(CNN) — أدى أعضاء مجلس الشورى المصري الذين أصدر الرئيس محمد مرسي قرارا بتعيينهم مؤخرا، اليمين الدستوري الأربعاء، وباشروا الانضمام إلى اللجان النوعية، وذلك في الجلسة الافتتاحية للمجلس الذي سيتولى بصورة مؤقتة مهاما تشريعية، وسط حضور أمني كثيف.

وأشار التلفزيون المصري إلى أن تواجد أمني كثيف في محيط مجلسي الشورى والنواب، وتحول شارع مجلس الشعب لما يشبه “الثكنة العسكرية،” بالتزامن مع بدء دورة مجلس الشورى بقرار جمهوري ترافق مع اعتماد الدستور الجديد الذي نال أصوات غالبية المقترعين في الاستفتاء الأخير.egypt.Shura.council-Cairo.jpg_-1_-1

وتشهد الجلسة الافتتاحية حضور رئيس الوزراء، هشام قنديل، ومحمد محسوب، وزير الدولة للشؤون القانونية والمجالس النيابية. وأرجعت مصادر أمنية التشديد الأمني إلى احتمال قيام مظاهرات بعد إعلان نتيجة الاستفتاء على الدستور الجديد، ورفض بعض الحركات السياسية لمعيني مجلس الشورى.

وكان مرسي قد أصدر الأحد قرارا جمهوريا بتعيين 90 عضوا بمجلس الشورى في سياق جهود لتوسيع دائرة المشاركة في العملية السياسية، بحسب بيان رئاسي.

وأوضح البيان أن قائمة الأعضاء المعينين تضم 8 أعضاء ممثلين للكنائس، و12 عن الأقباط، و8 نساء، و5 ممثلين عن الأزهر، بجانب 2 ممثلين عن مصابي الثورة، إضافة إلى عدد من ممثلي الأحزاب السياسية وفقهاء قانونيين ودستوريين.

ويذكر أن ثلثي أعضاء مجلس الشورى (الغرفة الثانية بالبرلمان المصري)، المؤلف من 270 عضوا، تم انتخابه في انتخابات جرت مطلع العام الحالي، أما الثلث الباقي فيقوم الرئيس بتعيينه.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫19 تعليق

  1. عاقب مدرس طالبا، لتخصيص حصة كاملة لمدح حكم الإخوان، وذلك بسبب اعتراض الطالب على إعطاء المدرس لهذه الحصة حيث إنها غير قانونية.

    تلقى اللواء مصطفى الباز مدير أمن الدقهلية، إخطارا من مركز شرطة المنصورة يفيد بتقدم أقارب الطالب نادر طارق رشاد 16 عاما، طالب بالمدرسة الثانوية بسلامون القماش، بلاغا ضد المدرس حسين .ر.ع من قرية سلامون يتهمه فيه بتقديم حصة للطلبة حول مميزات حكم الإخوان وأن الحصة احتياطى ولا مجال لهذا الحديث بها أو أثناء الدراسة داخل المدرسة وقام المدرس على أثرها بالاعتداء على الطالب بالسباب والضرب.

    وتبين إصابة الطالب بخدش بالحاجب الأيسر وخدوش بالساق اليمنى والظهر وتم تحرير المحضر رقم 51 أحوال مركز شرطة المنصورة.

    اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الوفد – معاقبة طالب اعترض على حصة عن الإخوان

    1. إزايك يا فاتيما ؟
      قريت الخبر ده يا فاتى ، و إضافة على ما قُلتى كان من على جريدة الوطن !
      المُهم ضحكت أوى … مش لكون الموضوع مُضحك ! ولكن لمدى إهتمام هذه القنوات و الجرائد لما هو يُدين الفصيل السياسى المُسمى بالإخوان !
      خلصت الأخبار و بقينا نتكلم عن طالبه عمرها 17 سنة عملت مظاهرة و وزير التعليم عاقبها أو تلميذ قال يسقط يسقط حكم المُرشد و مُدرس ضربه !
      المُشكله إنى ما شُفتش إهتمام على قنواتهم ولا جرائدهم عن خبر إعادة محاكمة موقعة الجمل مثلاً ! كل إللى شُفته أخبار عن الطالب الفولانى أو التلميذ العلانى إللى قال يسقط يسقط حكم المُرشد و المُدرس ضربه !
      طب تعالى نعكس الآية :
      ماذا لو كان الطالب قال يسقط يسقط حكم العسكر فى الفترة الإنتقالية الماضية و قاما المُدرس أو الوزير بنفس الفعل هل كنا سنقرأ مثل ما قرأناه الآن على نفس هذه الجرائد ؟!
      بالطبع لا ، لأن الناس دى بتكتب حسب ميولاتهم و إتجاهاتهم و ليس حسب إعلاء كلمة الحق او حسب إتجاهات الشعب ! إيه مُعارضة ما بتغلطش ! ما شُفتش ولا نقد على اى مُعارض على صفحات اليوم السابع – المصرى اليوم – بوابة الوفد – الوطن – موقع مصرواى ! بجد حاجة غريبة كلهم ملايكة ؟! ما بيغلطوش !
      .
      .
      ما قريتلهومش مواضيع غير عن توطين الفلسطينيين فى سيناء ! أو عن الطالب إللى إنضرب فى المدرسة الفولانية ! لكن ما شُفتلهومش مُقترحات عن تعديل إتجاه مصر أو كيفيه إعلاء إقتصاد مصر ! كل ده هيظهر فقط فى البرنامج الإنتخابى لفولان المُعارض أو لعلان المُعارض ! و علشان خاطر يجذب الآخرون ، إنما حد منهم يعمل حاجة لوجه الله علشان خاطر مصر من غير أى منصب ! لأ …. مُستحيل ! هو أنا إللى على الكُرسى ولا إيه ؟!
      .
      .
      مسائك جميل إن شاء الله ،،،

      1. مساء الخير فيب، احوالك النهارده ايه؟؟

        نعم يا فيب كنا سنقرأ مثلما قرانا الان، ولو تفتكر الطالب اللى كتب فى موضوع التعبير فى الامتحان موضوع عنوانه “يسقط حكم العسكر”… ولو ترجع بالذاكرة لكام سنة، افتكر الطالبة اللى هاجمت نظام مبارك ووقتها الاعلام انصفها هى كمان، بعد ما حولتها وزارة التربية والتعليم للتحقيق.
        وليه هانروح بعد… وقت ما الثوار والمعارضين كانوا بيقولوا “يسقط حكم العسكر”، الاخوان كرموا العسكر وشتموا الثوار وقلوا عنهم بلطجية، وليه البنت نازلة عباية كباسين.
        فيب مش كل شئ ينفع نمسك فيه العصاية من النصف، احنا بصدد ديكاتورية فاشية دينية، والواقع بيقول انهم وصلوا للسلطة فطبيعى اى غلطة منهم، خصوصاً لو كان فيها تجاوز تحسب ضدهم وتظهر للعلن.
        انت ليه كل ما حد يتكلم عن تجاوزات السلطة، تتكلم عن المعارضة… يا فيب المعارضة راحت ولا جت مش فى السلطة دلوقتى، ولو جم فى السلطة_وده مش هايحصل طالما الامور ماشية على هوا الاخوان_ يبقى برضه هانقف لهم على الواحدة.
        ولو على المعارضة ونقد تصرفاتهم، الاخوان قايمين بالواجب وحملات التشويه وقلة الادب على عينك يا تاجر.
        سبحان الله ومش هى دى المواضيع المطروحة الان؟؟؟
        وبعدين هم بيجيبوا حاجة من عندهم يا فيب… طب ياريت تجيب لنا انت موضوعات لنهضة مصر من برامج الاخوان، او تجيب لنا تصريح محترم لاخوانى بيعمل لمصلحة البلد.
        انت هنا فى جريدة، وفيها نسبة حضور، هاتلنا اى ايجابيات للاخوان ومن فى السلطة، ووزان المعادلة.
        لا اقرأ كويس مقالات من يكتب فى المصرى اليوم والوطن وغيرهم، وشوف الخبراء اللى برامج التوك شو بتستضيف وهاتلاقى خطط كتيرة لتنمية مصر والنهوض بها… لكن هل يستجيب الطرف الاخر لها؟!!!
        يا فيب اى طامع فى اى منصف هانكشفه وهانسقطه ايا كان اسمه او صفته… خالينا فى البلوى اللى احنا فيها، وربنا يجيرنا منها.

        انت

      2. بُصى يا فاتيما ، إنتى مُصرة على إنى واخد موقف حيادى و ماسك العصاية من النُص ! و طالما دى رؤيتك فصدقينى مش هجبرك تغيريها ، لكن من حقى أقولك إنى رؤيتك لموقفى خاطئة !
        المشهد السياسى فى مصر الآن بالنسبالى ما هو إلا فصيل بيحكم و مُتضامن معاه بعض ما تُسمى بالفصائل الإسلامية كـ حزب النور و حزب الوسط و الجبه الإسلامية و ما شابه ذلك . و الطرف الثانى عبارة عن مُعارضة قذرة ! كانت بتاكل فى بعضها إمبارح و النهاردة إتحدوا و بقوا حبايب علشان يسقطوا خصمهم و هو التيار الإسلامى !
        أنا بمسك للطرفين اخطاء و بتكلم عنها لأنى مش من ثقافة أفضل مع إتجاه واحد طول الوقت و لو إنتقدته أخليها فى سرى أحسن الناس هتقول عليا مُنافق و بغير رأيى ! لأ أنا بقول صح على إللى شايفه صح و العكس !
        إنتى إختارتى تكونى مع المُعارضة قلباً و قالباً لأنها ضد الإخوان ! مع إنك عارفه إن تلت تربعهم بيدوروا على مصالحهم ! شايفه إن البرادعى رجل يصلح لقيادة مصر مع إنه قالها صراحتاً و علناً بالفيديو أنه يُريد مصر ( علمانية ) ، و طبعاً إحنا فاهمين ما هو معنى علمانية التى يريدونها .
        إنتى إختارتى تنقلى كل أخبارك على الجريدة هنا أو تكون مراجعك او مصادرك جرائد و محطات المُعارضين فقط ! الله ، مهو طبيعى مش هتقرى عن اى حاجة إيجابية فى مصر طالما مصدرك فقط الفنوات المعارضة ! طب ما إنتى لو إنتبهتى ولو لثوانى للجرائد المعارضة ( للمعارضة ) هتجيبلك فيدوهات و بوستات و تصريحات لرموز جبه الإنقاذ الوطنى تدينهم و تكرهك فيهم برضوا ! الله ، تبقى هى معادلة بقى دول ليهم و عليهم و دول برضوا ليهم و عليهم !
        فعلشان كده إنتى شايفانى ماسك العصاية من النص ! ولكن الحقيقة العكس … أنا شايف لدولة عيوب بكرها فبهم و شايف فى دول عيوب بكرها فيهم ! و ما ينفعش أكون مع طرف فيهم بإستماته زى ما انتى مع المعارضة بإستماتة .
        .
        .
        أما عن الجُزء ده :
        ( نعم يا فيب كنا سنقرأ مثلما قرانا الان، )
        _________________________
        هسيب الأيام تثبتلك عكس كلامك و أنا فقط هفكرك 🙂 ، ولون إللى فات من احداث يثبت عكس كلامك : لما طلع علينا الأستاذ الدكتور البرادعى لحظة الهجوم على الزند و قال فى تويته …… أين الدولة ؟! و نسى يكتب نفس الكلمة عندما عندما قاموا بحبس الشيخ المحلاوى فى الجامع أكتر من 13 ساعة و منعوا إقامة الصلاة فى الجامع علشان قال قولوا نعم ! أين كانت الدولة وقتها يا سيد برادعى ! و ماذا عن توجيه الكنائس للمسيحيين بالتصويت بلا !
        ما علينا مش عاوز أطول عليكى أنا لا مع توجيه المحلاوى للمصليين ولا مع إرهاب الزند إنما قارنت بين بلطجة مؤيدين فى واقعتين متشابهتين و موقف البرادعى و الإعلام فيها كان متحيزاً لطرف عن الأخر !

        .
        أشوفكم على خير …… علشان هقوم أروح 🙂

        1. *انا مش مصرة على شئ، دى قناعتى الشخصية وانطباعى عن موقفك بناء على تعليقاتك، واللى انا شيفاه انه الوضع لا يحتمل انك او غيرك تمسكوا العصاية من النص، احنا مش فى وضع مستقر لنكون حياديين او نفند اخطاء هذا الطرف، او الطرف الاخر.
          *لا ماحدش قالك انك تنجم طرف على حساب اخر، ولا معنى كلامى لك بعدم الحيادية انك تكون مثلا فى صف الاخوان وتطلعهم ملائكة، ولا فى صف المعارضة وتطلعهم ملائكة بجناحات.
          أنا اخترت اكون مع المعارضة لانه قناعاتى تجاه الاخوان لم تتغير، وكل يوم والتانى بتاكد انى كنت صح فى حكمى عليهم، وعمرى ماتجنيت عليهم.
          كونى مع المعارضة مش علشان انا بكره الاخوان، لا ده سبب من الاسباب وليس كل الاسباب… وكرهى للاخوان ناتج من سياساتهم ونفاقهم ولعبهم بالدين وبسبب تاريخهم الاسود.
          كونى مع المعارضة، لانه بالنسبة لى العينة بينة، وكل تصريحات الاخوان وافعالهم واقوالهم بتوضح انه مصر فى حكمهم لن تسير بسلام، ولن تخطوا للامام، وهانبقى دولة قمعستان بجد… ووقتها بئا لا هاينفع ندم ولا تراجع ولا اصلاح مايمكن اصلاحه.
          *مين قالك يا فيب انى مابسمعش ليهم؟؟؟ اصلا سماعى ليهم ودخولى على مواقعهم وجرائدهم بيزيدنى اصرار على موقفى تجاههم.
          بس ايه بئا الجرائد المعارضة للمعارضة دى هههه ماهم الاخوان… ومرة تانية انا لا اقدس اشخاص ولا انجم اسماء، وزى ماقولتلك قبل كده حتى لو البرادعى وصباحى قبلوا بالاخوان، فالشارع الثائر_اللى هم القلة_ لن تستمع لكلامهم، لانه بالنسبة ليهم الشخوص مجرد همزة الوصل بين الشارع الثائر وبين السلطة الحاكمة، لا اكثر ولا اقل.
          *ياااه يا فيب علمانية ايه بس، ارجع لكلامه لو سمحت، وافهم هو بيقول ايه، يعنى بقت مشكلة البرادعى دلوقتى انه بيدعوا للعلمانية؟
          بقى لا يصلح لقيادة مصر لانه يدعوا لمصر علمانية؟؟
          الراجل لا قال هاتبقى علمانية زى اللى فى دماغك، يعنى فيه اكتر من انه قالهم طبقوا الشريعة؟؟؟
          هو ده بقى عيب البرادعى دلوقتى، وهو يعنى لو البرادعى بقى رئيس، وفرضنا انه هايخليها علمانية بالمعنى اللى تقصده، مين اللى هايسمحله بذلك يا فيب؟
          اصدق من تحدث من بداية الثورة وحتى الان هو البرادعى، وكل اللى بيحصل ده وهايحصل هو نبه عليه وحذر منه.
          *ياريت بئا تراجع كلام البرادعى عن حصار المحلاوى، وتراجع كل تويتاته وكل تصريحاته وكل لقائاته، وبعدها تقولى انه متحيز ولا لا.
          *اه انا متحيزة ضد الاخوان، ومؤيدة بشدة للمعارضة، لانى مش ببص ليوم او يومين، ببص لقدام لكام شهر لكام سنة لما الخوان يتمكنوا من البلد، وقتها صدقنى كلنا هانندم على السكوت ده، لما مصر تبقى انيل والعن من ايران وافغانستان.
          ماتنساش انه الزند اتضرب بايدى مصرية وحمساوية، يعنى القمع هايبقى ثنائى الابعاد، ودى مشكلة تانية، وهو ده الخطر الحقيقى… والله اعلم مع تمكن الاخوان يمكن نلاقى فرع لطالبان هنا.
          * الاهم انى مش مطالبة اشوف رئيس بيكذب وبيرجع فى كلامه وبيخلف وعوده وبيصوم 3 ايام لحنثه بيمينه وجماعة بتزور شهداء واستفتاء، وقيادات اخوانية بتصرح تصريحات لا طعم لها ولا فائدة سوى زرع الشقاق فى بلادى… وجماعة بتستخدم الدين والثورة وبتتاجر بدماء الشهداء، وطلقة مليشياتها وبلطجيتها فى شوارع مصر، واكون حيادية فيما يخصهم.
          فى امان الله يا فيب، ســــــــــلام

  2. مجلس الشورى عبارة عن مسرحية هزلية مكونة من متاسلمين وفلول، والاخوان وجعوا رسنا بانه عمرو موسى فلول.
    الاخوان… نحمل الخراب لمصر… بكره نشوف القوانين اللى هايفصلوها هايبقى شكلها ايه.
    ومبارك الاستقرار والعجلة.

    1. على فكرة قريت عن و جود 4 أعضاء من الحزب الوطنى المُنحل ضمن تعيينا الرئيس مُرسى ؟!!!!!!!!!!!!!!
      .
      بسراحة يستاهل إستجواب !

  3. عصام سلطان يكتب
    تكليف الدكتور مرسي لهشام قنديل لعمل التعديلات الوزارية اللازمة التى تناسب المرحلة ، معناه استمرار اللا فعل واللا حركة واللا قرار ، إلا فى اتجاه الثورة المضادة !
    ـــــــــــــ
    شفت يا فيب ..هشام قنديل قاعد … وتستمر مرحلة القندلة !!

    1. يا شيرى ممكن تكون حركة تمويه لرصد ردود الفعل، والنهارده فى منتصف الليل او فى اى يوم بعد منتصف الليل تلاقى مرسى شال هشام قطونيل، وحط هشام مش قطونيل مكانه كرئيس للوزراء، وكله بالحب ههههههههههه
      وبعديها بيوم برضه، وفى منتصف الليل تلاقى الوزارة الجديدة اتشالت واتحط مكانها وزارة جديدة تانية، وكله بالحب برضه.

  4. عرفت يا شيرين ، و هو ده التهريج بعينه ! أولاً المهندس هشام قنديل غير مؤهل ان يكون رئيساً للوزراء من أول ليلة تم تكليفه فيها ! و ليس فقط لما حدث فى فترته من كوارث !
    تحسيه ضعيف الخبره و الشخصية و طرى كده مش الشخصية إللى تبهرك بعبقريتها !
    ربنا يسامحتى مش أقصد أغتباه و الله هو مجرد رأى !

  5. اولا تحياتي لجميع الاخوه والاخوات
    ثانيا اخ فيب فيما يخص تعيين 4 اشخاص من انصار الحزب الوطني وفيهم شخص يعتبر مسؤول الطريقه الصوفيه بمصر على ما اعتقد
    امبارح في كان حوار على قناة تلفزيونيه بين الناطق باسم شباب 6 ابريل وشاب من حزب الحريه والعداله مسؤول العلاقات العامه على ما اعتقد
    وقد اثيرت هذه النقطه ولكن رد الشاب من حزب الحريه والعداله كان كالاتي لقد وجهت الدعوات من الرئاسه لجميع الاحزاب بلا استثناء لرشيح الاسماء ولكنهم رفضوا وقد اعترف الناطق باسم 6 ابريل وقال وجهت لنا دعوات لترشيح اسماء لكنا رفضنا
    يعني سؤال وجيه اذا كان يا اخ فيب الكل معتكف ولا يريد المشاركه بمجلس الشورى ولم يرشح اسماء فماذا يستطيع ان يفعل رئيس الجمهوريه جبهة الانقاذ معارضين 6 ابريل معارضين

    1. بعد الاستفتاء العظيم
      وبعد إقرار الدستور
      حان الوقت كى نبدأ البناء
      ومن هنا ندعم وبقوة ترشيح المهندس خيرت الشاطر رئيسا للوزراء
      لأننا نراه رجل المرحلة
      وصاحب القدرات والإمكانيات الأنسب لهذا البلد
      إنه المرشح الرئاسي الأول الذى اختارته جماعة الإخوان المسلمين
      وهو الرجل الذى أشرف على كتابة مشروع النهضة وهو الأولى بتنفيذه
      ——-
      مصر الآن بحاجة إلى رجل فى قوته ورؤيته وحزمه وقدراته
      مصر الآن بحاجة إلى وزارة قوية ورجال أقوياء
      ———————-
      من أجل هذا سنبادر ونقول ونرفع صوتنا مطالبين بتعيين الشاطر رئيسا للوزراء
      موعدنا : الجمعة (28-12-2012) الساعة 2 ظهراً
      أمام : قصر الإتحادية
      مع مظاهرة للمطالبة بتعيين المهندس خيرت الشاطر رئيسا للوزراء
      ــــــــــــــــــــــــــ
      الصفحة الرسميه للحرية والعدالة على الفيس
      زغرطى يا انشـــــــــــــــراح ههههههههههههههههه

      1. مشروع النهضة ههههههههههههههههههههه
        مش المشروع ده مش موجود اصلاً باعتراف الشاطر نفسه.
        اصلاً يا شيرى هم مش محتاجين يعملوا مظاهرات علشان يجيبوا الشاطر رئيس للوزراء.
        البلد بقت السوبر ماركت بتاع ابوهم، واصلاً خيرت الشاطر هو من يحكم مصر مع انا بديع يا وديع، فهايجيبوه ليه رئيس للوزراء.
        انا ارشح طائر النهضة يبقى رئيس للوزراء على الاقل بيضحك ههههههه

        1. يا ماما
          ايه الصورة البشعه دى !!
          طاب والله العظيم انا لو كنت حامل لكان حصلى Abortion
          الله يسامحك يا فاتى 🙁 🙁 🙁

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *