ورد في احدى وسائل الاعلام المصرية ان الفنان المصري “تامر حسني” قال انه لا يقارن نفسه بالفنان “عمرو دياب” لأنه قيمة فنية كبيرة وأنه ليس ند له ولكنه تلميذه، وأضاف أن “دياب” لا يحتاج إلى جائزة لأنها لاتقيّمه، مؤكداً أنه يشعر بالحزن في قمة لحظات نجاحه بسبب هجوم بعض الفنانين والكتّاب عليه دون سبب وانتقادهم له رغم تحقيقه لنجاح كبير على مستوى العالم.
وأكد “تامر” أنه مر بظروف قاسية في صغره وشبابه مما اضطره للعمل مقابل 5 جنيهات ومرّ بضيق مالي شديد، وكانت والدته تبكي طوال الوقت، وأكد أن هذه الظروف ساهمت بشكل إيجابي في تكوين شخصيته واحساسه بمشاكل الناس، وذلك في لقاءه ببرنامج “مصر النهاردة” مساء أمس الاثنين.
وأعرب “تامر” عن شعوره بالحزن من هجوم بعض المطربين والملحنين والصحفيين عليه وتوجيه افتراءات لا أساس لها من الصحة، مشيراً إلى أن جمهوره كبير بالفعل واستشهد بحفلة المغرب التي حضرها 400 ألف شخص، كما أعرب عن فرحته الشديدة بالحصول على جائزة أفضل فنان إفريقي لأنها منحت لفنان مصري عربي.
كما أوضح أنه لا ينام بشكل كافي فلا تتعدى مدة نومه 4 ساعات يومياً لاصراره على تحقيق أحلامه وطموحاته، مؤكداً أنه كان دائم الدعاء لله أن يحقق أماله وأنه كان يشعر بأن أحلامه ستتحقق يوماً ولذلك لم يحزن حين تم الاستغناء عنه من نادي الأهلي والزمالك، كما قال أنه غنّى في الجامعة والبرامج وكان أول مبلغ تقاضاه 400 جنيه في احدى الحفلات وتقاسمه مع فرقته الفنية.
وأضاف انه يعتذر للجمهور الذي انزعج من أي أغنية له وانه يشعر بالمسؤولية الأخلاقية عن أعماله وأغانيه بسبب تقليد الشباب له وأشار الى أنه رفض فيلم عن سباق السيارات خوفاً من اقتداء الشباب به وتقليده.
وقال “تامر” إن أفضل ما أسعده في حصوله على الجائزة الإفريقية الأخيرة أنه أصبح واحداً من المطربين المصريين الذين نجحوا في الوصول للعالمية، بينما حرص أن يؤكد على تحقيقه لنجاحاً كبيراً في وقت قصير للغاية.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫10 تعليقات

  1. نفس الحدّوتة الحمضانة إللى بيطلعلنا بيها فى كُل حوااار !!
    فى حوار : مكُنتش لاقى حقّ المواصلات !
    فى حوار آخر : وقت ألبوم النجم عمرو دياب ” نور العين ” مكنتش لاقى حق التذكرة وإضطررت لدخول الحفلة ونطّيت من على السور علشان أستمتع بأغانى النجم عمرو دياب !! قال نطّيت من على السور قال ، وكأن عمرو دياب كان بيغنى فى مدرسة إبتدائى !!

    وفى حوار آخر : إشتغلت فى بنزينه لأعول أسرتى وأمى المريضة ، والأغرب من كده إن بقدرة قادر وبعد ما إشتهر تامر حُسنى لقيناه طالع بأبوه فى لقاء تليفزيونى وبيقول أبويا ( الفنان ) حُسنى مش عارف إيه صاحب مؤلفات كذا وكذا وكذا ! منين أبوك كان فنان قديم ومنين كنت إنت يا مسكين بتعول أسرتك !!
    ودلوقتى جاى يقولنا مررت بأيام لا أملك فيها 5 جُنيهات !!
    يااااااااااا مُسلسل مُمل وتمسيلية ساذجة ما بيستخدمهاش غير المُطربين قليلى الحيلة حتى تتعاطف معهم الجماهير !!

    وأكتر عيب موجود فى تركيبتك يا تامر إنك أكبر ( منفسن ) شٌفته فى حياتى !
    قريتقولت إمبارح فى حوار تليفزيونى :
    سعيد لأننى حققت من الشهرة ما حققة غيرى فى مشوار ثلاثين عام !!
    وطبعا التلقيح والتلسين على عمرو دياب كـ عاداتك يا مريض !
    وفى نفس الحوار فضلت تمدح بتقول عمرو دياب أستاذى وتاج راسى !!!
    يااااااااا يااااااااااا عالناس يا عالنفاق !!

  2. اييييييه يااا اخ vip لو مش عاجبك الحوار ليه سمعته اصلا ؟؟
    تامر فنان محترم ومتخلق وادمي وكلامه في صراحة بدون لا غرور ولا تكبر بيقول لي عاشه بصراحة و وضوح ولو كان قال العكس كنت قلت انه مغرور وشايف عاره بس لي قاتلكم وقانقكم انه واضح وصريه وكل الناس بتحبه وبتموت فيه وكفايه انه حقق شهرة وحب الناس خلال 8سنوان مش 30 او اكثر وبمجهوده الخاص بس.
    الله يبعد عنه ولاد الحرام والحساد لي مثلك وحاول تكون مثله ولو شية يا اخ vip
    هههه

  3. عاشقة تامر !
    كُنت على إستعداد للرد على كل كلمة قولتيها فى تعليقك إللى ما قولتيش فيه ولا جُملة مُفيدة ، بس أعتقد إن ما ينفعش أرد عليكى بعد ما قولتى :
    ( الله يبعد عنه ولاد الحرام والحساد لي مثلك ) !
    لإن الكلام معاكى ” قلّة قيمة ” وما فيش تكافئ ولا توافق فى الأسلوب ولا فى التربية بينى وبينك !
    ومن كلامك قدرت أعرف أهلك إللى ربوكى شكلهم إيه ! شكراً إنك وضحتيلى !

  4. ya VIP ana mesh ded ra2yak bas fe3lan abu tamer ma3roof bas ejat 3aleh fatra fe 7ayato sabhom O tarakhom O safar O ma3ad yes2al 3anhom fa 7alethom el maddeyeh te3bet kteer O abohom 6annash hom O shaf 7ayato O lamma allah raza2 tamer 6ab3an abohom reje3 O ba2y el 2essah 3andak … O 3ala fekra howa mo me7taj ey’3ar min amr deyab … masha allah 7a2a2 elly ay wa7ed betmanna yewsallo be zaka2o O emano bellah … O allah eywaf2ak ya tammora aktar min hak bas la tet’3ar ba3d kol hal shohra ,,, ta7eyaty la VIP O lal jameee333

  5. على كل حال حتى لما كنت في الجزائر استقبلت احسن استقبال و لكن لم يثمر فيك و شتمت كل الجزائريين بدين استثناء

  6. أحد مقدمي البرامج سأل الموسيقار محمد عبد الوهاب , هل الفن الراقي ينشأ من الحارات الشعبية الفقيرة المعدمة ؟ فأجاب أبداً فالفن الراقي يخرج من أجواء السرايا والقصور والمجتمهات الراقية . ولكن
    كل يوم تسمع من فنان أنه كان ببيع الخضار في السوق علشان يعيش نفسوا وكاظم الساهر سبق الكل وقال كنت أبيع الآيس كريم وابيع الخضار وابيع البليلة علشان أعيش خواتي . والله قرفتونا من ورا الشكاوى تبعكم .
    يعني تطردوا عيون الحسد علشان تحافظوا على الملايين اللي تكسبوها .

  7. طبعااا مافي مجال للمقارنة بينك وبين عمووووورة .. بدك فت خبز كتير لينحط اسمك جنب اسمو

  8. هو بس قال حقيقة واحدة ان عمرو استاذه ودا مش بمزاجه دا لانه عارف انها حقيقة ولو هو بيقول انه وصل للعالمية فى سنين بسيطة ففيه فضائيات تقدر تشهر اي فنان فى يوم وليلة اما عمرو دياب فوصل للعالمية ومكنش موجود عند اغلب المصرين غير 9 قنوات ودا في حد ذاته اعجاز دلوقتى فيه 1000 قناه ابو ليف الدنيا كلها عرفته فى 5أيام استحالة تامر يتقارن بعمرو دياب لما يقعد 20 سنة على القمة يبقى يقارن نفسه بعمرو دياب لانه لحد دلوقتى مش رقم واحد عمرو دياب ما زال رقم واحد فى العالم العربي

  9. أنا متربية خصبن عنك وعلى فكرة لو كان عالاأسلوب ما في احسن من اسلوبي انا فقط من كثرة ما قرأت موضعك لي ولا كلمة فيه منطقية اضطريت اكتب بسرعة وعدم تركيز لا غير.وحسن الفاظك وحاول تتكلم بمفهومية أكثر.
    تامر تامر تامر مابعرف شو عامل فيكم الله يستر اغلبية الشباب بيغاروا منه مثل هالشاب لي عملوا معه لقاء قال بحب اغانيه وشخصيته لا على اساس انه يتعامل مهع من 20 سنة.ههه والله انكم دهية

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *