العربية.نت- ذكر الكاتب البريطاني الكبير روبرت فيسك، اليوم الأحد، في مقاله بصحيفة “الإندبندنت” البريطانية، أن “الديكتاتور السابق حسني مبارك سيموت لا محالة في السجن بعد أن أصدرت المحكمة حكمها بالسجن المؤبد ضده بتهمة قتل المتظاهرين خلال ثورة 25 يناير”.

وأشار الكاتب البريطاني إلى أن محكمة جنايات شمال القاهرة برئاسة المستشار أحمد رفعت حكمت بالسجن المؤبد على الرئيس السابق مبارك ووزير داخليته حبيب العادلي وبراءة نجليه واللواءات الستة في قضية قتل المتظاهرين، كما قضت بانقضاء الدعوى الجنائية تجاه مبارك ونجليه علاء وجمال ورجل الأعمال حسين سالم بانقضاء المدة المسقطة للدعوى الجنائية في تهم استغلال النفوذ والحصول على فيلات بشرم الشيخ بأقل من أسعارها، حيث مرّ على هذه الواقعة أكثر من 10 سنوات.

ورأى فيسك، بحسب صحيفة “اليوم السابع”، أن مبارك كان قريباً وصديقاً للغرب ما سيدفع نجليه جمال وعلاء لمغادرة مصر من دون شك، وأضاف أن قرار المحكمة يمثل درساً ذا مغزى للديكتاتور السوري بشار الأسد الذي يقمع حركات المعارضة بحملات مميتة عنيفة.

وأشار إلى مساعدة مبارك للغرب، حيث تسلم مساجين من قبل الرئيس الأمريكي السابق جورج بوش لتعذيبهم للحصول على معلومات معينة، مثلما فعل الرئيس السوري أيضاً.

وقال إن الخريطة السياسية في مصر تغيرت بشكل جذري، حيث هيمنت جماعة الإخوان المسلمين على الساحة السياسية والتي كان يعتبرها مبارك جماعة محظورة سياسياً واعتقل معظم أعضائها، حيث يتنافس الآن في جولة إعادة الانتخابات الرئاسية قائد في حزب الحرية والعدالة وهو الدكتور محمد مرسي ورئيس الوزراء الأسبق في عهد مبارك أحمد شفيق.

وذكر فيسك أن الشعب البريطاني يعشق مصر بشكل خاص حيث وضع عباءته منذ زمن على الملك المصري فاروق كما شجع على الديمقراطية المصرية في العشرينات حتى تخلّص المصريون من حكم الملك فاروق فيما يكن الإعجاب بدور مصر في الحرب العالمية الثانية.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫12 تعليق

  1. حيث تسلم مساجين من قبل الرئيس الأمريكي السابق جورج بوش لتعذيبهم
    واين الديمقراطيه الغربيه فى محاكمة بوش

  2. هههههه فعلا كاتب اهبل.
    هو محكوم مؤبد في السجن . يعني حيموت فين في بيت امه ؟ اكيد في السجن.
    واولاده براْة فشيئ مستحيل انهم راح ينقلعوا خارج مصر.

  3. اكتر حاجه غاظتنى فى القنوات الاخباريه ,,قالك يه مبارك اتحط على جهاز التنفس الصناعى خمس مرات خلال 24 ساعه !!!
    استهتار بعقول الجماهير والمشاهدين
    اساسا اللى بيتحط على جهاز التنفس معنى كده انه داخل على مرحله الموت السريرى ولازم تتركبله انبوبه حنجريه لان المريض مبقاش قادر يتنفس تلقائيا ولازم يمر بمرحلة ال Nasal oxygen
    يعنى اوكسجين عادى من خلال ماسك ولما تفشل الطريقه دى يبقى يتحط على حاجه اسمها Oxygen Pronge ولما تشبع الجسم بالاوكسجين يقل عن 90% ( بتتعرف من خلال مونيتور) يبقى ساعتها نعرف ان المريض دخل فى مرحلة الحرج والتنفس الصناعى اصبح ضرورة ساعتها بتتركبله حاجه اسمها Endo-Tracheal Tube يعنى انبوبه حنجريه لازم تقعد ع الاقل 48 ساعه ومفيش حاجه اسمها تتركب وتتشال خمس مرات فى اليوم!!!!!!!!!!!
    هو ايه المطلوب مننا؟؟ نتعاطف مع هذا الرجل اللى باع مصر ودمرها وجوع ناسها؟
    والله حتى لو مت فى ستين الف داهيه يا مخلوع

    1. سلام شيري هدي حالك
      والله هذا الكلام اللي قلته التقرير اللي حطوه مملوء بعبارت حزن وصدمة وكانهم يريدون كسب التعاطف معه
      الله يكون في عونكم

      1. والله يا حياتى الواحد مبقاش عنده اعصاب
        شفيق فاضله كام يوم ويبقى الريس واول حاجه حيعملها حيحل مجلس الشعب والشورى ودم الشهدا حيروح هدر ,, وشباب الثورة حيترمى فى السجون
        وشفيق يا راجل حيكمل المرحله الانتقاميه مش الانتقاليه اللى بدأها العسكرى !!!
        وكأنك يا بو زيد ماغزيت !!!

    2. ههههههههه يا دكتورة إيه الهبل ده
      أنا قلت كيف الرجل يكون على الأكسيجين و يشيلو الأكسيجين كل شوي
      شكلو ميت و هما مش داريين

      1. اخ عمر ال Nasal oygen نفسه اللى هو اول درجات الفشل التنفسى (اضعف الايمان يعنى)ماينفعش يتشال ويتحط اساسا بالسرعه دى ,,,لازم يكون مستمر وحتى لما يتشال من عليه لازم يتشال بالتدريج يعنى نقلل نسبه الاوكسجين بالتدريج (Gradual Withdrawl)
        مش يقولك اتحط واتشال من على التنفس الصناعى خمس مرات فى نفس اليوم !!!
        لطفك يارب انا مابقاش فيا اعصاب !!!

        1. إهدي يا دكتورة الراجل بودع
          كلها كم يوم و يفلزع
          بس هما عايزين يخلو الشعب يندم أو يحن عالمرحوم

  4. يلا تصبحوا على خير…. ماقدمناش غير نقول يارب

  5. وانتي من اهله شيري
    والله اكيد وحده عالم بالغيب
    ان شاء الله يكون خيراا

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *