين عملاء للخليج وواحد عميل لامريكا …. وهم ينفذون مخططات الخليج و امريكا في مصر ..
    اللهم بلغت .. اللهم فاشهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد..

    1. لا ماشاء الله بتفهمى وواضح انك عارفة تاريخ كل واحد منهم بدليل انك ماجبتيش معلومة واحدة صح عنهم، ماشاء الله، العقليات العربية بتبهرنى لما بتيجى تحلل تحليل سياسى… بحس انى داخلة معمل لتحليل الدم واليوريا… روووووعة، وانا بقول العالم العربى متقدم ليه ماعدا مصر، اتارى العقليات اللى زى عقليتك ملياه.
      تصفيق حاد، وحاد تصفيق هههههههههههههه
      صباحى وقت ما الثوار كانوا بيثوروا على مرسى كان قاعد بيقمع بامية، وبيغنى ظلموه ظلموه.
      هى قطر دى مش من دول الخليخ، ولا انا بيتهيالى؟!

        1. انتى بتقولى انهم عملاء للخليج، وان واحد منهم كان بيشحت علينا اللى ه عمرو موسى _وبصراحة مش عارفة يمكن اتلخبطتى بين عمر موسى وبين الجنزورى_
          فبقولك وقطر مش من دول الخليج؟؟؟
          لانه الاخوان تمويلهم الاساسى والرئيسى من قطر، ومن مصلحتها وجود الاخوان فى الحكم فى مصر وغيرها.

          1. قطر دوله ماعندها اجنده … تلعب على تخريب بلدان الناس دون خطه سياسيه واضحة .. و طبعا هذا لارضاء عميلهم الرئيسي لامريكا .. قطر ان كانت تدعم الاخوان فليس لنها مع الاخوان بل لانها تعرف ان وجود الاخوان في السلطه سيزيد القلق وهذا الذي تريده قطر … لكن ارجع و اقول يالاعالم يا ناس .. الرئيس اربع سنين راح يقعد وينقلع بعدها .. لما تنتي فتره رئاسته لا تنتخبوه …. لكن على الاقل اعتبرو الاربع سنوات رااااحه للبلد وفرصه للبناء و اذا مارضى ينقلع من السلطه اطلعو للميدان ……

          2. ووواوووو واااووو يا زينة بجد بجد حجتك قوية بجد من وقت ما شفت تعليقك ده بان قطر ماعندها اجندة وتلعب على تخريب بلدان الناس بدون خطة، افحمتينى، وقررت احب الاخوان، وكمان اتجوز منهم لانه كله الا الاجندات، يعنى قررت اييد الاخوان الممولين من قطر افضل من تاييد البرادعى وصباحى اصحاب الاجندات.
            فعلا فعلا الافضل لينا ان البلد تخرب بدون اجندات، احسن ما تخرب بالاجندات… ده حتى الورق غلى اليومين دول.
            مووواااااااااااااااااا

      1. يافاتي لا تتعبي نفسك هوضيع بلادنا الا هذه العقول الا ربنا اعلم بيها رحمتك يارب بينا واللهي ده وباء

    2. انا اتفق معك يا بنت لندن واعارض كلامك جملة وتفصيلاً …
      عمرو موسى من الفلول ولا يريد الخير للبلد مع انه انسان فاضل ويسعى بكل جهده لتنمية البلد وازهاره وحارب الفلول كثيراً .. والبرادعي كان يقدم معلومات لأمريكا وهو انسان لا علاقة له بالغرب ولا علاقة له بامريكا وهو يحاربها وسينتصر عليها .. وصباحي فعلا وين كان وقت الثورة ؟ كان نايم في البيت .. وهناك الكثير شاهدوه في وسط الساحات يهتف ويقود جموع الثوار .. وأخيرا أهدي الجميع أغنية فيروز ” تعا ولا تجي ” ..!!

      1. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههها ي احلا ما قرات !!

  2. بإختصار ،
    و على حسب و جهة نظرى المُتواضعة أرى أن المشهد السياسى فى مصر الآن عامل زى ( المُسمار المربوط بصمولة ) و المطلوب إن حضرتك تفُك المُسمار ده ،،، فكل ما تيجى تبدأ و تفُك الصامولة بالمُفتاح راس المُسمار تلف منك من الناحية التانية و ما تعرفش تفُك ! تقوم تحاول تانى .. تلاقى راس المُسمار لفت منك تانى و ماتعرفش تفُك ،،، فتقوم رايح جايب ( كماشة ) و تمسك بيها راس المُسمار بإيدك الشمال علشان تثبته ، و تقوم لافف الصامولة بالمُفتاح إللى فى إيدك اليمين علشان تفُكه و بكده راسه ( لا هتعرف تلف ولا تدور معاك ) .
    و هو ده إللى عمله الرئيس مُرسى من و جهة نظرى ، المحكمة الدستورية و القضاء بصفة عامة يلعبوا معاه لعبة ( القُط و الفار ) كل ما يعمل حاجة يقولوله ( ما تقداااااااااااااااااااارش ) !
    مجلس الشعب إتحل بعد ما إتصرف عليه ملايين و بعد ما إنعقدت جلاساته بأكتر من 4 شهور ، و فجأة بقُدرة قادر طلع مُخالف للقانون ! التأسيسية إللى شغالة بقالها 6 شهور هيحلوها علشان طلعت لا مؤاخذة و مش ولا بُد ! مجلس الشورى إللى ماحدش سامع صوته بردوه هيحلوه ! و بعد كُل ده الرئيس هو إللى فى وش المدفع لأنه المسئول و هو اللى المفروض يجيب حق الغلابة و حق الناس إللى ماتت إللى القضاء عمال بيطلعهم براءة ، ( دون المساس للقضاء ) !
    مُعادلة صعبة أو مُمكن نسميها لوغاريتم ! و علشان يفُكها كان لازم يعمل الإعلان الدستورى المُكمل ( الكماشة ) إللى مش عاجب النُخبة الإعلامية المصرية كحمدين صباحى و عمرو موسى و البرادعى إللى مش عاوزة تشتغل و تعمل حاجة لمصر غير و هى على الكُرسى ! و على الأقل علشان لما الناس تقوله فين حق الشُهداء إللى ضاع يا مُرسى يبقى على حق و يبقى مالهوش حجة !

    1. النائب العام الجديد يا فيب قال هاعيد محاكمة قتلة الثول (لـــــو) توافرت ادلة جديدة.
      وكل الادلة تم اتلافها… فكيف ستعاد المحاكمات.
      وبعدين مش البرادعى وصباحى وغيرهم من اللى انت زعلان منهم دول من البداية قالوا:
      دستور ثم رئاسة ثم شعب… الاخوان قالوا لا، وحرصوا الناس على الموافقة على الاعلان غير الدستورى غير المكمل اللى اصدره المجلس العسكرى وقت تواطئه مع الاخوان، لانه ماشى طبقا لمصلحة الاخوان… واهووو ادينا بنعانى، ودلوقتى جاى مرسى هو اللى فى وش المدفع؟!

      1. حتى لو مش هتُعاد المُحاكمات .. كفاية إننا نغوّور إللى طمس أدلتها فى داهية ، و هنبقى عليه ليه ؟! أول هتاف منذ بدء الثورة كان هو ( الشعب يُريد إسقاط النظام ) و النظام هنا يعنى كل مؤسسات الدولة ، إشمعنى بقى القضاء إللى خارج نطاق النقد !
        ليه كله إعتبرناه فاسد حتى لو خدم فى نظام مُبارك شهر و هنيجى عند القضاء و نقول ( ستوب ) !
        يا فاتيما أنا لا أشُك لحظة واحدة أن الإخوان بتعمل لمصلحتهم زيهم زى أى حزب أو جماعة فى البلد .. لكن هنا و فى اللحظة إللى إحنا فيها أنا بحكم على تصرفات لا أشخاص يعنى بشوف التصرف ده هيأدى لإيه بغض النظر هو خارج من مين ، ولو كان فيه خير لمصر من و جهة نظرى بأيده ولو فيه شر بأنتقده و بوصل صوتى على قد ما بقدر .
        هتسألينى ، و بالنسبة لقررات مُرسى الأخيرة .. هقولك بأيدها لأنى مش هضحك على نفسى يا فاتيما .. هى لعبة قُط و فار و شغالة بين مُرسى و القضاء من أول يوم مسك فيه و هُما كانوا هيتغشوا بيه راح إتغدى بيهم ، بمعنى المحكمة الدستورية كانت ناويه تحل التأسيسية و تحل مجلس الشورى و تعزل الرئيس مُرسى ! طب تخيلى ده لو كان حصل كنا هنرجع كام سنة لورا ! و هنفضل فى كام سنة إنتقالية تانى ؟!
        مين دلوقتى إللى بيعطل ؟ هو ولا هُما ؟! و أوى تقوليلى إنه داس على القانون ! القانون مداس عليه من زمان ! مين إللى كان بيزور إنتخابات مجلس الشعب و الرئاسة الـ 30 سنة إللى فاتو؟ مين إللى بيطلع براءة مين إللى فصل قوانيين على مزاجه ؟! مش كل ده كان فى و جود المُستشار أحمد باشا الزند و المُستشارة تهانى هانم الجبالى و عبد المجيد بك محمود ؟! ولا هو دلوقتى الضمير نقح و بقوا يسرخوا بلا للمساس للقانون و هيبته !
        سؤال ليكى يا فاتى :
        ليه نسبة الأصوات المؤيدة للقرارات على مُعظم صفحات التواصل الإجتماعى بتكون فىلصالح مُرسى ؟! صفحة خالد سعيد و صفحة المصرى اليوم و صفحة الجزيرة و غيرهم مش إخوان يا فاتيما ، ليه نسبة الأصوات المؤيدة للقرارات أكتر من النسبة المُعارضة ؟!

        1. وليه نسبة غير المؤييدين للقرارات على ارض الواقع من شباب وعواجيز وقوى سياسية ومثقفين وناس عادية وغيرهم ضد القرارات.
          ليه الشباب محتقن فى التحرير، وبعض افراد الشعب مابقاش طايق وجود الاخوان، حتى مقاراتهم الناس رافضة وجوده.
          وفيه صفحات تانية غيرها كتير نسبة التصويت ضد القرارات اكبر واكتر.
          ولو كان الامر بالنسبة اللى على الفيس ماكنش حد غلب.
          انت عايز تعالج المرض باى علاج وخلاص، وده مش سليم.
          لعبة القط والفار دى، خرجت من بينهم هم الاتنين، وبقت محاولات مستمية من قبل الاخوان لتطبيق مصر كلها فى جيبهم.
          اللعبة اكبر من القضاء واكبر من اعادة حقوق الشهداء…اللعبة دخلت مرحلة التمكييييييين، انت موافق انت حر، غيرك مش موافق واحنا كمان احرار، لاننا خايفين على بلدنا بجد، ومش قابلين بانصاف الحلول.
          تحياتى.

          1. فاتيما تُقصدى إيه بأرض الواقع ؟!
            لو تُقصدى CBC و النهار و مصر 25 هقولك إركنى دول على جمب الله يرضى عنك ، دول كلهم بيضحكوا على الدقون .. هيجيبولك التحرير الإخوان هتجيبلهم قصر الإتحادية و هكذا !
            تعالى نخلى أرض الوقع إنتى و أنا عن نفسى و بكل أمانة المؤيدين لقررات مُرسى إللى قابلتهم أكتر من المُعارضين .. أما عن الإستفتاءات فأنا بكلمك عن صفحة المصرى اليوم إللى هى فى الأساس مُعارضة للإخوان و خالد سعيد . يبقى زاى تقوليلى أرض الواقع ؟!
            و فى الأخر يا فاتيما سواء أيدنا كألبية أو عارضنا إحنا إخوات بمُرسى أو بغيره .

          2. حاضر هركن على جنب يا فيب.
            وانا قابلت المعارضين لقراراته وكانا اكبر الحقيقة انا شايفة اغلب المؤيدين له هم الاخوانجية.
            تصبح على خير فيب… ونتمنى ان الامور تاخد مصر للاحسن من الاوحش.

          3. فاتيما ، طالما إختارنا الكلام بينا يكون بعشم يبقى ما ينفعش نزل من بعض !
            على فكرة ، أنا ما بقولكيش إنتى إركنى على جمب و إنتى عارفة كده ! أنا بقولك لو بتقصدى قنوات مُعينة إركنيها على جمب !
            ليه أخدتيها على نفسك !
            .
            عارفك ما زعلتيش يا فاتيما ،

  3. اهل البلد تعبو من تصرفات الاخوان
    لانهم لم يوفو بوعودهم وحولو البلد الى …….
    والشعب المصري شعب مثقف رغم بساطتهم واوضاعهم المادية
    ولا يمكن للشعب الواعي المثقف ان يرجع للوراء………. لا يمكن
    والان جاء دور امريكا لتساعد الشعب المصري للاطاحة بهم او العدول عن قرفهم

  4. تزامناً مع الإنتهاء من التصويت فى مرحلة الإعادة ، أصدر المجلس العسكرى إعلان دستورى مُكمل جرد فيه الرئيس الجديد من مُعظم سُلطاته و إحتكرها لنفسه !
    لماذا لم نرى فى هذا الوقت إتحاد كلاً من حمدين و عمرو موسى و البرادعى و عكاشة أو من ينوب عنه ( أحمد سبايدر ) ؟!

    1. فيب انت بتقول كلام غلط للغاية وكانك ماكنتش عايش فى مصر.
      كل اللى قولت عليهم دووول اعترضوا على الاعلان الدستوورى المكل… لا حول ولا قوة الا بالله، انت كل اللى مضايقك انهم اتحدوا، وده مخليك تنسى احداث ماتتنسيش.
      كل اللى ضد الاخوان كانوا ضد الاعلان الدستورى المكل اللى جرد فيه العسكر مرسى من صلاحياته.
      لما تحب تقول شئ قول شئ حقيقى ولا تتجنى على الاخرين.
      عندك الفيس بوك وارشيف الاخبار ارجعله فى اليوم السابع وغيره من الجرائد الالكترونية وشوف الناس دى قالت ايه وقتها، ونزلت اتظاهرت فى التحرير وقتها ولا لا.

      1. يا فاتيما فى فرق لما أعمل تويته على صفحتى و أقول ( أستنكر الإعلان الدستورى المُكمل ) و فى فرق لما أعمل جبهة و أسميها جبة نقاذ و طنى و أدعو لمُظاهرات ز أحشد جماهير و أتسبب فى قتل و تخريب !
        قارنى بين الموقفين بتمعن يا فاتيما ، و الله العظيم عيب ! ليه أبو الفتوح ما عملش زيهم ؟! عارفة ليه ؟ علشان راجل عاقل عاوز يقدم لا يأخر رغم إنه مُعارض للإعلان الدستورى !

        1. انا عايزة اعرف اعتراضك على جبهة الانقاذ نفسها وتشكيلها… ولا على تواجد عمرو موسى فيها؟

          1. مش مترض على تشكيلها ولا على تواجد عمرو موسى فيها !
            أهلاً بيها لو كانت معمولة بنية إنقاذ مصر لا لإنقاذ المصالح ، و على فكرة لو حسيت ولو بنسبة قليلة إن عمرو موسى أو أى فلول بيعمل لمصلحة مصر هأيده إيه المانع طالما أنا مقتنع بكده … لكن أنا شايف إن جبهة الإنقاذ دى لمهمة مُعينة و بعد ما تقضى ( المصلحة ) كل حى هيروح لحاله !

    2. ده خبر بسيط بينفى اللى بتقوله يا فيب:

      تقرير اخباري: الإعلان الدستوري المكمل بين اعتراضات القوى الوطنية المصرية وتبريرات المجلس العسكري
      arabic.china.org.cn / 11:09:14 2012-06-19

      بقلم: عماد الأزرق
      القاهرة 18 يونيو 2012 (شينخوا) أثار الاعلان الدستوري المكمل الذي اصدره المجلس الأعلى للقوات المسلحة الحاكم بمصر مساء أمس الأحد، موجة اعتراضات من قبل القوى الوطنية والسياسية، معتبرة ايه “انقلاب على السلطة”، فيما حرص المجلس على تقديم تبريرات وتفسيرات للإعلان الدستوري المكمل.
      ودعت قوى سياسية إلى ضرورة التصدي لهذا الإعلان، في الوقت الذي دعت فيه بعض القوى لتنظيم مليونية حاشدة غدا الثلاثاء، لدفع المجلس العسكري لإلغاء هذه الدستور المكمل، والتشاور مع القوى السياسية فيما يمكن أن يصدر، وبما يحافظ على المكتسبات الديموقراطية للشعب.
      وطالبت حركة شباب 6 إبريل “جبهة أحمد ماهر”، المواطنين للنزول إلى ميادين التحرير يوم غد، لرفضهم الإعلان الدستورى الذى يكرس للحكم العسكرى، بالإضافة إلى رفض قرار سلطة الضبطية القضائية للشرطة العسكرية والمخابرات الحربية، ورفض حل مجلس الشعب المنتخب والانقلاب على الشرعية وسرقة السلطة التشريعية من مجلس الشعب إلى المجلس العسكرى، ورفض التأسيسية التى سيشكلها المجلس العسكرى.
      من جانبه، علق الدكتور محمد البرادعى، المدير السابق للوكالة الدولية للطاقة الذرية، وكيل مؤسسى حزب الدستور تحت التأسيس، على الإعلان الدستورى المكمل عبر تغريدة له على تويتر قائلا “يحتفظ بسلطة التشريع وينزع عن الرئيس صلاحياته كقائد أعلى للقوات المسلحة ويبقى الحاكم الحقيقى للبلاد استمرار لعسكرة الدولة ونكسة للثورة”.
      فيما قال الدكتور عمرو حمزاوي الناشط السياسي وعضو البرلمان المنحل، إن الإعلان الدستوري المكمل يعني نكوصا وتراجعا عن تسليم السلطة و”عسكرة للدولة” ومرحلة انتقالية جديدة خطيرة، داعيا إلى توظيف جميع الأدوات السلمية لمواجهة ما أسماه بـ “السيناريو الخطير” معتبرا ذلك ضرورة وواجب وطني.
      ووصف حمدين صباحى المرشح السابق للرئاسة المصرية، والذي جاء في المرتبة الثالثة، الإعلان الدستورى المكمل، فى تصريح نقلته حملته عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماع تويتر، بأنه انفراد بالقرار وهيمنة علي السلطات من المجلس العسكري، مضيفا “لن نقبل هيمنة ولا انفراد من أي طرف”.
      واعتبر المهندس أبو العلا ماضى، رئيس حزب الوسط، أن الإعلان الدستورى المكمل هو انقلاب كامل على جميع القواعد والأسس الدستورية والمدنية، مشيراً إلى القرارات الأخيرة التى سبقت هذا الإعلان، مؤكدًا أن تلك الممارسات لايمكن أن تخدم الوطن.
      وأكد تامر القاضي المتحدث باسم اتحاد شباب الثوره في بيان صدر اليوم وتلقت وكالة أنباء ((شينخوا)) نسخة منه، أن الاعلان المكمل جريمه دستوريه في حق الثوره المصرية يجب محاسبة من أصدروه وأن ما جاء فيه هو تقويض لمؤسسات الدولة ولمؤسسة الرئاسة وصلاحيات الرئيس ويجعله خادماً للمجلس العسكري وليس رئيساً منتخباً له صلاحيات وأن ما نعيشه من تشويه لهذه المرحلة هو بسبب الاعلانان الدستوريه الكارثية التي تم اصدارها من المجلس العسكري.
      واعتبر خالد على، المرشح الرئاسى السابق، أن الإعلان الدستورى المكمل الذى أصدره المجلس الأعلى للقوات المسلحة أمس هو ترجمة لهيمنة المجلس العسكرى على البلاد، مع تضاؤل صلاحيات رئيس الجمهورية المنتخب.
      وفي المقابل، دافع اللواء محمد العصار عضو المجلس الأعلى للقوات المسلحة الحاكم في مصر اليوم (الاثنين) في مؤتمر صحفى مشترك مع عضو المجلس العسكري اللواء ممدوح شاهين،عن الإعلان الدستوري المكمل، مؤكدا أنه “كان هناك ضرورة لإعلانه فمصر تنتقل إلى دولة ديمقراطية فى عملية صعبة واجهنا خلالها مخاطر وتحديات “.
      واضاف أن مصر ستكتمل المسيرة وتنطلق كدولة ديمقراطية محترمة لها رئيس منتخب سيبدأ فى بناء نهضة جديدة، داعيا الجميع إلى التكاتف لاجتياز هذه الفترة الصعبة والعبور بمصر إلى عصر النهضة لصالح شعب مصر بعزيمة وصبر، وشدد على ضرورة سياسة التوافق خاصة بعد الانتخابات.
      وأصدر المجلس العسكري مساء أمس الأحد “اعلانا دستوريا مكملا” لسد الفراغ الناتج عن حل مجلس الشعب (البرلمان)، وبيان مسئوليات ومهام رئيس الجمهورية، وتحديد العلاقة بين المجلس العسكري والرئيس المنتخب.
      وشدد على أن رئيس الجمهورية المنتخب سيتسلم كافة السلطات المخولة لرئيس الجمهورية غير منقوصة وبالكامل الاحترام، مشيرا إلى أن الرئيس القادم سيفعل كل ما في وسعه لصالح البلاد ومواجهة المشكلات والتحديات الداخلية والخارجية وان الشعب يجب أن يقف خلف رئيسه.
      وعما تردد بأن الاعلان الدستوري يمنح المجلس الأعلى للقوات المسلحة البقاء في السلطة حتى نهاية العام الجاري، قال العصار “إن رئيس الجمهورية سيتسلم كافة السلطات المخولة لرئيس الجمهورية غير منقوصة وبكامل الاحترام ، وان القوات المسلحة لن يتبقى معها من سلطات سوى جزء من السلطة التشريعية وفقا للاعلان الدستوري نتيجة لعدم وجود مجلس شعب في الوقت الحالي ولحين انتخاب مجلس جديد، مشيرا إلى أن الرئيس الجديد هو من سيشكل الوزارة”.
      وتابع “على الشعب أن يتمسك بمبادىء الديمقراطية وأن ننظر إلى الأمام لمواجهة التحديات”، مشيرا إلى أن القوات المسلحة ومجلسها الأعلى على يقين بأن الشعب يثق في قواته المسلحة، وإن المجلس الأعلى للقوات المسلحة غير راغب في السلطة.
      وقال عضو المجلس الأعلى للقوات المسلحة اللواء ممدوح شاهين إنه من سلطات رئيس الجمهورية تعيين الحكومة ونواب رئيس الوزراء والوزراء ومنهم وزير الدفاع كما من حقه إقالتهم أيضا.
      وأوضح شاهين أنه من الطبيعي أن تكون عين القوات المسلحة على البلاد، وأن كل مؤسسة في الدولة لها دورها طبقا للقانون، مشيرا إلى أن القوات المسلحة ليست بعيدة عن المشهد السياسي ولكنها لا تتدخل في أعمال أي سلطة.

  5. بيندهو فى الفضائيات :
    الثورة بتتسرق منكم روحوا خدوا ثورتكم من للى سرقوها منكم ، و فى نفس التو و اللحظة نلاقى عمرو موسى نازل التحرير شابك دراة فى دراع حمدين صباحى و بيقول ( الشعب يُريد إسقاط النظام ) !!
    مين دلوقتى إللى بيسرق يا إعلام وسخ !

    1. فعلا …
      اربعه عجائز نهبو و و سرقو يسعون لتخريب مصيـــر 80 مليون انسان عانو وهم على راس السلطه و علا مناصب كبرى!

  6. فيب ومامون ولندن صاروا ثلاثة شاهد يافاتي وتحليلهم منطقي جدا
    هو انتى يافاتي دلوقتي البرهانات بتاعتك ناقصة والحجة لادامغة

    1. اه معلش يا برنس، الناس اللى هنا بتفهم وانا لا.
      بس اكيد لما احب افهم هافهم من ناس متخصصة، مش زيى زيهم.
      سيببت للعرب الفهم وليك انت بالتحديد.
      تصبحوا على خير.

      1. معليش يافاتي انا ماليش بالسياسة خالص وانا بالتحديد ماليش ابدا
        تصبحين على خير

    2. هههه انا تحليلي منطقي .. فعلاً هو منطقي بشكل لا منطقي .. هلا اخوي برنس ..!!

      1. هههههههه اهلا اخوي العزيز مامون الله يفرجها عليك وترجع البسمة لكل السوريين
        كيفك ان شاء الله بخير

      2. انت تعليقك يا مامون يجب تدريسه فى اقتصاد وعلوم سياسية، لانه فى حد ذاته نظرية قائمة بذاتها ومستقلة بنفسها 🙂

    1. عفواً أختى نُهى ،
      الصورة قديمة .. و المقصود بالإعلان الدستورى المُكمل هنا ( بتاع المجلس العسكرى ) و المقصود بالبرلمان هو ( مجلس الشعب ) إللى إتحل . ولو تاخدى بالك أن فى نهاية اليافطة مكتوب ( قوتنا فى و حدتنا ) و دى كلمة الإخوان و أتقد الإخوان مش هتنزل تطالب بإسقاط الإعلان الدستورى بتاع الرئيس مُرسى ………… ولا إيه ؟ 🙂

    1. و الله يا أخت رحمة لو همهم فعلاً مصلحة مصر لهكون أول اللى معاهم …… بس لو طلعوا زى ما بتقولى 🙂

      1. ماذا يمنعك ما هو كله واضح وضوح الشمس …بلاش سفسطه بقا ونفهم كلام الكبار هولاء الناس قيمه وخبره مش كفايه عمر سليمان الاقتلوه..مع عدم حبي للبردعي ولكن حينما تجتمع الاهداف علي حب مصر لاداعي للعواطف ان تسوقنا….وياريت نورت تفرج علي الكليبات الا انا رفعاها..وياريت نعطي العيش لخبازه ونسمع و نتعلم.ابوس ايديكم

        1. ( ونفهم كلام الكبار هولاء الناس قيمه وخبره ) !
          قيمة و خبرة ! و كانوا فين من زمان لما هُما قيمة و خبرة !
          و بلاش تحسسينى إن عمرو موسى مكانش فى الحُكم 20 سنة فاتوا ! عمل فيهم إيه أبو خبرة إللى بتحكى عنه ده ؟! مهو القرف إللى إحنا فيه كان بسبب الـ 30 سنة قرف إللى فاتوا ! مش كده ولا إيه ؟

          بعدين إيه إللى واضح وضوح الشمس ! أنا إللى واضحلى هى لعبة قُط و فار بين الرئيس الجديد و القضاء ! و علشان نبقى صرحاء كل واحد فيهم عاوز يدوس على التانى و كل واحد بيفكر فى مصلحته ، بس فى طرف منهم و مُنتخب و مش عارف أحكم عليه لحد دلوقتى ، و طرف تانى قديم و فاسد وريحته فاحت زى تهانى الجبالى و عبد المجيد محمود و أحمد الزند .
          طرف بيطلع المُجرمين براءة ! طرف طمس أدلة و جامل طرف ضد الأخر ، طرف مش ناوى يجيبها لبر ، طرف بيلعب بالقانون على كيفه و يحرمه على غيره .. عاوزانى إزاى أكون معاه ؟!
          بعدين مين شفيق ده إللى بتضربيلى بيه المثل و بتنشرى فيديوهاته ! هو مش ده مُتهم بـ 32 قضية و هربان بره مصر ؟! بجد حاجة فى غاية الغرابة ! راجل مُتهم فى و جهة نظر القضاء و الشعب و كمان هربان وبايع أراضى الدولة بـ 20 قرش للمتر و جاية تضربيلى بيه المثل و تقوليلى واضحة وضوح الشمس ! هى الظاهر واضحة فعلاً بس مش واضحة ليكى !
          فى النهاية ،،،
          رأيك صحيح يحتمل الخطأ و رأيى خطأ يحتمل الصواب .

          1. أخ فيب
            اسمحلي أحييك على عقلك الراجح وكلامك الموزون خاصة وأنا أعلم أنك لست من الاخوان ولا تدافع عنهم ولكن تقول كلمة الحق خاصة أنه هذه القرارات بالذات
            تخدم مصالح الثورة والمصريين كلهم

          2. بصراحه انا مش عاوزه اغلط لوسمحتي يانور خليكي بحالك افضل ماذا تعلمي انتي عن مصلحه الثور وماذا يعلم الاخ فيب الا هو مش من الاخوان ومتنكر باسم مسيحي… اتقواالله احسن لكم الا عاش في الظلم ٣٠ سنه في الثلاثين سنه الناس ماشحتتش الناس كان عندهم كهربا الناس ماكانتش مش لقيه اسطونات الغاز سينا ما تبعتش حريه الصحافه ماتكممتش.. وزي ما قلت عندما تتحد الاهداف لاشئ سوها وهو حب مصر الاستبن الا اقسم علي احترام القانون وسيادته خرق سياده القانون واصبح الالهه الذي لايرد له كلمه تقدري تشرحي لي يانور يعني اه دستور وليه احنا زعلانين علي اختراق الدستور بس من غير ماتبحسي بجوجل….لوكل واحد يخليه بحاله..كانت عمرت…والاستاذ الا بيدافع عن ارهابين خارجين من السجن يحكمونا وبروح الانتقام …وياريت فالحين الاكل قرارتهم مهزوزه وباطله ضد الشرعيه…من امتي يحق لرئس الحمهوريه عزل النائب العام اين استقلال القضاء…سلم البلد لاهله وعشيرته واحنا كنا معترضين علي التوريث ..من هو النائب العام الجديد الاكان في قطر جايلنا من قطر كان بياخد دوره خيانه….

          3. أي بس بس بس ليطقلك عرق يا ست رحمة !
            أنت شو دخلك بكلامي لفيب وليش زعجك لأني مدحته أما أمرك عجيب مين جاب سيرتك حتى تنفعلي كل هالإنفعال
            يا أما منكون على رأيك ومنذم بالأخوان ومنسبهم ومنعلن عدائهم أو بتهاجمينا ياريت تكبري عقلك شوي !
            الأخ فيب من قبل الانتخابات وكلهم بيعرفوا أنه كان يتمنى فوز صباحي أو أبو الفتوح وهو مسلم لكن يظهر حضرتك بتاخدي غفوة وبترجعي تنظري علينا
            أسئلتك ما بعرف جاوب عليها بدون جوجل صعبة كتير
            لأني عايشة ببلاد الواق واق ..قال شو معنى دستور ؟؟
            يا ريت أنت تشرحيلي بلكي بفهم منك
            وأحوال مصر مدة 30سنة بعهد المخلوع كلنا منعرفها ومو محتاجين غوغل يعرفنا فيها
            ومابدي خليني بحالي يارحمة خانم ومو أنت اللي بتقرري لي شو أحكي أو بشو أتدخل مصر بتهمني وبيهمني شؤونها متل الشام
            يظهر ما قدرتي تجاوبي بشكل منطقي على كلام فيب لهيك ابتديتي الهجوم والحكي الفاضي شمال يمين
            شوفي الفرق بين فيب وبينك ..أنه جاوب بكل احترام وبدون غلط على كلام كل من يعارضه بعكسك أنت بس شاطرة تهاجمي وتثوري وتغلطي على كل واحد بيحكي شي ما بيناسبك
            تاني مرة يا أما بتحكي بإحترام يا أما لا تتدخلي بكلامي
            لأني هالمرة جاوبتك بهدوء تاني مرة ما بضمن حالي

            و

          4. اه الغلط ال بكلامي خالتو نور … لا غلطت فيكي ولا في الخ فيب كل الا قلته خليكي باحوال الشام ..افضل لانك تعرفيها اكتر بس وانا مابخاف من تهديدات ومعاكي علي طول الخط ..ندي العيش لخبازه احسن…..

            وسي مرسي وعصابته هربانين منين من الشانزليزيه ولا من احكام وارهاب وبعضهم زي الشاطر بعسيل اموال وبهضهم بالقتل زي الزمر ووووووووو…..خاليكي بحالك خالتو انا مش طالبه منك تسانديني….ولاتوافقيني…

          5. إيه علاقة الإسم المُستعار بالموضوع ! و إيه علاقة VIP بالمسيحيين عموماً يا أخت رحمة ؟!
            هو كلام و خلاص ! ليه بتخرجى عن النص ! أنا إنسان عايش حياتى ببساطة إللى بيعجبنى بعمله طالما فى إطار الأدب و الأخلاق عجبنى الإسم المُستعار بتاعى دخلت بيه منذ بدايتى مع نورت إيه بقى لازمة إللى حضرتك بتقوليه ده ؟! و مين إللى قال إنى مُتنكر ! هو لازم أدخل بإسمى الحقيقى و إلا أبقى مُتنكر !
            بالمُناسبة أنا أول مُعلق على نورت أرسل بيناته الشخصية الحقيقية و صوره ليه فى موضوع على نورت ! بس الظاهر حضرتك إللى جديدة .
            أما عن الإسم و علاقته بالإسلام أو بالمسيحيه فهو إختصار ثلاث كلمات و أعتقد أن حضرتك تعرفيهم كويس ، ولا توجد اى علاقة بالإختصار بالمُسلم او بالمسيحى !

            أما عن الأوضاع السياسية فكلٍ منا له رأيه ، وطالما هدفنا فى النهاية مصلحة مصر فأكيد إحنا مش مُختلفين .
            وده المُهم إننا مانختلفش فى الهدف مادُمنا إختلفنا فى الطريقة !

          6. لامانع ابدا اخ فيب من استخدام اسم مستعار انا نفسي اسمي مستعار انا كنت برد علي كلمه انك مش اخواني علي خالتو نور…علي اساس انها كانت موضه الفتره الا فاتت كل واحد طالع يشكر في الاخوان وفي اخر الكلام يقول لك علي فكره انا مش اخواني… ومسيحي او مسلم طالما شعارهم مصر ومصلحه مصر علي العين والراس..يعني انا دايما متواجده بنورت بس ما بعلق الا بالامر الا يخصني وهو مصر….سلمت ام الدنياوسلم شعبها

          7. خالتو نور …على اعتبار يعني انك لسه بمريولة المدرسة لهيك شايفتيني خالتو!
            على كل شكرا لك يمكن لأنك شايفة عقلي كبير وبرد بعقلانية لهيك عم تناديني خالتو ..وبما أني خالتك معناها المفروض تسمعي كلامي مو هيك قلتي ل فيب أنه لازم نفهم كلام الكبار !
            أما شو الغلط بكلامك ..اول الشي أنك هاجمتيني من غير سبب وخاصة أني ما وجهت كلامي الك ولا تعرضتلك ولا حتى أهنت مصر حتى قول عم تدافعي عن بلدك
            كلامي كان مدح لفيب لأنه عجبني تعليقاته وعقله وما في إساءة الك أو لغيرك
            وأول كلامك كان مش عايزة أغلط فيكي يا نور وخليكي
            بحالك
            وتاني شي سخريتك الغير مبررة وأنت عم تسألي أي يعني دستور واحنا زعلانيين ليه من غير ما تبحثي بجوجل !
            وكأنه أنا عايشة بجمهورية الموز وما سمعت عن الدستور بحياتي ولا شفت فضائيات مصر وسمعت ليش الناس غاضبين ..حبيبتي يمكن ما بتعرفي أنه زوجي مصري يعني أخبار مصر أول بأول بعرفها إن كان مش من التلفزيون فمن مصرنفسها لهيك بتهمني مصر وأحوالها وكل شي فيها
            إنشالله يكون وصلك السبب وتبطلي عادة الهجوم على كل واحد معارض لرأيك وتعدي للعشرة قبل الهجوم
            وبعدين هاي جريدة لحتى الناس تعطي رأيها وتقول اللي شايفته صح بكل الأمور ولأي بلد كان ومو من حق حدا ومن أي بلد كانت يقول لا تعلقوا على هذا الموضوع إلا
            إذا كنتوا سوريين أو مصريين أو مغربيين أو هنود حتى
            ما دام ما فيه إساءة لأي بلد

  7. تحياتى اختى نور ،
    و فعلاً إنتخبت و تمنيت فى البداية فوز حمدين صباحى كأى شاب مصرى .. ولكن الآن بحمد الله أن الأمنية ما إتحققتش !

    بختلف عن الأخرون فى بعض الأشياء .. أنا لا اهاجم الإخوان لكُنهم فقط إخوان ! ولكن أتعامل معهم كـ اى طيار سياسى ( يكذب و يُنافق و يطمع فى السُلطة ) و أنظر إليهم كأشخاص يعملون و من واقع عملهم بحكم عليهم .

    إختلفت معهم حين أعلنوا ترشيح خيرت الشاطر للرئاسة وذاد إختلافى و غيظى منهم عند إعلان محمد مُرسى كبديل للشاطر فى حالة الإقصاء بالأول ، و بالفعل إنتخبت حمدين صباحى فى الجولة الأولى و فى النهاية !! كانت الصدمة !
    لقينا الإنتخابات قدمتلنا مُرشحين للنهائيات أحدهم أعرفه و مجربه هو و سياسته 30 سنة ولا يوجد إحتمالات لإختياره إطلاقاً ، و التانى لا أعرف عنه شئ إلا أنه إخوانى و الناس لا تطيق الإخوان بصفة عامة ! و إختارته لإنى مش عاوز شفيق زى إللى إختارو شفيق علشان مش عاوزين الإخوان !

    و مازلت أنتظر لأحكم عليه .. هيقولولى البلد خربت يا VIP و أنت لسه بتحكم عليه ، هقولهم أنا لست بساذج علشان أصدق أن الفوضى إللى إحنا فيها دى الفلول أبرياء منها !

    1. مسا الخير أخي أبو أدم
      أنا متابعة نورت من فترة وبعرف أنه فاتي أيدت صباحي وشيرين أبو الفتوح وأنت بذكر أنك مرة سمعت صباحي أو أبو الفتوح يعني بعرف توجهات كل واحد فيكم لهيك قلتلك أنا أحييك لأنك قلت كلمة حق
      أنا كنت أتمنى فوز أما مرسي أو أبو الفتوح لكن كنت أحب صباحي وبكري جداً وأحترمهم من قبل الثورة لكن صدمت في الإثنيين ومواقفهم بعد الانتخابات والوحيد اللي بعد الثورة ازداد احترامي له هو أبو الفتوح إنسان وطني وشريف وقلبه على مصر حتى وهو معارض
      أما البرادعي فما طقته ولا ارتحت له أبدا خاصة لما شفته أيام الثورة ينتظر من بعيد لبعيد وكأنه مستني تخلص الثورة حتى يستلم الكرسي على الجاهز والحمد لله أنه ما حصله
      أما الاخوان قبل الثورة كنت أسمع عن اضطهاد المخلوع لهم والظلم الذي ظلموه على يد ه وسمعت من زوجي عن أصدقاء له من الاخوان رغم أنه ليس اخواني والله قمة في الاخلاق والادب والتدين لذلك عندما جاءت الانتخابات تمنيت يفوز واحد إخواني خاصة أنه مصر كانت خارجة من 30 سنة نهب وفساد ومحتاجة لإنسان نظيف يخاف الله يحكمها في هذه الفترة بالذات وما زلت أتوسم خير بالرئيس مرسي لكن الطامعين بالحكم والفلول واقفين له بالمرصاد على كل شيء
      ربنا يختار الخير لمصر وينجيها من الفتن

  8. يامثبت العقل اه علاقه الفلول بقرارات كل التيارات السياسيه رفضاها وبتناحه الحكومه وتصراحتهما.المستفزه وتجاهلهم لمعاناه المصري وكاننا اصبحنا تحت الولايه القطريه الحمساويه…لازم نعترف ان الاخوان فشلوا ويارتها جات علي الفشل دول كمان غرقونا وباعوا سينا

    1. و أنا بعترف بإسمى و بعلنها يا أخت رحمة أن الحكومة الحالية فاشلة و ضعيفة و قليلة الخبرة و على رأسها رئيس الوزراء هشام قنديل .. صدقينى أنا مش بريّحك هذه الحقيقة و هذا رأيى .. صحيح ما صادفش موضوع علقت عليه بخصوص هذا الصدى ، ولكن لو كُنتى صديقة لى على صفحتى على الفايس بوك لقرأتى هذا الرأى بتاريخ قديم .
      ما علينا ، أنتى تقولى :
      ( علي اساس انها كانت موضه الفتره الا فاتت كل واحد طالع يشكر في الاخوان وفي اخر الكلام يقول لك علي فكره انا مش اخواني )
      هقولك ليه الموضة دى إنتشرت ، علشان حضرتك أو إللى زيك لما يسمع رأى مؤيد من شخص للإخوان يقوله مُباشرة ( أصلك إخوانى ) ! فبقيت اللازمة إللى تتقال على لسان الأشخاص بعد أى تأييد لقرارات الإخوان ………. على فكرة أنا مش إخوانى 🙂
      ولكن بنفس المنطق :
      هل من يؤيد قرارات عمرو موسى أو تهانى الجبالى أو أحمد الزند أو أياً من النظام السابق يكون الرد عليه ( أصلك فلول ) ؟!
      أكيد لأ يا أختى ، ولكن الناس عندنا فى مصر لا تطيق الإخوان لمُجرد الإسم لكن لو سألتيهم بتكرهوا الإخوان ليه هيقولولك إتورثنا الكُره ده ! أنا إختارت ماكونش كده ! هُما بالنسبالى زى أى حزب سياسى بكون حذر منه ولا أنتمى له ، ولما باجى أنتقده بنتقده علشان كذا و كذا و كذا مش علشان بابا أو ماما ما بيحبهُمش !
      و ده إللى أنا ماشى عليه دلوقتى ، أنتقد قرارات و أوئيد قرارات و فى النهاية يهمنى مصلحة مصر .

      أما عن يا مُثبت العقل إيه علاقة الفلول ………… فهقولك معلش فوتيها و إعتبرينى بفضفض مع نفسى ، بس أحب أفكرك الفلول لو مكانش فى فلول فى مصر مكانش شفيق قدر يخرج بره مصر !
      إبعتى سلاماتى لـ سوزان مُبارك و منير ثابت و بطرس غالى و الناس إللى بتطلع و هتطلع براءة قُريب .

      و على فكرة أطالب بفتح ملف فتح السجون أثناء الأيام الأولى فى الثورة و الذى لمح له النائب العام السابق عبد المجيد محمود و الذى يتهم فيه قيادات الإخوان ! و أطالب أيضاً بنتائج التحقيق فى مذبحة ( رفح ) إللى الإخوان غصّوا عليها !!!!
      لا شئ يعلو فوق مصر .
      تحياتى أختى رحمة ،،،

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *