تناقلت مواقع إلكترونية فيديو لنجم المنتخب البرتغالي كريستيانو رونالدو أثناء تسلمه جائزة الكرة الفضية في حفل ختام مونديال الأندية بالمغرب، حيث لم يلتفت اللاعب إلى ولي عهد المملكة.
لكن تدخل رئيس الاتحاد الدولي لكرة القدم جوزيف بلاتر أعاد الأمور إلى وضعها الطبيعي، وذلك بعد أن لفت المسؤول الكبير انتباه “الدون” لضرورة مصافحة ولي العهد ففعل، ثم واصل سيره ليتلقى التهنئة بفوزه باللقب.
لكن يبدو أن الموقف أصاب كريستيانو بشيء من الارتباك، إذ اضطر بلاتر للتدخل مجددا كي يلفت انتباه النجم الدولي إلى الوجهة التي يجب أن يسلكها للوقوف وهو يحمل جائزة الكرة الفضية .
هذا وأفادت مواقع إلكترونية مغربية بأن “تجاهل” كريستيانو رونالدو لولي العهد الحسن بن محمد السادس أثار الغضب لدى المغاربة.

https://www.youtube.com/watch?v=8aWUOxvEMsI

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫11 تعليق

  1. بغض النظر عن عدم إنتباهه،
    هذا اللاعب مغرور جداً جداً حتى فى سلامه على كبار رجال الرياضة فى العالم ! هو مش عارف إن الشُهرة مُجرد فترة و هتفوته ! و إن مكانتش فاتت إللى قابله مكانتش جاتله !

    1. بلعكس VIP هو مش مغرور هو عامل قيمة كبيرة لنفسه, لانو مؤمن بقدراته.. تحياتي ليك.

  2. كانه ضايع و مسطول عامل زي اللي رايح يخطب و ابوها قاله : انا عليا الشقة
    والمسطول رولاندو قال : و انا علي البنات و البيرة هههههههه

  3. إزايك يا منال ؟ يارب بخير إنتى و القمرات بتوعك 🙂
    فى فرق يا منال بين الغرور و الثقة بالنفس! جميل جداً لما يكون الإنسان واثق فى نفسه ولكن إللى مش جميل لما الثقة دى توصله للغرور خصوصاً أن المسافة بينهم يادوب خيط رُفيع !
    ديفيد بيكهام كان مشهور و واثق من نفسه لكن مش مغرور على الرغم ان وسامته تفوق وسامة رونالدوا بمراحل و كذلك اللاعب ميسى، يمكن من أكتر مشاهير كُرة القدم إللى شفتهم متواضعيين على الرغم من موهبته الفذة.
    شغلى الفيديو تانى و إتفرجى على سلوكه أثناء توجهه لإستلام الكأس هتحسيه إنسان متعجرف متعرفيش بقى مستقل بالبطولة ولا يمكن مش فارقة معاه ولا علشان فى بلد عربى !!! الله أعلم أنا بحسه كده 🙂
    .
    تحياتى و يومك جميل ،

    1. الحمدلله VIP, شكرا الك. هاد بس من زوقك والله.
      انا حالفة يمين ما افتح فيديوهات نورت هههه. بس انا بحكي تقريبا بشكل عام . ديفيد بيكهام شبع شهرة وفلوس. اما رونالدو لسه في اول حياتو والضغوطات عليه كتيرة. وهو ماشالله عليه وحش ومبيهموش حد. بيعجبوني الناس اللي هيك. وهذه هي ثقافة الغرب. اللي عندو قدرات وعامل لنفسه قيمة وموريهم العين الحمرة بس بادب بيحترموه وبيعملوله الف حساب. ياريت احنا كعرب نتعلم من رونالدو ونواجه الحرب اللي علينا زي مهو بيواجه الضغوطات اللي عليه…الف تحية ليك 🙂

  4. هاااااااها الأنظمة الملكية اكل الدهر عليها وشرب حتى في الغرب لولا عدل تكل الأنظمة لأنهتها الشعوب فما بالك بالشعوب العربية التى تحكمها انظمة ملكية جائرة …………….. الجزائر

  5. ما لفت نظري هو ردة فعل الأمير الصغير،نظرته لرونالدو كانت نظرة تجاهل أيضاً،رغم صغر سنه،كل الاحترام لهذا الأمير الصغير

  6. هم معتقدين أن أي حد أيا كانت جنسيته عبد ممكن يقبل الأيدي والأرجل.
    لا نووووووو ابسولوتلي رونالدو مش عبد مخربي علشان ينحني لسلالة عا هر المخرب.

    ملحوظة للتوثيق مش أكتر.
    الأول ماكونتش بعلق على موضوعات خاصة ببلد السحر والشعوذة إلا لو فيه تعليق مهين لبلدي.
    من اليوم أي موضوع عنهم هاقول كل اللي في نفسي، واهووو اديهم شوية حسنات لحسن ذنوبهم كترت اوووووي.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *