أوصى الراحل الفنان القدير نور الشريف، في لقاء تليفزيونى، بعرض مشهد وفاة الخليفة عمر بن عبد العزيز، خلال المسلسل يوم وفاته قائلًا: “أتمني يوم ما أموت يعرضوا المشهد الأخير من المسلسل”.

وأضاف نور الشريف أن مسلسل “عمر بن عبد العزيز”، من أهم الأدوار التي قام بها على الإطلاق في حياته وأن مشهد الموت يوجد به لحظة تنوير رباني -على حد قوله”.

يذكر أن الفنان نور الشريف وافته المنية، أمس الثلاثاء، عن عمر يناهز 69 عامًا، بعد صراع طويل مع المرض.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫22 تعليق

  1. الله يرحمه ويرحم كل المؤمنين والمسلمين.ويغفر ذنوبه ويتجاوز عن سيئاته فانه فنان كبير وقدير .

  2. يا نفس توبي فإنّ الموت قد حان
    واعصي الهوى فالهوى ما زال فتّاناً
    أما ترين المنايا كيف تلقطنا
    لقطاً وتلحق آخرنا بأولانا
    في كلّ يومٍ لنا ميّت نشيّعه
    نرى بمصرعه آثار موتانا
    يا نفس مالي ولأموال اتركها
    خلفي وأُخرج من دنياي عريانا
    بعد خمسين قد قضيتها لعباً
    قد آن أن تقصّري قد آن قد آن
    ما بالنا نتعامى عن مصائرنا
    ننسى بغفلتنا من ليس ينسانا
    نزداد حرصاً وهذا الدّهر يزجرنا
    كأنّ زاجرنا بالحرص أغرانا
    أين الملوك وأبناء الملوك ومن
    كانت تخرّ له الأذقان إذعانا
    صاحت بهم حادثات الدّهر فانقلبوا
    مستبدلين من الأوطان
    أوطانا خلوا مدائن قد كان العزّ مفرشها
    واُستفرشوا حفرا غبرا وقيعانا
    يا راكضاً في ميادين الهوى فرحاً
    وغافلاً في ثياب الغيّ نشوانا
    قضى الزّمان وولّى العمر في لعب
    يكفيك ما قد مضى قد كان ما كان

  3. إلى الزميل عمرو التميمي: أنت قلت عن نور الشريف: ” فانه فنان كبير وقدير ”

    وأنا أقول لك: وهل سيقابل نور الشريف الله تعالى بصفته الفنان الكبير القدير صاحب أفلام البوس والعري والأحضان والمايوهات ؟؟

    فعلا هزلت !!!!

    1. وماذا عن ملكك وهو يشرب الخمر هل عندك فتوة تنجيه من جهنم الحمرة التي يحترق فيها يامنااااافق
      شاطر تعطي مواعظ على الكل وبس نقرب للمفطوس مللك تتهرب
      هذه من افعال المنااافقين والتجالين هههههههه

  4. إلى الزميلة ليلى: أين شرب خادم الحرمين الشريفين عبدالله – رحمة الله تعالى عليه- الخمر والعياذ بالله تعالى ؟ هل ممكن أن تضعي لنا الصورة مرة ثانية لكي نراها وبعدها سأطرح عليك مجموعة من الأسئلة بإذن الله تعالى ؟

  5. قصدك اين شرب هذا المفطوس عبد الله الخمر
    اكيد عندكم في البيت ههههههه

  6. إلى الزميلة ليلى: أين شرب خادم الحرمين الشريفين عبدالله – رحمة الله تعالى عليه- الخمر والعياذ بالله تعالى ؟ هل ممكن أن تضعي لنا الصورة مرة ثانية لكي نراها وبعدها سأطرح عليك مجموعة من الأسئلة بإذن الله تعالى ؟.

    1. المفطوس عبد الله شرب الخمر المحلل لهم عندكم في البيت واذا مافهمت ماعندي مشكلة برجع بعدلك

  7. هو فيب فين يسمع الطاهرة بتاع بلاد الشام بتقول ايه اللي أتحمق اوي عشانها

    1. كلكم صنف واحد، تتكلمون بالدين و تنصحون الناس و تنسون أنفُسكم.. ماشين على مبدأ حق يُراد به باطل !
      مهما كان حجم خلافك مع الأخت ليلى هل يحق لك يا مُسلم أن تقول لها ( يا عاهرة ) ؟! هل أنت غافل عن حُكم هذه الكلمة و عقابها ؟ طب محدش نصحك ؟ طب مش بدل ميسقفولك المفروض يفهموك غلطك ؟! طب لو هى فعلاً عاهرة ، هل رأيتها بأم عينيك فى وضع مُخل بالأداب ؟ و إن كنت رأيتها هل معك ثلاثة شهود لكى تثبت لنا ما رأيت ؟!
      حقق هذه الشروط و من بعدها نصدق كلامك و نقر بأنها عاهرة كما تقول !!!
      أين أنت من تعاليم الإسلام يا مُسلم يا موحد بالله ؟! طب تعالى نقارن بينها و بينك :
      الأخت ليلى مُمكن تكون عاصية لكن على الأقل عمرها مزايدتك على دينك ولا زايدت حد على دينه ولو إفترضنا إنها قالت عليك نفس اللفظ إللى قولته عليها طب عالأقل هى مش عاملة فيها شيخة و مُصلحة إجتماعية ، لكن إنت عامل فيها شيخ من شيوخ نورت و مُصلح إجتماعى و عمال تنصح و توزع صكوك الرحمة يمناً و شمالاً مش المفروض تكون من جواك تضيف و تعكس الصورة النضيفة للإسلام ؟! لكن فى الحقيقة أنت فى الأساس مثال قذر للإسلام ؟! فين إنت من النصائح و التعاليم إللى عمال تنشرها ؟!
      بالمُناسبة يا فهلوى :
      أنا مسكت عليك كلمة عاهرة مش علشان قولتها على الأخت ليلى تحديداً ، بالعكس لو كنت قولتها على أى واحدة كان ده هيبقى رد فعلى دى أول حاجة. تانى حاجة علشان أثبت أن الناس إللى عاملة فيها شيوخ هى من الأساس مش بتراعى ربنا ولا عارفة تكون مثال طيب و مُشرف للإنسان !
      أنا أنضف منك، أنا عُمرى ما نعت أخت على الجريدة حتى لو كنت مختلف معاها بالعاهرة أو حتى مسيت شرفها ! أنا عُمرى ما تلفظت بلفظ خارج على أى صديق أو زميل لى على الجريدة مهما كان خلافى معه …….. أنا بحب أكون سفير نضيف لدينى و لبلدى و مش بحب أنتهج سكة الشيوخ المنافقين زيك و زى إللى على شاكلتك !

    2. إستخدامى لكلمة عاهرة بلاد الشام التى قولتها أنت فى حق الأخت ليلى غرضه الأساسى أن أعكس لك و للجميع مدى وساخة أخلاقكم يا من تتحدثون بإسم الدين و ليس بالضرورى أن يكون السبب راجع لصداقة تجمعنى مع الأخت ليلى، بالعكس و دليل على ذلك أنك لو كنت إستخدمتها فى حق أى أخت أخرى لكانت ردة فعلى نفسها !
      .
      لم أوئيد الأخت ليلى فى هجومها على شخص الآن هو فى ذمة الله و ليس من طبعى الهجوم على أشخاص حتى أحياء، فقط أنتقد و أستطيع بنقدى أن ألسع و أخرس من يهاجمنى، و فى نفس الوقت لم أوئيد أى منافق يدعى التدين و يهاجم خلق الله و يطعن فى شرف من يختلفون معهم !

  8. بارك الله فيك أخي الكريم Mahmood وجزاك الله تعالى خير الجزاء في الدنيا والآخرة.

    أكرر كلامي للزميلة ليلى:

    إلى الزميلة ليلى: أين شرب خادم الحرمين الشريفين عبدالله – رحمة الله تعالى عليه- الخمر والعياذ بالله تعالى ؟ هل ممكن أن تضعي لنا الصورة مرة ثانية لكي نراها وبعدها سأطرح عليك مجموعة من الأسئلة بإذن الله تعالى ؟.

  9. كان فيه صوره للملك عبدالله نشرت علي اليوتيوب مع واحده وبي شرب الخمر وكان حد خبيث عملها فوتوشوب والناس كلها كشافتها انها كذب الله يرحمه خادم الحرميين

  10. هؤلاء من عمرهم وهم لا دور لهم سوى محاولة تشويه سمعة الآخرين باللف والدوران والكذب والفوتوشوب لأن حجتهم ضعيفة جدا جدا مع خصمهم وكثير من الأحيان لا يكون لديهم حتى أي حجة ضد خصمهم, فماذا يفعلون ضد خصهم ؟

    يلجئون لأسلوب تشويه السمعة بالكذب والزيف ولكن الله تعالى لهم بإذنه بالمرصاد .

  11. زميلتي ليلى: هل تذكرين يا زميلتي ليلى عندما أخذت تترجيني لكي أجيبك على سؤال وأنا ضربت بك عرض الحائط ؟؟

    عموما : أكرر سؤالي عليك مرة أخرى يا زميلتي ليلى:

    إلى الزميلة ليلى: أين شرب خادم الحرمين الشريفين عبدالله – رحمة الله تعالى عليه- الخمر والعياذ بالله تعالى ؟ هل ممكن أن تضعي لنا الصورة مرة ثانية لكي نراها وبعدها سأطرح عليك مجموعة من الأسئلة بإذن الله تعالى ؟

    1. قلت لك شرب االخمر عندكم في البيت وفينك تسأل
      ولمين يقول انها تركيب اقول له فتح عيونك منيح من قال انها تركيب هم نفسهم من الأنجاااااس امثاله فالصورة فصحتهم وفضحت المفطوس عبد الله
      وياريت بس صورة بل صور عن عهرهم وفسقهم وووو
      واقول اقرؤا سيرة آل سعورد وستعرفون من هم وبالصور والادلة
      قال شو دخل واحد يدافع عم عبد الله المنااافق انبسط وصار يغرد ههههههههههه

  12. بقولك الكل عارفها بتقولي كلامك وحش انا بجد مصدوم منك ياخي !!
    اسألها وانت تعرف , كلامها مع الرجالة هو اللي قصدته يا متعلم يا بتاع المدارس
    ولما انت بتغطي عليها وبي تشجعها يبقى على كدة اسمك انت ايه !??????

    1. يا أستاذى الفاضل أنا مليش دعوة باللى بتقولهولك أو بالجدال إللى داير بينك و بينها أو بينها و بين المعلقين الأخرين !!!
      الصراع ده يدخل تحت بند ( السيجال ) يعنى إنت بتقول و هى بترد ، هى بتقول و إنت بترد و هكذا ،،، و طالما طريقة الحوار ما بينكم وصلت لكده فمتجيش تشهدنى و تقولى أصلها بتعمل معايا و بتقولى و بتهينى !!! إنت بتغلط فيها هى بترد ، هى بتغلط فيك أنت بترد خلاص أنا مالى بكل ده عاوزنى أقف مع طرف ضد التانى ليه مادمتوا إنتو الإتنين بتهينوا بعض !
      و بالمناسبة أنا ماعرفش إيه إللى بتكتبهولك و إيه الخلاف إللى بينك و بينها أنا مش قاعد طول اليوم على الجريدة بصراحة لكن أنا كان سؤالى مُحدد، واحد بيقولى إنت قليل الأدب !!! روحت جيبتله تعليق بيقول فيه على معلقة أنتى عاهرة !!! و سألته مين فينا القليل الأدب ؟!
      أنا إللى بقالى على الجريدة 7 سنيين عُمرى ما إستخدمت اللفظ ده فى حق أى معلقة لأنى عارف حسابه عند رب العالمين هيكون إيه ؟! إنما إنتو يا شيوخ نورت ؟ أين أنتم من عظاكم لغيركم !!!
      .
      أنت بتقول ليلى بتشتمك أمام مسمع و مرئى الجميع ؟! طيب يا ترى أنا كنت عملتلكم إيه علشان تقول عليا قليل الأدب يا مُحترم يا إبن الناس المُحترمين ؟
      رد لو عندك رد ؟!

      1. اخ فيب تحياتي لك وانا اعرف من اول مادخلتي على هذه الجريدة انك بحياتك ماغلطت مع حدا ولا وقفت مع طرف ضد الثاني وبارك الله فيك علىرهذه الاخلاق وياريت يللي عم يتفلسفون يكون عنده ١٠٪ من اخلاقك
        اما عندما اعلق على الموضوع فلي الحق ان اعلق متل مابدي فانا ارى ما لم يروه هم وهم يرون مالم اراه فهذه الحالةًكل واحد يعلق على الذي يراه لكن المشكلة انا بعلق وبيجي واحد متل ال ك ل ب يللي فوق بهجم علي ومابيعجبه تعليقي وبقول عاهرة بلاد الشام طيب انا بهذه الحالة شو لازم رد عليه قول له شكرا على اخلاقك ….
        لا لن استعمل هذا الاسلوب لانهم سيتمتادون اكثر
        ومن يقول عاهرة فأكيد هو متربي بين عاهرات …..

        1. وانا بشكل عام لا اتهجم على احد المشكلة لايعجبهم تعليقي فيلجؤن إلى تربيتهم بالمسبات

  13. أهلاً أخت ليلى ؟ كيف الحال ؟ يارب بخير،،
    المُشكلة أن المُعلقين على الجريدة هنا مُنقسمين فريقين و كل فريق عاوزك تبقى معاه إما يعتبرك خصم ليه !!!
    قريتله تعليق بشبك بعاهرة بلاد الشام !!! و شيوخ نورت يعملوله Replay و يقولوله بارك الله فيك كُنهم على خصومه معكى !!! لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم ! مشُفتش تشويه فى الإسلام زى إللى بشوفه منهم ! طب إفتراضاً إنك غلّاطة و بتغلطى فيهم و بتشتميهم بس على الأقل إنتى مش ماشة فى الجريدة تتكلمى عن الحلال و الحرام فإسائتك للغير مش بتعود على الدين الإسلامى بسوء ! لكن هُما إللى دايرين هنا و هناك يقولوا حكم و مواعظ لما يطلع من واحد منهم لفظ عاهرة فى حق معلقة أخت له فى الدين إيه أول إنطباع هياخده الغير مُسلم بعد ميقرأ تعليقه ؟! أكيد هيقول إزاى ده مُسلم و إزاى بيتكلم فى الحق و فى الدين !!!
    هو ده إللى أنا أخدته عليه ! جاى هو بقى يتفلسف و يقولى أصلها بتشتمنى وإنت واقف فى صفها ! صدقينى يا أختى الموضوع مش موضوع واقف فى صف طرف على حساب طرف ! أنا بشوف وجهة نظرى إيه و بميل ليها ، ولو فى موقف يدعى إنى أقف فى صفك مش هتردد ما إحناش فى حرب ! كلها وجهات نظر و خلافات سياسية و كله بيغلط فى كله و كله بيستفز كله و ماحدش أصلاً على حق !

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *