وافق النجمان المصريان أحمد السقا وأحمد عز على المشاركة في بطولة فيلم سينمائي جديد بعنوان “المصلحة” بعد أن نجح المنتج السينمائي وائل عبد الله في إقناعهما بالخطوة، حيث سيبدأ تصوير الفيلم بعد تماثل السقا للشفاء.

والعمل -الذي كتبه أحمد عبد الله وتخرجه ساندرا نشأت- يحمل خطوطا درامية متوازية للنجمين، ورصد له ميزانية إنتاجية ضخمة، ليخرج في أفضل صورة فنية.

وتدور أحداثه حول شخصية ضابط شرطة في قطاع الأمن المركزي يجمع في حياته بين العديد من التناقضات؛ فهو ضابط شديد الحزم والجدية، وتصل تصرفاته إلى القسوة في أحيان كثيرة، ولكن في حياته الشخصية هو على النقيض تماما فهو شخص حنون ورومانسي إلى أقصى درجة.

وقد طرح المنتج وائل عبد الله الفكرة على النجم أحمد السقا الذي تحمس بشدة للتجربة، وأكد سعادته بالفكرة التي يرى أنها لصالح السينما المصرية، ونفس الحال بالنسبة لأحمد عز الذي يقوم حاليا بتصوير مشاهده في فيلم “365 يوم سعادة”.

يذكر أن “الديلر” آخر أفلام السقا شاركه فيه البطولة النجم خالد النبوي، لكن الفيلم لم يحظ بالنجاح الكافي. وقد أصيب السقا في وقت سابق بجلطة في ساقه يعالج على إثرها في مستشفى “الشروق”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫17 تعليق

  1. أحمد السقا نجح بالسينما بمجهوده وطلع السلم وحده وحده أما أحمد عز فوسامته من جعله يطلع بالمصعد الكهربائي دون عناء أو مجهود يذكر .
    والدنيا ارزاق .

  2. بالعكــــــــــــــــس، احمد عز طلع سلم النجومية خطوة خطوة، و لف كتير لحد ما وصل للى هو فيه ده.
    احمد السقا كان نجم وهو فى العشرينات، لكن عز تعب كتير لحد ما اصبح نجم، والناس عرفته وهو عنده 32 سنة تقريباً.
    بالتووووفيق لعز وللسقا، واكيد العمل هايكون ناجح.

  3. عارفة يا ننوسة، وعارفة انتى ليه مش بتحبيه.
    بقولك لو فاضية عايزاكى ضرورى على الماسينجر شوية.

  4. نورت لم تنقلي خبر فوز المنتخب المغربي….هل المغرب لا تشمله أخبارك الرياضية.؟؟؟؟؟..
    يحيا المغرب شاء من شاء وأبى من أبى.

  5. اعتقد ان الفيلم ده هينجح نجاح كبير لان القا وعز ليهم جماهير كبيرة بس يارب يكون فيلم الناس تتعلم منه حاجة مفيدة تنفعهم فى يوم القيامة والدنيا لان الدنيا مش معمولة علشان الترفيه بل لحصد اكبر كم من الحسنات وربنا يغفر لنا ويرحمنا وجميع المسلمين

  6. احمد السقا واحمد عز افضل المتواجدون على السينما في وقتنا هذا احمد السقا رائد الاكشن واحمد عز بوسامته افضل الممثلين في الاكشن وياتي في المرتبة الثانية بعد السقا

  7. احمد عز مش وسامته اللي مسعداه ده مجهوده الكبير واحمد عز صعد الجبل واحده واحده لكن السقا ما تعبشى في حاجة علشان ابوه الوسطي ……عالعموم ما تفرقوش بينهم ربنا يهديهم ويعملوا دويتو رائع ..وبعديا انا عايزاكى يا فاتى انت تقولى ليه مش بتحبي عز ..علي فكرة انا عند الحتة دى ابقي جزائرية لان انا من المتعصبين لاحمد عز وبموت انا واخواتى في كل كبيرة وصغيرة لعز وبنجري وراه علي النت ونتمني يا رب نشوفه ونسلم عليه ونبقي اصحابه ..ربنا يوفقك يا رب ويبعد عنك كل عين حاسودة -ويهروا في نفسهم زي الدودة واللي مش يحب عز تبقي ودانه مسدودة ورقبته معقودة وسلامته مفقودة وايامه معدودة وتتخلع من جوزها ومتبقاش له مردودة

  8. ياسمين واضح انك فهمتى تعليقاتى غلط، انا نجمى المفضل هو احمد عزززز
    ومتبعاه وعارفاه من قبل مايشتهر على فكرة، وافلامه بدخلها اكتر من مرة واجبارى لازم اهلى واخواتى يدخلوا افلامه ههههههههههههه

    اللى مش بتحبه هى ننوسة مش انا……..
    فين التقيييمات، والله كانت لعبة حلوة هههههههههه

  9. اصل نورت كل شوية يحصل فيها ايروور عندى، ومابتفتحش، ده غير انها تقيلة وكل موضوع افتحه بياخد دقيقة لحد ما يفتح.

  10. اه يافاتي انا كمان الموضوع صعب يفتح عندي مبيفتحش بسرعه صح اصبري يافاتي ههههههههههههههههه

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *