وصلت مسيرة حاشدة ضمّت الآلاف من أعضاء رابطة جماهير الأهلي المصري “ألتراس أهلاوي”، من أمام مقر النادي بالجزيرة إلى اتحاد الكرة المصري، وذلك احتجاجًا على العقوبات التي أصدرها الأخير على النادي المصري فيما يخص أحداث بورسعيد الدامية.

وقال أحد قيادات الألتراس المتوجهين إلى “الجبلاية” للصحف المحلية، إنه سيتم التوجه إلى مقر مجلس الشعب وسط القاهرة عقب التظاهر أمام اتحاد الكرة، وذلك للاعتصام أمامه، مؤكدًا على سلميته.

وقررت الرابطة نقل الاعتصام، عقب قرار مسؤولي الاتحاد، بإعطاء الموظفين إجازة، اليوم، تحسبًا لأي أعمال شغب ومحاولات اقتحام لمقر الاتحاد.

وحمل المشاركون لافتات تطالب بحقوق الشهداء والقصاص من مرتكبي المذبحة، وتعالت هتافاتهم ضد وزارة الداخلية والمجلس العسكري، واتحاد الكرة، والنادي المصري.

وكان جمهور الألتراس الذي تخطّي الـ5 آلاف مشجع قد تجمع أمام النادي الأهلي، قبل التوجه إلى اتحاد الكرة، وعلقوا صور الشهداء على بوابة النادي.

وسبق لرابطة جماهير الأهلي أن أصدرت بيانا تؤكد فيه رفضها للعقوبات الصادرة من اتحاد الكرة المصري بشأن أحداث بورسعيد، ودعت لاعتصام مفتوح من أجل محاكمة عاجلة لكل من شارك في الجريمة سواء بالتدبير أو بالتخطيط أو بالتنفيذ نظرا لأن عدد المستحقين للعقاب أكبر بكثير من المقبوض عليهم حتى الآن.

كما طالب الألتراس الأهلاوي بهبوط النادي المصري وتجميد جميع أنشطته لمدة ثلاث سنوات، وإيقاف النشاط الرياضي بالدوري الممتاز لحين القصاص للضحايا بالكامل.

يأتي هذا التصعيد بعدما أصدر اتحاد الكرة قرارا بتجميد نشاط المصري لموسمين ابتداء من الموسم الحالي بالإضافة لإغلاق استاد بورسعيد لمدة ثلاث سنوات، كما تضمنت عقوبات اتحاد الكرة حرمان الأهلي من جماهيره لأربع مباريات، بالإضافة لإيقاف البرتغالي مانويل جوزيه المدير الفني للفريق الأحمر وحسام غالي قائد الفريق للعدد ذاته من المباريات، بالإضافة لتغريمهما خمسة آلاف جنيه لسوء السلوك.

وكان النشاط الكروي المصري قد توقف في فبراير الماضي بعد سقوط 74 أهلاويا عقب مباراة الفريق الأحمر والمصري البورسعيدي.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫12 تعليق

  1. جماهير الأهلي زعلانة عشان العقوبات مش كفاية وبصراحة عندهم حق
    وجماهير بورسعيد زعلانة عشان العقوبات اللى وقعت عا النادى المصرى بتاع الزبالين القتلة وطبيعى ماعندهمش حق كان لازم يبوسوا أيديهم أنه لم يتم شطب النادى .
    طب والعمل آيه نولع البلد وندهور الأقتصاد بزيادة والناس تسيب أشغالها وتقعد عشان الكورة .
    يلعن أبو الكورة واللى .. اللى ..

  2. يقطع كرة القدم واللي اخترعها رح تخرب البلد بسببها
    امبارح المصري مظاهرة وقتلى وجرحى واليوم الأهلي مظاهرة
    خافوا من الله البلد مش مستحملة
    يعني ما فهمنا جمهور الاهلي شو بدهم اللي ماتوا الله يرحمهم
    والمتهمين تحت ايدي العدالة ورح يتحاكموا
    وبعدين يعني اللي ماتوا بالمباراة اهم من الشباب اللي ماتوا في الثورة !
    واهاليهم صابرين بقالهم سنة ولسه ما تحكمش حد
    اصبروا وبلاش تشعللوها أكتر

    1. والله أخت نور الواحد بقى عايش خايف فى البلد دى , كل اللى بيحصل ده سببه الجــهــل مش عارفين يستعملوا الديمقراطية صح والحرية أنهم يكسروا البلد ويخربوها
      ولو الجيش لمس جاهل مخرب منهم تقوم الدنيا وما تقعدش .

      1. الله يفرجها عليكم يا أخ رامز
        بكره الاوضاع بتهدأ وبترجع مصر أحلى من الأول
        بس محتاجين شوية صبر وشوية خوف على البلد ويبطلوا اعتصامات ومظاهرات
        انشالله مصر بترجع أم الدنيا زي زمان

  3. بصراحة ، أنا مش بحب سياسة لوّى الذراع أبداً ! لأنها ببساطة ما بتجيبش نتيجة و إللى شايفه إن جماهير النادى المصرى ( سايقة العبيطة ) و ماشية على نظام ( خُدوهم بالصوت ليغلبوكم ) !
    بغض النظر عن مشاكل البلد ، البلد فعلاً مش مستحملة وكلنا عارفين وبنقول يارب لمّ شملنا وما تشتتناش ! لكن الحق حق و الغلطان لازم ياخد جزاءه .
    السؤال ؟
    ليه جماهير المصرى بتتكابر وسايقة العبيطة وكأن شئ لم يحدث ؟!!

    فتنة .. آه عارفين إنها فتنة .
    مؤامرة .. آه مُتأكدين إنها مؤامرة .
    بس للأسف مُخطط و خلاص إتعمل ونجح إللى عمله بدرجة إمتياز ( داخل النادى المصرى ) و بإشتراك بعد عناصره .. و الله أعلم .
    إيه بقى لازمة سياسة لوّى الذراع والبلطجة والإعتراض إللى سايقين فيها جمهور النادى المصرى ده ! يعنى المفروض يلموا الدور ولا يزودوا فى نار الفتنة ؟!
    هُما فاكرين إن حق 73 قتيل هيروح بدون مُقابل ؟!!!!!!

    1. فعلاً ( سايقة العبيطة ) و ماشية على نظام ( خُدوهم بالصوت ليغلبوكم )
      ما كل الناس عارفة البورسعيدية , بلد الكدابين الفشارين

  4. بجد شئ مُستفز من جماهير أقل شئ يتقال عليهم جهلة !
    يعنى إيه يهتفوا ويقولوا الشعب يوريد إستقلال بورسعيد ! يعنى إيه يطالبوا بإنفصال بورسعيد عن مصر ! يعنى إيه يرفعوا علم إسرائيل مع علم النادى الأهلى !
    إيه الجهل ده ! أيوة النادى المصرى و جماهيرة غلطوا ولازم يتعاقبوا و الشطب أقل عقوبة يقابلها النادى المصرى من إتحاد الكورة ده بخلاف العقوببات الجنائية إللى لازم يكون اخرها ( القصاص ) .
    حسّوا بأهالى الشباب إللى ماتت شوية الله يرضى عنكم !

  5. VIP انا معاك في كل كلمه قلتها لاكن هاذا هو حال العرب الحريه ماذا يعني الحريه 75% مش عارف معناها

  6. للاسف نحمل مدينة بور سعيد هذه المجزرة ولم نتعلم ابدا … الكل والتحقيقات اثبتت انها مؤامرة ولو فيه حد بيفهم فى مصر كان الاولى ان نخرج من هذه الكارثة بعلاجها وعدم السعى الى تحقيق أهداف من ارادوا التفرقة بين ابناء مصر … فريق المصرى واهالى بورسعيد براء من دم هؤلاء الشباب والنيابة حولت البلطجية الى محكمة الجنايات … وهذا ليس للان جماهير الاهلى ملائكة .. لالالالا فجماهير الاهلى هى صاحبة المشاكل فى كل مبارة يكون الاهلى طرف فيها للانهم مجموعه مغيبة ومعظمهم لا يفهم شيئا فى كرة القدم ومثلهم مثل عبدة الاصنام ومن بعدهم كل رابطة الالتراس على مستوى الاندية …. وللعلم كل مصر تحب لاعبى الاهلى وتكره جماهيره .. هذا هو اللغز فى مصر
    الحل لهذه الازمة
    1- سرعة بيع الاندية المصرية كافة .
    2- عدم دفع مليم واحد الى اى نادى ويتم دفع هذه المبالغ الى المدارس لتصرف على الطلاب الذين يمارسون الرياضة فى دورى المدارس والاهتمام به .
    3- الاندية ومقراتها الموجودة الان ليست ضمن صفقة البيع ولكن تحول الى نادى اجتماعى لخدمة المنطقة التابعه لها وللاعضاء النادى .
    4- البيع فقط للاسم النادى واللاعبين .
    5- على من يشترى انشاء الملاعب الخاصة به لخدمة مصالحة ومطلوب منه انشاء شركة امنية تولى تامين المباريات التى تقام على ملاعبه .
    6- الجماهير تذهب تشجع ما يحلو لها والدولة لا ترعى سوى المنتخبات فقط لاغير مثلنا مثل كل كل العالم المتحضر .
    7- على الدولة تخصيص اراضى لهذه الاندية خارج الكتلة السكنية لكل محافظة .
    8- حل جميع روابط المشجعين بالاندية من الان للانها معظمهم من البلطجية والمسجلين واجهزة الامن تعلم ذلك ..

    1. م الآخـــر : المشكلة لا فى بورسعيد ولا فى الكورة ولا فى الأهلى ولا فى اللى ماتوا
      الحكايـة أن نسبة العــبـط والخـيبـة والفشخرة والطـناش عنـدنا عالية جدا بالنسبة لتعدادنا لذلك لا يصلح معانا أبداَ لا حرية ولا ديمقراطية
      آهى الحرية والديمقراطية دى هيه الحبل اللى هانلفه على رقابنا .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *