تصدرت صورة ساخرة للنجم المصري عمرو دياب تم تركيبها على جسم ديك حملة مناهضة لألبومه الجديد على موقع “فيس بوك”، فيما اتهم محبوه أنصارَ المطرب تامر حسني بالوقوف وراء الحملة.

جاء اختيار “الديك” -كما يتضح من الصورة- استنادا إلى اسم ألبومه “أناديك تعالى”؛ حيث تم تجزئة الكلمة إلى: “أنا” و”ديك“.

الحملة أطلقتها صفحة تم تدشينها على موقع “فيس بوك” بعنوان “وداعا عمرو دياب أقعد في البيت”، وتم إطلاقها بعد صدور الألبوم في 28 سبتمبر/أيلول الماضي، وتهدف -كما يقول أصحابها- إلى مقاطعته.

وضمّن مطلقو الحملة سبعة أسباب رأوها كافية لاتخاذ أي مصري هذا القرار، ومن بينها أنه هرب وعائلته وقت الثورة، كما أنه غنى لمبارك أغنيتي “60 مليون فدائي”، و”واحد مننا” وأحيا حفل زفاف نجله جمال.

من ناحيتهم؛ اتهم محبو دياب “فانز” النجم تامر حسني بالوقوف وراء هذه الحملة، بسبب ما وصفوه بـ”تدهور شعبية” نجمهم بعد الثورة.

وقال أحمد سكريم: “أحـب أقـول للي عـامل الصـورة دي من فانز تامر إنه مغفل لأنه مهمـا عمل مش هيعرف يخلي الناس تكره عمرو دياب والأسباب اللي هو قايلها عشان يقاطع الألبوم كلها أسباب متخلفة”.

ودعا أحمد محمود “فانز” تامر أن يكونوا وطنيين، وألا يسيئوا إلى ما سموه بـ”الرمز”، وأضاف: “يا جماعة ده المطرب العالمي الوحيد اللي عندنا في مصر، يعني الغلط فيه مش مسموح”.

وطالبت آية محمود زملاءها من “فانز” عمرو دياب بعدم الانسياق للرد على ما وصفته بـ”تفاهات” فانز تامر حسني، وقالت: “يا جماعة الألبوم نزل خلاص، وكل الناس بتسمعه خليهم يضربوا دماغهم في الحيط”.

وعبثا حاول “فانز تامر حسني” نفي هذه التهمة عنهم، وقال عمر الجوكر: ” تامر حسني هو نجم الجيل، وده مش معناه إني مش بحب عمرو دياب، بالعكس أنا بحبه بس بحب تامر أكتر، عشان كده يا جماعة بلاش تلقوا الاتهامات بدون أدلة”.

وبلهجة أكثر حدة قال سمير السداني: “اللي ملهمش فيها بيتكلمو عن نجم الجيل.. مين عمرو ده عشان نحاربه”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫27 تعليق

  1. عمرو دياب فنان رائع ومميز وذكى جداً، ومهما قالوا او تهكموا عليه فهو فى القمة برضه.
    والالبوم الجديد حلو.

  2. والله ناس غريبه الي بغني ضدالثوره ناس بتحاربه كما صار مع الشعب المصري والي بغني مع الثوره ناس بتحاربه وتعتبره ناكر جميل متل ما صار مع اصاله
    اتفقو العرب الا يتفقو

  3. هى فعلاً حملة ساخرة ! بس فى نفس الوقت حملة غبية جداً جداً !
    شبهوا عمرو دياب ( بالديك ) ، وهو فعلاً ديك … بس ديك على شوية فراخ بيغنّوا معاه فى الساحة ! ومهما إختلفوا فى الآراء ……!
    فالديك هيفضل ديك ، والفرخة هتفضل فرخة ! خصوصاً لما تبقى فرخة وكمان هربانة من الجيش !
    عمرو دياب البومه فى السوق وماعندوش وقت للرد أو للكلام ! أما إنت بقى يا مُحسن يا جابر جيه وقتك علشان تجعجع كعادتك !

    noha نهى في تشرين أول 4, 2011 |
    صورة جميلة و معبرة عن دياب بغض النظر عمن فبركها
    ____________________________________
    أذكى تعليق قريته 🙂 لو كُنتى تُقصدى إللى فهمته ،
    إزايك يا نُهى ؟ عاملة إيه ؟ إنشالله بخير ،،،

  4. VIP هههههه يا بخت الهضبة بيك يا ريت كان عندي محامي شاطر زيك بيحامي كويس و بلوشي كماااان. بس بيني و بينك الصورة طالعة هايلة و اللي سواها جدع يستحق الاعجاب لا تيأس يا فيب وواصل—أنا بحب اغنية قديمة لعمرو دياب اسمها بتغني لمين يا حمام — بس بعد هذه الصورة يستحسن تغييرها إلى بتغني لمين يا فرخة؟؟ فيب و حياة أولادك ما تزعل مني أنا بحب أقرأ تعليقاتك التي لا تظهر إلا في مواضيع الهضبة و لهذا أطالب نورت بتكثيف أخبار هضبتنا عشان نشوفك…

  5. عاوزة مُحامى شاطر زيي ليه يا مريم ! هو إنتى بيتعمل ضدك حملات ساخرة إنتى كمان ؟! أيوه يا عمّ الله يسهلهُ الشهرة ليها ناسها 🙂
    على فكرة يا مريم ،
    أنا مش بعلق بس فى موضوعات عمرو دياب زى مانتى بتقولى ! جو نورت بقى سياسى بحت حتى فى زاوية القُراء ! وأنا زهقت من السياسة إلى حدٍ ما ! فهتلاقى تعليقاتى إما قُليلة أو فى المنوعات أو زاوية القُراء ، على حسب .
    بالإضافة إنى ما بقيتش فاضى زى الأول !
    يومك سعيد ، ولو عاوزة مُحامى أنا فى الخدمة والأتعاب من خصمك 🙂

  6. لا تختفي يا VIP — أعلم أن لديك مسؤوليات عائلية الله يكون في العون— بس إنت ساعات بتضحي ببعض الوقت لما يكون الخبر عن الهضبة… عشان كدة بقول يابخته بيك هالهضبة…

  7. مغني تخطى نصف قرن ومازال يغني للمراهقين ’’’’’’’’’’’’’؟؟؟؟؟؟؟

  8. فاتي في تشرين أول 4, 2011
    عمرو دياب فنان رائع ومميز وذكى جداً، ومهما قالوا او تهكموا عليه فهو فى القمة برضه.
    والالبوم الجديد حلو.
    copy

  9. حلو الديك دة يسلام لو اذبحة واسلقة واحمرة واكلة لوحدى واعمل على الشوربة بتاعتة شوية ملوخية

  10. امممممممممممممممممممممممممممممم
    اممممممممممممممممممممممممممم
    جعانة اوىىىىىىىىىىى

  11. hahahahah tamer wa 3mer diab khals koll elmshakel khlset ya mseren mfdelsh 9er nkaren men afdel men mean tiba homa wklenha wla3a wa koll elnas elkobar beshkor fehom anto ba men mohatam bekok ya alfe khsera 3al shbab maser khir agnad elard ya sh3b dina wa sa3d els9ier

  12. العيب ان خرج من اهل العيب لا يعتبر عيبا الكل ينسي الآن فضل عمرو دياب هو الهضبه وسيضل الهضبة رغم انف الجميع والي ميطول العنب حامض عنه يقول مع خالص تحياتي

  13. Taba3an shaklaha soooo fake, w ba3deen 3eeb y3ny
    3amr diab is really gooooooooooooood, he should’t be treated like that.
    meeen ma3ayaaa????

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *