كشف رئيس اللجنة القطرية لإعادة إعمار قطاع غزة السفير محمد العمادي عن الاتفاق على آلية منفصلة لإدخال الإسمنت إلى المشاريع القطرية في غزة، بواقع ألف طن يوميا. ونقلت وكالة الصحافة الفلسطينية (صفا) عنه القول إن جهودا تبذل لحل مشكلة الكهرباء في غزة، لافتا إلى أن “قطر دفعت أكثر من 100 مليون دولار لكهرباء غزة خلال ثلاث سنوات عن طريق مصر والسلطة، ولم يتم حل شيء وذهبت كل الأموال هباء منثورا”. وعن إدخال الاسمنت لغزة، قال العمادي: “تلقينا وعودا من حكومة الوفاق والاحتلال الإسرائيلي بدخول ألف طن من الإسمنت يوميا الأربعاء المقبل، ونتوقع تسارع وتيرة الإعمار في الأيام القادمة” . وأوضح أنه اتفق على الآلية الجديدة خلال زيارته للضفة الغربية المحتلة ولقائه رئيس حكومة الوفاق الوطني رامي الحمدالله. ولفت إلى أن الآلية الجديدة تتوافق مع آلية الأمم المتحدة بشأن ضمان وصول الإسمنت إلى المشاريع القطرية مباشرة، وليس إلى أي جهات أخرى. وعن آلية الإعمار التي ستعمل فيها اللجنة مستقبلا، أوضح أنها ستكون بدفع الأموال إلى المواطنين مباشرة لبناء منازلهم، وليس عن طريق شركات مقاولات “لأن ذلك متبع في السابق بوزارة الأشغال ووكالة الغوث”. وذكر أن المطلوب من المتضررين إحضار خرائط مصدقة من البلدية عن طريق وزارة الأشغال لصرف الشيكات لهم على ثلاث أو أربع دفعات، بحيث تصرف الدفعات حسب تطور عملية البناء. ونفى السفير وجود تنسيق مباشر بين اللجنة القطرية وإسرائيل، مشيرا إلى أن اللجنة سلمت الاحتلال كشوفًا بمشاريعها في غزة عبر السلطة الفلسطينية، وتم الموافقة عليها جميعا، لكنه قال إنه لمس نية جادة من “إسرائيل” لإعمار القطاع وتحسين أوضاعه المعيشية. وفيما يتعلق بدور اللجنة في حل أزمة الكهرباء المتفاقمة بغزة ، أكد أن الحل الوحيد هو إيصال خط جديد من الكيان الإسرائيلي بطاقة 100 ميجاواط ، وتمديد خط غاز لتشغيل محطة توليد الكهرباء ، بحسب ما ذكرت وكالة الأنباء الألمانية . وأضاف “قطر دفعت أكثر من 100 مليون دولار لكهرباء غزة خلال 3 سنوات عن طريق مصر والسلطة، ولم يتم حل شيء، وكلها ذهبت هباء منثورا”. ولفت إلى أن الدعم القطري لغزة “يأتي في إطار أحقية القطاع للمساعدة والعون خاصة بعد الاطلاع على الأوضاع، وتدهور الأوضاع المعيشية لكثير من المواطنين”. وتابع “قطر لا تريد أي ثمن سياسي مقابل مساعداتها للقطاع، بل تساعد جميع الدول المحتاجة والمسلمين، ويجب على جميع الدول أن تساعد المتضررين. وردا على سؤال حول إمكانية إدخال مواد البناء عبر معبر رفح جنوب القطاع، قال إن القاهرة تتذرع بأسباب أمنية تحول دون ذلك.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫55 تعليق

  1. دهبت هباء في بناء الكبريهات و تكريم الرقصات و افلام الاباحيه
    ولازال الخسيسي الشحات بيشحت لله يا محسنين…..

  2. عنوان خبيث و موضوع خبيث !
    يعنى إنت بتدفع لمصر علشان إعمار غزة ؟! ليه هى غزة مفيهاش حكومة مثلاً ؟! و ليه من الأساس تدفع لمصر طب متدفع لحكومة غزة ؟! و هل المُساعدات إللى زى كده بتبقى من غير أوراق ولا يا ترى بتبقى ودية علشان الفلوس تروح هباء مثلاً دون إثبات حق الداعم و المُستفيد ؟!
    لو عندك إثبات على كلامك روح إرفع قضية على إللى خد منك الـ 100 مليون دولار و أنا معاك ! ده غير إن الكلام ده لو حصل هيثبت مدى تخلفكم يا عم الدُبلوماسى !
    أعوذ بالله من ناس بتشر الفتنة و الكدب و بتصطاد فى الماء العكر !

  3. الدوبلوماسى القطرى بيقول :
    قطر دفعت أكثر من 100 مليون دولار لكهرباء غزة خلال ثلاث سنوات عن طريق مصر والسلطة،
    و بداية الـ 3 سنوات دول كانت 2012 و الإخوان وصلت للسُلطة مع بداية 2012 وقت مهيمنوا على إنتخابات مجلسى الشعب و الشورى و من ثم إنتخابات الرئاسة !
    روح إسألهم ودوا الفلوس فين ياعم الدوبلماسى القطرى !!!

    1. مساء الخير Vip . حسب معلوماتي حُكومة الببلاوي (( صادرت)) ٦٠٪ من الغاز الذي تبرعت فيه قطر لغزة .

      1. مساء النور يا أخت أخر العنقود،
        حكومة الببلاوى كانت فى فى الوزارة فى فترة لا يمُر عليها سنة كاملة ! و فى هذا الموضوع يتحدث الدُبلوماسى عن مُساعدات فات عليها 3 سنوات !!! فإن كان يقصد ما تُقصديه فكان عليه أن يوضح و فى نفس الوقت لا لوّم عليّا لأننى بعلق على قد المكتوب !و من أين أتيتى بمعلوماتك ؟! إن كانت من قناة الجزيرة فلا يوجد إختلاف بين معلوماتك و ما يقوله هذا الدبلوماسى ! و إن صدقت هذه المعلومات أتمنى أن يذهب هو و كل ما نشر هذه المعلومات و يتقدم ببلاغ فى البلاوى أو فى حكومة مصر و أما نعهم ماداموا قبضايات كده و بياخدوا مُساعدات دون مُراعاة الداعم و المُستفيد !!!

        1. معلوماتي يا أخ فيب ليست من الجزيرة بل من الواقع المُعاش . ففي ذلك العام لم تُطبق حكومة الببلاوي ما كان مُتفق عليه بين حكومة قنديل و الدوحة و ينص الإتفاق على توريد الغاز الذي تبرعت به قطر عبر نقله من الأراضي المصرية إلى معبر العوجا ثم كرم أبو سالم الى القطاع و لكن للأسف لم يُورد سوى ٤٠٪ من الغاز مما إضطر قطر و الجانب الفلسطيني لبحث بدائل أُخرى منها ميناء أسدود . قد يكون ما حصل من ضمن نقمة المصريين على الإخوان و هو الذي يدفعُهُم دائماً لزج حماس و غزة في نفس البوتقة . في النهاية يبقى الله كبير و غزة ظلام كبير ، تحياتي

          1. علشان بس نبقى مُتفقين، إللى إنتى بتتكلمى فيه ده حاجة تانية غير إللى بيحكى عنه الدبلوماسى القطرى . مظبوط كده ؟!
            تانى شئ ما معنى كلمة صادرت ؟! مُبهمة لا أفهم المعنى منها ؟!
            من كلامك أن مصر أرسلت 40 % من الغاز القطرى للقطاع و صادرت 60% هل صادرتهم لنفسها يعنى بالبلدى كده ( ضربت عليهم ) ولا رجعتهم لقطر ؟!!!
            تفرق !

          2. ((صادرت)) هو إنتقاء لكلمة مُهذبة في رد على إنسان مُهذب 🙂
            ===========
            أعتقد أننا نتكلم عن نفس الموضوع فالخلاف بدأ بعد حُكومة مرسي و لكن الإتفاق تم أيام مُرسي .

  4. لا أستثني سُلطة بلدي من المسؤولية مع الحكومة المصرية .

  5. ده السيسي مش بس شحاد ومجرم حرب وكذاب، ده كمان طلع حرامي. تلاقيه إشترى بالفلوس ساعة الأوميجا اللي حلم بيها ليه ولشلة الزعران حواليه. يخرب بيتك فعلاً ألي استحوا ماتوا

    1. يا أخي السيسي لا هو شحات ولا نيلة, همه عارفين كويس بيعملوا ايش , السعودية والإمارات دفعو فلوس زي الرز, و حطو الجيش المصري في جيبتهم لصغيرة. هي كل اللي حصل.

  6. مساء الخير على كل الحضور اخر العنقود الأخ فيب كل العرب والمسلمين لم يقومو بالواجب الصحيح تجاه فلسطين حتى تعاظم خطر اسرائيل ودمر باقي العرب والمسلمين ومع ذالك كلام القطري مردود عليه اذا جائكم وانته كمل الايه ليش ما أعطه المال بيد الفلسطينيين كذاب أشباه الرجال حكومات الخليج يعني شنو تتوقع منهم غير الكذب والدس

    1. مساء الخير آدم . ما أُجادل به أنا هو 25 ألف طن من الوقود الصناعي اللازم لتشغيل محطة توليد الكهرباء . هذا ما أعرفه أنه كان غاز ، ثم من قال أن السُلطة الفلسطينية مُؤتمنه حتى تُعطى مال فهي للأسف أسوأ من العدو ، أعود لأقول الله كبير فقد إجتمعت الخصوم ضد شعب لم و لن يخون قضيته مهما حصل و مهما فقد . تحياتي لك و نهارك سعيد .

    2. أوافقك الرأى يا أخ آدم، ليس على نقدك للقطرى فقط ولكن على كل ما قولته و خصوصاً:
      كل العرب والمسلمين لم يقومو بالواجب الصحيح تجاه فلسطين !
      ده إللى عاوز أقوله بس وقوفى الدائم فى وجه تعليقاتهم بيعكس عن رضائى بآداء الحكومات ! ولكنى بدافع دايماً عن فكرة واحدة لن يفهمها من يتحيز لرأيه طوووول الخط !

  7. حكومة قطر تبقى احسن ميت مره من حكومة السعودية والامارات.
    واللي يقول غير هيك غااافل.

    1. بطلى تُدخلى حامى كده و إحترمى الرأى الأخر !
      أصلاً رأيك ده عُنصرى بتفرضيه على إللى مش متفق معاكى !
      يعنى أنا شايف حكومة قطر على غير ما قولتيه ليه تمسينى بتعليقك حتى لو كان بطريقة غير مُباشرة ؟!
      الإنتماءات يا منال مسألة نسبية، كل واحد بيشُفها على حسب إستفادته من الشئ ! إنتى شايفة حكومة قطر حلوة علشان مشُفتيش منها أى ضرر طال بلدك ولا فى الجزيرة مُباشر فلسطين مثلاً !
      إنما غيرك شايفها حكومة راعية و ناقلة للفتن ! بستغرب أوى يقظتكم على كل سقطة للحكومة المصرية و رضاكم و خضوعكم و سكوتكم على القواعد الأمريكية الموجودة فى دولة قطر !
      ماعلينا ،! إرضى باللى ترضى بيه و إرفعى من شأن إللى ترفعيه طالما إنتى شايفاه كويس لكن بالله عليكى بلاش تطاول على من هم لا يوافقوكى الرأى حتى لو بالتلميح ، خصوصاً أن السياسة لعبة قذرة ولا ينطبق عليها مُعادلة الحق و الباطل إللى الإخوان بيغنوا بيها دى !
      يعنى ينفع نقول قطر على حق و القواعد الامريكية مغرقة أرضها ؟!!! يعنى علشان واقفة فى صف الإخوان نقول إنها على حق مع العلم إنها ساعدت الأمريكان فى ضرب العراق ؟!
      إوعى تقوليلى حق و باطل و تعمليلى زيهم الله يخليكى !

      1. انا مسيتك بتعليقي, ههههه.
        انا في الشغل وكتب من تلفوني ووالله اللذي لا اله الا هو ما قرأت تعليقاتك هنا ولا كلامك مع سنفورة. و هذا التعليق الطويل قرأت أوله فقط.
        اروح أكل احسن , أصول عندي بريك.
        لمن ارجع أوعدك احاول اقرأ كل التعليقات هنا.

        1. مش موضوع مستينى ! إنتى مسيتى ناس كتير بتعليقك،
          و بنفس فكرة تعليقك، إنتى مُمكن تتمسى من غيرك بسهولة طالما الفكرة عادى و إنتى شايفاها مقبولة !
          يعنى مثلاً لو أنا قولت:
          كل مؤيدى الإخوان لا مؤاخذة مبيفهموش حاجة و ناس أغبياء و مبتعرفش تفكر !
          مُمكن ده يكون رأيي فعلاً، بس ده يُعتبر تطاول منى بطريقة غير مُباشرة على كل مؤيديهم و مافيهوش ريحة الحُرية ! و أنا عن نفسى بحب أنقل رأيى ده عن طريق النقاش و ليس عن طريق ( العفييجة ) يعنى فرض الرأى !
          .
          و على فكرة فى ناس كتير بتدخل تلقح بالكلام، لكن مش أى حد برد عليه ! فى ناس التجاهل ليهم متعة ! يعنى تفتكرى أنا مش بشوف الأسماء إللى بتدخل تشتم و تقل أدبها ؟! أكيد بشوفها بس فى ناس مُجرد مبتقرى كلامها بترسمى صورة لشخصيتهم و منها بتعرفى إن الكلام معاهم ممنوش فايدة !!!

          1. يا VIP يا VIP مليون مرة قلتلك انا معرفش الإخوان من بعض. كل اللي أعرفه انو الحكومتين اللي ذكرتهم بالتحديد, عملو المستحيل ليتخلصو منهم, بالاتفاق المباشر والغير مباشر مع أمريكا و اسراءيل.

            ثانيا, انا بصراحة مبيهمنيش تعليقي يمس مين و ميمسش مين, وانا ما غلطت في حد من اخواني أو خواتي هنا. غافل ليست مسبه, ولم أقصدك انته أو غيرك.
            وبما اني هيك, لا أمانع ابدا حد يرد عليه بنفس الطريقة بس بدون غلط لاني رح أغلب ساعتها.
            طبعا انته بعيد كل البعد عن الغلط والكلام مش الك.

          2. تصدقى و تآمنى بالله ؟!
            .
            أنا مكلمتكيش علشان أخد الكلام على نفسى أو كونك مستينى !!
            أنا رافض الأسلوب من أساسه !
            .
            يا ستى سيبك من الإخوان ولونك إخوانجية 🙂 هضربلك مثل تانى.
            أنا راجل بشجع النادى الأهلى دخلت فى موضوع رياضى و قولت بصراحة النادى الأهلى ده أحسن فريق فى أفريقيا و إللى شايف غير كده مبيفهمش !!!
            كلمة ( مبيفهمش ) مش شتيمه لكن أكيد رأيى هيستفز ناس تانية كتير ممن هم على غير قناعتى الرياضية !!
            و حتى لو كان النادى الأهلى أحسن فريق فى إفريقيا مُمكن غيرى يكون شايف العكس !!!
            يا جماعة فى حاجة إسمها ( مسائل نسبية ) يعنى الرؤية بتختلف من شخص لأخر !! لازم نراعى ده .
            الأمور الدينية فقط هى إللى مينفعش نختلف فيها زى القرآن و السنة النبوية .
            .
            تحياتى،،،

          3. واللي رفع السما وبسط الأرض اني مش اخوانية, مع اني لا أرى في ذلك أي اهانة. انا منال , أمثل نفسي فقط ولا انتمي لحد, نقطة انتهى.
            رأيي حقوله, بطريقتي, ومش حمثل ولا المع ولا ازين. هيك انا , يا ريت اقدر اتغير لأرضي الناس لكني مش حتغير ….
            تحياتي VIP

          4. إللى إنتى فهمتيه من كل مُداخلاتى إنى بقولك إتغيرى !!!
            لا و الله أنا لا بقولك إتغيرى ولا حاجة أنا بس عقبت على أسلوب شفته من وجهة نظرى سلبى !
            على العموم ما تتغيريش إستمرى زى ما تحبى و إعتبرينى مقولتلكيش حاجة !
            و على فكرة كلمة إخوانجية كانت مزحة…. كُنت بهرج معاكى أصلاً بس شكلك معرفتيش تميزى !
            ولا تزعلى يا ستى إنتى مش إخوانجية إنتى مؤيدة …

          5. على العموم ما تتغيريش إستمرى زى ما تحبى و إعتبرينى مقولتلكيش حاجة !
            هههه ما انا حستمر 🙂
            شكرا عالدعم يا VIP , اتمنالك يوم سعيد ولعائلتك

  8. لو نجحت ثورات العرب لزالت اسراءيل.
    لولا حكومة السعودية والامارات لما حصل انقلاب.
    لولا إيران لما ضاعت العراق.
    لولا حزب اللات لصلح حال لبنان.
    لولا العرب لما ضاعت فلسطين .
    سوريا لن تضيع لأن الشعب السوري قال كلمته.

  9. عندما تتغير حماااس الأ ر ها بية أو بالأحرى عندما تتغير القادة تبع حماااس الأ ر ها بيين ستتحسن أوضاع غزة …..

  10. و أنا كمان ببادلك نفس الشعور يا أخت أخر العنقود و ما زالت عند رأيي أنكى مُهذبة و بنت ناس مُحترمة، ولونى زعلت منكى فى أخر نقاش بينا لإنك حقيقى خرجتى بره النص !
    أعذرينى هذا ما رأيته !!!
    ____________________________
    حكومة مُرسى لما وصلت للحكم أطاحت بكل إللى كان موجود فى الحكومة التى سبقطها لأنهم لن يكونوا على إتفاق، و كذلك عندما أتت حكومة أخرى غير حكومة قنديل أطاحت بما كانت عليه حكومة قنديل و هكذا ،،،
    ده سيناريو مُتكرر بين حكومات دول العالم الثالث ليست مصر فقط ! و المغلوب هو الشعوب العربية عموماً ! ولكنى مازلت مش فاهم كلمة صادرت يعنى أخدتهم لنفسها ؟!

    1. أُوافقك الرأي بأني قد أكون تجاوزت في نقاشنا الأخير فلكُل جوادٍ كبوة و يشفع لي حُسن ظن المُحترمين أمثالك بحسن نيتي و يشفع لي شيفونيتي في حُب ذلك الوطن و آسفة لك فأنا لست أكبر من الإعتذار و أمثالك يستحقونه . أما الشحنة فحسب معلوماتي لم يُعرف مصيرها بالرغم من حث الحكومة القطرية للحكومة المصرية بإرسالها لغزة و قد تكون أصبحت نقطة أُخرى تُضاف لخلاف البلدين . تعليقي على تعليقك كان لأقول أن الجميع سيّء و لا نستطيع أن نستثني أحد فَكُل حكومة أسوأ مِّن من قبلها و لم أُعلِّق لأُهاجم أحد . تحياتي يا مُحترم .

      1. إنتى مُحترمة يا أخت أخر العنقود و رأيي فيكى مش هيزيدك إحترام، لإنك فرضتيه على الجميع منذ بدايتك على الجريدة. و أعتقد أنكى عند حُسن ظن الجميع الآن و دائماً،،،
        تحياتى أختى 🙂

  11. يا فيب
    كلنا نعلم أن منذ اليوم الأول لتولى الرئيس محمد مرسي ..كانت كل الأجهزة والمؤسسات تعمل ضده تبعا للتأمر عليه لإفشاله ( وقد أعترفوا بذلك على الفضائيات وأعلنوا أنهم لم يتعاونوا معه بل كانوا يمدونه بمعلومات خاطئه بعد أن سمح لهم شيخ الأزهر رغم القسم باليمين
    .
    يافيب … أقسم بالله قسماً يحاسبني الله عليه أن الشركة الوطنية الحكوميه للبترول شاركت في إحداث أزمة للبنزين حتى يثور الشعب على مرسي .
    وإن مدير قطاع ( مصر للبترول ) قال لي شخصيا لإنه أبن خالي
    أن قطر كانت تدفع للشركة مبالغ كبيرة لإرسالها الى غزة وأنها كانت تدفع أيضا ثمن المواصلات والحمولة وايضا ثمن حمايتها حتى تصل الى قطاع غزة ( ثمن البترول + ثمن التحميل + ثمن الحمايه )
    ولكن أوامر الأمن العام والمخابرات تعطل وصول هذه الصفقات بحجج واهيه بدوافع أمنيه وأنهم كانوا يأخذون أوامر التحرك منهم
    .
    أقسمت لك أنني سمعت ذلك منه مباشرة وكان يتفاخر بذلك لإنه سيساوي وأنهم شاركوا في إفشال وأسقاط الرئيس مرسي
    .
    مثل ما تفاخر توفيق عكاشه أنه خدع الإخوان المسلمين بإنه كان يعلن دائما أن وزير الدفاع عبد الفتاح السيسي من الإخوان المسلمين وزوجته تذهب الندوات الدينيه لحفظ القرآن مع زوجة الرئيس محمد مرسي
    .
    .
    هكذا كان الخداع والتأمر
    وكان من أجل أن ينجح الباطل واعوانه على الحق
    كان لابد من خائنين ومنافقين

    .
    والله على كل شئ سهيد
    والله غالب على أمره * ولكن أكثر الناس لايعلمون
    .

    1. بُص يا سراج،
      إختصاراً لكلامك، لو إنت شغّال فى شركة و صاحبها عينك مُدير إدارى و تنفيذى فيها و قالك أنا هتعامل معاك عن طريق الريبورتات ! كل حاجة منك عاوزها بريبورت و همنحك كل الصلاحيات إللى تجعلك ( رئيس جمهورية ) أقصد مُدير للشركة !
      المهم جيه مُدير المبيعات تلاعب بيك و إداك بيانات غلط ! و جيه المُدير المالى تلاعب بيك و إداك أرصدة مالية غلط ! و جيه مُدير التسويق قالك أنا عملت تعاقد مع أكتر من شركة و هو كداب ! و جيه مُدير الموارد البشرية عمل شهادات خبرة و إستمارات 6 لموظفين دون علمك المهم كلهم عملوا على إفشالك !
      إيه هيكون رد فعل صاحب الشركة ؟! هيبقى عليك مثلاً و هيقول يا حرااااااام المُديرين ولاد الحرام أفشلوه و علشان كده أنا عنداً فيهم هخليه ؟!!!
      يا سراج بيه مُرسى كان ضعيف الشخصية، مُرسى قرراته كانت مهزوزه بغ النظر على إنها مكانتش من راسه ! فالمُدير الشاطر هو إللى يقدر يسيطر على مرؤسيه و يفرض نفسه و رأيه عليهم !
      عُمرك شفت مُدير تنفيذى ناجح ضعيف الشخصية أو على نياته !!! أعتقد لا،
      مُمكن أتفق معاك أن مؤسسات الدولة عملت على إسقاط مُرسى علشان هو ضعيف و قليل الخبرة ولكن إيه إللى كان مطلوب من الشعب ؟!!!
      كفاية حجج يا سراج و إعترف إنهم فشلوا،

      1. قبل ذهابي الى الصلاة الأن
        كلمتين وقفوا في حلقي ….قلت لازم اكتبهم
        .
        أنت كتبت ( أتفق معاك أن مؤسسات الدولة عملت على إسقاط مُرسى علشان هو ضعيف و قليل الخبرة)
        .
        وهل الأنقلاب على الرئيس محمد مرسي ومحاكمته الأن .. لإنه ضعيف وقليل الخبره
        أم لإنه جاسوس ويتخابر مع حماس وأنه باع مصر

        .
        أكمل لك بعد الصلاة
        الله أكبر
        الله أكبر
        حي على الصلاة

        1. و الله أنا لا طالبت بمحاكمته ولا بإعدامه، مُمكن تسأل إللى بيطالب بإعدامه هذه الأسئلة. و أعتقد أننى و ضحت فى تعليقات سابقة أننى لست منتظر إعدامات الإخوان أو إعتقالهم أنا كل إللى عاوزه أنهم يبعدوا عن الحكم هما و جماعتهم لإنى خلاص مش قابل رجوعهم بصراحة لأن نظرتى ليهم إتغيرت بعد 3/7/2013 رد فعلهم كانت على عكس ما نقلوه لى! و أنا واحد بتكلم بإسمى و بوجهة نظرى أنا مش بوجهة نظر غيرى !
          و لعلمك، موضوع الظلم ده أنا مرضاهوش للمُسلم أو للمسيحى يعنى الناس دى لو مظلومة مش هفرح فيها !

  12. سبحان الله، الرجل أتى بالبينة ولكن لا حياة لمن تنادي ولسه يجادل بالحق. وهل مرسي رجل خارق سيحارب الجيش الفاسد والقضاء الفاسد والمال الخليجي المفسد. طيب ما بدل مرسي قيادة الجيش. شو صار؟ راح عرص، جاء الأعرص منه. وقبل ما تقول اخواني. أنا مليش في ألدين. ريح حالك

    1. ريّح حالك إنت، أنا مش هناقشك ولا كُنت ناوى ! قناعتك و إنت حُر فيها !
      بس على فكرة، ماتربُطش الإخوان بالدين ! الإخوان بتلعب سياسة مش بتُنشر الشريعة الإسلامية مثلاً يعنى مالوش لزوم تقول: علشان ما تقول إخوانى أنا ماليش فى الدين !!!
      بس هُما إللى قدروا ينشروا الفكرة دى فى عقول الناس !

      1. يعني لابسا لابسا، أن كنت ملتزم أو لاء. بس أنت تتجنى على الجماعة. معروف أن الأخوان ككل الحركات الأسلامية لها مشروع ديني سياسي وهذا سبب نشأتها بالأساس. على العموم الله يهنيك بالسيسي يا سيدي. الشعوب العربية لا تزال لا تستحق إلا زعماء مكرسحين، أميين، مجرمين، ديكتاتورين، زعماء حوامل بالشهر التاسع زي أمراء الخليج. هذا ما تستحقونه، ولكني والله أشفق عليكم، لا أكثر ولا أقل. أنا نفسي أعرف ليه العربي يحب الصرماية على راسو لهيدي الدرجة

        1. نظرتى فيك كانت صحيحة ! لما تعرف تتكلم بأدب يا حضرة الخواجة أبقى أرد على كلامك !!!

          1. بشرفك رد علي أحسن ما بنام. أنا ما بتخبى ورا اصبعي ولا بنافق مجرمين أمثال السيسي خوفاً من بطشهم. الله خلقنا احرار بس في عرب بيحبوا أنو يكونوا عبيد. بدك تزعل ازعل. لو أخي أبن امي وأبي ما بداريك بهالموضوع

  13. VIP March 17, 2015 at 4:50 pm
    أنا راجل بشجع النادى الأهلى دخلت فى موضوع رياضى و قولت بصراحة النادى الأهلى ده أحسن فريق فى أفريقيا و إللى شايف غير كده مبيفهمش !!!
    ـــــــــــــــــــ
    فلتدق طبول الحرب … لا للسلام نعم للفتنة
    وزملكااااااااااااااااااااااااه

  14. الى كل القلوب الحيه والشرفاء
    أتمنى أن نستمع الى هذا المقطع 4 دقائق فقط
    من الرئيس محمد مرسي
    .
    أقسم بالله حتى الأن لا أدري ….لماذا هناك من يكره هذا الرجل
    .
    https://www.youtube.com/watch?v=EWFdiCz-mwU

  15. فك الله أسرك يا مرسي. آخ يا زمن مبارك خارج السجن ومرسي بداخله!. الشرفاء بالسجون والأنذال في القصور. ممنوع أن يبقى رئيس لا يخون، لا يسرق، يريد الخير لشعبه ولأمته، لا يتنازل، لا يبيع. ممنوع أن يبقى نظام لا يعيش على أموال الخليج وأمريكا. لهذا انقلبوا عليه لئام الجيش والشرطة والقضاء. جيل من الفاسدين، لحم أكتافهم من أموال الباطل. جيل ترب على يدي مبارك.

  16. غزة في قلوبنا.اللهم يأرحم الراحمين انصر فلسطين وسوريا وكل الدول الإسلامية على أعدائك أعداء الدين

  17. قال الله تعالى ( وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ )

  18. “قطر دفعت أكثر من 100 مليون دولار لكهرباء غزة خلال 3 سنوات عن طريق مصر والسلطة، ولم يتم حل شيء، وكلها ذهبت هباء منثورا”.

    ..حراميه لصوص ولاد لصوص من أزغر لأكبر شنب. من حكومات مصر للسلطه يا قلبي لا تحزن.
    العمى بقلبكو يللي ما تخافو ربكو. الواحد بريّل على القرش لما يشوفوا وما بتردد يحط ببطنو مال حرام.

    “ولفت إلى أن الدعم القطري لغزة “يأتي في إطار أحقية القطاع للمساعدة والعون خاصة بعد الاطلاع على الأوضاع، وتدهور الأوضاع المعيشية لكثير من المواطنين”. وتابع “قطر لا تريد أي ثمن سياسي مقابل مساعداتها للقطاع، بل تساعد جميع الدول المحتاجة والمسلمين، ويجب على جميع الدول أن تساعد المتضررين. ”

    حسبنا الله ونعم الوكيل في كل من وصلنا لهالوضع. لقمه مغمسه بالمعيار والمهته والمنيه وإحنا لولا الجور والظلم كل بيت بكفي حالو وببني اقتصاد. أول ما منتربى الزلمه جنّا والمره بنّا.

    الله يخزيكوا ما فيكو غير آكل السحت والحرام والكذاب واللي بحمل جمايل .

    مراحب لورود الدار سنفوره ومنال والإخوه المتواجدين.

  19. هي قطر دوله عميله وليش ما دفعت المصاري لأهل غزه مباشره اذا هي صادقه وهي بتعرف اكيد انو أهل مكه ادرى بشعابها وأهل غزه ادرى كيف بسوو امورهم وما بحاجه لولي عليهم

  20. هههههههههههههههههههه
    معليش احنا بنحب نأكل حقوق الناس، بس اسأل برميل قطرك يمكن اتلخبط وبدل ما يبعتهم لمصر لاعمار غزة بعتهم للصهاينة وبني بيهم المستوطنات اللي مولها.

  21. دفعتوها لمين ان شاء الله دفعتوها للاخوان وطبعا الفلوس فى خبر كان فى كروشهم

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *