انتحل أحد زوار “الفيس بوك” شخصيةَ المطرب المصري تامر حسني للدعوة لصلاة الفجر.

جاء ذلك بينما تحولت أسماء النجوم العرب على موقع “الفيس بوك” إلى وسيلة للترويج لمنتجات تجارية، وأفكار سياسية ودينية.

ودشن أحد الزوار صفحة باسم تامر حسني بلغ عدد أعضائها 43 ألف عضو، واستخدمها في دعوة الجمهور إلى صلاة الفجر، والإكثار من الاستغفار وصيام النوافل.

ورغم أن أغلب الفنانين يبدون معارضة لانتحال شخصياتهم على “الفيس بوك” ويهدد بعضهم بملاحقة أصحابها قضائيا؛ إلا أن هالة عمر -مديرة موقع النجم تامر حسني الإلكتروني والمسؤولة عن صفحته الرسمية بالفيس بوك- أكدت أن تامر يرفض ذلك.

وقالت: “من منطلق حبه لجمهوره يرفض إغلاق أي صفحة أنشؤوها له، حتى لو استخدمت لأغراض أخرى”.

وتبلغ عدد صفحات تامر على الفيس بوك ألف صفحة، غير أن مديرة موقعه الإلكتروني تؤكد أنه لا يوجد لتامر سوى صفحة رسمية واحدة فقط هي “Tamer Hosny Fans”، وهذه الصفحة تهتم فقط بأخباره ولا تنشر إعلانات.

في المقابل كانت أسماء بعض النجوم وسيلة للدعاية لمنتجات تجارية ومواقع إلكترونية.

واستخدم أحد المواقع الرياضية اسم النجم أحمد السقا في الترويج للمواد الصحفية التي ينتجها، وبلغ عدد أعضاء هذه الصفحة 34 ألفا.

كما استخدمت شركة لإنتاج العطور اسم النجمة منى زكي في الترويج لأحد منتجات العطور، عبر صفحة تحمل اسمها انضم لها 24 ألف شخص.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫10 تعليقات

  1. وشو يعني اذا يدعو الشباب للصلاه باسم تامر حسني اذا ماكو طريقه ثانيه واذا الشباب شايفين تامر المثل الاعلى شيسوي يعني

  2. يا عم وحد ربك..هوا فاضي أصلا علشان يصلي ويعطل نفسه… طيب والحفلات والبرامج والأفلام والزيارات والبروفات والسفريات والنجاحات…والتفاهات تروح فين؟؟؟
    يا عم خللي الطابق مستور…

  3. ربنا يجازيك خير ياللي عملت الصفحة عن كل واحد هيصلي او يستغفر
    فكرة جميلة منك
    بحييك عليها
    اما تمووووووووورة فربنا يهدي

  4. من اخطاء تاب.. ثم الى رشده تاب فان الله غفور رحيم… هو ملك النور الحنان التواب الكريم يارب رضاك عنا يارب

  5. JoJo والله نفسي اشوفلك تعليق ما فهوش عدوانيه وكره وحقد على الناس هو تامر عملك حاجه كمان ليكون كان معشمك وخلا بيكي عارفه انتي لازم تعرضي نفسك على دكتور نفساني احسن وضعك صار خطير قوي ولازمك علاج ..ربنا يكون بعون الناس اللي عايشين معك تلاقيهم يا حرام حالتهم تبكي ههههههه

  6. robe
    hahahaaaa..you’re hilarious
    سبتلك تعليقات فى كل الصفحات التانية
    خليكى ورايا والله لا أجننك وأتسلى عليكى
    موووووووووووووتى بالحسرة يا أم…..حمرا

  7. انتي يا بت مريضه ومعاقه ذهنيا وعقليا وثقافيا انا عارفه اشكالك اللي عايشين بره بيفتكرو انه خلاص صارو بني ادميين ويشوفو حالهم على اسيادهم اللي جوه..ايه القرف اللي انتي فيه دا كان زمان لما واحد معفن زي حالاتك تصيرلو فرصه ويخرج بره البلد يفتكروه الناس ياما هنا وياما هناك مش عارفين انه شغال خدام زبال عند جزم الامريكان ويادوب اه يادوب هما رضيين عليه بقى خليكي باكل عيشك يا متخلفه احسن انا ما بحبش اتكلم مع العملاء امثالك كتير

  8. الراجل اللي انتحل شخصية تامر اخذ يدعو الناس للصلاه طب ليه مش اي فنان تاني طبعا لان شاف ان تامر اكتر فنان بيهتم بدينو وبيدعو للصلاه هو انا صحيح اتضايقت عشان انتحل شخصية تيمو لان تيمو مفيش منو اتنين وفي نفس الوقت افتخرت لانه كان يدعو لحجات كويسه فحقنا وفحق تيمو….بححححبك ياتييييمو

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *