أثارت تصريحات النجم الليبي طارق التائب -عبر القناة الليبية الفضائية من تونس- استياءَ الشارع المحلي وغضبه الشديد؛ بوصفه لشهداء المنطقة الشرقية أثناء القصف من كتائب العقيد معمر القذافي بأنهم “كلاب ضالة ومخربون وحفنة من العصابات الذين يريدون إحداث زوبعة في البلاد”!

وجاءت تصريحاته عقب قصف قوات التحالف للعديد من المواقع الأمنية التابعة لكتائب القذافي في العاصمة طرابلس، وذلك عبر مداخلةٍ هاتفية في برنامج “ليبيا هذا اليوم” عبر الفضائية الليبية من مقر إقامته في تونس التي غادر لها عقب بداية القصف، عندما تحدث اللاعب عن الأحداث الأخيرة والأوضاع الأمنية التي تشهدها ليبيا، حيث بدأ الحديث بالهجوم على الثوار.

ووصف التائب علمَ الاستقلال -الذي رفعه الثوار- بأنه علم قديم من العصر البائد، وهو يشابه علم دولة موزمبيق الحالي، مستنكرا العودة للعلم القديم وتجاهل العلم الأخضر.

يشار إلى أن اللاعب كان قد غاب عن لقاء موزمبيق الأخير ضمن تصفيات الأمم الإفريقية (معمر القذافي الاستوائية والجابون) عام 2012، بينما ستلتقي ليبيا مع الرأس الأخضر يوم الاثنين ضمن التصفيات ذاتها.

وشكك نجم الهلال السعودي السابق في نوايا المجلس الوطني الانتقالي الذي تأسس من رحم الثورة، مشيرا إلى أن المجلس لا يستطيع توفير متطلبات وإمكانيات كافة الليبيين وتحقيق آمال الشعب بكافة شرائحه.

وأشار التائب إلى أن رئيس المجلس الوطني مصطفى عبد الجليل لا يمكن مقارنته بالعقيد القذافي الذي حكم شعبه لمدة 42 عاما متواصلة.

والجدير بالذكر أن التائب كان متحمساً جداً خلال المداخلة الهاتفية، قائلا “لا أتصور نفسي أدخل إلى أرضية الملعب، ولا أجد راية البلاد الخضراء في المدرجات”.

يذكر أن اللاعب تخلى عن تمثيل المنتخب في عدة مناسبات سابقة، كما أنه اتُّهم من قِبل الجماهير الليبية بالخيانة، عندما فضَّل اللعب مع فريقه السابق الهلال السعودي في لقاء نهائي ضد فريق الاتحاد في دوري المحترفين السعودي بدلاً من تمثيل منتخب بلاده.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫37 تعليق

  1. شكله يوحي بان غضب الله على وجهه هذا المنافق المتعاطي لحبوب الهلوسة كباقي مؤيدي مجنون ليبيا ! على كل حال انت خارج ليبيا الآن والافضل لك ان تبقى خارجها لان عودتك ستكون وبالا عليك وعلى اهلك .

  2. ياربى عالغباء !
    الناس دى ما بتتعلمش من مواقف غيرها ! يابنى يا حبيبى شوف الفنانيين المصريين إللى عملوا زيك أخرتهم كانت إيه وبعدين إتكلم !
    فى الأخر إنت إللى هترجع فى قرارك وهيبقى شكلك صغير أوى !
    مبروك عليك يا تائب فقدان شعبيتك مُقدماً !!!

  3. والله ولد ليبيا حق . وهدا هو الليبي الحر . غير الخونة الذين يطلعو في الجزيرة والعربية لخدمة مصالحهم . وبأدن الله سننتصر

  4. مممممممم ! سبع تعليقات بس !
    مُقارنةً بصفحة المصرية سماح أنور عندما طالبت ( بحرق المُتظاهرين ) !
    أكيد الفرق كبير وموضح إن إللى كان بيعلق مكانش مُتعاطف مع الثوار المصريين كما كان يتضح ! إنما كان إشفاء غليل فى الإعلام والإعلاميين المصريين !
    يا عينى عليك يا تايب لو كُنت مصرى ، كان زمان صفحتك دى دخلت موسوعة جينيس للأرقام القياسية فى أكثر الموضوعات تعليقاً ومُشاهدة !

  5. مساء الخير VIP
    احزني تعليقك يا VIP
    أكيد الفرق كبير وموضح إن إللى كان بيعلق مكانش مُتعاطف مع الثوار المصريين كما كان يتضح ! إنما كان إشفاء غليل فى الإعلام والإعلاميين المصريين ! 🙁

    لا يوجد اي وجه مقارنة بين الموضعين !!!!
    سلام

  6. أختى Noor
    صباح الخير ، ويارب أيامك كُلها تبقى خير .
    يا نور بلاش تقرى الموضوع كدة من الظاهر ! إدخُلى بين السطور هتفهمى معناه ، أكيد أنا ما قصُد كُل المُعلقين ولا أقصُد كُل الناس !
    أنا أقصثد الناس إللى بتعيد وتزيد وروحى موضوع سماح أنور وإنتى هتعرفيهم لوحدك ! عارفة تعرفيهم إزاى ؟
    إقرى الكلام وإدخُلى جواهم وشُفى هتحسى بإيه ،
    فى ناس هتحسى منهم بالتعاطف والتضامن فعلاً ، وفى ناس هتحسى منهم إنهم يا دوب دخلوا هنا علان يشفوا غليلهم وبس !

    نور ،
    التعليقات كانت 166 تعليق زى ما قولت ، أكيد مش كلهم كانوا كده لكن أنا لما إتكلمت فتكلمت على النسبة الأكبر !
    قوليلى إنتى بقى ، ليه لا يوجد أى مُقارنة بين الموضوعين ؟!

  7. مساء الخير نور وفيب.
    ما شاء الله عليك يا فيب عندك ارشيف كامل لكل المواضيع المتعلقة بمصر ايام الثورة 🙂
    عزيزي فيب, مصر دولة كبيرة وكل شيء فيها مشهور ومعروف سواء كان هذا الشيء جيدا او سيئا, فلا عجب ان تكون هناك الكثير من التعليقات حول اي موضوع يخص مصر.

    لا تحمل الموضوع اكبر مما يجب, ولكن اتفق معك في شيء واحد وهو إن البعض ممن وقفوا مؤيدين لثورة تونس ومصر, لكن ما ان بدأت الاحداث تدور في بلادهم ودعني اتحدث فقط عن الاردن ولا دخل لي في غيرها, اصبحت تراهم ضد الثورات بحجة انهم اخونجية او سلفية او صهـيونية…
    وكأن الخلل فقط في الدول التي بجاورنا ويجب ان تثور شعوبهم اما نحن فلا ينقصنا شيء!!!

  8. اخي VIP شكرا لك
    بغض النظر عن نية المعلقين على الموضوع,,, ولو اظن ان الناس كلها في الوطن العربي وخارج الوطن العربي كانوا متعاطفين مع الثورة المصرية !!
    بس لما تسمع الكلام الي قالته صوت وصورة وهيه تطالب بحرق المتظاهرين علنا وعلى مرئى ومسمع الناس هذا الكلام طالع من ممثلة مشهورة في الوطن العربي مثل سماح انور اكيد رح يثير مشاعر القراء الموجودين كلهم في الجريدة بغض النظر عن طريقة تعبير اي شخص لانه طبعا كل واحد يعبر عن مشاعره بطريقة تختلف عن الاخر وهذا شئ معروف,,, بس لما تقرا عن لاعب مش معروف والموضوع مجرد كتابة تاثير الموضوع مرح يكون كبير,,, هذه وجه نظري عن انه لايوجد وجه مقارنة بين الموضوعين,,
    مع احترام وجه نظرك طبعا اذا كانت مختلفة ,,,

  9. ( إن البعض ممن وقفوا مؤيدين لثورة تونس ومصر, لكن ما ان بدأت الاحداث تدور في بلادهم ودعني اتحدث فقط عن الاردن ولا دخل لي في غيرها, اصبحت تراهم ضد الثورات بحجة انهم اخونجية او سلفية او صهـيونية…
    وكأن الخلل فقط في الدول التي بجاورنا ويجب ان تثور شعوبهم اما نحن فلا ينقصنا شيء!!! )

    يا سلام عليك يا Gentel ، وهو ده إللى بين السطور إللى قولت لـ Noor عليه ، والواضح إنها زعلت منى بجد حتى مارد]تش عليا 🙁
    والله يا جينتل أنا أخر واحد مُمكن يتدخل فى خصوصيات غيره ! ولو تلاحظ إن بعض تعليقاتى الفترة دى ما هى إلا ( إثبات حالة ) يعنى واحد كان بيقول إمبارح ( يمين ) طلع عليه النهار بقى يقول ( شمال ) !
    أنا بقى بعمل Scop على النُقطة دى وبعلق عليها !!!
    يومك جميل يا جميل ، ونفسى أعرف Noor زعلت منى ليه ؟!

  10. يا نور سماح أنور يمكن مشهورة بالنسبة لك كمُمثلة ، لكن فى مجال كُرة القدم عموماً وليبيا خصوصاً فطارق التائب ده من أشهر نجوم كُرة القدم العربية يعنى فى ليبيا حاجة كدة زىّ أبو تريكة عندنا فى مصر :
    فكلامه يتسأل عليه أكيد !!

  11. يمكن في لييبا فقط !!!
    المهم انا كنت اقصد تاثير الموضوع على القراء يعني لو حاطين فيديو بالصورة والصوت كانت لقيت 200 مو 166 ههههههههه

  12. طب طلعت زكريا لا شتم ولا ضرب حد يا دوب بس أيد مُبارك وموضوعه على نورت من غير فيديو أروح أشوفهولك عليه كام تعليق !! 🙂
    خلاص خلاص حصل خير أحسن تزعلى منى تانى 🙁

  13. طلعت زكريا الكلام الي قاله وحده جريمة يا VIP بديت اعصب ها هههههههههههه

  14. مرحبه
    نور .. جنتل .. فيب
    فيب .. كلامك مئه بالمئه صح .. لان كثير مثل غاده عبد الرزاق وثامر حسني وغيرهم من الفنانين والفنانات في بداية الثوره كانوا مع حسونه المخلوع آملين ان تفشل الثوره لكن عندما نجحت الثوره تندموا وغيروا اقوالهم .. ونور على ما اعتقد كان قصدها ان الشعوب العربيه وقفت مع الثوره والشعب المصري منذ البدايه .. واكيد التائب سيغير اقواله بعد خلع القذافي .
    ونور صاحبة القلب الطيب ما تزعل من اي شخص
    فيب .. نور صاحبتي وعرفاها!!!!!!!!!!!!

  15. خلاص يا Noor إللى تشوفيه وبلاش عصبية ،
    المهم إحنا خلينا موضوع التايب لحد دلوقتى 22 تعليق هانت خلاص يا دوب كمان 144 تعليق ويحصل موضوع سماح أنور هاهاها

  16. أهلاً أختى يا نادية ، عاملة إيه ؟ إنشالله بخير ،
    أيوه يا نادية مانا عارف مواضيعنا العدد فى اللمون !
    تامر حُسنى وغادة عبد الرازق وحسن يوسف حتى هيفاء وهبى إللى مش مصرية لما بتتكلم عن مصر إتفرجى على التعليقات !
    أنا هسكت بقى علشان خاطر Noor هتتعصب عليا أكتر 🙁

  17. فيب
    اذا حاب نعلق من دلوقتي للصبح علشان نخليهم 200 تعليق بس علشانك ههههههههه

  18. VIP لا احكي عيني طلع فضفض زي ماانت عايز هههههههههه
    امزح معك فقط 🙂
    بس اول تعليق مكان مزح هههه

  19. فيب
    انا ضامنه نور مش هتعصب .. راح تجيب الضحكه معاها وتيجي .. ولا اقول لك هروح اتصل فيها هاتفيا واحكي معاها كده كلمتين وراجعه هههههههههههه

  20. والله يا أخت نادية إن كُنتى إنتى ولا Noor ،
    فأنتو الإتنين ما شاء الله عليكم فى الأدب والأخلاق ما تتخيروش عن بعض .
    وأنا سعيد بمعرفتكم عن جد …

  21. ندوش كيفك حبيبتى وحشااااااانى كتييييييييير كتيييييير مفتقداقى كتييييير
    هاااى Noor أسمك جميل
    Hello VIP أزيك؟ يا رب تكون بألف خير
    لو مفيهاش رزالة أعلق على تعليقك:
    VIP في أذار 28, 2011 |
    مممممممم ! سبع تعليقات بس !
    مُقارنةً بصفحة المصرية سماح أنور عندما طالبت ( بحرق المُتظاهرين ) !
    أكيد الفرق كبير وموضح إن إللى كان بيعلق مكانش مُتعاطف مع الثوار المصريين كما كان يتضح ! إنما كان إشفاء غليل فى الإعلام والإعلاميين المصريين !
    يا عينى عليك يا تايب لو كُنت مصرى ، كان زمان صفحتك دى دخلت موسوعة جينيس للأرقام القياسية فى أكثر الموضوعات تعليقاً ومُشاهدة !
    *********
    أقسم بالله VIP مع كل المشاكل هنا على نورت لم ولن أرى زى القلة اللى بيكرهوا المصريين زى اللى هنا وأنت تعرفهم كويس وأنا كنت لا يمكن أتخيل أن أنسان ممكن يكره أنسان لهذه الدرجة وحتى فى أميركا لا يمكن يوصل لهذا الكره وده بيخلينى أفتخر بجزئي المصري كتيير لأن المصريين لا يكرهون أبدا وقلوبهم ليست حجر مثل ناس كثيرين هنا..الله يشفيهم
    وتحياتى لك

  22. و الله حسب شكلك عل الصورة إنت إلي بتشبه كلاب البر أو الصحراء

  23. جوجو
    ازيك ؟ ان شا الله تكوني بالف خير .. انا كويسه .. بس كنت مشغوله كان في عندنا حفله كبيره بالبيت .. بس هسافر الشهر القادم وان شا الله ارتاح شوي .

  24. ندوش حبيبتى يا رب تكونى أنبسطى كتيير أنتى تستاهلى كل فرح ها الدنيا ..أنا زوجى كلمنى النهاردة وقالى أنه قرب يخلص كل شئ بمصر وهيرجع أنشاءالله فى خلال أسبوعين وأول ما يرجع بالسلامة هاخده وأسافر علطول

  25. جوجو
    فرحتيني كثير ان شاالله يارب تتهني وادعي لك من كل قلبي .. الله يجيبو بالسلامه ويرزقك بطفل يملا عليكم الدنيا ..

  26. يا حبيبتى تسلميلى يا رب..بس خايفة يغير كلامه تانى ربنا يستر ده حاسة أنى قربت أموت نفسي من كتر الأشتياق

  27. لو فعلا هو قال هكي يبقي هو مش انسان لان اهله في الجبل ما بين نازح لاجي في تونس وما بين شهداء قصف قوات القذافي و الباقي يتصدو لعصابات القذافي في الجبة وهو يلعب ( يلعب ) في الكورة ويشتم فيهم ” اصلا خلية يصنع شي في حياتة غير اللعب وبعدين احسبو كلامة علي التريس
    نحن نعرف جميع اللعب للفروخ وليس للتريس

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *