بعد أزمته الأخيرة بسبب تصريحاته المطالبة برحيل الممثل المصري عبد الفتاح السيسي، عاد الممثل المصري خالد أبو النحا وكرّر ما قاله من جديد.

وكتب أبو النجا في صفحته الخاصة على احد مواقع التواصل الإجتماعي: “مصر تستاهل أفضل بكثير من حكم فاشي عسكري حالي يحاول إرهاب كل من ينتقد، أسلوب أمنجي لحاكم، من فاشي ديني أسقطناه أو فاشي بوليسي أسقطناه.. ارحل”.

 

abolnaga

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫63 تعليق

  1. يا سلام عليك يا خالد يا ابو النجا!! طول عمري اقول انت راجل و تكره الارها بين الانقلابين!! انت انسان فاضل و سير بطريقك و نحن ورائك…

  2. ههههههههههههههه
    الانقلابين اصبحوا مثل ترعة اللي في كوم حمادة، كل ما يقفلو من جهة بيتفرقع من جهة هههههههههههههههههههههه

    لانهم ارها بين و انقلابين هههههه

  3. قول رأيك بحُرية .
    هو ده الشعار إللى الناس نادت به بعد ثورة 25 يناير مُباشرة، و تم العمل به و بقى العُرف المتبع بين الشعوب و فى الأوساط السياسية … بل تم تطبيقه بالفعل و أسقط النظام الأخير .
    طيب ليه دلوقتى بتحاربوا الراجل ده ! و ماحدش يقولى إنت عاجبك كلامه لإن رأيى دلوقتى مش فى كلامه ولا فى إللى بينادى بيه، أنا بتناول حاجة تانية خالص و هى قبول الفكرة فى وقت و رفضها فى وقت أخر !!! ده تناقض فظيع !!!
    القضايا القديمة إللى كانت مقفولة إتفتحتله و دعبسوله فى القديم و فتحوله قضية المثلية الجنسية ! الله، طب ليه قفلتوها من الأساس ؟! ليه بتخلوا الحاجات دى آداة ضغط و كسر عين لمن يفعل شئ مخالف لرغباتكم ؟!
    و الله فى حاجة غلط …. و أنا لا أؤيد هذه الطريقة تماماً !
    _____________________________________________________________
    بس سيبك إنت، عارف يعجبنى مين ؟
    يعجبنى الواد الإخوانجى إللى بيتنازل عن مبدأه شماتة فى الأخرين ! يعنى خالد أبو النجا كان من الناس إللى رفعت الكارت الأحمر لمُرسى و قالتله إرحل و ده إللى واضح فى البوست بتاعه لما كتب نظام دينى فاشى أسقطناه. ولكن الإخوان لا يعيرون ذلك إهتماماً عندهم إللى فات مات ما دام الهجوم الأن على العسكر إذن إللى بيهجم ………… حبيب قلبى !!!
    ناس فظيعة يا سيدى !

  4. نفسي في يوم تكتب تعليق حقاني و واحد يقول الانسان دة حقاني و لكن لابد ان تكتب تعليقين في تعليق واحد!! واحد جزر و واحد مد!!! و تضيع الحقيقة بين ذاك و ذالك!!

    و طبعاً هذا شئ من الخباثة هههه لم اقل انت خبيث لا سامح الله، بس كانك تريد ان تفعلها!!
    + دائماً تتناقش و تسيب النقاش و بدون اي احترام للاخر و تعطي لفكرك و كتاباتك اهمية و قيمة اكثر من الذي يناقشك!! دائماً تريد ان تطلعه جاهل و اخواني وووووو..

    بس لعلمك يا استاذ انا لا اهتم لخالد ابو النجا، فقد اريد اغير ناس هنا و هناك ههه

    ارجو ان لا تزعل من حقيقتي يا ابو ادم؟

    1. كل هالحكي يللي حكيته وبتقول أجو إنك ماتزعل ياأبوأبوأدم ههههههههههه
      تعليقك إن كان يدل يدل على أحتياله ومكره وحبثه كما قلت والله يادلشاد مابعرف شلوتن أنت بتفكر الأخ أدم محترم ويحلل الأفكار بطريقته كونه مصري وعم يعلق على مصري وما لح تكون أفهم منه بأمور بلده وأكثر تعليقاته صحيحة ولا يصف في ناحية أي شخص….

  5. مش هتفهم تعليقاتى و مش شرط تفهمها يا دلشاد، عارف ليه ؟!
    لإنى مش بكتب إللى إنت عاوز تسمعه أو إللى بيجول فى خاطرك ! فطبيعى ترانى غير حقانى !
    أنا هنا قولت رأيى فى قضية خالد أبو النجا بغض النظر عن رأيى فى إللى قاله ! بمعنى:
    مش من الطبيعى إنى أعطى رأيى فى إللى قاله و العُرف المتبع أو السياسة المتبعة فى الأوساط السياسية هى حُرية الرأى ! فبغض النظر عن رضائى أو عدم رضائى عن إللى قاله، ولكن طبيعى و أتوماتيكياً لا أحد له الحق على لومه أو إنتقاده ما دام الجميع رضى أن تكون حُرية الرأى هى كلمة السر.
    .
    أما عن كونى أعطى لكلامى أهمية و أقلل من الأخرين ! لو إنت حسبتها على نفسك فهذا ذنبك ليس ذنبى ! أنا ما قللتش منك ولا من حد، و لى كامل الحق أن أغرد على ما آراه مناسباً لنظرتى عند قراءة الموضوع ! أنا شد إنتباهى جماعة الإخوان إنها بتقلل من قيمة أى حد مؤيد لخصومهم زى مثلاً ( المشخصاتى ) الفولانى بيأيد فولان. الرقاصة الفولانة بتأيد فولان و هاتك كهذا تصريحات.
    و عندما تنقلب الرقاصة أو الفنان على خصومهم تلقيهم إستشهدوا بكلامهم و تحول من مشخصاتى لفنان !!! يا أخى و الله لهم من المواقف إللى بحكى عنها لا حصر ولا عدد !
    هذه النقطة أثارت إنتباهى فعلقت عليها و لو عندك إعتراض على كلامى ضعه فى تعليقك و حاورنى يا سيدى و أنا جاهز .
    دول ناس ليس لهم مبدأ، لو حزب النور إللى باعهم إنقلب على السيسى هيحاولوا يكسبوا صداقتهم من أول و جديد علشان يبقوا أقوى ! و أنا مش بحب النوع ده من الناس .
    .
    مش لازم أكتب إللى على كيفك يا دلشاد علشان أعجب أو أكون حقانى، الحقيقة دلوقتى بتتشاف بأكتر من عين للأسف !

  6. يعني سويتي وحدة بوحدة!!

    اوكي ليلو عادي عندي بس انت ماراح تقدري توقعي بيناتنا!! حتى لو ابو ادم زعل علي جاااامد راح يكون زي السكر على قلبي يا شبيحة ههههه

    ليلو قديمة هذه، اذا تريد صحيح توقعني مع حد او توقعي حد فاسأليني والله راح اعلمك فنون الوقوع هههه

    الى اللقاء و مع جولة ثانية!

    1. للأسف ياداشاد أنا من النوع المسالم ولا أريد توقيع حدا مع حدا بس تعليقك بالنسبة للأخ أدم ليس بمحله ويجب عليك الأعتذار منه

  7. و بخصوص كلمة مكّار أو خبيث !
    أنا لا مكار ولا خبيث، و كل إللى بتكلم فيه دايماً بيكون عن أمور داخلية أنا أدرى منك أو من غيرك فيها. و أنا واضح جداً لو حبيت أوجه لحد هجوم بوجهه مُباشرة و نادراً ما أستخدم الطريقة الغير مُباشرة فى الهجوم و لأسباب معينة أهمها أن الذى أهاجمه بيستخدم هذه الطريقة فبحب أهاجمه بنفس سلاحه أو أسلوبه.
    دلشاد، ماحدش عاشر العرب على الإنترنت قدى ! من عمر 20 سنة و أنا مختلط معاهم على الإنترنت و صفحات الشات و المنتديات يعنى النهاردة أنا خبرة 12 سنة إختلاط و عارف الناس دى بتفكر إزاى و الطريقة إللى إنت شايفنى فيها دى أفضل طريقة تتعامل فيها معاهم . لإنك مُستحيل ترضيهم و أنا مش بفكر أرضيهم أنا بقول بس إللى يرضى ضميرى من غير ما أجرحهم أو أغلط فيهم.
    و ده إللى ليهم عندى .

    1. انت ١٢ سنة و انا ١٥ في عالم النت هههه

      يعني ادرى منك ههه

      حقق امنيتي و اكتب تعليق واحد و واضح و بدون تعليقين في تعليق و اضرب بالمليان ههه

      معلومة اخ فيب انت عرفت انا طلعت نصي شركسي من الام و نصف الثاني الباني مصري اقرباء محمد علي باشا!

      الصبح ابنت عمك الفرعونة غلطة في حقي بكلام بذيء كالعادة و على قومية الاكر اد، و لكن لم ارد عليها فقط بالحقائق و الكلام الصالح..

      نورت مسحت التعليقات و اعتقد منعتها من التعليقات ههه

      1. بُص يا دلشاد،
        إللى فاتيما أو شيرين بيعملوه معاك أو مع أى معلق أخر ده نتيجة شحن و صبر و إنفجار !
        بمعنى أنا عارف فاتيما و شيرين من أربع سنيين على نورت، طول عمرهم مُسالمين زى أى مصرى هنا. و إللى بيعملوه دلوقتى إستخداماً لطريقتكم !
        إنت زعلان إنها غلطت فى قوميتك الكُردية. و أنا كـ أحمد أو كـ VIP ما أقبلش كده بس ما أقدرش أمنعها لو شفتها بتغلط فى حد أنا شايفه بيغلط فى مصر ليل نهار !
        دلشاد، أكيد فاتيما ما عملتش كده بدون سبب و مُستحيل تكون هى إللى بدأت .
        مهاجمتك للجيش المصرى إنت شايفها عادية، و هى شايفه هجومها على الهوية الكُردية شئ عادى ! عرفت أن فى سوء تفاهم إنتو كمعلقين أجانب غير مصريين مش قادرين تفهموه !
        عاوز تغلط و تنتقد و تتعاطف و تهاجم فى مصر و وقت ما مصرى يبادلك الأسلوب تزعل ! أكيد هذا ليس عدل .
        .
        تصدق و تأمن بالله ، أنا ما عرفش الحوار إللى دار بينك و بين فاتيما، بس أنا قولت رأيى ده بناءاً عن تاريخ و صداقة و عن ناس أنا أعرفها كويس.

  8. مافي احد علقتي معاه غيري انا هههه
    بس ماراح اعلق معاكي لانك شبيحة و انا اخاف من الاشباح لا يجوني في الظلام القاتم المظلم في انكلترا هههه

    دائماً اعتذر لابو ادام و كل يوم و كل دقيقة و كل ثانية….

    ماذا تريدين بعد يا شبيحتنا؟ ههه

  9. تحياتى دلشاد، بس طريقة تناولك للموضوعات المصرية فى الفترة الأخيرة أزعجنى حبتين، علشان كده مش هتلقينى مرن معاك زى الأول ! أعذرنى مش بعرف أكون منافق. طول ما تعليقاتك داخل إطار الرأى فليس لى الحق فى إنتقادك ولكن عندما تنحرف !!! فأكيد ده مش هيرضينى !
    نقاشاتك و حروبك من المعلقين المصريين بتخرج فيها عن النص كتير، و تعليقك فى موضوع الدكاترة البيطريين بردوا خروج عن النص ! مشكلتك مع السيسى كما تقول فخليها معاه و بلاش تنحرف و تعمم ! راجع تعليقاتك القديمة و بلاش تسألنى تقصد إيه بالظبط لإنى مش حافظها عندى !
    .
    تحياتى دلشاد،،، و تحياتى للأخت ليلى …

  10. بعتذر منك اخ ادام و اجوك تسامحني و اقرو و اعترف بانني بكامل قواية العقلية و بدون اي ضغط او توجيه من جهة ثانية مستبدة!!

    نحنا سوى قلبين و الصداقة جمع شملنا
    و العين بتقول للعين دة احنا متواجدين لبعضنا
    يروح فكر و يجي فكر، يروح عازل و يجي عازل/ة و انا و انت زي ما احنا من اول يوم
    اشتبكنا و اتخاصمنا و اتراضينا بنفس اللحظة
    و كل تعليق يقربنا لبعضنا زي الاول و اكتر شوية
    كلها اخوة و حب و صداقة حقيقية يا ابو ادم..

    1. ماشى، بس بطل أكل بقى شوية. كل بروفايلاتك عبارة عن موائد طعام ، شكلك طفس 🙂

  11. صدقني في موضوع البيطري كنت اريد المغايزة فقط!! انا فقط اكره الانقلابين الار هابين و راح احاربهم حتى يسقطوا هههه

    اخ فيب نفسي في بريطانيا الاقي واحد فقط واحد مع الانقلاب فوالله راح يمكن اراجع افكاري بس المشكلة الى الان لم اقابل احد و الغريب حتى اللي كان معاه و عندما يدخل الاراضي المملكة و كانه بينسحر و يقول اكره الطيطي و الانقلابين!!! والله لم ابالغ!

  12. علشان اغيز الانقلابين! لانهم يحبو يكلو كتير هههه

    تصدق ااكول مرة وحدة في اليوم و عادةً يكون بعد الساعة خامسة مساءً…

    لو تريد ارجع اشارات رابعة انا معنديش مانع و لا اخلي صورت الدكتور مرسي كما هو في الفيس بوكي؟؟ ههههه
    قول يا راجل لا تخجل!!

    بس كل تلك البيوت الشعرية و القصائد المدحية و تكلمني عن الاكل يا فيب!!

    انت قاسي جداً معاي! ههه

  13. يعنى إنت عاوز تغيظ حد تقوم غلطان فى المصريين كلهم ! و جاى تقولى فاتيما غلطت فى قوميتى ! مهو من عمايلك !
    بعدين ليه تغيظ ؟! أنا مثلاً مش مع الإخوان إللى هنا على نورت. و بدخل أقول رأيى فى المواضيع من غير ما أنوى أغيظهم ! هما بيتغاظوا لوحدهم 🙂
    .
    فى مصر فى مؤيدين و معارضين و كذلك اى دولة أجنبية هتلاقى معارضين و مؤيدين . المهم إزاى نقدر نتعايش فى ظل هذا الإختلاف. ده إللى أنا بتمناه ، الإختلاف مش عيب، العيب هى الحروب المُستمرة دائماً نتيجة هذا الإختلاف !
    يعنى يوم الجمعة الجاى ده مثلاً، ربنا يستر و ما يكونش فى قتلى نتيجة العناد.

    1. vip ” الدكتورة مع وقف التنفيذ” كانت لها مشكلة مع سلوى و غلطت في كل المغاربة.. رغم أن سلوى كانت ضد cc فقط و دائما تشكر المصريين.!
      لما سألتها “برفق” عن سبب هذه الإهانات تهربت عن الإجابة!
      انتم لستم أحسن من حد…راجعوا أولا أنفسكم قبل النصح! و لانكم نصبتم أنفسكم” أما للدنيا ” فيحق لكم الغلط في الناس و لكن الناس عليها أن ترضى لأنكم ”أمهم ” هههه و عادة ‘ الشتائم بعد ماتش السودان الشهير مازالت متأصلة فيكم”! أو على الأقل في بعضكم حتى لا نعمم..مع تحياتي للطيبين منكم!

      1. ومع وقف التنفبذ ليه يا هبلة ؟؟؟
        انا اخصائى ااطفال فى مستشفى ام المصريين بالجيزة وبعمل دكتوراه
        الحمد لله رب العالمين عندى اسرة زوج وطفل
        وانا بجيب فيديوهات حصلت عندكو وبقولكو حقيقتكو فى وشكو اللى انتو عارفينها كويس وانتو ومعظم بنات بلدك لسانكو طويل وانتو اللى بتدبأوا بقلة الادب ولازم يترد عليكو لان السكوت انتو بتفتكروه ضعف
        اتمنى ان يرزقك الله بالزوج الصالح عشان نارك تنطفى منى
        هذا اخر كلامى الى امثالك
        روحى اندهى على بقية الشلة يشتمونى بس انا عندى اللى اهم منكو جوزى وابنى ومذاكرتى..مش فاضية للمجارى اللى حتطفح 🙂

  14. جديتك يمل واحد منها!! دة انت بتجيب الكآبة و الروماتز و المغص الانعدام في توازن العامود الفقري!!
    هههه
    اراك في وقت اخر و احسن و بدون ملل لنشاء الله..
    سلامات..

  15. بُصى يا مريم،
    بعد كيف حالك و أتمنى ان تكونى بخير،،،
    بما أنك سألتينى فهجاوبك فى حدود معرفتى بالمُشكلة.
    لو كانت سلوى بتقول رأيها فى السيسى فقط و شيرين قابلتها بالغلط فى المغاربة كلهم تبقى شيرين غلطانة. أما لو كان الموضوع غير ذلك و شيرين لها رأى تانى عن هذا الموضوع فرأيى سيتغير.
    يعنى فى حدود إللى إنتى قولتيه فقط فأكيد هتكون شيرين غلطانة لكن لو شيرين أضافت و إتضح أن الموضوع له توابع و أسباب و تبادل إتهامات و سباب بين الطرفين يبقى أكيد رأييى هيختلف فى هذه الحالة.
    كلمت شيرين فى أكتر من مُناسبة و فى حضورك يا مريم تحديداً و قولت لها لا تغلطى فى المغاربة جميعهم بسبب سلوى ! لو ليكى حساب صفيه معاها مش مع المغاربة بالكامل و هذا الكلام كان على مرئى مريم المغربية إللى هى أنتى و الجميع طبعاً. فلماذا مُصرة أن تلمحى بأننى بجامل أبناء بلدى على حساب الأخرون.
    لم أقل أننا أحسن من احد و لم أسمح لنفسى أو المصريين سمحوا لأنفسهم أن يغلطوا فى غيرهم !!! جيبتى الكلام ده منيين يا مريم ؟! بالعكس إحنا دايماً إللى بيتغلط فينا و بعدين نبدأ بالرد ! إنتى جاية من كوكب تانى يا مريم ولا ما إنتيش معانا على نورت !
    يامريم شوفى الموضوع بيتناول إزاى من المعلقين لما يكون عن مصر و عندما يأتى مثله عن بلد أخر شوفى نفس المعلقين تناوله إزاى ؟!
    .
    أنا ما نصحتش حد علشان تقوليلى قبل ما تنصحوا حد، و الحد إللى تقصديه هو قادر يرد عن نفسه كل ما فى الأمر أن دلشاد زعلان أن فاتيما غلطت فى قوميته ! مع العلم أنه إمبارح كان كاتب تعليق غير لائق عن المصريين و معمم فقولتله زعلان على قوميتك إللى إتهانت و بتشتكى. طيب ما تشوف إنت قولت إيه الأول ! فين النصيحة هنا ؟! و لماذا أزعجك كلامى معه فى هذه النقطة !
    أنا ما زلت مُصر أن تغيير لهجة فاتيما و شيرين مع المعلقين مش من فراغ ! و لو كنتى مش متابعة يبقى ما تدخُليش من نُص الفيلم و تقولى حقى برقبتى ! إعرفى السيناريو من أوله لأخره. بعدين احكمى !
    غلط شيرين فى المغاربة مرهون بمعرفة الموضوع من أوله لأخره، و ليس فى إختزاله بأن سلوى غلطت فى السىسى قامت شيرين غلطت فى المغاربة !
    طيب إشمعنى المغاربة بالذات، طب ما نور** السورية بتغلط فى السيسى ليه شيرين ما غلطتش فى السوريين ؟! كاتيا الجزائرية بتغلط فى السيسى ليه شيرين ما غلطتش فى الجزائريين بالكامل !!
    أكيد فى حاجات أنا عن نفسى مش عارفها و ياما وقفت لشيرين و قولتلها ما تعمميش و الكلام ده كان قدام عنيكى يا مريم! إسألى شيرين إيه مشكلتك مع المغاربة و بعدها أحكمى و إسألينى عن رأيى و لما أجامل إبقى إتكلمى و تعالى قوليلى ما تنصحش حد و غنصح نفسك الأول ! أنا كمصرى مش غلاط و مش بحب الغلط، ولو شفت مصرى بيغلط أكيد بمنعه . بس ما يجيش حد يقولى إلحق أخوك المصرى بيغلط فى فولان و يكون فولان ده أصلاً غلاط و بتاع مشاكل ! و قتها بصراحة ما أقدرش ألوم المصرى لأن البادى أظلم.
    .
    تحياتى يا مريم،،،

  16. مريم
    و لانكم نصبتم أنفسكم” أما للدنيا ” فيحق لكم الغلط في الناس و لكن الناس عليها أن ترضى لأنكم ”أمهم ” هههه
    _________________________________
    مش عارف و الله الحتة دى جبتيها منيين ؟! بقى إحنا إللى بتغلط و مش بنرضى الناس تغلط فينا !!!
    لا حول ولا قوة إلا بالله ! كإنك فعلاً عايشة فى دنيا تانية ! كلام ما يقولش متابع لنورت أبداً !
    ولو قولتلك إثبتى هتقدرى ؟! أنا أقدر أثبتلك العكس ! أثبتيلى يا مريم أن المصريين هما إللى بيبدأوا طالما هذا هو رأيك ؟!

  17. وكتب أبو النجا في صفحته الخاصة على احد مواقع التواصل الإجتماعي: “مصر تستاهل أفضل بكثير من حكم فاشي عسكري حالي يحاول إرهاب كل من ينتقد، أسلوب أمنجي لحاكم، من فاشي ديني أسقطناه أو فاشي بوليسي أسقطناه.. ارحل”.
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    فيه ناس نسيت المقطع التانى وركزت على المقطع الاول
    انا ضد الفاشيتين الدينية والعسكرية
    عشان كده كنت ضد طنطاوى والاخونجية تجار الدين
    عموما يا خالد انت انسان محترم وثورى اصيل
    ربنا يحميك حتى وان اختلفت معاك فى انك شايف ان السيسى فاشى

  18. بس سيبك إنت، عارف يعجبنى مين ؟
    يعجبنى الواد الإخوانجى إللى بيتنازل عن مبدأه شماتة فى الأخرين ! يعنى خالد أبو النجا كان من الناس إللى رفعت الكارت الأحمر لمُرسى و قالتله إرحل و ده إللى واضح فى البوست بتاعه لما كتب نظام دينى فاشى أسقطناه. ولكن الإخوان لا يعيرون ذلك إهتماماً عندهم إللى فات مات ما دام الهجوم الأن على العسكر إذن إللى بيهجم ………… حبيب قلبى !!!
    ناس فظيعة يا سيدى !
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    يا جاااااااااامد انت
    ربنا يحميك يا ابن بلدى
    لو صافيناز كتبت ارحل يا سيسى حتبقى الخضرا الشريفة هههههههه

    1. إزايك يا شيرين ؟
      بعد ثورة 30 يونيو الإخوان قالوا : المشخصاتية بيأيدوا الإنقلاب.
      و إنتشر فيديو تسجيلى على الإنترنت للفنان عبد الرحمن أبو زهرة بينتقد فيه الإنقلاب و بيقول ان ده إنقلاب مش ثورة. لقيته منشور على صفحتى : رصد الإخوانية و حزب الحرية و العدالة بعنوان :
      الفنان القدير عبد الرحمن أبو زهرة ينتقد الإنقلاب ! بقى فنان و بقى قدير على الرغم أنه كمثله له من السقطات ما على غيره من الفنانيين ؟!
      المهم الراجل طلع فى الإعلام و كذب الفيديو و قال ده كله تركيب و خدعة و أنا برئ منه … و ماعلينا مش ده المهم. المهم إنهم ناس بتستخدم الأمور لخدمة أهدافها ! مش عارف ليه بيلومونى علشان بنتقدهم ! على الرغم أن كل الأحزاب السياسية قذرة و بتلعب بنفس الطريقة لكن دول ناس إختارت لنفسها إسم دينى و دخلت للناس من هذا الباب لذلك إنتقادى بيبقى لازع معهم بالذات !

  19. وانا لما انتخبت مرسى ودعيت زملائى المترددين فى المستشفى لانتخابه انقاذا للموقف واقصاءا لشفيق اللى بعده ستعود الامور كما كانت
    كنت الدكتورة الشاطرة اللى مالهاش حل المثقفة اللى عارفة مصلحة بلدها
    ولما ايدت ثورة يونيو للتخلص من هيمنة الاخونجية وحكمهم الديكتاتورى الاقصائى بقيت الخاينة العلمانية اللى ماتفهمش حاجة فى الطب وطلعوا عليا اشاعات وصلت انهم قالوا عنى انى لا قدر الله انفصلت عن جوزى ..اه والله العظيم يا فيب زى مابقولك لانهم عارفين اننا مختلفين انا وهو فى موضوع مرسى وبين “ثورة” و”انقلاب”
    بص يا فيب محدش عاشر الاخوان قدى وعرف خستهم وندالتهم قدى وازاى هما ممكن ينقلبوا عليك 180 درجة ويشوهوك لمجرد انك ضدهم
    سلام يا ابن بلدى لازم امشى
    حفظ الله مصرنا شعبا وجيشا

    1. خليها على ربنا يا شيرين، و إبعدى حياتك الشخصية عن حياتك العملية ! ما تحكيش فى خصوصياتك مع حد ! أديكى شايفة إزاى إستغلوها ! و نصيحتى دى عامةً بغض النظر عن إخوان أو مش إخوان . إفصلى ما بين حياتك الشخصية و تعاملاتك الدنيوية .

  20. فيب بلللللللللللللللللللللللللللللليييييييييييييييز ماتقعدش تبرر وتشرح، كل اللي بتقوله ده معروف، بس هم اللي بيتعامو والنفاق هو سيد الموقف.

    1. فاتيما،
      أنا مش برر علشان هما مش عارفين! أنا متأكد من من عكس كده، بس برر علشان الأسماء الجديدة إللى مش عارفة قديمنا ولا قديم نورت …

  21. إزايك يا فاتيما، عاملة إيه ؟ إن شاء الله تكونى بخير،،،
    ببساطة يا فاتيما شايف أن ما فيش حاجة فى تاريخى على نورت أو فى تاريخكم كمعلقين مصريين أتكسف منها أو أخجل منها لتجعلنى أتجاهلها. فعشان كده بحب أتحاور مرة و إتنين و تلاتة قبل ما أختار طريق ما إختارتوش من البداية !
    زى ما قولت شايفك أنتى و شيرين غيرتوا لهجتكم شوية، و مع ذلك ماجيتش عليكم علشان أنا من غير ما أعرف أو لكونى مش طول الوقت متابع و عارف إللى بيحصل بينك و بين المعلقين فإستنتجت أنكم فاض بيكم الكيل و ده إللى قولته لمريم أو دلشاد لما إتكلموا عنكم و راهنت أن تطاولكم على أى حد أكيد رد فعل و ليس من باب الإفتراء أو حباً فى المشاكل !
    أنا مش بحب أدخل شمال يا فاتيما طالما فى مجال للتحاور.
    ________________________
    سمعت إنك بقيتى فتاة عاملة ، مبروك يا ستى و لو إحتاجتى اى مساعدة أنا فى الخدمة 🙂

  22. دائماً وابدا …… أقول
    ليس كل من يؤيد الرئيس محمد مرسي والإخوان المسلمين هم من الإخوان المسلمين أنفسهم
    وإنما هم أناس من فضل الله عليهم جعلهم يكتشفون زيف الأنقلاب والخسيسي والاحتلال العسكري
    وأحسوا بمدى الظلم والأفتراء والكذب الذي لحق بالرئيس مرسي ورفاقه وجماعة الإخوان المسلمين
    .
    ولكن للأسف الغافلين هنا أمثال فيب وأم حمبوزا ..يفعلون مثلا حكومة الانقلاب الفاسدة …فأي أحد يقف ويتكلم الحق ويقف ليقول كلمة صدق وحق …أصبح من جماعة الإخوان المسلمين …. أو إنه من الطابور الخامس وعميل وخائن ….
    .
    بالنسبة لخالد أبو النجا وأمثاله ….. فهل عندما كان يهاجم الرئيس مرسي علانية وأنه فاشل وأرحل …هل تعرض له أحد بسوء
    هل تم الهجوم عليه من أحد من القيادات أو حتى المؤيدين للإخوان
    هل تم وصفه بالشذوذ أو البحث واخراج قضيته المشهوره في عام 2009
    مثل ما يحدث الأن ….. تكلم يا فيب
    .
    فإذا خرج خالد أبو النجا … وهاجم السيسي … وسأل أين هي الحريات المزعومه في دستور ليلي علوي ومحمود بانجو
    .
    هذا نعتبره أن هناك شخص كان مؤيد للخسيسي ….. وأنتبه قليلأ وعرف خدعة الحرية التي كان يرددها الاعلام المضلل …. وأنه مجرد حبر على ورق
    .
    فقط …. هذا ما نحاول أن نظهره …ربما ينتبه اشخاص غافلين ….
    .
    فعندما يتكلم أحد من أنصار الرئيس مرسي عن ضياع الحريات ..فلن يهتم أحد له ولايصدقوه
    .
    إنما عندما يخرج من كان يهاجم الرئيس مرسي ويهلل وأعطى التفويض للخسيسي ..فهذا أمر يستحق أن نلقي عليه الضوء
    هذا فقط
    .
    فأين هو ما يقوله فيب أن الإخوان منافقين وأنهم يتنازلون عن مبدأهم
    .
    أين …. هو التنازل يا غافل
    .
    أرجوك أنزع الحقد اللي في قلبك …. عن إخواننا المسلمين
    يا أخي أتقي الله وأرحمهم
    أتركهم في حالهم يعانون من الأعتقال والمهانة والسجون
    أنت الان في بيتك مع اسرتك تنعم معهم
    .
    ولكنهم هم الأن منذ أكثر من سنة وهم ليسوا وسط أسرتهم وأبناءهم
    .
    ألم تسأل نفسك لماذا
    لماذا يتحملون كل هذا الألم والسجون والمهانة والأكاذيب ضدهم
    بماذا أستفادوا أن قتلوا أو ماتوا بالتعذيب
    .
    إنه شئ لم يصل الى قلبك …ولن تشعر به …وهذا عقاب من الله لك
    .
    كان الرئيس مرسي ورفاقه يعلمون أنهم سوف يحاربون الظلم والفساد المسرطن داخل مصر …وأنه ربما فقدوا حياتهم أو اعتقلوا في سجون الظلم
    ألم يكن له من الأفضل أن ينافق السيسي واعوانه الفاسدين من الجيش والشرطة والقضاء …. وكان وقتها سوف يعيشون في رفاهية ورخاء وغناء
    .
    ألم تسأل نفسك لماذا رفضوا أن يتعايشوا مع الفاسدين واصحاب النفوذ
    .
    أي قلوب هذه ….. اعتقال وقتل وتعذيب وسجون ومهانة
    لماذا
    ماذا يستفيدون ….
    لماذا يتحمل أنسان ويصرخ من التعذيب ثم يقدم روحه ويقتل أو يحرق أو يموت من التعذيب . وهو أما طبيب أو مدرس أو مهندس أو استاذ جامعه …فيخسر حياته ويصيب أهله بالحزن والألم والفراق
    لماذا
    لماذا

    أي قلوب هذه ….
    .
    لإنها قلوب مملؤة بالإيمان الحقيقي
    فهانت عليهم نعيم الدنيا الزائف والزائل
    .
    قلوب تملأها السكينة والإطمنان دائماً بسبب اليقين
    .
    هل تعلم ما هو اليقين
    .
    إن لم تعرف
    فأسأل عمرودياب وتامر حسني وهيفاء ويسرا وسما و خاصة الهام شاهين فسوف تعلمك الدين الصحيح ولا تكون متاجر بالدين مثل إخواننا المسلمين

  23. هلا وغلا بابن بلدي.
    احنا كمصريين قررنا نكون مؤدبين ومحترمين زي الاشكاء اللي هنا، ولما بقينا مؤدبين زيهم، وقلنا نتعلم منهم عفة اللسان والأخلاق العالية ههههههههههههه ومع ذلك برضوووو مش نافع.
    فكك يا فيب، ونصيحة مني ماتحاورش ولا تتناقش مع الأشكال دي، تحاور مع الأسوياء نفسيًا، مش غيرهم.
    اللي يتكلم يتكلم يا فيب، ولا يهمك احنا قدها وقدود، وكويس أنك استنتجت اللي حصل… تحياتي فيب.
    ايوووووووووووون بقيت فتاة عاملة ولسه راجعة من شوية، وشوية كده وهاروح أنام… الاستيقاظ بدري ده صعب اوووووووي

  24. سلام عليكم اخ سراج…

    اخ فيب بس والله الاخ سراج يرد عليك و يكتب اشياء فلماذا لا تريد عليه ايظاً؟؟؟

    يعني بخصوص الار هابين لماذا لا نراهم في الاعلام و على التلفاز وجوههم و اساميهم وووو

    و عن خالد ابو النجا ايظاً كلامه صحيح، اخي رد عليه بالحجج؟؟

    خالد ابو النجا الرجل عالم في عالم الفضاء و يبقى مشخصاتي و انا كنت اغيز بكلامي المبالغ له كما ذكرت لك… بس الحمد لله اعتبر اكثر المرات ذكي الى حد بعيد لان عندما اراى غيا ء الاخرين المفرط!!!

    لانهم لا يفهمون بين السطور، لا يعرفون التريقة و الاغاظة و الحقيقة و الضحك و الضحك عليهم من بعض!!!
    يعني بالعقل و المنطق كل شئ يتضح لو احداً حاول ان يشغل مخه! !!

    مثلاً كلام الاخ سراج فيه من الحقائق و المنطق الكثير و يا ريت احد يأتي مضاده بالمثل حتى نتفهم الالغاز؟

    و شكراً لي الشريف سراج و لي الشريف فيب، كلاكما مصريين اصلين و مثقفين و من ام الدنيا التي تعودنا عليها….

    1. ماشى يا دلشاد، على الرغم إنى ما بحبش الأسلوب ده بس هجاوبك.
      أولاً سراج مش بيرد على إللى بنسألهوله علشان تطالبنى بالرد عليه ! ولكن :
      سألنى الأخ سراج عن لماذا لم يتم مهاجمة خالد أبو النجا عندما كان يتظاهر ضد محمد مرسى فى 2012 ؟!
      الإجابة :
      فى ذلك الوقت الإخوان كانت فى مرحلة أخونة الدولة و لم تكن قد تمكنت من الإستحواز على مؤسسات الدولة و خصوصاً الإعلام المصرى فلذلك لم تستطيع المقاومة. ولكن لو كانوا الإخوان تملكوا من جميع مفاصل الدولة كنت هتشوف القمع إللى ما بيتكلموش عنه و غيره من مُسميات.
      أفكرك بقفل قناة دريم بقرار من وزير الإعلام صلاح عبد المقصود نكاية فى وائل الإبراشى لإنه كان يهاجم الإخوان.
      أفكرك بمحاولة قفل قناة cbc عن طريق وزير الإستثمار فى حكومة قنديل ولكنها فشلت علشان ما فيش مُبرر قوى !
      أفكرك بالبرلمانى إللى إنضرب و إنطرد خارج البرمان من الإخوان عندما علق شارة مكتوب عليها ( مطلوب رئيس ) !
      إذن القمع موجود فى كلا العصرين ولكن الطريقة مُختلفة ! عن أى نزاهة تتحدثون مع العلم اننى لم أدافع عن المهاجمون على خالد أبو النجا حتى لو كان رئيس الجمهورية نفسه !!!
      .
      أما بالنسبة عن سؤاله عن لماذا الدولة لم تقدم على شاشتها المتهمون من الإرهابيون !
      لما أنا أقول أن الإرهاب إللى بيحصل فى سينا بيعملوه بتوع حماس تبقى تسألنى السؤال ده !!! أنا ما أقرتش عن طرف بعينه ! كل ما فى الأمر إنى بستهزأ بكلامكم عن أن المخابرات هى من تقوم بهذه الأفعال فى أبنائها ؟!!!
      إنت هنا أقريت بطرف و أنا ما أقريتش على حد ولكنى إستهزأت بكلامك لإنه غير منطقى يبقى حضرته ( و المقصود بحضرته هو سراج ) أنه يثبت كلامه ! و لا يسألنى عن سخريتى !!! أنا بسخر لكنى ما إتهمتش حد ! وقولتها أكتر من مرة كثيراً يعتقدنى ماسك العصاية من النُص ! ولكنى لم أهتم بما يقال علشان أنا مش بحب أقول حاجة غير لما أبقى متأكد منها و بالتالى إتهامى المُباشر لحماس أو للإخوان لازم يكون مبنى على دليل ولما ده يبقى معايا هقولها علناً .
      أما عن النفاق :
      فإقروا رأى الأخ سراج عن مصر عام 2010 لما كانت تحت حُكم مُبارك. كُنت راضى عنها و عن الفنانيين إللى بيغنولها …….. بيغنوا فى حُبها !
      عارف ليه كنت راضى عنها ؟! علشان الإخوان كانوا مُعارضة فشنك ! كانوا قافلين بقهم و مش قادرين يفتحوه ! كان نصهم فى المعتقلات و النص التانى واخدينلهم كام كُرسى فى البرمان فكانوا ساكتين و بيهللوا لنزاهة زكريا عزمى و باقى الشلة !
      ده كان رأيك فى موضوع قديم يا سراج، إقراه و إنت هتعرف عن أى نفاق أتكلم :
      عبدالله العربي
      April 25, 2010 at 6:56 am
      هناك مثل يقول
      العين لا تكره إلا من هو أفضل وأحسن منها .

      .

      وأظن إن الكره ذاد بعد ما غنت نانسي ولطيفه ووديع الصافي وفريد وصباح وغيرهم كثيراً لمصر …غنوا في حب مصر ..ولكن للأسف هذا لايرضى ناس كثيره
      وخصوصا القلوب الضعيفه المريضه والتي دائما تشعر بالنقص.

      .
      كان لي صديق حاقد يقسم دائما لإن أسم مصر الذي ذكر في القرآن ليس المقصود به مصر …. وإنما ترمز الى كلمة مدينه غير معروفه .

      .
      من حق كل أنسان أن يحب بلاده ويفتخر بها ….

      السعودي يقول أرفع رأسك يا اخي فانت سعودي
      وهذه تقول ( جزائريه وأفتخر )

      من حق المصري أيضا أن يفتخر .
      ويدافع عن نفسه وعن بلاده عندما يرى الحقد والكره تخرج من أفواه المرضى والضعفاء.

      وعندما نقوم بالرد فقط على من يهاجمنا دون أن نفعل له شيئاً أو نبدأ نحن بأي خلاف …. يقوم بالبكاء والتظلم ومحاولة إظهار تكبر مصر واهلها

      .
      فلماذا لايحترم نفسه ويصون لسانه …
      هو يشعر بالنقص من داخله …هذه ليست مشكلتنا …وليس لنا ذنب فيها
      .
      .
      دائما …وأبدا ..في منتدى أو شات أو جريده ..بمجرد تأتي كلمة مصر أو يظهر إن المتواجد مصري
      تجدي هجوم غريب وسباب لاذع وكلمات فاحشه ..هجوم غير مبرر .
      وبالتالي يضطر المصري ليدافع عن نفسه …
      فيجتمع الجميع ضده …. ما هذا الهراء والأفتراء..

      .
      .
      نحن نحزن عندما نجد أن هناك بعض النفوس المريضه ( وليست كلها )
      تكن لنا كل هذا الكره ..دون معرفه سابقه ..فقط لإننا مصريون ..

      .
      هل ينكر أحد هذه المقوله …..

      (( أنا إن قدر الإله مماتي …لاترى الشرق يرفع الرأس بعدي ))
      (( ما رماني راماً وراح سليماً …من قديماً عناية الله جندي ))

      هذه هي مصر وهي تتحدث عن نفسها….
      .
      الرابط :

      رد على موضوع… لماذا يكره بعض العرب مصر؟

    2. لاحظوا فى تعليق سراج عام 2010 أن التيمة ما إتغيرتش !
      القلوب المريضة …. القلوب الغافلة … القلوب السوداء !
      لازم يدخلك من الحتة دى علشان يحسسك إنك بتضييييييييييييييييع و لازم تفوق !
      الحاجة الوحيدة إللى إتغيرت هو إسمه !!!

  25. يا فيب صدقني الحوار والرد مش هايجيب نتيجة.
    ماتتعبش نفسك وتضيع وقتك على الفاضي.
    أنا مضطرة استأذن دلوقتي هاروح أكل رز مع الملايكة.
    أشوفك على خير لو لينا عمر، وسلامي لشيري لو ظهرت.
    في أمان الله.

    1. تصبحى على خير يا فاتيما،
      أنا كمان مُضطر أستأذن و أشوفكم على خير إن شاء الله …

  26. “ حكم فاشي عسكري يحاول إرهاب كل من ينتقد ”
    برافوووووووووووو خالد أبو النجا , هوه ده الواقع وهيه دى الحقيقة ويارب اللى نايمين يصحوا ويفوقوا ويفهموا

  27. اخ VIP اسفة لتدخلي بينك وبين الاخ سراج , بس حابة اقول رايي.
    انتم لتنين للاسف مصررين تحكو عالاخوان مع ان الاخوان راحو خلاص وماعادو يحكمو مصر. صحيح اتحبس منهم واتظلم منهم كتير بس زمنهم انتهى خلاص. ليش كل هالحقد عليهم باقي في قلوبكم?. يا اخي فهمنا انو الاخوان في نظركم احقر ناس , طيب وبعدين..وين المفيد. شوف انا حعترفلك انو الاخوان طلعو صفر علشمال في الحكم وما عرفو يمسكو مصر, مع انو كان عليهم مؤامرة كبيرة لكن الحق يقال انهم ما عرفو يضمو الشعب لصفهم. ما حصل كان انقلاب بكل معنى الكلمة, وعلى فكرة المصريين عامة ما ايدو الانقلاب لكنهم سكتو عليه,,هناك فرق كبير بين لتنين. سكتو عليه لانهم كرهو الاخوان. طيب الان احنا عندنا في مصر ناس تابعين للاخوان يملا قلوبهم الغضب, كيف بدكم تحللوها هاي. يا اما قضاءكم يكون عادل زي ما كان عادل مع احمد عز وشللة مبارك ويبدا يطلع ناس بريئة من السجون ويسكت الفتنة ( وطبعا اعذرني اقول انهم اغبى من هيك) , يا اما الاخوان يراجعو نفسهم ويعيدو اللحمة مع الشعب ( وبرضو هم يمكن يكونو اغبى من هيك) يا اما انو حيصير دعشنة اخوان وده فعلا للاسف اللي حاصل.
    سيبك من ده كلله ,,السؤال الاهم هو هل حكومتكم الحالية واللي ماسكين البلد ناس نضيفة?? والجواب لا والف لا. السيسي فشل, فشل فشل. ووشه نحس ورجع البلد لحكم العسكر, واستمر بتجويع شعبة, وعادا اهل غزة وساعد اسرائيل على ضربها. وربنا يستر ميكون مشروع قناة السويس اللي فرحتو فيه اتفاقية بينو وبين اسرائيل ويكون ليها نصيب فيه. ليش انته بس عمال تنتقد الاخوان اللي همه راحو خلاص ومش بتنتقد السيسي وش النحس? ليش.
    اسفة لو كلامي ما عجبك, وتحياتي لك.

    1. وعلى فكرة انا بعدني مصررة انو السيسي جابته امريكا واسرائيل لمهمة صعبة حيخللصها ويختفي, بدليل انو حتى ما قلع بدلته العسكرية. الراس الكبيرة او الداهية الكبيرة جايه بعديه. والله احنا شعوب بيتلعب فينا وفي اللي خلليفونا يمين وشمال, ولسه بنحلم انو بكره احسن. بكره حيكون احسن ليهم مش لينا. انا انشالله لو اجتني بنت رابعة حسميها امل عشان بس اكون عملت اللي عليه…سلام

  28. أهلاً أخت منال، كيف الحال ؟ إنشالله بخير،،،
    بتسألينى ليه كل هالحقد باقى فى قلوبكم تجاه الإخوان؟! طالما صنفتى معارضتنا للإخوان بكلمة ( حقد ) يبقى معارضتكم للجيش المصرى أيضاً تُصنف تحت نفس المسمى ( الحقد ) و معارضة أى شخص أخر للحزب الوطنى أو لمُبارك نفسه تُعتبر ( حقد ) ! معلش بقى ماهو مش خيّار و فاقوس و كل واحد هيسمى على كيفه ! لأ تعالى نضع نقاط و حروف و مبدأ نمشى عليه و يبقى على الكُل! لو معارضتنا للإخوان تعتبر حقد إذن معارضتكم والإخوان للجيش أيضاً حقد و معارضتنا لمبارك أيام عزه كانت حقد و هكذا !!!
    طيب، بتسألينى ليه كل هالحقد ! أول شئ هجومى على الإخوان و معارضتى لهم أساسها إستخدامهم للدين ساتر لأهدافهم ! أنا ما شُفتش حاجة واحدة عملتها الناس دى للإسلام ! بل للأسف بيسيئوا للدين الإسلامى و ليس العكس ! تقدرى تجاوبينى إيه معنى نزلوهم بكرة فى مظاهرات رافعيين المصاحف ؟! إدينى مُبرر واحد فقط للنزول بالمصاحف ؟! إيه الغرض من كده يا منال ؟! إدينى سبب واحد لإستغلالهم الأطفال فى المسيرات و المظاهرات ؟! إدينى سبب واحد لنزول النساء المظاهرات و الإعتصامات فى الشوارع و الميادين و المبيت داخل الخيام بالأيام و بالشهور ؟! هل هذا منهج رسول الله صلى الله عليه و سلم ؟! هل كان يحدث فى التاريخ الإسلامى ما يقوموا بيه الإخوان الآن فى مصر ؟!
    هتردى عليا و تقوليلى ماهو ميدان التحرير أيام ثورة 25 يناير كان فيه بنات و نساء !!! هرد عليكى و هقولك دول أطلقوا على نفسهم ( دعاة دين ) و إختاروا لحزبهم السياسى إسم ( جماعة الإخوان المُسلمون ) و قالوا فى برامجهم أنهم ضد القوانيين و ضد الفساد و ضد الإختلاط و ضد و ضد وضد ، و أنهم آتو لطبيق شرع الله. فطبيعى النظرة إللى هننظرها لهم هتختلف عن النظرة إللى بننظرها للعلمانيين أو لليبراليين ! ولما نلاقى أفعالهم زى أفعال الليبراليين يبقى نلوم إللى أسائوا للدين الإسلامى لإنهم نصبوا نفسهم متحدثين بإسمه !!!
    عرفتى ليه أنا ضد الناس دى ! علشان الناس دى بتهيمن الدين الإسلامى بجد !
    و إنتى جاية تقوليلى بمنتهى البساطة حقد !!! حقد إيه إللى بتتكلمى عليه ؟! و إنتى عاوزانى أعمل إيه و أقول إيه لما أشوف ناس أطلقت على نفسها إسم ( التيار الإسلامى ) و كل أفعالها لا تمت بصلة للإسلام ؟! يا أخت يا محترمة الإخوان إخترقت السياسة بلباس دينى و وصلت للحكم عن طريق إنتخابات و سنت قوانيين من خلق البشر و صنعت دستور مبنى على قوانيين من صنع البشر و سيرت أمور البلاد بناءاً على قوانيين. و أبقيت على معاهدة السلام مع إسرائيل و وووووو لأخره. قوليلى الله يرضى عنك إيه الفرق بينهم و بين التيار العلمانى ؟! ده مش بس كده دول وافقوا على قرض صندوق النقد الدولى بفوايده !!! إيه الفرق بينهم و بين مُبارك ؟! و ليه يرفع المُصحف و هو بيتظاهر على أى أساس ؟! عملت إيه بيه علشان تميز نفسك و تقول أنا مُسلم و كأن الباقى كفرة !
    و جاية تقوليلى حقد ؟! يا ستى إنتى مش عايشة معانا ولا عايشة فى فلسطين ولا عايشة فى الدول العربية أصلاً ؟! شُفتى إيه منهم إنتى يا منال علشان تتحيزلهم ؟! شفتى إيه منهم إيجابى علشان تقولى إن إللى ضدهم بيحقدوا عليهم !!!
    آه صحيح هما دلوقتى خارج الحكم ولكنهم مازالوا فى الصورة !!! تعتقدى أنهم إنتوا مثلاً و إحنا قاعدين نحاربهم ؟!! بالطبع لأ، بكرة إن شاء الله فى مظاهرات بعنوان ( إرتقبوا الحدث الإسلامى يوم 28 نوفمبر 2014 ) ! و كانت من تصريحات قاداتهم إنتهى عصر السلمية !!!
    إذن هم موجودون على الساحة و إنتقادنا لهم فى محله و ليس تلاكيك أو حقد كما تقولى أو تنظرى للأمور !
    أنتى تسألى :
    السؤال الاهم هو هل حكومتكم الحالية واللي ماسكين البلد ناس نضيفة??
    _____________________________________
    أنا نظرتى للأمور غير نظرتكم، بعد سقوط الإخوان تمنيت أن الرئيس القادم لازم ولابُد و حتماً أن يكون رجل عسكرى ….. مكانش فارق معايا الإسم قد مكان فارق معايا المدرسة ! مكنتش عاوز مدرسة مدنية ولا إخوانجية !!!! كنت عاوزه عسكرى لإن مصر كانت على حافة حرب أهلية و مكانش نافع تجريب من أول و جديد ! علشان كده إنتو شايفينى مؤيد للسيسى، و الموضوع عندى مش سيسى أو غيره المهم يكون رجل عسكرى و علشان كده أنا مؤيد للإنقلاب كما تسموه لإن الإخوان مبقاش ينفع رجوعهم !
    أنا خايف على بلدى ، إنتى مصر لا تعنيكى عادى ، نظرتك للأمور الداخلية غير نظرتى ، شايفة أن الإخوان عادى لما يرجعوا شايفة أن عادى لو جيه رئيس مدنى تانى يخرب فيها سنتين كمان و يجرب حظه لحد ما تييجى ثورة أو إنقلاب يشيله !!
    و بردوا بتسآل بإستغراب : ليه الحكم العسكرى مضايقكم فى مصر ؟! ما فى دول تانية كتير تحت حكم عسكرى و مع ذلك لا تستجروا أن تنتقدوهم ؟! لماذا هذا التناقض الرهيب ! و بلاش تقوليلى أصل مصر أم الدنيا و قلبنا عليها و الكلام المتزوق ده .
    بتقوليلى السيسى جابتوه أمريكا ! طيب الله يرضى عنك الإخوان مين إللى جابهم ؟!
    قطع العلاقات العسكرية الأمريكية المصرية بعد سقوط الإخوان ما معناه ؟
    زيارة كاترن آشتون لمُرسى فى محبسة لمدة ساعة و نصف كاملة بعد بيان العزل ما معناه ؟
    عدم الإعتراف الرسمى من أمريكا بالسيسى ما معناه ؟
    هتافات قيادات الإخوان فى ميدان رابعة بأمريكا بعد إعلان الحكومة المصرية نيتها من فض الإعتصام ما معناه ؟
    كل هذه الأسئلة التى تحتاج إلى إجابة و فى الأخر جاية تقوليلى أصل السيسى أمريكا إللى جايباه ؟!!!
    ماشى يا أخت منال أنا مش هعترض على كلامك يا ستى و ماعنديش دليل يثبت صحة كلامك أو يثبت عكسه بس ليه بتنكرى أن أمريكا هى إللى جابت الإخوان و هى إللى بتدعمها و مازالت ؟!
    سؤالين محتاج ليهم إجابة ضرورى يمكن سألت عن واحد منهم فى وسط الكلام لكن هكرره تانى:
    الأول:
    ليه عاوز تنزل تتظاهر بالمُصحف ؟ ما تنزل من غير المُصحف و قول إللى إنت عاوزه، لكن إيه معنى إصرارك إنك تنزل تتظاهر رافعاً المُصحف الشريف؟! هل أنت بتتظاهر أمام اليهود مثلاً ؟ ولا جايز إنت بس المُسلم و الباقيين لأ ؟ أو جايز الدولة إللى بتتظاهر فيها مش مُسلمة!
    .
    إلتحام قوات الأمن مع المتظاهرين فى حالة حدوث شغب و ده أمر وارد جداً. سوف تسقط المصحاف على الأرض نتيجة الإلتحام أو التدافع، و مُمكن من غير تدخل الأمن تسقط المصاحف أيضاً نتيجة التزاحم أثناء المسيرات!
    و السؤال:
    فى حالة سقوط المصاحف على الأرض نتيجة هذه المُظاهرات:
    من سيكون المُذنب ؟ قوات الأمن أم الداعيين للنزول رافعين المصاحف ؟!
    .
    الثانى :
    من تصريحات الداعيين لمظاهرات 28 نوفمبر : إنتهى عصر السلمية! و كان رد الداخلية على هذا التصريح : التصدى للشغب سيكون بالرصاص الحى!
    ____________________
    سؤال مُقدماً :
    فى حالة سقوط قتلى من سيكون عليه اللوم؟!
    .
    جاوبينى عليهم ضرورى.

    1. VIPا انته مسكت كلمة حقد وكتيبت نص صفحة تاني عن الاخوان. ولو جبت حد اخونجي حيرد عليك بتلت صفحات. قولك انو امريكا مع الاخوان جبيتللي عليه دليل شفهي, مش عملي. انا قلتللك من زمان امريكا لعبتها الشعارات والكلام, يقولون دائما عكس ما يفعلون. انا بحكي معك من مبدا انو امريكا متحكمة في كل شبر عربي.. لو هم فعلا مع الاخوان كان ما سابوهم يتعذبو ويموتو في السجون. لا تقوللي ماذا تقول امريكا, قوللي ماذا تفعل امريكا,,افهموها يا عرب. وبكده اكون رديت كمان على وقف المعونات والسلاح اللي قالولكم عنه.
      انا طبعا ضد زج المصاحف وضد الكثير من تصرفات الاخوان, لكن ايش اللي وصلهم لهالحالة?? ومتقولليش همه كده.شو عملو الليبراليون اللي ادعوا انهم شباب الثورة مع الاسلاميين عندما وصلوا للحكم بانتخابات؟ عملو المستحيل لاسقاطهم واستخدموا المشروع وغير المشروع واستدعوا العسكر ووقفوا يتفرجو على سحق الاسلاميين في الشوارع . وبعدين زجوهم في السجون وعذبوهم و اعتقلو الالاف من شباب مصر اللي مش اخوان اصلا فقط علشان شافو انو الاخوان على حق وان السيسي فاشي ومستبد.حالة الإنقسام إفتعلتها الأجهزة العميلة مثل المخابرات و أمن الدولة (الأمن الوطنى) فهذا من مصلحتهم فى أن ينقسم الشعب , و هل أنت مع الشرعية أم مع السيسى ؟ هاد من مصلحة العلمانيين اللي بيحكمو مصر ومن مصلحة كل رئيس عربي صعلوك يريد او تريده امريكا ان يبقى في الحكم. اما الاخوان فهم ارهابيين.. بالله عليك قوللي كيف يمكن الافتراض أنهم ارهابيين؟ وكيف ارهابيين وهم حددو موعد معين للتظاهر السلمي ونيتهم بان يرفعو أقدس شيء عندهم وهو القران مش السلاح. وليش لايسمح للمتظاهرين بالتظاهر؟شو هو الخطر في التظاهر؟ليش كانت مظاهرات الانقلاب هي رمز الديمقراطية لكن أي مظاهرات اخرى هي فتنه وارهاب؟. وبرجع بقوللك والله الذي لا اله الا هو اني بنظر للاخوان ليس بمحبة وانحياز لكني احلل بحيادية.وما عندي حقد على جيش مصر لكن لمن يطلع واحد منهم ببدلة عسكرية ويلمح كلام عن غزة ويعمل فيها راجل, حياخد عراسو بهدلة.
      انا اتمنى انو ما يوقع اي ضحية لكن هم راح ينزلو بدون سلاح واللي معاهم السلاح حيعملو اللي يقدرو عليه وزيادة لسحقهم وبضو اخضر من ماما امريكا ومن غالبية الشعب المصري.
      تحياتي الك اخي وانشالله اكون غلط في كل كلامي وتكون انته الصح

      1. وعشان ارد عسؤالك , اللي بيورري قديش انته خايف عبلدك وهذا شيء بحترمو فيك, اي حد حيموت لا سمح الله ذنبه في رقبة اللي قتله سواء كان اخوان او غيره ..

  29. يا سلام على الذكاء الخارق بتاع الحشرية منال
    قال السيسى اللى جابته امريكا
    يا شيخة اتنيلى اومال الصحف الامريكية وخصوصا المقربة للصهاينة قالت عليه انقلاب ازاااى ؟؟
    وليه امريكا قطعت المعونة بعد عزل مرسى ؟؟؟ وليه الغت اتفاقية تسليم طائرات اباتشى لمصر ؟؟.. وليه اوباما قال مايحدث فى مصر لا يمكن السكوت عليه ؟؟
    وليه الصهيونى جون ماكين كان طلب يلتقى المعزول ومصر رفضت ..!!
    الحشريين امثال منال وطشلاط كل يوم بيبهرونى الصراحة هههههههههه
    روحوا شوفلكم شغلانة اكلوا منها عيالكو وسيبكوا بقى من مصر بطلوا حشر مناخير جاتكو البلاوى

    1. انا بحكي مع VIP مش معاكي يا حلوة , لمن اوجهلك سؤال ابقي ردي عليه. تحياتي

  30. ( لو هم فعلا مع الاخوان كان ما سابوهم يتعذبو ويموتو في السجون )
    _______________________________________________________________________________
    منتو كنتوا بتقولوا أمريكا مع مُبارك ! و ياما المصريين سمعوا من العرب شعارات: مُبارك الخائن و مُبارك العميل و غيره و غيره! ليه أمريكا سابته يسقط بسهولة و ليه سابته يتحاكم و يتهان تاريخه ؟! بعدين أنتى مستنية أمريكا تعمل إيه أصلاً ؟! يعنى هتنزل تحتل مصر و تفرج عن الإخوان علشان تتأكدى أنها بتدعمهم ؟! هى مش لاقية الطريقة بس هى بتحاول تخنق على مصر إقتصادياً من ناحية و عسكرياً من ناحية تانية مش لازم تيجى تحتلها مثلاً علشان تقتنعى إنها مش هتبيع الإخوان !
    .
    ( قولك انو امريكا مع الاخوان جبيتللي عليه دليل شفهي )
    __________________________________________________________________
    طب ما تجيبيلى إنتى دليل عملى أن أمريكا تُدعم السيسى ؟! أو تُدعم الإنقلاب فى مصر عموماً و أنها هى من خططت له !
    و إذا كانت الدلائل إللى أنا كتبتها لم تقنعكى أو ليست كافية أعطينى أنتى مُبرر واحد لكلٍ منهم !
    قطعها للعلاقات العسكرية ماذا تعنى بالنسبة لكى ؟!
    زيارة آشتون ماذا تعنى بالنسبة لكى مع العلم أنها لم تفعلها مع مُبارك الذى حكم مصر 30 سنة و كان عميل لأمريكا على حد قولكم يا عرب ؟! لماذا لم تفعل هذه الزيارة لمُبارك و فعلتها مع مُرسى الذى حكم مصر خلال سنة واحدة ؟!
    هتافاتهم بالتدخل الأجنبى فى ميدان رابعة ماذا يعنى لكى ذلك ؟!
    أوكى يا منال ، موافقك أن كل دى مُبررات شفهية، أمامك حل من إتنين :
    إما تبرري لى أساب بالدلائل إللى أنا ذكرتها، إما أن تأتينى بمُبررات شفهية مثلها تماماً تؤكد أن أمريكا تُدعم الإنقلاب فى مصر على حد قولكم.
    .
    ( شو عملو الليبراليون اللي ادعوا انهم شباب الثورة مع الاسلاميين عندما وصلوا للحكم بانتخابات؟ عملو المستحيل لاسقاطهم واستخدموا المشروع وغير المشروع واستدعوا العسكر ووقفوا يتفرجو على سحق الاسلاميين في الشوارع . وبعدين زجوهم في السجون وعذبوهم و اعتقلو الالاف من شباب مصر اللي مش اخوان اصلا فقط علشان شافو انو الاخوان على حق وان السيسي فاشي ومستبد )
    ____________________________________________________
    فى حلقة مفقودة فى نقاشى دائماً مع أى أخ أو زميل على نورت، أنا مُقر و مُعترف أن التيارات الليبرالية و العلمانية عملت على إسقاط الإخوان منذ توليهم الحكم و أنا فى هذا الوقت كنت ضد هذه السياسة. و لكن إنتقادى للإخوان الآن لإنى ما ببررش الخطأ بالخطأ !
    يعنى مش علشان الإخوان إتعمل فيهم كده أقوم واقف فى صفهم و أقول حقهم يخربوا مصر و ياخدوا بتارهم بعد إقصائهم! و زى ما كنت بتنتقد جبهة الإنقاذ فى حكم الإخوان دلوقتى بنتقد الإخوان بعد إقصائهم من الحكم !!!
    بعدين هناك فرق كبير بين تصرفات التيارات العلمانية فى حكم الإخوان و تصرفات الإخوان الآن ؟!
    التيار العلمانى عمل على إسقاط الإخوان فقط دون تخريب الدولة أو مؤسساتها، ولكن ما تفعله الإخوان الأن ليس إسقاط للنظام فقط ! بل يعملون على حرق مصر ! كان فى عمليات إرهابية فى فترة حكم الإخوان ؟! طبعاً لأ، كان فى مجندين و مدنيين و ضباط بتموت فى فترة حكم الإخوان ؟! طبعاً لأ، كان فى حرائق فى مؤسسات الدولة فى فترة حكم الإخوان ؟! طبعاً لأ، و أنتى جاية تقولى ليه بتحقدوا على الإخوان ؟! رد فعل الإخوان كان أكتر عنفاً و أكتر دموية من غيرهم من التيارت السياسية.
    .
    ( بالله عليك قوللي كيف يمكن الافتراض أنهم ارهابيين؟ وكيف ارهابيين وهم حددو موعد معين للتظاهر السلمي ونيتهم بان يرفعو أقدس شيء عندهم وهو القران مش السلاح. )
    __________________________________________________________
    ينهار أبيض ! للدرجادى إحنا مُختلفين ؟! طيب لو إحنا بنحقد على الإخوان إنتو الإخوان ساحرنلكم إزاى ؟! إيه التنويم المغناطيسى إللى إنتو فيه ده !
    تظاهر سلمى ؟! يا خبر أبيض ؟! بيقولولك إنتهى عصر التظاهر السلمى و أنتى بتقوليلى نازلين يتظاهروا تظاهر سلمى ؟! و أنتى مش شايفة أى مانع من نزولهم بالمصاحف ؟!
    طيب قوليلى إيه السبب و إيه الغرض وراء هذا ! لو كانت الأمور تلقائية كنا قولنا ماشى، ولكن ما السبب وراء نزولهم بالمصاحف مع العلم أنها يمكن أن تُهان نتيجة الإحتكاك الذى سيحدث أكيد !!!
    إنتو كده، شايفين إن فى حالة القتل اللوم على القاتل فقط و هذا أيضاً نقطة خلاف بينى و بينكم، أنا أراها بطريقة مختلفة تماماً أن فى حالة و قوع قتيل أو تدنيس لكتاب الله سوف ألقى باللوم على الذى تُجار الدين اللذين دعو للمظاهرات ( و هم على علم ) أن نتيجة ما يدعون له دماء أو تدنيس لكتاب الله !

    1. بلقى باللوم على إللى حرض و إللى قتل ، يعنى على الطرفين و ليس طرف واحد مثلكم !
      لولا المُحرض ما كان يوجد قتلى من الأساس !!!

      1. ادي يسيدي طارق العريان بيقول بنفسه ان امريكا لا تدعم الاخوان: http://m.almasryalyoum.com/news/details/238635
        انا رايي الخاص هو انو امريكا مش غبية عشان تدعم طرف ضد اخر. امريكا بتلعب على كل الحبال وبتحكي مع الكل وملخبطانا كلنا وعملانا عجينة, بس الامريكان عارفين كويس اوي همه بيعملو ايش. هنالك ٢ مليار مسلم في العالم, لازم امريكا تعمل خط مع اي منظمة اسلامية والخط ده مش لازم يتقطع, لان امريكا تعي تماما انو ممكن ينقلب السحر عالساحر وان المستقبل للاسلاميين لا محالة. امريكا بتكدب وعارفة انو حبل الكدب قصير مهما طال. شوف اسرائيل لمن بتجيب خونة وعملا بتبقى قرفانة منهم, حتى ابن حماس العميل لا يشرف اسرائيل انو يصبح يهودي ويصير واحد منهم, فاصبح مسيحي. كل حاكم عربي عميل, نذل نهايته زفت واول ما تنتهي قيمته بالنسبة لامريكا واسرائيل بيرموه للكلاااب المصعورة. عارف ليش لانهم انضف واشرف انهم يدافعو عن نذل. الشعب الامريكي عارف وساخة حكومته مع هيك بيايدها في كل شيء لانه يعرف انهم بيشتغلو لمصلحة امريكا. يا ريت حكامنا يكونو بربع وساخة حكام امريكا وميكونوش عبيد ليهم. للاسف انته مش فاهمني يا VIP لانك بتنظر عالامور وهي بتحصل وبتحاول تحللها وعمرك متفهم اللا لمن تنظر عالصورة لكبيرة من بعيد, ويصير عندك يقين انو كلشي بيصير مخطط له سابقا واحنا عبارة عن عجينة بايديهم بيلونوها وبيقسموها وبيكعبلوها زي مهم عايزين, وحكامنا الاوغاد عارفين ده لكنهم لا يهمهم الا انفسهم مع انهم عارفين انو اللعبة مش حتطول كتير ومصير الحق يبان.

        1. بعدين يا VIP دخيلك ما تكتبلي ردود طويلة كتير لان عنية بتزغلل ومبقراش كل سطر, خلليك مختصر زي اختك 🙂 تحياتي ليك ويا رب ايعددي بكره وكل يوم عخير, مع انو ما عندي امل

        2. هاها، أولاً إسمه عصام العريان مش طارق العريان ، طارق العريان ده جوز أصالة المغنية . بعدين مالك كده كلك ثقة و بتقوليلى عصام اعلريان بنفسه ! طب يطلع مين عصام العريان ده ؟ مهو إخوانى ، يبقى أكيد مش هيدين نفسه !
          يعنى أنا لو جيبتلك فيديو من قائد عسكرى بيقول أن أمريكا لا تدعم الحكومة المصرية هتصدقيه مثلاً ؟!
          بقى كل إللى قولتلك عليه و بتقولى إثباتات شفوية و جيبالى إنتى فيدو لإخوانى على إنه هو ده الدليل العملى 🙂
          طيبة إنتى أوى يا منال

          1. بتحب تحرجني كتير انته يا VIP.. عالعموم انا دايما ما بركز في الاسماء وده كمان دليل صحة كلام قلته قبل كده اني مااعرفش الاخوان من بعض, انا اعرف الاخوات وبس ههه. وانته سبت رايي الخاص ومسكتللي في هالغلطة..سدقني لو كل واحد فينا اقتنع ان هناك مؤامرة علينا كلنا بمشااااركة حكامنا الخونة وقيادات عسكرية كبيرة في كل بلد عربي عمرنا ما حنفترق وحنشتغل مع بعض لدحض هذه المؤامرة مش بالمظاهرات والعنف وانما بالعلم والاجتماع لنكون ايد وحدة بلاش نضحك طارق العريان واخواته علينا ههههه. سلام

          2. أنا فعلاً مُقتنع أن فى مؤاامرة يا منال، مقتنع 100% إن إللى بيحصل فى كل دولة عربية ليس صدفة بل مؤامرات و مخطط لها منذ زمن.
            و علشان كدة تأيدى فى هذه المرحلة كان لرجل عسكرى ليس مدنى أو إخوانى . الناس دى مش فاهمة حاجة. الناس دى تجربيها و أنتى فى حالة رخاااااااء. إنما فى حالة حرب و إرهاب و مؤامرات و تقوليلى مدنى !!!
            بالمُناسبة علشان نغمة الحاكم العسكرى:
            أمريكا أول حاكم ليها كان عسكرى و هو إللى خلاها قوة عظمى و كان إسمه جورج واشنطن.
            فلاديمير بوتن رئيس روسيا خريج حقوق و عمل فى جهاز الامن الفيدرالى يعنى المخابرات قبل ان يصبح رئيس !
            بلاش حجج و بلاش اللعب فى الراس إللى مسيطر علينا ده.
            تحياتى يا منال، و إن شاء الله الخير لمصر و لكل الدول العربية .

          3. طيب يا VIP, وضحت الفكرة. الفرق بيني وبينك اني شايفة انو مفيش عنا رجل عسكري شريف, لانهم لم ولن يسمحو بذلك. رايي انك اخترت واحد عميل وامنته عبلدك لطيبتك وقناعتك الخاصة. ممكن اكون انا غلط وممكن تكون انته غلط ومفيش عند اي احد منا دليل قاطع, لانهم لخبطونا وقسمونا فكريا. الايام كفيلة تثبت الحق. مفيش داعي ترد عليه يا VIP لانو هيك حنبدا نعيد نفس الكلام…تحياتي لك ويومك سعيد انشالله.

          4. أوكى مش هرد عليكى علشان عارف إننا بنلف فى دائرة مغلقة.
            بس ليا تحفظ على كلمة قولتيها و هى إنى إختارت عسكرى عميل !
            يعنى إيه إختارت عسكرى عميل ؟! أنا قولتلك إختيارى أو ميولى كان لرجل عسكرى أىً كان إسمه ! و بالمُناسبة : ياريت تثبتيلى بعد إذنك إنه عميل ؟! هل عندك إثبات على ما تقوليه ؟!
            مُرسى متهم بقضايا عمالة و مع ذلك ما قولتش عليه عميل ولا خاين لإن لسه الكلام ده تحت المناقشة و لسه القضاء ما أثبتش !
            ليه دايماً بنحب نقول أى كلام من غير إثبات و لما نسمع كلام مش على كيفنا نطلب الدليل !

  31. هههههههههههههههههه. ‫‬أبو
    بكر: “هوجمت بمطعم للجيش لأني قلت أكلهم وحش”.
    فيديو| أبو بكر: “هوجمت بمطعم للجيش لأني قلت أكلهم وحش ”
    روى المحامي الموالي للانقلاب خالد أبو بكر، تعرضه لهجوم من أصحابه وصل لحد المشاجرة ، لمجرد انتقاده لطعام تناوله فى أحد النوادي التابعة…

    http://youtu.be/_75Nn4wwiy8

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *