ظهرت في الأفق بوادر اتفاق شبه رسمي بين الجانبين المصري والتونسي على إقامة مباراة ودية تجمع منتخبي البلدين بعد نجاحهما في الثورة التي قام بها الشعبان التونسي والمصري في الفترة الأخيرة.

ورحب الجانب المصري بمبادرةٍ أطلقها الجانب المصري بإقامة لقاء ودي يجمع “الثوار” بين مصر وتونس تحت شعار نجاح الثورة في البلدين لتعميق العلاقات وتجهيز منتخبي كرة القدم للاستحقاقات المقبلة.

وحسب ما أكد أيمن يونس عضو الاتحاد المصري لكرة القدم فإن الاتحاد المصري يعرب عن ترحيبه بإقامة مباراة ودية سنوية تجمع منتخبي البلدين، مؤكدا أن هذه المباراة ستحمل الود والحب والقضاء على التعصب الذي كان موجودا في السابق.

وقال يونس في تصريحاته لـ”بوابة الأهرام” النسخة الإنجليزية إن المباراة يمكن أن يتم استثمارها لتصبح بطولة عربية تجمع المنتخبات العربية ويتم إقامتها في جميع البلاد العربية بنظام الدور، حتى يتم تقريب الشعوب العربية من بعضها البعض كما كان في السابق.

وكشف عضو مجلس إدارة الاتحاد أنه يجب التحرر من الأفكار القديمة التي كانت قبل ثورة 25 يناير، مؤكدا أن على الجميع داخل اتحاد الكرة في مصر أن يعملوا من جديد على لمّ شمل الشعوب العربية بعد الفرقة التي حدثت في الفترة الأخيرة.

وأعرب يونس عن استيائه مما كان يحدث في السابق حينما كانت تكون هناك مواجهة عربية – عربية تجد الجماهير أكثر تعصبا وتحفزا رغم أن الطبيعي جدا أن يكون هناك ترحاب كبير في مثل تلك اللقاءات.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫11 تعليق

  1. مابلالالالالاش.
    وبعدين العنوان حاجة والموضوع حاجة تانية، انا افتكرت ان الشباب الثائر من البلدين هم اللى هايلعبوا مع بعض، اتضح ان المنتخبين هم اللى هايلعبوا مع بعض، عموما ربنا يجيب العواقب سليمة.
    وربنا ينصر اخوانا فى اليمن وليبيا والبحرين، هو ده الاهم دلوقتى.

  2. انا حاسه والله اعلم ان الماتش اللى بعده حيكون بين اليمن وليبيا
    وحنسميها البطوله الثوريه الوديه لكرة القدم!!!!!!

  3. ليه ما بلاش !
    لا والله أنا حاسس إن الأمور إتغيرت كتير ، وطالما الحُكّام إتغيروا يبقى الشعوب مُتفقة 🙂
    وإن شاء الله خير …

  4. يافيب احنا ماصدقنا حاجة تجمعنا مع شعب شقيق، وانت عارف الكرة زيها زى مفرق الجماعات بالضبط، احنا مش ناقصين فرقة.

  5. والله يا فاتيما أنا مش هتكلم على الحكومات بس ! الشعوب كمان لازم تغير من نفسها وتقدر تفرق بين الرياضة والسياسة !
    لازم يفهموا الهدف الرئيسى للرياضة وهو ( تقرب وتعارف الشعوب ) ، إيه يعنى إنهزمت ! يوم ليك ويوم عليك ! عادى خالص !
    لكن إحنا عندنا فى مجتمعاتنا ما عندناش الروح الرياضية !!
    وأنا مُصر إن الماتش ده يتلعب ولازم نشجع الفريقين بروح رياضية عالية ، تعرفى يا فاتيما لو كل واحد راح يتفرج على الماتش من باب ( المُتعة ) يعنى إنه يتفرج على كورة قدم حلوة مش هيفرق معاه مين يكسب لإنه هيبقى عاوز يتفرج على كورة تمتعة …
    نعم لإقامة المُباراه وإن شاء الله هتكون على أرض حيادية ( ليبيا ) 🙂

  6. بقلكم ايه لو لعبنا مع اى فريق عربى تانى وحصلت مشاكل ساعتها ننقل قارة امريكا الجنوبيه سمعت ان جواتيمالا معروضه للبيع نسكن فيها ونخلص
    وهو بالمرة نبقى جيران البرازيل الشقيقه
    بس خلاص !!!

  7. انا معاك اننا كشعوب لازم نتغير كمان، بس انا خايفة برضه.
    عموما انا عندى فكرة، يلعبوا فريقين كل فريق مكون من لاعبين من مصر وتونس، والفريق اللى يكــــــــسب فيهم هايكون البلدين كسبوا.

  8. هاها 🙂 فكرتك برضو مضروبة يا فاتيما !
    اللاعيبة المصرية فى الفريق الواحد هتباصى الكورة لبعضها ومش هتديها للتوانسة إللى معاهم فى نفس الفريق ، واللاعيبة التوانسة إللى فى نفس الفرق هتباصى الكورة لبعضها ومش هتديها للمصريين !
    وهنبُص نلاقى أربع فرق بتلعب مش إتنين 🙂

  9. ههههههههههه
    عندك حق مالك
    وفرصه سعيده

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *