قال الإعلامي محمود سعد، «هل في دين أو فكرة تقول إن الإنسان يعيش في عُزلة، يعني الواحد يقعد في بيته و يقفل عليه».

وأضاف سعد في برنامجه «آخر النهار» على قناة «النهار»، «فين المصري بتاع زمان اللي كان بيخرج البلكونة بالفانلة الداخلية، ومراته جنبه لابسة قميص نوم في البلكونة واللي كانوا بيروحوا يلعبوا كوتشينة ومعاهم بيرة».

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫14 تعليق

  1. دين آيه بقى يا حودة ده أنت نيلتها قوى
    قميص نوم وفانلة بحملات وبيرة وبلكونة وعم كامل بتاع العصير

  2. ذكرني بـ عادل الامام بأحد مشاهد مدرسه المشاغبين لمن يقول أيـــــــــه ادي بقت مدارس يجدعان فين مدارس زمان وفين ايام رفعت الطهطاوي رفعت الطهطاوي وقاسم امين وعلي مبارك وزكي جمعه مين زكي جمعه ده ؟ ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  3. من قد مو دمه وتقيل وطبل فاضي .. وصل فكرته بشكل مشوه، علماً أنه هو عم يقول أنه حسن معاملة الآخرين وكرم الأخلاق أحسن من تدين شكلي

  4. أولا: ما هذا الكلام العجيب الغريب من المسمى محمود سعد: يقول أن المرأة كانت تلبس ملابس النوم وهي في البلكونة وزوجها يخرج بالملابس الداخلية مع في البلكونه وكانا يشربان البيرة أي الخمرة ولكن كانوا بيعرفوا ربنا أوي ؟!!!! كيف إنسانة تخرج بقميص النوم وتشرب الخمرة تعرف ربنا أوي ؟ طيب السؤال: إذا كانت هي بتعرف ربنا أوي وبتشرب خمرة وتتعرى طيب لو كانت لا تعرف ربنا أوي كانت هتعمل إيه ؟!!
    ثانيا: معرفة الله تعالى والالتزام بأوامره مسألة لا تتجزأ فلا يمكن أن أقوم بشرب الخمر والتعري ولكن في نفس الوقت أراعي الجيرة ولا يمكن أن امتنع عن شرب الخمرة والتعري وأوذي جيراني طيب ما رأيك يا محمود سعد أن أكون مسللم متكامل امتنع عن التعري وشرب الخمرة واحترم جيراني.
    ثالثا: من قال لك يا محمود سعد بأن الذي لا يشرب بيرة وخمرة ولا يتعرى يؤذي جيرانه ؟
    رابعا: أصدقاؤك الفنانين والفنانات منهم من يشرب الخمرة ومنهن من تتعرى ومع ذلك مشاكلهم لا تنتهي مع بعضهم البعض لدرجة أنها تصل إلي النيابات والمحاكم وآخرها مشكلة الفنان شريف منير أبو الأحضان والبوس مع جارته الفنانة شيرين عبدالوهاب المتعرية بملابسها وقد وصلت للنيابة .
    خامسا: هؤلاء الذين كانوا يشربون البيرة ويخرجون بملابس النوم من على البلكونة ويلعبوا مع بعضهم البعض لم يروا بأن هذه الأفعال جلبت لهم السعادة التي يطمعون أن يحصلوا عليها فرجعوا إلي الله تعالى وتابوا فذاقوا طعم السعادة الحقيقية عندما تستروا وامتنعوا عن شرب البيرة وأنت يا محمود سعد لو ذقت سعادة القرب إلي الله تعالى لأصبحت مثلهم .
    سادسا: قد يكون صاحب الدكان الذي كان يبيع البيرة في محله مع العصير شعر بأن الله لم يبارك له في ماله وشعر بأن أمواله التي يحصل عليها من بيع البيرة لا بركه فيها فتاب إلي الله تعالى وامتنع عن بيع البيرة فشعر براحة نفسية وشعر بأن أمواله أصبحت مبروكة فتوقف عن بيع البيرة ؟
    سابعا: لا راحة إلا بطاعة الله تعالى والناس شعرت براحة عندما التزموا بشرع الله تعالى فلماذا أنت متضايق يا محمود سعد ؟؟

  5. معتوه ايه المذيع دا تجاوز كل الخطوط الحمراء البيرة ومتدين خلط لا مثيل له عليك اللعنة

  6. وهل أوصل الناس للحال الذي هم فيه إلا البيرة واخواتها ومعها مزة الملابس الداخلية في البلكونة ؟
    فيقال ان من يشرب المسكر يحجز في طينة خبال حتى ياتي مما فعل بمخرج ! وما أراهم قد وجدوا مخرج حتى اليوم فليحتقبوها دما وخبالا وتطرف ومعاناة من كل ذلك .

  7. الشيخ شيوخ محمود سعد طالع يفتي علينا بعد ما البيرة عملت عميلها في نفخو وشاهد فيلم بالأبيض و الأسود وإسم الفيلم
    ،،فين أيام البيرة والنساء بقميص النوم في البلكونة يا مصريين” بطولت مريم فخر الدين و رشدي أباظة هذا هو الإعلام الفاشل والأهبل والمصيبة في مصريين مصدقين كل هذا الهبل والإنحراف …..

  8. العين تطرقك على هالمثال شو أهبل ..قال الراجل على البلكونة بالملابس الداخليه ومرته بقميص النوم وعم يلعبوا كوتشينة ويشربوا بيرة …بس متدينيين هههههههههه
    كل هالمصايب اللي عم تقولها ومتدينيين لكن لو بلا دين شو كانوا عملوا كانوا طلعوا عرايا على البلكونة …. اكتر من هيك دين شو بدنا!
    الله يذكرك بالخير يا ورود…. تذكرت القول المأثور تبعك : البهمنة داء 🙂

  9. بصراحة وجه محمود سعد يجيب الاكتئاب فهو دايما متعكر ودايما بيفتكر نفسه فاهم وعارف كل حاجة . يعني مش معقولة يكون أغلى أمنيات محمود سعد إن الستات في مصر تلبس ملابس النوم وتطلع على البلكونة وتشرب بيرة مع الراجل والراجل يطلع بملابسه الداخلية ويشرب البيرة مع الست بتاعته. يعني معقولة محمود سعد ده براسه عقل أصلا ؟ لكن مع الأسف الشديد دول الإعلاميين السكة اللي متصدرين الإعلام العربي والمصري . مذيع نفسه ومنى عينه إن الست في مصر تلبس عريان وتطلع بالبلكونة عريان وتشرب البيرة مع الراجل بتاعها , صحيح أصحاب العقول في راحة ومحمود سعد ماعندوش عقل خالص . مع تأكيدي مرة تانية بأن وش محمود سعد بجيب الاكتئاب ودايما وشه متعكر وكريه فعلا . يا رب استر

  10. إحنا اللي بيحكمنا شرع الله تعالى وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم وملناش دعوة لا بداعش ولا بغير داعش . يعني لو كان الدواعش ملتزمين بالصلوات الخمس نقوم إحنا ونترك الصوات الخمس علشان الدواعش بصلوا ؟ طبعا ده مش صحيح لأن إحنا عندنا القرآن والسنة وهما المعيار لحياتنا وملناش دعوة لا بالدواعش ولا بغيرهم إحنا اللي يأمرنا بيه ربنا ورسولنا محمد صلى الله عليه وسلم نلتزم فيه وخلاص.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *