(CNN) — قال وزير الخارجية الأمريكي، جون كيري، إن الثورة المصرية التي بدأها عدد من الشباب في ميدان التحرير “تعرضت للسرقة” على يد جماعة الإخوان المسلمين، كما قال إن الربيع العربي لم يبدأ بصراع طائفي أو بأسباب دينية، وإنما بإحراق الشاب التونسي، محمد البوعزيزي، نفسه احتجاجا على الفساد.

وقال كيري، في كلمة ألقاها الأربعاء أمام مؤتمر أمني دولي في وزارة الخارجية الأمريكية، تناول فيه مشكلة التشدد والإرهاب، إن دور أمريكا في حفظ الأمن الدولي التصدي للنزاعات حول العالم هو العلاج الأمثل بمواجهة موجات التشدد.

وتابع كيري بالقول: “بائع الخضار التونسي الشاب (محمد البوعزيزي) الذي أحرق نفسه وأشعل الثورة في تونس لم يفعل ذلك بدوافع دينية أو أيديولوجية، وإنما تصرف ردا على صفقة من عنصر بالشرطة.. لقد أتعبه الفساد وأراد الحصول على فرصة للحياة عبر بيع بضاعتهgal.john.kerry.jpg_-1_-1.”

وأضاف الوزير الأمريكي: “وأولئك الشبان في ميدان التحرير (بالقاهرة)، لم يتحركوا بدافع ديني أو أيديولوجي، وإنما بسبب ما شاهدوه حولهم في هذا العالم وقد أرادوا الحصول على فرص وعلى تعليم ووظائف ليضمنوا مستقبلهم، وأرادوا أيضا التخلص من حكومة فاسدة حرمتهم من كل هذا.”

وأشار كيري، في أوضح موقف له حيال فترة حكم جماعة الإخوان المسلمين والرئيس محمد مرسي، الذي أدى عزله إلى فتور في العلاقات بين واشنطن والقاهرة، إلى أن شبان ميدان التحرير نظموا اعتصاماتهم عبر شبكات التواصل الاجتماعي وحققوا ثورتهم “التي سرقتها لاحقا الجماعة الأكثر تنظيما، وهي جماعة الإخوان المسلمين.”

وحول سوريا، قال كيري إن الثورة فيها لم تكن صراعا سنيا شيعيا، وإنما كانت عبارة عن تحرك شبابي يطالب بالإصلاح، ولكن الرئيس بشار الأسد، رد عليها بالرصاص والقذائف والعنف، ما أدى إلى تجذر الاقتتال المذهبي.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫19 تعليق

  1. زيّكم زى الإخوان يا أمريكان ! منافقون !
    فى البداية حاربتم السيسى و 30 يونيو و دعمتم الإخوان ! ولما لقيتوا مصر على موقفها هددتوا بقطع المعونات العسكرية و إلغاء المناورات العسكرية بين الجيشين المصرى و الأمريكى و هذا ما تم بالفعل ! ولما لقيتوا مصر ما زالت على موقفها ،، هددتوا بالتصعيد و بالتدخل الأجنبى ! و لما لقيتوا مصر ما زالت على موقفها بل و بدأت فى التعاون مع الروس فى المجال السياسى بدلاً منكم …… بعتوا الإخوان و رجعتوا تتوددوا علشان ترجعوا العلاقات !
    .
    الإخوان بقوا كارت محروق و بيلعبوا بأخر ورقة فى حقيبتهم ! ولا عزاء لا ليهم ولا ليكم !

  2. لم تكن المشكلة أبداً في “الربيع العربي”……بل في الذين خافوا من الربيع، فعملوا المستحيل كي يحولوه إلى خريف…لا بل الى شتاء و صقيع***

  3. أنا بستغرب !
    إزاى بتقول الإخوان سرقوا الثورة و إنت كنت من شهرين بتقول الشرعية مع مُرسى و الإخوان !
    .
    يا للدرجة دى السياسة حاجة وسخة أوى كده ؟!

  4. امريكا مع من يفتح الطريق لمصالحها بالمنطقة و يعزز نفوذها بها يا اخ فيب و برمشة عين تدعس على راس اتباعها لو تضاربت المصالح و حست انهم خطر عليها….
    الم تلاحظ انها من عشر سنين تهدد و تتوعد ايران من اجل السلاح النووي …فهل رايتها تنفذ تهديدها يوم؟؟؟؟؟؟؟او جات جنب ايران
    و الكل يعرف لماذااااااااا؟؟؟؟؟

  5. ههههههه بعد توجه مصر نحو روسيا
    هاهي أمريكا تعيد تقييم حساباتها بعد صمت طويل !!

    تدخل أمريكا يؤزم الوضع اكثر و هي عمدا تقوم ب لخبطة موقفها .. تارة مع الاخوان .. تارة مع العسكر … تريدها حرب أهلية

  6. و بالنسبة للربيع العربي يا **جبنة كيري المعفنة ****….. بالنسبة لكم ليس مسموحاً ان تعيش الشعوب العربية حرة خصوصا على حدود اسرائيل ……… فلا بد من ديكتاتوريات عسكرية مدعومة امريكياً لتركيع الشعوب وحماية اسرائيل من الشعوب. واذا اصرت الشعوب على نيل حريتها فسيحولون حياتها الى جحيم كما يحدث للشعب السوري…

  7. اهلين اخى ابو ادم …مساك الله بالف خير
    نحن بخير و الحمد لله …. فرحانين بفوز فريقنا …و شكرا على المباركة انا شفت تعليقك و مبروك كمان لمصر على الفوز بهدفين على غانا…
    سلامى لادم و امه هههههه شكرا اخى و الله ينظف مصر من الارهابيين و القتلة و يحرقهم بساعة واحدة امين

  8. VIP زيّكم زى الإخوان يا أمريكان ! منافقون !
    فى البداية حاربتم السيسى و 30 يونيو و دعمتم الإخوان ! ولما لقيتوا مصر على موقفها هددتوا بقطع المعونات العسكرية و إلغاء المناورات العسكرية بين الجيشين المصرى و الأمريكى و هذا ما تم بالفعل ! ولما لقيتوا مصر ما زالت على موقفها ،، هددتوا بالتصعيد و بالتدخل الأجنبى ! و لما لقيتوا مصر ما زالت على موقفها بل و بدأت فى التعاون مع الروس فى المجال السياسى بدلاً منكم …… بعتوا الإخوان و رجعتوا تتوددوا علشان ترجعوا العلاقات ! ////

    بصراحة وقائع و كلام منطقي يخش العقل .. أحسنت يا فيب

    و لو لاحظنا لا يختلف هذا السيناريو عن السيناريو السوري و بل حتى بندر ضرب سوريا و حقنو الاطفال بالكيماوي كآخر ورقة للتدخل العسكري…

    بعد كل هذا يقولونا ثورة …. ايه ده؟!!

    لسى كنت أتناقش مع أمي على مصر (هي لا تعرف الحقائق و متعاطفة مع الاخوان … مثل ما كنا جميعا بالاول) لكن قلت لها

    لاحظت أن العرب مع الاخوان و مرسي
    أما غالبية المصريين مع الجيش المصري بقيادة السيسي و لا ألومهم فقد كانو في إستقرار طيلة 30 سنة (ظلم آااه بس استقرار) .. صح ولا غلطانة اخي فيب؟ لانه لا يمكن ان نعرف مثلكم فأنتم أدرى و الله أعلم

  9. بُصى يا أختى أسماء ، الأمن و الأمان أهم شئ لإقامة الدولة . بمعنى :
    ما ينفعش يكون فى إقتصاد من غير ما يكون فى أمن .
    ما ينفعش يكون فى سياحة من غير ما يكون فى أمن .
    ما ينفع يكون فى رياضة من غير ما يكون فى أمن .
    ما ينفعش يكون فى ثقافة من غير ما يكون فى أمن .
    ما ينفعش يكون فى تعليم من غير ما يكون فى امن .
    و من هذا نستنتج أن الأمن أول و أهم ملف يجب أن يكون لإقامة دولة ناجحة .
    .
    و بالنسبة لكلامك عن مُبارك و أيامه ، صحيح فى أيام مُبارك كنا بنتمتع بالأمن و الإستقرار طوال فتراته الرئاسية فى ما عدا بعض المرات القليلة التى حدثت فيها عمليات إرهابية ، ولكن فى نفس الوقت كنا نعانى من الفساد و الظلم . و هذا أبرز ما عاب نظام مُبارك ( الفساد المالى و الظلم ) .
    أما بالنسبة لنظام الإخوان :
    تلاحظى إن الإخوان و مؤيديهم ما سكينلك نغمة واحدة و هى ( أصله معاه الشرعية و جيه بإنتخابات حُرة نزيهة ) ، كلام جميل بس أسفين جدا !!! مهى شرعية ممُرسى مكانتش ( شيك على بياض ) ! بمعنى : الشعب ما إداكش شيك موقع على بياض و قالك يا مُرسى إعمل فينا إللى إنت عاوزة ، آه فى الحالة دى يبقى إللى حصل على مُرسى ده إنقلاب !
    لكن الناس لما إنتخبت مُرسى بما فيهم إنتخبوه على أسس و مبدأ و على أهداف مُعينة هو نفسه كان عارفها و بينادى بيها !
    لكن كانت النتيجة غير ما توقع الشعب ، عمل إللى كان مُبارك بيعمله و نظامه ,,, إهتم بتصفية الحسابات مع معارضيه و إهتم بأخونة الدولة ، ولو كان فضل فى الرئاسة الدورة بتاعته بالكامل أتحدى لو كانوا الإخوان إتخلعوا أو سابوا الحكم لفصيل غيرهم ! ناهيكى بقى إن عنصر الأمان إللى هو أهم ملف فى البلد و أهم حاجة الشعب كان محتاجها مكانتش موجودة فى عهده !
    و مش عاوز أطول عليكى أختى بالكلام ، هى الفكرة مش فى ( ظلم آه بس إستقرار ) ، هى لو كانت الفكرة كده كانت الناس سابت مبارك يكمل مدته أو يورث الحكم لإبنه ، هى الناس دورت على إستقرار و عدل و آمان ……….. بس لسه مش عارفين يلاقوه 🙂
    .
    تحياتى أختى أسماء …

  10. هى الناس دورت على إستقرار و عدل و آمان ///

    أعتقد هذا من حق الشعب المصري و المفروض هذا حق أساسي يجب أن تتمتع بيه جميع الشعوب .. لكن ببلداننا العربية كأنك طلبت لبن العصفور فيب ههه.

    الله يفك أزمتنا كشعوب … آمين
    شكرا للرد

    سلام

  11. اخ VIP
    اشكرك على التوضيح وانت تعرف انه في هذه المواضيع لازم نسأل المعني بالأمر ولكن عندي سؤال لك إذا ما فيه مانع ؟
    لماذا لم يصبر المصريون حتى انتهاء مدة رئاسة مرسي و من ثم يقرروا اذا يبقى او ينتخب رئيس جديد ؟

  12. لماذا لم يصبر المصريون حتى انتهاء مدة رئاسة مرسي و من ثم يقرروا اذا يبقى او ينتخب رئيس جديد ؟
    هجاوبك أختى حنان :
    لأن إنتخاب الرئيس السابق مُرسى جاء بناءاً على مطالب و أهداف مُحددة لم يتحقق منها أى مطلب حتى السنة الأولى من حكمه ! و لو كان يتعيّن أو يستلزم على المصريين الصبر حتى إنتهاء ولايته الباقى منها قبل العزل ( 3 سنوات ) ، كان من الأولى أن يصبروا على الرئيس الأسبق مُبارك حتى إنتهاء ولايته الباقى منها قبل الخلع ( 9 أشهر ) !
    أختى حنان ، أنا رديت على سؤالك ده فى تعليقى السابق الموجه للأخت أسماء ولو تلاحظى كنت كاتب فيه :
    ( ولو كان فضل فى الرئاسة الدورة بتاعته بالكامل أتحدى لو كانوا الإخوان إتخلعوا أو سابوا الحكم لفصيل غيرهم ! )
    ______________________________________________________
    هتقوليلى و ليه كلك ثقة كده فى كلامك و بتتحدى ؟!
    هقولك لأنهم يادوب بعد السنة الأولى منه حكمهم قدروا يخلوا تلت تربع الوزراء إخوان و رؤساء الأحياء إخوان و رؤساء النقابات إخوان و المحافظين إخوان ! يبقى بعد أربع سنين أو 8 سنيين من حكمهم هيتشالوا إزاى ؟! ده غير المظاهرات الرهيبة و العمليات الإرهابية إللى بتحصل فى مصر بسبب عزلهم بعد أول سنة !! آمال لو فضلوا أكتر من كده كان مين هيقدر عليهم ؟! تفتكرى كانوا هيفضلوا 8 سنيين أو حتى 4 سنيين من غير ما يخترقوا الجيش و الشرطة و يجعلوهم تحت إرادتهم ؟! تفتكرى كانوا هيفضلوا الفترة دى من غير ما يجلعوا الجيش المصرى و الشرطة تحت سيطرتهم ؟! يبقى إزاى عاوزة المصريين يصبروا 3 سنيين كمان ؟!
    عارفة بشار الأسد و الجيش السورى ؟! كان زمان الجيش المصرى بيعمل فى شعب مصر كده لو كانوا الإخوان إخترقوه ووقتها هيكون جيش و طنى و شجاع علشان بيقتل الشبيحة إللى هما معترضين على نظام الإخوان ! و هتلاقى نظرة الإخوان عن الجيش المصرى مختلفة تاماً عن نظرتهم للجيش المصرى كما يروها الآن !
    .
    بيقولوا إزاى الإرهاب ده مصدره الإخوان و كل قيادات الإخوان حتى الرئيس إتمسكوا بمنتهى السهولة و من غير أى مقاومة ؟! هقولهم :
    مُبارك و نظامه إللى فضل فى الحكم 30 سنة إتخلع بردو بسهولة و إمتثل للمحاكمة بردوا بسهولة ! ليه ما شفناش عمليات إغتيال ولا عمليات إرهابية فى مصر منهم ولا من أنصارهم رغم إنهم فضلوا فى الحكم أكتر من الإخوان بـ 30 مرة ؟!
    .
    تحياتى أختى ،،،

  13. الأنقلاب هوه الأرهاب

    ياللي بتسأل ايه القصه قتلوا اخويا وحرقوا الجثه

    دبّحونا في الجوامع والشوارع والمنصه

    طلع حسني سجنوا اخواتنا سرقو الثوره داسوا ع صوتنا

    مش حنسلم للفلول مش حنفرط في انتخاباتنا

    الأنقلاب هوه الأرهاب

    احنا اللي بنهتف سلميه والداخليه بلطجيه

    دبّحونا وقتلونا لما هتفنا للشرعيه

    لا بنخرب ولا بنكسر احنا بنهتف ضد العسكر

    مش عوزين عسكري يحكمنا احنا في دوله مش معسكر

    الأنقلاب هوه الأرهاب

    سيسي يا خاين يا غدار تفرق ايه عن بشار

    ليه بتقتل اللي ساجد ليه بتسجن الأحرار

    الثوار اهلي واصحابي والسيسي هوه الأرهابي

    الأرهابي امن الدوله اللي بيجي ويكسر بابي

    الأنقلاب هوه الأرهاب

    قالوا علينا يا ناس ارهاب واحنا جيران واخوات واصحاب

    والسيسي بفرق بينا والأعلام كداب كداب

    قالوا علينا ارهابيين منا كل المقتولين

    في ارهابي يموت نفسوا ردوا علي يا عاقلين

    الأنقلاب هوه الأرهاب

    في ارهابي يأسس حزب وبينجح في الأنتخابات

    وبينجح في شوره وشعب ورئاسه واستفتاءات

    عمرك شفت واحد ارهابي يبقه رئيس للجمهوريه

    ينتخبوه ولاد بلادي يدولوه كل الشرعيه

    الأنقلاب هوه الأرهاب

    حرقوا لينا المقرات واحنا صبرنا عاللي مات

    بعد ما قولنا ولعوا بينا قالوا علينا ميليشيات

    عمرك شفت واحد ارهابي رغم الأزمه المره ديّه

    رغم الضرب ورغم الموت بينادي ويقول سلميه

    الأنقلاب هوه الأرهاب

    يا اهل الحق ويا اهل الدين كل دول ارهابيين

    الملايين في قلب الشارع الملايين في الميادين

    مين ارهابي رد وقول القاتل والا المقتول

    الأرهابي وخاين ناسوا السيسي ويا الطرطور

    الأنقلاب هوه الأرهاب

    مسكوا الشاطر والبلتاجي اعتقلوا كل قيادي

    اعتقلوه بدون مقاومه لفق التهمه يا قاضي

    يا سيسي بطل الاعيب ياللي سيادك تل ابيب

    سايب اسرائيل في سينا وبتنشر دايما اكاذيب

    الأنقلاب هوه الأرهاب

    قتلوا هاله ويا سميه قالوا عليها ارهابيه

    على شان بتأيد المرسي علشان بتقول الشرعيه

    مكتوبه على السلاح السيسي صاحب الرصاصه

    مكتوب قاتل الشباب بالطياره والقناصه

    يا ابو دبوره ونسر وتاج احنا اخواتك مش ارهاب

    احنا معانا ابوك واخوك والسيسي هوه الأرهاب

    عاللي وعاللي وعاللي الصوت مصر ما يحكمهاش سفاح

    الشرعيه يا إما نموت يسقط يسقط عبد الفتاح

    يسقط يسقط السفااح

  14. الحياد وقت إستعلاء الباطل خيانة
    وإصطناع الحكمة وقت تفشي الخسة جبن
    والتلون بكل لون نفاق لا علاقة له بالسياسة
    هذا ما تفرزه موجة تنقية الثورة

  15. المختصر عن حال الوطن العربي بكلمات بسيطة وسهلة ولكنها قاااااااسية

    بيني وبين قاتلي حكاية طريفة
    فقبل أن يطعنني حلّفني بالكعبة الشريفة
    أن أحبس الدماء عن ثيابه النظيفة
    لأنه سوف يصلي بعدما يفرغ من تأدية الوظيفة
    احمد مطر

  16. الاخوان رغم أنهم ليسوا من مفجري ثورة 25 يناير الا أنهم استغلوها للاستحواذ على كل شيء و تسببوا في مقتل العشرات في 30 يونيو و عودة العسكر للحكم نتيجة عدم قبولهم تقديم تنازلات

  17. كلمة حق يراد بيها باطل يا كيرى يا ملعون
    الاخوان فقدوا مجدهم لان الحرام مابيدومش
    راهنوا على اعدادهم وانهم محدش حيقدر عليهم

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *