ألغيت مباراة الزمالك المصري والإفريقي التونسي قبل نهايتها بثوانٍ، بعدما اقتحم آلاف من جماهير أصحاب الأرض الملعب، وحاولوا الاعتداء على الحكم الجزائري محمد مكنوز، الذي أوقف المباراة لفترة في محاولة لإعطاء الأمن فرصة السيطرة على الشغب، ولكن تأزم الموقف مع زيادة أعداد المقتحمين ليقوم بإلغاء المباراة.

كانت المباراة في طريقها للنهاية لصالح الإفريقي، بعدما قتل وسام بن يحيي أحلام الزمالك المصري في استعادة الأمجاد الإفريقية بهدف صاروخي منح بطاقة التأهل لناديه الإفريقي التونسي لثمن النهائي، رغم أن الزمالك كان متقدما بنتيجة (2-1) في إياب دور الـ32 لدوري أبطال إفريقيا، مساء السبت على استاد القاهرة.

احتاج الزمالك إلى الفوز بهدفين دون رد، أو بثلاثة أهداف مقابل هدف للتأهل للدور القبل، بعدما خسر في الذهاب بنتيجة (4-2)، لكنه فشل في تحقيق تلك النتيجة، قبل أن يفسد جمهوره اللقاء باقتحام الملعب، ليصبح الزمالك عرضة لعقوبات قاسية من الاتحاد الإفريقي لكرة القدم.

فيما ودع المريخ السوداني المنافسات بالخسارة أمام مضيفه أنتركلوب الأنجولي بركلات التجريح، بعدما تساوى الفريقان في نتيجة الذهاب والعودة (2-2)، وتأهل مواطنه الهلال بالتعادل مع مضيفه ريكرياتيفو كالا الأنجولي بهدف لكليهما، لتكون النتيجة الإجمالية للهلال (4-1).

تأهل الإفريقي لملاقاة الهلال في دور ثمن النهائي.

شهد الشوط الأول ثلاثة أهداف، نجح الزمالك في تسجيل اثنين الأول من ركلة جزاء في الدقيقة الـ(28)، بعدما تعرض القطري حسين ياسر المحمدي للعرقلة من مدافعي الإفريقي، وسددها بقوة محمود فتح الله داخل شباك النادي التونسي.

وبدأ الإفريقي بالإمساك بالكرة ومبادلة الزمالك للهجمات، إلى أن جاءت الدقيقة الـ(39) لتحمل هدف التعادل للنادي التونسي من تسديدة بعيدة المدى لوسام بن يحيي، ولم يكن حارس الزمالك في وضع يسمح له لإيقاف الكرة قبل أن تسكن شباكه، خاصة وأنه تفاجأ بالتسديدة الصاروخية.

جاء هدف الزمالك الثاني في الدقيقة الأولى من الوقت بدل الضائع للشوط الأول، من هجمة بدأها حازم إمام (الصغير) من الجبهة اليمنى، وبعدها أرسل كرة عرضية داخل منطقة الجزاء غالطت المدافعين وحارس مرمى الإفريقي، ليقابلها المحمدي بقدمه محرزا ثاني أهداف أصحاب الأرض.

مالت الخطورة لصالح الإفريقي في الشوط الثاني رغم أن الزمالك في حاجة لهدف آخر للتأهل للدور المقبل من البطولة، وفي الدقيقة الـ(59) سدد زاهر الزوادي كرة قوية لكنها ارتطمت بالعارضة لتذهب إلى خارج الملعب، ومع انفلات الأعصاب نال بلال عرفة البطاقة الصفراء الثانية ليخرج مطرودا في الدقيقة الـ(60)، ما أوقع فريق الإفريقي في مأزق اللعب بعشرة لاعبين.

أهدر محمود عبد الرازق (شيكابالا) في الدقيقة الـ(73) أخطر فرص الزمالك في الشوط الثاني، بعدما تلقى تمريرة رائعة من زميله الإيفواري أبوكونيه، لكن “شيكابالا” تباطأ في تسديد الكرة رغم هروبه من الرقابة الدفاعية، وحاول تسديد الكرة من فوق حارس المرمى عادل النفزي، لكن الأخير نجح في التصدي للكرة قبل أن يشتتها الدفاع بعيدا.

ولم يستغل فتح الله التصدي الخاطئ للنفزي لإحدى التسديدات، ليقوم بتسديد الكرة فوق العارضة بمسافة بعيدة رغم أن المرمى كان خاليًا أمامه في الدقيقة الـ(86).

وفي الدقيقة الـ(93)، ألغى حامل الراية هدفا للزمالك بسبب تسلل لاعبي الزمالك، وبعدها اقتحمت أعداد كبيرة من الجماهير أرض الملعب في محاولة للاعتداء على حكم اللقاء الجزائري محمد مكنوز.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫75 تعليق

  1. همج والله العرب همج ولاااااازم تتلغى لعبة كرة القدم المتخلفة من عند العرب..أعوذبالله

  2. ه م ج والله العرب ه م ج ولاااااازم تتلغى لعبة كرة القدم ال متخلفة من عند العرب..أعوذبالله

  3. الي بيتو من زجــاج لا يرمي الآخرين بالطوب
    أهدي هذا الموضوع للسيد عواج الهرَّاج…ردا على طولة لسانه في موضوع آخر

  4. الي بيتو من زجــاج لا يرمي الآخرين بالطوب
    أهدي هذا الموضوع للسيد عواج الهرَّاج…ردا على طولة لسانه في موضوع آخر

  5. و الله يا سامية عندك الحق
    ———————————
    ■الأمير سراج وهاج في نيسان 2, 2011 |
    هل أصبح الآن الجمهور الجزائري ملائكة
    .
    عليك بالأستعلام من جوجل.. فقط أكتب (الشغب في الملاعب الجزائرية ) وسوف تجد العجب وتعرف الحقيقه .
    ———————————-
    وينك يا استاذ سراااج؟؟
    ملاحظة: نحن هنا لا نشمت فالشغب موجود في كل مكان

  6. Algeria Samia
    صح كلامك هذا اللي مايتسماش كان يسب الجمهور الجزائري حتى ضهر الحق مهما افتريتو عن الجزائر سينقلب عليكم اما هؤلاء الهمج لن يتعلمو هذه طبيعتهم

  7. وهذا ان دل على شيء فما يدل الاّ على انحطاط حسام حسن من الحركة الي قام بها للجمهور في بجاية للمشاكل الي عاملها في بلده

  8. imene raki ki l3jayez t9issi fel m3ani
    raki 3arfa hna manekhrjouch lel 3ayb nefercho ghi lferchat hhh
    ha9a mebrouk 3likom zekrinho hhhh

  9. ليس أسوأ من الجمهور الرياضي المصري الا الجمهور الرياضي التونسي و ليس أسوأ من التونسي الا الجزائري و العكس صحيح

    الله غالب
    الاحرار يستطرون البطولات و يقومون بالثوراث و يطيحون بالدكتاتوريات و انتم تتصارعون علي جلد حمار دائري

  10. عمرهم الشعب العربي مايكونو ايد واحده حتي في كرة القدم ياعالم بطلو المشاكل اتقو الله يكفي ان بلادنا العربيه في مشكله حرام عليكم فين مستوى الثقافه طورو بلدكم بدل ماتعملو مشاكل بينتكم البين كونو ايد وحده خلو شوفو الغرب الي اين وصلوا ونحنا العرب ناكل بعضنا البعض.

  11. اول مرة اكرة تشجيع نادى بحبه كان النهردة منظر غبى
    وشغل الهيصه والهبل دة لازم نبطله

  12. .تونس و مصر اشقاء
    مهما صــــــــــــار
    ولا تكفى كلمة اعتذار
    ومهما عملوا انصار مبارك
    مصر ح تنور زى الفنار
    ومش ح تقع زى ما بيقولوا الاشرار
    ومن قلبى اقولها لتونس الخضراء
    انتى فى قلوبنا انتى وجميع الثوار

  13. Algeria Samia, imene1114 .أمين

    نلاحط في تعلقاتكم في جميع مواصيع التي تخص مصر الرياضيه وغير الرياضيه أنكم تكرهونها و كل ما يخصها,سؤالي لمادا تعلقون في مواضيع مصر .من حقكم أن تحبو و تكرهو مصر لكن علموا أنكم صوره إلي بلدكم

  14. باب الدزاير في نيسان 2, 2011 |

    Algeria Samia
    صح كلامك هذا اللي مايتسماش كان يسب الجمهور الجزائري حتى ضهر الحق مهما افتريتو عن الجزائر سينقلب عليكم اما هؤلاء الهمج لن يتعلمو هذه طبيعتهم
    %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
    ومايصحش انت كمان يا اخ باب تشتم شعب بحاله لوجود خصومه بينك وبين واحد معين!!!!
    ع فكرة يا اخ باب.. المهندس عصام شرف قدم اعتذار رسمى للجزائر لان الحكم جزائرى …بالاضافه الى اعتذار منه ومن وزير الخارجيه لاشقائنا التوانسه …..احنا شعب نفهم فى الاصول خصوصا وقد اصبحنا شعب حر
    وزبانية مبارك حيدفعوا تمن غلطتهم غالى
    كوكى عادل هو ده الكلام المظبوط
    وهناك صفحه ع الفيس بوك من شباب مصر الاحرار تعتذر لشعب تونس بها حتى الان 3300 شاب والعدد يتزايد كل دقيقه

  15. المهندس عصام شرف هو رئيس وزراء جمهوريه مصر العربيه ياحسن تفتكروه لاعيب من الزمالك ولا حاجه!!!!!

  16. خدمات ومعلومات
    حدث في مثل هذا اليوم
    الموسوعة
    اسألوا الأخبار
    مواقيت الصلاة
    المكتبة الإخبارية
    درجات الحرارة
    أسعار العملات
    أسعار الذهب
    النشرة الدورية
    الأخبار على محمولك
    مواقع تهمك
    للإعلان بالموقع
    RSS

    آخر الأخبار :المصري المتهم بالتجسس على سوريا يصل القاهرة…الصفحة الرئيسية >> شئون مصرية

    سيبحث مع صقر ايقاف الدورى د.شرف يعتذر للشعب التونسى عن أحداث مباراة الزمالك والإفريقي
    تعليق علي الموضوع إرسال لصديق طباعة الصفحة
    وزير خارجية تونس يتقبل اعتذار العربى

  17. ■آمل 22
    يا بنتي خليكي فحالك مصر على الراس و العين بس أشكالك يبقو بعيد.. و بعدين أنا كمان مش شايفك تعلقي في أي مواضيع الا مواضيع الكورة و تحاولي تشعليليها بين المصريين و الجزائريين ارتاحي يا بنتي العلاقات بيننا صارت طبيعية و لن نشمت فينا امثالك.. و عموما أنا عارف مين أنت و كنت فاكر انك متتي طلعت من القبر ازاي مش عارف!! يمكن كذبة ابريل مثلا؟؟!!
    و ملاحظة انت تعليقاتك كلها بترتكبي فيها جرائم بشعة في حق اللغة العربية خذي بالك ليحاكموكي و لاحاجة!!

  18. القاهرة-أ ش أ
    وجه الدكتور عصام شرف رئيس مجلس الوزراء اعتذارا للشعب التونسي على الأحداث التى وقعت خلال مباراة فريقي الزمالك والإفريقي في إياب دور ال`32 لدورى الأبطال الأفريقى لكرة القدم ، وقال شرف في تصريح لقناة الحياة المصرية الليلة إن الحكومة المصرية لن تسكت على ماحدث وستتعامل معها بكل حزم وحسم..وإنه لا يمكن أن يكون من قاموا بهذه الأحداث ينتمون الى الشعب المصري مؤكدا انه سيتم التحقيق مع من تسبب في هذه المهزلة.
    ووصف رئيس الوزراء من قاموا بهذه الأحداث بأنهم دخلاء على الشعب المصري معتبرا أنها اهانة لمصر ولكل مصري..وقال انه سيتصل بأعضاء البعثة التونسية للاطمئنان على سلامتهم ، كما أكد الدكتور عصام شرف أنه سيبحث ” الاحد ” مع رئيس المجلس القومي للرياضة إيقاف الدوري العام لكرة القدم حفاظا على أرواح المواطنين وذلك عقب الأحداث المؤسفة التي شهدها استاد القاهرة الدولي مساء السبت فى الدقائق الأخيرة بين الزمالك والافريقي التونسي

  19. وزير خارجية تونس يتقبل اعتذار العربى قال وزير الخارجية نبيل العربي أنه أجرى اتصالا هاتفيا مساء السبت مع نظيره التونسي محمد المولدي الكافى قدم خلاله اعتذاره رسميا للشعب التونسي والحكومة واللاعبين على أحداث مباراة الزمالك مع الافريقي التونسي وقال العربي ان الوزير الكافى قد تفهم الملابسات وتقبل الاعتذار

  20. امل 22
    عصام شرف ايضا اعتذر للجزائر
    واعلن ان ماحدث لن يمر مرور الكرام وانها حمله تستهدف تدمير مصر بالدرجه الاولى

  21. يا جماعه انتو زعلانين ليه من سراج الوهاج
    دا انا اللى اسمى بنت بلده دخل وشتمنى وادعى انى (ماحصلش حتى ممرضه) ومكنتش عملتله اى حاجه غير انه لقى تعليق ليا مكنش عجبه وهو انى اثنيت على الدكتور بشار رئيس سوريا الشقيقه

  22. نعم شيرين هو قدم اعتذار رسمي للجزائر بسبب اعتداء الجماهير على طاقم التحكيم الجزائري و حتى لو لم يفعل ذلك فنحن نقدر المحنة التي تمر بها مصر حاليا و نشد بيدها للخروج منها سالمة غانمة!!

  23. باب الدزاير في نيسان 2, 2011 |

    Algeria Samia
    صح كلامك هذا اللي مايتسماش كان يسب الجمهور الجزائري حتى ضهر الحق مهما افتريتو عن الجزائر سينقلب عليكم اما هؤلاء الهمج لن يتعلمو هذه طبيعتهم

    مين دول اللى همج يا باب البحر انت؟
    لو كنت ابن ناس وابن بلد صحيح ماكونتش تشتم فى مصر على الراحة والجاية كده. احترم نفسك وخليك فى حالك وخد بالك اللى حصل دهوارد انه يحصل فى اى حتة.
    ومين اللى افترى على الجزائر؟ انت اى موضوع عن مصر حاشر نفسك فيه ليه خلى عندك حياء شوية انت اللى زيك عار على بلده

  24. باسمى وباسم كل مصرى شريف نعتذر للشعب التونسى الشقيق على ما فعله هؤلاء ال ه مج، ومايشفع لنا انهم لايمثلون المشجع المصرى حتى الاكثر تعصب فهم لا يشجعووووه.
    نعتذر ونعتذر ونعتذر واتمنى من المجلس الاعلى للقوات المسلحة انه يسلخ هؤلاء الرعاع علشان يكونوا عبرة لغيرهم ولرؤسائهم اللى ان شاء الله حبل المشنقة يتلف حواليهم قريب.
    شيرين، الصفحة اللى على الفيس بوك دى اسمها ايه؟

  25. ماحدث كان بكل المقاييس تصرف همجى لقله غير شريفه
    فمازالت ايدى النظام المصرى القديم تحاول تشويه الغالبيه
    العظمى وان تصور للعالم اننا لا تصلح معنا الحريه ولكننا
    نطالب الحكومه المؤقته بقطع يد البلطجه ومع كل تعليقات
    التى هاجمت مصر وكان القله من جمهور الزمالك هى ال 80
    مليون مصرى نعتذر للاخوه الاشقاء التوانسه واعتقد انهم
    سيفهمون موقفنا اكثر من غيرهم لاننا مازلنا نعانى من ازلام
    الحكم السابق كما نعتذر للاخوه الجزائريين ايضا لان حكم
    المباره كان جزائرى ولن نرد على دعاه الوقيعه ممن ارادو
    الصيد فى الماء العكر وسارعو بقذف الشعب المصرى بقازوراتهم
    ليعلمو فقط من اكثر حضاره من من واطالب المسؤلين بمنع
    الجمهور لحضور المباريات حفاظا على الامن او حتى عدم
    المشاركه حتى يستتب الامن .

  26. مصر تمر في ازمه حاليا من الخطاء الفادح ان تقام المبارة بمصر في ظل الغياب الامني ومش دي اول اخطاء الاتحاد الافريقي

  27. الأول : إصابة 10 أشخاص في دوري الدرجة الثانية الجزائري .
    الثانى : اشتباكات بين جماهير الجزائر والمغرب بباريس .
    الثالث : الجماهير الجزائرية تتسبب في إلغاء أول تدريب للخضر في عنابة .
    الرابع : تحذير جماهير الجزائر من استخدام “الشماريخ” أمام المغرب .
    الخامس : سقوط حوالي 100 جريح في شغب الملاعب الجزائرية .

    دول كانوا خمس مواضيع فى أقل من 10 أيام عن أحداث الشغب إللى بتحصل فى الجزائر !
    ومع ذلك لا دخلنا قولنا رأينا ولا دخلنا نصطاد فى الميه العكرة ! فياريت إللى ( ملهاش فيه ) ينقطنا بسُكاته ويحفظ لسانه علشان ما يسمعش إللى مُمكن يضايقه !
    أما باب الجزائر فإسمحولى أرد عليه لأن الأخوة الجزائريين ( المُحترمين ) ! قروا تعليقه وماحدّش تفضل بالرّد ” وبكده يبقى عدّانى العيب ” .
    يا مسيو باب الجزائر إللى حصل النهاردة فى مصر إحنا أول المُعترفين بإنه غلط ! والحمد لله ما فى مصرى على نورت ولا خارجها ولا فى أى مكان فى الدُنيا ما غلّطش الجماهير الزملكاوية ! ولو كان عند حضرتك بُعد نظر كنت عرفت إن ده راجع لعدم وجود ( أمن ) فى المُباراة ! ده مش موجود فى البلد أصلاً ! وطبعاً العيب فى الأول والأخير كان فى المجلس الأعلى للقوات المُسلحة إللى سمح بـ إقامة مُباراة زىّ كدة عندنا فى مصر فى ظلّ هذه الظروف !
    على فكرة ملاعب العالم كُلها بتكون مُدعمة بقوات الأمن تحسُباً لحدوث هذه الأفعال حتى لو كانت الجماهير ( راقية ) يعنى مش همجية ……. والجمهور المصرى زيّه زى أى جمهور فى العالم لكن لما حصل الفعل ده النهاردة للأسف مكانش فيه ( الأمن ) إللى كان هيمنع حدوث الفعل ده من الأساس !
    بعكس الظروف فى البلاد التانية ( إللى إنت منها )، إللى بيكون عندها الأمن والأمان ومع ذلك ناس بتموت فى سبيل الفُرجة على ( تمرينة ) !
    عرفت مين إللى همجى يا مُتحضر !
    بنصحك …. بُص لنفسك الأول يا مسيو( باب الجزائر ) وعيب لما يكون فوقك زفت وتحتك زفت وتقول ريحة الناس زىّ الزفت !

    الأخوة التونسيين .
    حقكم على راسنا ، وأنا واحد من المصريين بقولكم ألف مبروك الفوز والتأهل وإللى حصل النهاردة يُدين الشعب المصرى بالكامل وليست الجكاهير الزملكاوية فقط !
    حقكم محفوظ ، وإن شاء الله الإعتذار هيكون رسمى لأن الجماهير الزملكوية فعلاً غلطت فى حقكم وفى حق الحكم الجزائرى !!

  28. ( همج والله العرب همج ) !!

    يا أخت Jojo
    فى مرّة قبل كده ، يا دوب كانت من أسبوع بالكتير قوى .
    تدخلت فى حاجة شُفتها ( غلط ) ، والحاجة الغلط دى كانت :
    أن مُعلقة على نورت بدأت بكلام مُمكن يضايق غيرها وأنا بصراحة ما تقبلتش الفكرة وتدخلت …… وفعلاً الكلام ده برضو ما عجبكش وضايقك لأنه إستفزك !!
    طيب ليه إنتى دلوقتى إللى بتبدأى وبتستفزى الناس !
    ليه بتعملى نفس الفعل إللى ضايقك قبل كده ! ده تناقض ولا إيه بالظبط ؟
    يا أخت Jojo إحترمى العرب إللى إنتى وسطهم هنا فى نورت .
    إحترمى العرب إللى بتقولى ليكى منهم أصدقاء هنا على نورت !
    راجعى نفسك يا أخت Jojo وأوعى تقبل تعملى حاجة ما قبلتيهاش على نفسك فى يوم من الأيام !

  29. فى نُقطة حابب أوضحها :
    عاوز أقول إننا مش عشرة يومين لا تلاتة ! كُلنا عارفين بعض وفاهمين بعض وفاقسين بعض هنا على نورت .
    الناس إللى داخلة تشمت دى هى نفسها أول ناس بتعلق على مواضيع ( شغب الملاعب ) الخاصة ببلادهم وبتقول :
    عادى ،،، لعبة كُرة القدم أهم لعبة شعبية فى بلادنا ! وطبيعى يكون فى شغب وشماريخ !
    عادى ،،، الشب ده موجود فى كُل بلاد العالم مش عندنا بس !
    عادى ،،، هُنا بس إللى مهولين ومكبرين الموضوع ! ده يا دوب حادث بسيط من تدفق وتزاحم وإستعجال الجمهور فى الدخول للمدرجات علشان يشوف تمرينة ( فريقه المُفضل ) ! ويادوب إللى ماتوا إتنين تلاتة !

    ومع ذلك بنقرى تعليقاتكم وما بنعلقش عليها ، إحنا بقى ما بنغطيش الشمس بغُربال ! وبنقول ( إحنا غلطنا ) ولازم نعتذر …
    لو هى دى الهمجية ، يبقى إحنا المصريين أول الهمجيين وعُقبال عندُكو …

  30. VIP
    أولا أتمنى تكون بخير..ثانيا لك رد منى تحت التدقيق ردا لما قلته يا رب نورت تفرج عنه وتشوفه أنت قبل ما تمشى
    وتحياتى لك

  31. VIP
    مع كامل أحترامى لك..أسمحلى أولا والكلام ده مش عايزة أى معلق يتدخل فيه ولأن مفيش طريقة تانية ممكن أقوله فيها فهقوله هنا.
    VIP أنا أكره فى العرب همجيتهم وأسلوب الخناقات والمجازر اللى لا يمكن أنها تحصل فى أميركا وأوروبا..
    وهقولك على مثال بسيط…مثلا مثلا لما المصريين قاموا بالثورة ونجحت والحمدلله وقلنا اللى بيدمروا فى البلد بلطجية ..ليه لحد دلوقتى كل يومين مظاهرة ولا حد عارف يرووح شغله والبلد كلها حالها واقف وبتخسر وفى النازل؟! وبسبب المظاهرات اللى عمال على بطال أنا مش عارفة أشوف جوزى!! وده بالنسبة لى كأنسانة أهم شئ حتى لو كان أمر مش مستاهل للبعض,
    ليه كل واحد وواحدة هنا لازم يبقوا حشريين بشكل فظيع فى تعليقات الغير ومحدش عايز يكون فى حاله؟!
    الحكاية اللى أنت وصفتها أخى وأنا شكرتك عليها دى تبين ان العرب يكرهوا اللي من بلد مختلف عنهم أو من دين مختلف أو حتى رأى مختلف عنهم..ليه!!!! فى أميركا محدش بيكره حد لدينه ولا لأنتماءاته ولا لبلده..كل أنسان حر…أذا كان الله سبحانه خلق الأنسان حر, ييجوا البشر اللى هم من طين عايزين يستعبدوه!!!
    ده غير أخى نفا قهم المميت والحقد ,طبعا مش كلهم, ولكن شغالين ليل نهار شتم فى أميركا, اللى هى وطنى الأول, والمصيبة انهم بيقفوا على سفارتها بالأيام..وأنا أكره النفاق
    تصور VIP مرة واحد معلق قالى..”أحنا بنروح أميركا علشان ننهب خيراتها اللى هى من حقنا” شفت مرض أكتر من كده!!
    ولما بأبسط حق لى أدافع عن وطنى ..مقولكش على الشتايم..ماهو أنا وطنى أميركا ومصر ومش هسمح أنى أتشتم لدفاعى عنهم..
    مشكلة العرب أنهم اللى ميقبلهوش على نفسهم يقبلوه على غيرهم بكل بساطة
    بعد كل ده أخى أقول ه مج شوية عليهم, أنا أتمنى أنهم يبقوا عقلاء ومثقفين ولما هما بيكرهوا بعض لهذه الدرجة أزاى ممكن أى حد يحبهم. يا ريتهم يبقوا فى حرية أميركا وثقافتها وعدلها

  32. VIP
    مع كامل أحترامى لك..أسمحلى أولا والكلام ده مش عايزة أى معلق يتدخل فيه ولأن مفيش طريقة تانية ممكن أقوله فيها فهقوله هنا.
    VIP أنا أكره فى العرب ه م جيتهم وأسلوب الخنا قات والمجازر اللى لا يمكن أنها تحصل فى أميركا وأوروبا..
    وهقولك على مثال بسيط…مثلا مثلا لما المصريين قاموا بالثورة ونجحت والحمدلله وقلنا اللى بيدمروا فى البلد بلطجية ..ليه لحد دلوقتى كل يومين مظاهرة ولا حد عارف يرووح شغله والبلد كلها حالها واقف وبتخسر وفى النازل؟! وبسبب المظاهرات اللى عمال على بطال أنا مش عارفة أشوف جوزى!! وده بالنسبة لى كأنسانة أهم شئ حتى لو كان أمر مش مستاهل للبعض,
    ليه كل واحد وواحدة هنا لازم يبقوا حشر يين بشكل فظيع فى تعليقات الغير ومحدش عايز يكون فى حاله؟!
    الحكاية اللى أنت وصفتها أخى وأنا شكرتك عليها دى تبين ان العرب يكرهوا اللي من بلد مختلف عنهم أو من دين مختلف أو حتى رأى مختلف عنهم..ليه!!!! فى أميركا محدش بيكره حد لدينه ولا لأنتماءاته ولا لبلده..كل أنسان حر…أذا كان الله سبحانه خلق الأنسان حر, ييجوا البشر اللى هم من طين عايزين يستعبدوه!!!
    ده غير أخى نفا قهم المميت والحقد ,طبعا مش كلهم, ولكن شغالين ليل نهار شتم فى أميركا, اللى هى وطنى الأول, والمصيبة انهم بيقفوا على سفارتها بالأيام..وأنا أكره النفا ق
    تصور VIP مرة واحد معلق قالى..”أحنا بنروح أميركا علشان ننهب خيراتها اللى هى من حقنا” شفت مرض أكتر من كده!!
    ولما بأبسط حق لى أدافع عن وطنى ..مقولكش على الشتا يم..ماهو أنا وطنى أميركا ومصر ومش هسمح أنى أتشتم لدفاعى عنهم..
    مشكلة العرب أنهم اللى ميقبلهوش على نفسهم يقبلوه على غيرهم بكل بساطة
    بعد كل ده أخى أقول ه مج شوية عليهم, أنا أتمنى أنهم يبقوا عقلاء ومثقفين ولما هما بيكرهوا بعض لهذه الدرجة أزاى ممكن أى حد يحبهم. يا ريتهم يبقوا فى حرية أميركا وثقافتها وعدلها

  33. اخبار نورت الرياضية كلها تتحدث عن اعمال الشغب في الملاعب الجزائرية،المصرية،و،و،و،والسبب الكورة
    يا نورت فكيها انت جريدة عربية و احنا عرب استرينا مش كل مرة فضحانا حرام عليكي

  34. أنا أنظر للأنسان يا VIP من خلال قلبه وليس من خلال جنسيته ولهذا لى أصحاب كتير عرب ليس على نورت فقط ولكن فى حياتى أيضا, ولكن أزاى ممكن أحب ناس (كعرب يعنى) وهم ليل نهار نفا ق وكره وحقد وشماتة فى مصائب الغير..وشتم وسب فى بلدى..وأزاى ممكن حد يحبهم وهو يكرهون بعض ويتقاتلون كأعداء ولا يوجد أى نوع من الأحترام بينهم
    ده ردى يا أخى وأرجو منك أن تتفهم وجهة نظرى فأنا أعز أنسان بغض النظر عن جنسيته أو دينه أو عرقه as long as أن الأنسان ده محترم وكويس

  35. عفواً JOJO هل انت مولودة في أمريكا لأنك ما شاء الله تكتبي عربي كويس أوي.

  36. يومك أجمل إن شاء الله أخت Jojo ، قريت تعليقك للنهاية وهرد عليه جُملة جُملة ، وياريت تتقبليه بصدر رحب .
    أنتى تقولى :
    وهقولك على مثال بسيط…مثلا مثلا لما المصريين قاموا بالثورة ونجحت والحمدلله وقلنا اللى بيدمروا فى البلد بلطجية ..ليه لحد دلوقتى كل يومين مظاهرة ولا حد عارف يرووح شغله والبلد كلها حالها واقف وبتخسر وفى النازل؟
    _________________________________________________
    هقولك ليه لحد دلوقتى كل يومين فى مُظاهرات والناس مش عارفة تروح شغلها .
    طبعاً أنا هكلمك من رأيى أنا ومش بقصد بكده أنه الصح ، التظاهرات دى ممكن سببها يكون راجع لإحتمالين يا أخت Jojo
    تطبيق أجندات أجنبية وبالأخص ( أمريكية ) !
    ديول النظام القديم إللى عاوزة البلد تفضل فى فوضى !

    أنتى تقولى :
    تصور VIP مرة واحد معلق قالى..”أحنا بنروح أميركا علشان ننهب خيراتها اللى هى من حقنا” شفت مرض أكتر من كده!!
    _________________________________________________
    طيب وإنتى مش عارفة إن أمريكا سارقة خرات البلاد العربية ولا إيه !
    قوليلى هو فين بترول العراق ؟ وليه أمريكا لحد دلوقتى هناك ؟!

    أنتى تقولى :
    ولما بأبسط حق لى أدافع عن وطنى ..مقولكش على الشتا يم..ماهو أنا وطنى أميركا ومصر ومش هسمح أنى أتشتم لدفاعى عنهم..
    ________________________________________________
    إللى عاوز يدافع عن بلده وما يتشتمش ، ما يسمحش لنفسه يشتم فى بلاد غيره ! يعنى إنتى عاوزه تقولى عرب جرب ، عرب همج وماحدش يشتمك !

    أنتى تقولى :
    مشكلة العرب أنهم اللى ميقبلهوش على نفسهم يقبلوه على غيرهم بكل بساطة
    بعد كل ده أخى أقول ه مج شوية عليهم, أنا أتمنى أنهم يبقوا عقلاء ومثقفين ولما هما بيكرهوا بعض لهذه الدرجة أزاى ممكن أى حد يحبهم. يا ريتهم يبقوا فى حرية أميركا وثقافتها وعدلها
    _________________________________________________
    يا أخت Jojo عاوزاهم مُثقفين إنقليلهم ثقافتك ، كلميهم بالراحة مش تشتميهم أو تهاجميهم ! لإنها عمرها ما هتيجى بالطريقة دى !

    فى النهاية أنا بسس حبيت أشد إنتباهك يا أخت Jojo لملحوظة ممكن أنتى ما تكونيش واخده بالك منها ، وصدقينى بالطريقة دى هتلاقى إللى بيهاجمك أكتر من إللى بيأيدك ..
    إن شاء الله جوزك يرجعلك بالسلامة وأتمنالك التوفيق …

  37. أنشاءالله أخى VIP ويومك أجمل أنشاءالله وشكرا لنصيحتك..
    والنبى VIP لو شفت جوزى هناك أطردوه من البلد خليه يرجع بقى وأعصابى ترتاح 😀
    ربنا معاك أخى

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *