العربية- سلم رئيس لجنة الخمسين، عمرو موسى، الرئيس المصري الانتقالي، عدلي منصور، أمس الثلاثاء، مشروع الدستور الجديد بعد أن أقرته اللجنة.

وفي هذا السياق، قال رئيس الوزراء حازم الببلاوي إن مسودة الدستور الجديد سيتم طرحها للاستفتاء بعد أن يَطلع عليها الرئيس الانتقالي.

ومن جهته، وجه عمرو موسى، رئيس لجنة الخمسين الدعوة للشعب المصري إلى المشاركة في الاستفتاء، مشدداً على ضرورة التصويت بـ”نعم”.

وبرر موسى دعوته هذه بأن مصر تمر بحالة فتنة وأن إقرار الدستور سيخرج مصر من وضعها الخطير.

وفي سياق متصل، كشفت مصادر داخل تحالف دعم الإخوان أن التحالف يميل إلى مقاطعة الاستفتاء، وسيدعو الشعب إلى مقاطعته أيضاً.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫7 تعليقات

  1. لا لتعديل الدستور ولا لالغاء الشريعه ولا للدعاره وبيوت الدعاره في مصر
    طبعا الشريعه اتلغت وتم تشغيل الدعاره في مصر PORNEGYPT
    انهيار الاقتصاد وقتل كل من يقول كلمة حق واي حد يقول كلمة حق يبقي اخواني
    اين الدوله هل احنا في دوله عداله القضاه لايحكم الا علي كل من يقول كلمة حق
    حزب النار وقف مع الصلبيين ضد الاخوان المسلمين الحمدولله الذي جعل الدستور ملغي فيه الشريعه علي ايدي السلفيين وليس علي يد الاخوان المسلمين.

  2. هههههههههههههه دستور 18 وما فوق دستور خالد يوسف وبانجو وقسما بالله مهزلةةةةةةةةةةةةة

  3. الشيخ خالد آل رحيم يمتعنا

    تسريب الرئيس مرسي والنائحة المستأجرة
    لم نسمع صوتا للنائحات المستاجرات لما خرج التسريب الأخير للرئيس مرسي والذى قال فيه:

    أن الأوربيين قد وافقوا على أن يتولى الأخوان تشكيل الحكومة ولكن بشرط عدم إشراك السلفيين فيها

    خرج التسريب وسمعه الجميع ولم نسمع صوتا لأحد ,فى المقابل حينما أذيع فيديو للشيخ ياسر يتحدث فيه عن عدم قبوله ضمانة جماعة الأخوان قامت الدنيا ولم تقعد ,أتدرون لماذ ؟
    لأن الذى يقيم الدنيا ويقعدها (نائحة مستأجرة) فلا تتكلم إلا حينما تؤمر ممن يدفع لها,
    فأين من لطموا الخدود وشقوا الجيوب وسبوا الشيوخ , من هذه التصريحات ؟
    أين السلفيون الذين ينامون ويقومون على سبنا وشتمنا وتخويننا وتسفيهنا ؟
    لكل أولئك أقول كيف لأوربا أن تمنع (عملاءها كما تقولون) من مجرد مشاركة فى تشكيل حكومة؟
    نتمنى أن نسمع لكم صوتا أو نقراء لكم مقالاأو نشاهد ظهورا على فضائية لنسمع رايكم,
    اما نحن فقد ظهر لنا من هذا التسريب عدة أمور:-
    أولا: مدى سعى جماعة الأخوان لنيل رضا الغرب
    ثانيا: عرفنا سبب التضييق علينا فى تشكيل الحكومة
    ثالثا: انا على يقين أنهم قد أعطو العهود والمواثيق على منعنا من المشاركة فى الحكومة ,
    وهذا ما تم بصورة أو بأخرى
    رابعا :عدم إختلاف النظام السابق عن الأسبق فالكل يسعى لنيل رضا الأسياد فى الغرب
    خامسا: براعتهم ونجاحهم فى تغييب الشعب المصرى البسيط الذى خدعته الشعارات البراقة
    سادسا: أزددت يقينا أننا (الدعوة السلفية وحزب النور) على الجادة وعلى الصواب لأننا لم نتلون يوما ولم نسعى لرضا غرب ولا شرق ولم نسعى يوما لسلطة على حساب عقيدتنا وشعبنا الأصيل وأننا لسنا معصومين ولكن ما أصبنا فيه يفوق ما أخطأنا فيه بالآف المرات بفضل الله تعالى,
    وأخيرا أدعوا النائحات المستاجرات أن لا ينظرن إلى المصلحة الشخصية أو المآرب الفردية والعودة إلى الصواب وقول الحق قبل الوقوف بين يدى الله تعالى,
    منقول
    النائحات المستأجرات واخدين بالكو هههههههه

  4. انا اتسأل و اريد احداً يرد علي من فضلكم؟؟؟

    طبعاً بغض النظر عن التسربات و القيل و القال…
    المصريين كلهم مصدقين كان الانتخابات نزيهة و الاخوان حصلوا على ٥١٪، و الان تقولون بمساعدة الاوربين و امريكا و خارجياً و صلوا للحكم!! اوكي موافق معكم، و لكن هل بامكان احداً منكم يقول لي، هل ال ٥١ ٪ كانوا ايظاً متفقين مع امريكا و اروبا؟؟؟؟ و شكراً

  5. بس شي اخر، ممكن احداً يجاوبني ارجوكم؟؟؟
    الجيش المصري ( خير اجناد الارض) لماذا كان ساكت كل تلك السنين من عبد الناصر الى حسني، يعني لم يروا المواطنيين متمرمطين و لم يقدرو يفتح فمهم بكل تلك الاشياء التي تحصل و ……..الخ

    البطل و الشجاع و الذي غيرة خارطة الوطن العربي، الذي حرق نفسه في تونس البطل محمد بو عزيزي!! لو لا هو، لكان خير اجناد الارض الى الان تحت طوع حسني و شلته.. هل احداً يقد يفهمني ارجوكم؟؟؟

  6. للتوضيح عشان نغمة جيش مصر العظيم
    الجيش المصرى اتهان لما ساب جنوده على الحدود بدون تسليح ..الجيش المصرى اتهان لما اتحاكم عسكرى بسبب انه قتل اسرائيلين حاولوا يخترقوا الحدود وبعد كده قتلوه فى السجن وقالوا منتحر ..الجيش المصرى اتهان من اسبوعين لما اسرائيل قتلت 2 واصابت غيرهم بحجه انهم بيتسللو لحدود مصر مين مفروض يدافع عن حدود مصر ..اسرائيل ولا جيش مصر ..الجيش المصرى اتهان لما سحل البنات وعراهم ..الجيش المصرى اتهان لما حرق المساجد ..الجيش المصرى اتهان لما شغله الشاغل بقى صناعة مكرونه وتربيه بط وبيع لحوم مجمده ..الجيش المصرى اتهان لما قتل الناس عند الحرس الجمهورى ومحمد محمود والمنصه ولما عمل مذبحه رابعه والنهضه ..الجيش المصرى اللى امبارح رفع سلاحه فى وش امهات مصر اهان نفسه بنفسه ..ومااعتقدتش ان بعد 73 جيش مصر العظيم عمل شئ اكتر من السابق واكتر من انه قفل معبر فى وش الفلسطنيين وفى نفس الوقت فاتح معبره مع اعداؤه اللى هما اليهود بيدخلوا طابا من غير تصريح وبحجه السياحه ..ده الجيش المصرى اللى بيحكمه حكام قللوا من قيمته ومن هيبته ..الخطأ مش خطأ اللى بيهاجم جيش مالوش وجود الخطأ خطأ اللى لغى كيان الجيش وعمله مسخه
    وللتوضيح ماليش دعوة بالاخوان هما اخطأوا سياسيا وده شئ مفروغ منه لكن الفشل الاكبر هو القبول بنهم العسكر للسلطه وشراهتهم للدم ..زى ماجيش مصر عظيم فشعب مصر ونقطه من دمه اعظم من اى كيان واعظم من اى جيش وفوق اى قائد..ومش عشان جيش مصر يعيش يبقى الشعب يموت……….

  7. أهلاً اخى دلشاد ،
    أنا هجاوبك بس قبل ما أجاوبك عاوز ألفت إنتباهك إن الأمور السياسية ما بتتحسبش بالبراءة إللى إنت شايف بيها الأمور ، بالعكس ، هناك حيّل و خدع كثيرة تستطيع من خلالها الوصول إلى أهدافك دون أية مُمارسات ملحوظة !
    حقيقى أوروبا و دول العالم الخارجى مش هتييجى تمسك إيد الـ 51 % من المواطنيين المصريين إللى إنتخبوا مُرسى و تقولهم إدولوه صوتكم ! لكن هى تقدر تهيئلك المناخ داخل مصر لإختيار المُرشح إللى هى ( عاوزاه ) ، تقدر تدعمه بالمال ، تقدر توصلك فكرة إن المُرشح ( إللى هى عاوزاه ) ، هو إللى هيطبقلك الشريعة الإسلامية و هو الإسلام فى مصر ، تقدر تعكسلك أن الديمُقراطية هى المُرشح ( إللى هى عاوزاه ) … تطلق حملات تشويه على المنافسين الأخرين ، المهم تلاقى حضرتك كناخب مشتت عمّال بتسمع كلام كتير ، ده بيقول على ده كذا و ده بيقول على ده كذا ، و ده نوع من أنواع الحيّل إللى قولتلك عليها فى بداية تعليقى ….. و تييجى فى النهاية تلاقى حضرتك كناخب مصرى لا يوجد أمامك غير إختيار مُرشح من بين الإثنيين ! إما ( محمد مُرسى ) او ( أحمد شفيق ) ، و تبدأ مرة أخرى المعركة و تبدأ حرب الدعاية و الإعلان إزاى هتختار مُرشح الفلول و تسيب مُرشح الثورة ،،، و هكذا …. لحد ما تلاقى حضرتك فى النهاية كرجل مع الثورة إختارت محمد مُرسى ليس إقتناعاً منك به كمرشح إنما عدم الرغبة فى إعطاء صوتك لمرشح محسوب على النظام القديم !
    يا دلشاد النهاية مكانتش متوقعة فى إنتخابات الرئاسة ، ماحدش كان متوقع ان تكون جولة الإعادة بين مُرشح إخوانى و مُرشح محسوب على النظام السابق تبع مُبارك فاللى إختار مُرسى من غير الإخوان إختاره علشان مش عاوز شفيق يوصل و إللى إختار شفيق إختاره علشان مش عاوز الإخوان توصل .
    و ده سيناريو أعتقد أنه مدروس و مُخطط له و ليس وليدة الصُدفة ……….. عرفت بقى أمريكا لما بتحب توصل لحاجة بتخططلها إزاى يا دلشاد ،،،
    .
    أما عن لماذا الجيش المصرى كان ساكت أيام جمال عبد الناصر و السادات و غيره من هذا الكلام فأحب أقولك أن أى جيش فى العالم ليس من وظيفته أن يتدخل فى الحياة السياسية ولكن له دور رئيسى أثناء و بعد أى ثورة كما الآن . يعنى تلاحظ أنه تدخل لما الناس ثارت على مبارك و تدخل لما الناس ثارت على مرسى لكن الأيام إللى إنت حكيت عنها كان فيها إستقرار و الشعب ما عملش اى ثورة على جمال عبد الناصر أو السادات … يبقى هيتدخل ليه ، إذا كان هو بعد تدخله بيقولك ( أنا إنحازت لإرادة الشعب ) يبقى إزاى هيتدخل و الشعب ساكت وراضى و عاجبه جمال عبد الناصر و أنور السادات ؟!
    .
    تحياتى ،،،

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *