الحفل الذي كان يفترض أن يكون الأكبر في لبنان ليلة رأس السنة ويجمع النجم المصري عمرو دياب وفرقة آبا فيفر والفنانة ميليسا، فشل، وبالتالي تقرر الغاءه، والأسباب تضاربت وكل طرف يلوم الآخر.

عمرو دياب يهدد بمقاضاة المتعهدين

فالمكتب الإعلامي لعمرو دياب وزع بيانا في ساعة متأخرة من مساء أمس يعلن من خلاله الغاء الحفل الذي كان مقرراً إقامته بمناسبة رأس السنة الميلادية بسبب مخالفات وصفها بالجسيمة في عقد الحفل.
وجاء في نص البيان إن “عمرو دياب يعرب عن استياءه الشديد لما تردد من أسباب غير حقيقية حول إلغاء الحفل واتهامه بالمسئولية رغم أنه متضرر بشكل كامل وأنه كلف محاميه باتخاذ كافة الإجراءات القانونية تجاه الجهة المنظمة للحفل”.
وأوضح البيان أن سبب الإلغاء ، هو “مخالفات جسيمة” صدرت من الجهة المنظمة أهمها أنها لم تصدر تأشيرات الدخول لمعظم أفراد الفرقة الموسيقية ولم تقم بسداد تكاليف إقامتهم فضلا عن عدم سداد المستحقات المالية لمهندسي الصوت الذين يتعامل معهم دياب والذين وصلوا بيروت بالفعل لعمل البروفات اللازمة.
وكلف دياب ، بحسب البيان ، محاميه باتخاذ الإجراءات القانونية تجاه الجهة المنظمة بهدف الدفاع عن حقوق الجمهور الذي سدد قيمة التذاكر لضمان استردادهم لما دفعوه والتحقيق فيما حدث للكشف عن الأسباب الحقيقة وراء إلغاء الحفل بعدما تبين أنهم لم يقوموا بسداد المقابل المالي المستحق عن قيمة استغلال المكان المقرر إحياء الحفل به.
وأعلن دياب تضامنه الكامل مع الجمهور الذي حضر من جميع الدول العربية لحضور حفله في بيروت ، مؤكدا أنه قرر توفير 5 تذاكر مجانية شاملة السفر والإقامة لخمسة من جمهوره الذين حجزوا في حفله بلبنان لكنه لم يكشف عن الطريقة التي سيختار بها هؤلاء الأشخاص من بين ما يقرب من ألف شخص حجزوا في حفله الذي تم إلغاؤه.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫72 تعليق

  1. Shit!!
    شكلها بايخ فعلاً ياعمرو يادياب..،
    سواء كان سبب إلغاء الحفل منك، أو من مُتعهدى الحفلات!
    إية ذنب الجمهور اللى إشترى التذاكر.؟

  2. له له له ياعمرو مو حلوة منك والناس يلي معشمة حالها
    يا الله منيح يلي مابحب الحفلات ومابحب احضرها بس حفلات مارسيل خليفة بحضرها إذا,,,,,,, بقدر لاقي حجز أو مطرح

  3. أوضحت مصادر لنا بأن الموسيقار “مارسال خليفة” سوف يقوم بإلغاء حفلة المُقرر إحيائة فى ليلة رأس السنة ومكان إقامتة العاصمة السورية.،
    وهذا الإلغاء قد تسبب فى حدوث حالة من الغضب بين الجماهير المُتعطشة للحفل وبالتالى أصفر عن حدوث إصابات كثيرة بين الجمهور المُعترض لهذا الفعل!!
    وطبعاً تذكرة نور هنقدر نرجعَهلها تانى، يعنى مش هتبقى موت وخراب ديار 🙂

  4. هههههههههههههههههههههههه
    نادين بتبينى فعلا البيئة الى انتى جاية منها برافو بجد برافو

  5. شو بكي يا نادين شو نحنا بحرب شو فيه طمنيني خوفتيني
    يعني لبنان محاصر او شي لا قدر الله

  6. سوزى دة واحدة بتدخل بس علشان تشتم المصريين
    دة كل مهمتها
    هههههههههههههههههههههههههههههه

  7. هههههههههههههههههه اوكي فاتيما
    اوكي ههههههههههههههههههههههههههه
    بعدين برجع انشالله بشوف شو القصه يعني هلئ لازم روح
    باي يا اموره

  8. قصدي مها عفوا بس ارجع رح جرب نضف شوي من الموقع
    معك حق بس بيفوتو للفتن وقله التهذيب

  9. —- مدير الاعمال والمكتب الاعلامي —-
    كثيرا ما يتطرق الفنان العربي وكذالك الفنانه الى كلمة مدير الاعمال ! ثم
    وفي غفله من الزمن و حيث تاريخنا وحاضرنا كله غفله بغفله تحول
    هذا ال مدير الاعمال الى المكتب الاعلامي , حقا انها مرحله فاصله ومهمه
    في حياة هذا الفنان وكذالك المستمع الكريم ! , هل يستوجب الفن وخصوصا
    بهذا العيار الخطير الى اعلام واداره ؟! هل سيتحول المكتب الاعلامي الى
    مديريه او وزاره لادارة اعمال هذا الفنان لمواكبة تطوره وابداعاته ؟!!!
    ان شهرة الفنان الابله والفنانه السليكونيه في عالمنا اليوم هي تعكس ايضا مستوى الوسط الذي انتشرت فيه فلكل صعود سلم ولكل قمه رايه والرايات انواع .!!!

  10. regarder il parle ke sur lé féte mais le mure contre gaza et tout sa il sont fou il ya des etranger dans leur payer ils ont entraint de faire une manifistation et eux il sont la entraint de parler sur les chanteur va nike vous mére la pute egypchien de merde vous etes une honte pour les arabe kéleb

  11. هههههههههههههههههههههههه
    كل ما اشوف تعليقاتك يا مومو انت بضحك
    تعليقاتك فعلا مضحكة
    هههههههههههههههههههههههههه
    برافو برافو فعلا كل واحد بيدل على البيئة الى بيجى منها

  12. ههههههههههههههههههههههههههههه
    مومو انت بجد ضحكتى تعليقاتك مضحكة لحد كبيررررررررررررر
    ربنا يهديك يااااااااااااااااااارب

  13. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    برافو يا مومو انت بينت قد اية انت من بيئة راقية
    وقد اية انت محترم وقداية انك متدين وقد اية انت كويس
    بجد ربنا يهديك ويديك على قد نيتك الجميلة المحترمة

  14. ههههههههههههههههههههههههههه
    بجد اظهرت قد اية يا مومو انك انسان محترم وقد اية متدين
    وقداية انك من بيئة راقية ومحترمة
    ربنا يهديك ياااااااااااااااااااارب
    ويديك على قد نيتك النبيلة المحترمة

  15. بيعوضك الله يا عمرو عن هالحفلة … لاتزعل ولا تهتم … تعا غني بسوريا بنحطك بقلوبنا وبعيونا
    رح تضل أكبر من الناس التافهة يلي غدرت فيك وبالعقد

  16. لن ألومك على نقدك.، فهذة أذواق وحُرية شخصية.،
    ولكن إسمحلى أن أنتقد طريقة كتابتك!!
    ونصيحة لكـ …..،
    تعلَم اللغة العربية قبل أن تنتقد (رقَاص) تُكتب كهذا وليس كذلك (رقاس)!
    لكم أن تتكلموا بالإنجليزية أو بالفرنسية.، وتأكدوا أننا سنفهمكم جيداً، ولكن بالله عليكم لا تُمسَخوا اللُغة العربية بكتابتكم لأنها لا تُمت بصلة للُغة العربية!

  17. حبايب قلبي فاطيما مها عاملين إيه وحشتوني أوي أخي فيب عايزه أقول حاجه الناس إللي عمالين يتكلموا عن المطرب العالمي عمرو دياب ده كله غيره من النجاح بتاعه عشان مفيش زيه ,ده يكفي إنه من مصر حبيبتي أم الدنيا إللي تشرفني وتشرف كل إنسان عربي يعرف إيه يعني مصر الحضاره كرم أهلها الطيبين جمال النيل إللي يسحر العيون والقلوب ،بحبك موووت يا غاليه مصر العروبه ،كل سنه ومصر وأهلها بألف خير يا رب أختكم فاتن

  18. فاتن حمداً لله على السلامة يا حبيبت قلبى، ايه الغيبة الطويلة دى، كل سنة وأنت طيبة ياقمر. والله وحشانى كتير.
    ودك عاملين ايه، يارب يكونوا بخير، وتكونوا كلكم فى سعادة

  19. حبيبتي فاطيما إزايك إنتي إللي وحشاني مووت وحيات ربنا،الحمدلله كلنا بخير معلش تأخرت عليكي أصلي بعمل جوله عالمواضيع إللي كاتبينها وحشني كلامكم أوي لسه بيتكلموا عن مصر وأهلها الطيبين لسه مش عايزين يتخرسوا ولا إيه الحكايه ، وإنتي بألف خير يا غاليه ، ولادي مطلعين عيني أصلهم دلوقتي أجازه أنا خدتهم ورحت تورونتو عند شلالات نياغارا أربع أيام رجعت النهارده الساعة ٧،٣٠ بالليل أهي حاجه تغير الروتين شويه مش أكتر .إنتي عامله إيه يا رب تكوني كويسه يا حبيبتي؟بحبك موووووت

  20. حبيبتى فاتن، تكرمى على ذوقك يا قمر، وانت عارفة كويس ان فلسطين فى قلوبنا كلنا. انت كمان وحشتيى موت موت، واجازة سعيدة عليى.
    ربنا يخليلك ولادك يارب ويباركلك فيهم، وفعلاً لازم الواحد يغير جو علشان يجدد حياته ويخرج من الملل اليومى.
    سلميلى عليهم كتير.
    الجو عندكم عامل ايه؟ طبعاً ثلج؟

  21. أكيد يا حبيبتي ثلج وبرد أوي مبارح كانت الحرارة بمنتريال ـ٣٠ كمان دلوقت برد أوي إنتي تبصي من الشباك تلاقي الدنيا كلها ثلج ،هنعمل إيه تعودنا عالجو ده ، ده كمان الصيف هنا الدنيا بتمطر حاجه غريبه أوي وحيات ربنا ، الجو عندك عامل إزاي بس متقوليش زي عندي؟

  22. والنبي ده شرف ليا أنا إني أزور مصر أم الدنيا أنا لما بنزل لبنان بسافر عالطيران المصري بس للأسف مبخرجش برا المطار عشان مافيش وقت كفايه يادوب ساعة وبطلع الطيارة من تاني عشان أروح لبنان ،أنا إنشاءألله ناوية أروح مصر السنة الجايه ده لو ربنا كتبلي عمر إنتي دعيلي ربنا يخلصني من المرض ده وأنا إنشاءألله هزورك فمصر يا رب تسلميلي يا غالية

  23. الف سلامة عليكى يا قمر، مالك، يارب يكون بخير وربنا يشفيكى ويعافيكى ان شاء الله. اول لما تيجى مصر قوليلى وهاكون فى استقبالك.

  24. مافيش يا حبيبتي معايا السرطان بدماغي وباخد كل أول شهر جلسات علاج إنشاءألله يعاديها على خير الحمدلله على كل حاجة, ده إللي بيأخرني عنكم يا حبايبي .أكيد هقولك عشان أتعرف على أجمل وأرق إنسانة فاطيما إللي أعز وأكتر من أخت وحيات ربنا بجد مش كلام أنا حبيتك من جوا قلبي من غير ماشوفك يا غالية

  25. شفاك الله وعفاك يا فاتن يا حبيبتى، انا بجد زعلت عليكى والله، بس المؤمن دايماً مصاب. ان شاء الله هاتكونى بخير وسلامة

  26. والله يا فاتن القلب للقلب رسول، وانا كمان والله وبدون نفاق ولا رياء حبيتك كتير، لانك ذوق وحساسة كتير. بس ابقى طمنينى عليكى على طول، ولو عايزة اى خدمة انا ممكن اقوملك بيها بالرغم من بعد المسافات يا حبيبتى.

  27. ربنا يسلمك يا حبيبتي آسفه إني وجعتلك دماغك متزعليش على غالي يا رب ،أيوه يا قلبي بيتكلموا عربي كويس أوي وفرنسي وإنجليزي كمان بس مش بيعرفوا يكتبوا عربي ،والنعم بالله أكيد أنا مسلمة أمري لربنا وراضية ومتوكلة على ألله دايمآ

  28. اوعى تقولى كده، احنا اخوات، واللى يمسك يمسنى.
    الحمد لله انهم بيتكلموا عربى، انت عارفة طالما بيتكلموا عربى كويس يبقى سهل انهم يتعلموا الكتابة. ما تقلقيش لما تيجوا مصر على خير انا هاعلمهم الكتابة. ربنا يباركلك فيهم.

  29. ده من لطفك وزوقك يا أغلى فاتيما أنا بجد فخوره أوي بيكي إنتي ونانا وشيري وكوكي عادل ومها وفيب دانا مغترب ماغي وكل الموجودين عالموقع ده إنتوا بجد إخواتي وأحبابي ربنا يخليكوا يا رب .إللي عايزاه إنكم تفضلوا فاكرين أختكم فاتن أنا بجد قضيت معاكم أجمل أيام عدت عليا بغربتي عن أهلي بتمنى إنكم تفضلوا بخير طول العمر يا حبايب قلبي

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *