أكدت صحيفة “نيويورك تايمز” الأمريكية أن تأييد السلفيين للإسلامى الليبرالى، عبد المنعم أبو الفتوح، فى سباق الرئاسة، قلب المشهد السياسى المحتدم مجددا، وكشف مدى الانقسام الداخلى الذى بات ينخر فى صفوف التيار الإسلامى، بعد انضمامه للركب السياسى فى مصر.
وقالت، إن تأييد الحزب السلفى لأبو الفتوح، وهو القيادى المنشق عن جماعة الإخوان المسلمين يعد تغيرا فى نهج الحزب، نظرا لأن الأول يعرف بآرائه المتسامحة، وتبنيه لوجه نظر شمولية فيما يتعلق بالشريعة الإسلامية، ويأتى هذا التأييد كمحاولة لكسب أبو الفتوح المزيد من الزخم قبل انتخابات الرئاسة الأولى بعد الثورة التى أطاحت بحكم الرئيس السابق، حسنى مبارك.

ومضت “نيويورك تايمز” تقول إن مفهوم أبو الفتوح الليبرالى عن الشريعة الإسلامية وقضايا الحرية الشخصية والمساواة الاقتصادية جعله المرشح المفضل للكثير من الليبراليين المصريين، غير أن تأييد السلفيين له جعله المرشح المفضل للكثير من الإسلاميين المحافظين المعروفين بتركيزهم على تطبيق الشريعة الإسلامية، وتحدثهم عن إحياء العقوبات الجسدية، وفرض قيود على زى المرأة وبيع الكحول، وتضييق الخناق على الثقافات الأخرى.
ووصفت الصحيفة قرار القادة السلفيون بأنه رد فعل ضد مرشح جماعة الإخوان المسلمين، الجماعة الإسلامية التى تهيمن على البرلمان، ورغم أنهم يتسمون بأنهم أكثر اعتدالا من السلفيين، إلا أن الإخوان المسلمين تفضل أيضا تطبيق الديمقراطية الإسلامية فى مصر.
وفيما يتعلق بالقضايا الاجتماعية والثقافية فالجماعة أقرب للسلفيين من أبو الفتوح. غير أن بعض السلفيين يقولون إن مرشح الإخوان، محمد مرسى، أضعف من أبو الفتوح، ومرشحهم الأصلى، خيرت الشاطر، وخشى بعضهم الآخر أن يحتكر الإخوان القوى السياسية، لاسيما بعدما أخلفوا وعدهم بعدم السعى للترشح للرئاسة.
ورأت “نيويورك تايمز” أن السلفيين على ما يبدو أدركوا أن تحقيق جميع أهدافهم بوجود دولة تحكمها الشريعة الإسلامية لن تكون سهلة، لذا هم يريدون رئيسا يستطيع التعامل مع المشاكل التى تواجهها البلاد، وفى الوقت نفسه يسمح لهم بحرية الدعوة.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫11 تعليق

  1. بيقولك المرسى اللى عاوزله كرسى اللى هو مرشح الاخوان,, اتنين من ولاده امريكان بس برضو البرادعى هو اللى عميل !!!!!
    عجبت لك يا زمن !!
    على فكرة يا نونو كمان حزب الوسط بزعامة الدكتور المحترم ابو العلا ماضى ايد النهارده ابو الفتوووح
    ابو الفتوح معاه الاحزاب الاسلاميه وكمان اكتر من حزب ليبرالى وهو ده التوافق
    وكمان العمده صلاح السعدنى اعلن تأييده لابو الفتوح
    ابو الفتووووووووووح مشروع وطن

  2. يامسهل ربنا معاه علي الله مايعملوش مظاهرات ويلعنو جدوده بعد كده والله قلبي معاك يا ابو الفتوح

      1. حبيبتي نانا الله يسلمك من كل شر اه والله الاول قالو الجيش والشعب ايد واحده وبعدين بقي ايدين وبعيدين شفيق واتمسخروا عليه وبعدين الاخوان وها نفضل كده لحد امتي اصل احنا فراعنه والتشبيه بس في التمرد كنا في جره وطلعنا ولا مطلعناش لسه

        1. رحووم يارب تعدي هالأزمه ع خيير بس
          والله مصر الكل يحبها وأنا أولهم

          1. تعرفى يا نايس ان فيه سعودين دشنوا موقع اسمه (مصرى اثر فى حياتى ) ع الفيس بعد الازمه الدبلوماسيه والاف الشباب السعودى دخل وقال احلى كلام على مصر
            مصر والسعوديه شعب واحد

          2. والله وانا بحب السعوديه واهلها الله يبارك فيكي ويجعل بلدكم الامين بعيد عن كل شر معلش اتاخرت في الرد انشغلت شويه انهرده الاحد اجازه ويك اند والدنيا بتبقي هايصه علي الخر مليون شغله

        2. ايه يا رحمه انتى بتلقحى كلام عليا؟؟؟
          طاب يسقط العسكر والاخوان
          يعيش ابو الفتوح ووائل غنيم وزياد العليمى
          وقبلهم عصام سلطان بن دمياط الغاليه
          اى خدمه ^_^

          1. ازيك ياشيري معلش لسه شايفه تعليقك انا اقدر بس اه ده بجد ازعل كله كوم وغنيم ده كوم بجد اكره كره العما والا اثق به . المهم ازي حمزه باشا

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *