mohamed.mursi.jpg_-1_-1القدس العربي- أعلنت أحزاب إسلامية أنها ستقف بجانب الرئيس محمد مرسي ضد أية محالات لإسقاط ما سموها بـ”شرعيته”، إلا أن “الدعوة السلفية”، التي تعد أحد اهم روافد السلفيين في مصر، قالت إنها ستؤيد إجراء انتخابات رئاسية مبكرة، في حال خرج الملايين مطالبين برحيله، في المظاهرات المرتقبة يوم الثلاثين من الشهر الجاري.

وناشدت أحزاب إسلامية مؤيدة لمرسي، في بيان أصدرته بختام مؤتمر عُقد في مقر حزب “البناء والتنمية”، الذراع السياسية للجماعة الإسلامية، الشعب المصري، الالتزام بالسلمية خلال مظاهرات متوقَّعة في 30 حزيران/ يونيو الجاري.. واتهمت دولاً خليجية لم تسمها، ورجال أعمال مصريين حددتهم بالاسم، بالعمل على إشعال الموقف في مصر خلال تظاهرات 30 حزيران.

شارك الخبر:

شارك برأيك

تعليق واحد

  1. الغباء لسه ليه ناسه… والعبد هايفضل بيفكر بعقلية العبيد، اللى فيها بيتوهم انه الناس كقطعان الخرفان الاخوانجية بتمشى بامر مرشد زيهم.
    لسه مش قادرين يفهموا انهم انكشفوا لاغلب الناس… وان الناس اللى نازلة لاسقاط الخوانجية نازلين من نفسهم لانهم اتخنقوا خلاص، مش نازلين علشان جبهة الانقاذ ولا حمدين ولا البرادعى… ولا نازلين لانو دولة خارجية او خليجية حرضتهم… الناس نازلة علشان مصر فقط لاغير.
    13 مليون متمرد بدون زيت وسكر وبدون فلوس.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *