فجَّرت طليقة “ملك البوب” الراحل مايكل جاكسون مفاجأةً غير متوقعة؛ إذ قالت إن الطفلين اللذين أنجبتهما من جاكسون ليسا أبناءه، مشيرة إلى أنها لم تُقم أي علاقة جنسيه معه طيلة فترة الزواج، وأنجبت الطفلين نتيجة تلقيح صناعي بحيوانات منوية من متبرعٍ آخر.

يأتي ذلك في الوقت الذي كشفت فيه المربية السابقة لأطفال جاكسون الثلاثة النقابَ عن أنها كثيرًا ما أجبرت ملك البوب الراحل على التقيؤ للتخلص من كوكتيل العقاقير القاتلة التي كان مدمنًا عليها للتخلص من الألم، حتى أنها في إحدى المرات منعت أطفاله من رؤيته، لأنه كان في حالةٍ يرثى لها.

وكانت رو تعمل ممرضة في إحدى العيادات التي يرتادها جاكسون في بيفرلي هيلز، وعن هذه الفترة قالت: “كان مايكل وقتها مطلقًا يشعر بالوحدة ويرغب في الإنجاب؛ حيث إن ليزا ماري بريسلي (زوجته السابقة) رفضت أن تنجب منه”.

صورة لجاكسون و ابنه عام 2002
صورة لجاكسون و ابنه عام 2002

وواصلت رو الاعترافات الصريحة في مقابلةٍ مع صحيفة “نيوز أوف زيه وورلد” حيث قالت إنها لم تقم بأي علاقة جنسية مع جاكسون مطلقًا طوال فترة زواجهما التي امتدت نحو ثلاثة أعوام حيث كان كلاهما ينام في غرفة منفصلة.

وتزوج مايكل من رو في تشرين ثان عام 1996 في سيدني وكان شاهد العقد طفل عمره ثمانية أعوام.

وأوضحت ديبي أن مايكل قرر تطليقها بعد أن وضعت ابنتها الثانية بصعوبة، وثبت أنها ليست قادرة على إنجاب المزيد من الأطفال.

وقالت رو -50 عامًا- التي تعيش حاليًا في مزرعة بكاليفورنيا ومعها 11 كلبًا وأكثر من 30 حصانًا: “لقد دفع لي وأنا واصلت حياتي، ولن أرى أبنائي مطلقًا”، وتشير تقارير إعلامية إلى أن رو حصلت من جاكسون على سبعة ملايين يورو مقابل التخلي عن حقوقها كأم.

وأعلنت رو أنها لا تعتزم المطالبة بحضانة طفليها، وقالت: “لست أمًّا جيدة فأنا كنت مرتاحة أكثر لأن أترك له (مايكل) الطفلين بدلاً من الاحتفاظ بهما.. حيواناتي هم أطفالي”.

هيكل عظمى

من جهةٍ أخرى، كشف تشريح جثة “ملك البوب” عن معلومات خطيرة حول أيامه الأخيرة والساعات التي سبقت وفاته.

وقالت صحيفة “صن” البريطانية الشعبية إن نتيجة التشريح أثبتت أن جاكسون كان “هيكلاً عظميًّا” عند وفاته، حيث كانت بطنه خاوية من أي طعام، إلا من حبوب محللة تناولها قبل تناوله المسكنات التي أوقفت عضلة قلبه، بحسب وكالة الأنباء الألمانية (د ب أ).

وكشف التشريح عن وجود آثار عديدة لجروح نتيجة استخدام الإبر في مؤخرة جاكسون وفخذيه وكتفيه، يعتقد أنها بسبب حقنه للمسكنات ثلاث مرات يوميًّا لسنوات، كما عثر على جروح قطعية كبيرة يعتقد أنها نتاج 13 عملية تجميل على الأقل أجراها النجم الراحل.

كما أظهر التشريح أن جاكسون، الذي كان في يومٍ من الأيام ذو جسم رياضي يحسده عليه الملايين، توفي وهو هزيل للغاية بسبب النظام الغذائي الذي كان يتبعه والذي كان يتضمن وجبة غذائية واحدة يوميًّا.

وكشف التشريح أن جاكسون فقد شعره بالكامل قبل وفاته، حيث كان وقت وفاته يضع شعرًا مستعارًا، كما كانت هناك منطقة فوق أذنه اليسرى خالية من أي آثار للشعر، وذلك فيما يبدو بسبب الحادث الذي تعرض له عام 1984 عندما اشتعلت النيران في شعر رأسه بينما كان يقوم بتصوير إعلان لشركة المياه الغازية “بيبسي”.

وعثر على عدة كسور في القفص الصدري لجاكسون نتجت عن المحاولات التي قام بها عمال الإنقاذ لمحاولة إنعاش قلبه الذي عثر حوله أيضًا على أربع أماكن تم حقن مواد بها فيما يبدو أنها لضخ الأدرينالين بشكلٍ مباشر في القلب، وقد اخترقت ثلاث جرعات جدار القلب مما أدى إلى تدميره، فيما اصطدمت الجرعة الرابعة بأحد عظام القفص الصدري.

كما كشف التشريح عن تورم في ركبتي نجم البوب وفي وجنتيه، إلا أن السبب وراء هذا التورم لم يكتشف بعد، فيما عثر في ظهر جاكسون على جروح تدل على سقوطه مؤخرًا.

أب قاسٍ

ومن جهةٍ أخرى، قالت جريس روارامبا (42 عامًا) التي عملت مع مايكل لأكثر من عشر سنوات أنها كثيرًا ما طلبت من كاثرين والدة مايكل ومن شقيقته جانيت التدخل لمنعه من تناول العقاقير المسكنة بالكميات المخيفة التي اعتادها، ومعالجته من حالة الإدمان، فما كان منه إلا أن اتهمها بالخيانة وفصلها من العمل في ديسمبر/كانون الأول الماضي، لأنه لم يكن يرغب في الاستماع إلى النصائح.

ومضت قائلة إنها سافرت إلى لوس أنجلوس عدة مرات لرؤية الأطفال، منذ فصلها من العمل، وكانت آخر تلك الزيارات في إبريل/نيسان الماضي، كما هرعت إليهم عقب وفاة والدهم مباشرة، وتقول إنها تتعامل معهم وكأنهم أطفالها، وأنهم يبادلونها الشعور ذاته، وتحمل جريس التي تعيش في سويسرا الجنسيةَ البريطانية وهي أصلاً من رواندا.

يعيش على الاستدانة

وأضافت أن مايكل كان مفلسًا تمامًا يعيش على الاستدانة من الأصدقاء وعلى القروض من البنوك، لكن وهم الثروة كان مسيطرًا عليه مما يجعله ينفق ببذخ يفوق الوصف على الفنادق في وقتٍ لم يكن قادرًا على تأمين منزل يليق بمكانته وبأطفاله بحسب صحيفة القبس الكويتية 29 يونيو/حزيران.

وكشفت جريس النقاب عن أن أحد أفراد أسرة مايكل اتصل بها هاتفيًا عقب وفاته مباشرة، وسألها عن المكان الذي يمكن أن يكون مايكل قد أخفى أمواله فيه، وقال المتصل: جريس.. تعرفين أن مايكل اعتاد على الاحتفاظ سرًا بأمواله في البيت.. أنا في البيت الآن.. أين يمكن أن أجد تلك الأموال؟ أجابته: ابحث في صندوق القمامة أو تحت السجاد.

وأضافت: هل لعاقل أن يتصور ذلك.. أحدهم يتصل بي ليسأل عن الأموال.. والرجل لم تمض على وفاته الغامضة سوى ساعات قليلة؟!

وأعربت المربية السابقة عن اعتقادها بأن لجولته الفنية التي كان مقررًا لها أن تبدأ في لندن خلال أشهر قليلة دورًا في التوتر الذي سيطر عليه في الفترة الأخيرة.

وأضافت أن الجولة كانت تشمل تقديم خمسين عرضًا فنيًّا، لكن من الواضح أن مايكل، حسب رأيها، لم يكن يدرك هذه الحقيقة، وأنها عندما سألته: ماذا أنت فاعل.. هل من المعقول أن تقدم خمسين عرضًا؟ رد عليها قائلاً إنه وقع على عقدٍ بعشرة عروض فقط.

وقالت: في الواقع إنه لم يكن يعرف تفاصيل العقد.. لم يكن يعرف عدد العروض التي يتوجب عليه تقديمها وفقًا لهذا العقد.

المصدر: بي بي سي

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫46 تعليق

  1. No Comment
    الراجل مات خلاص، ومافيش داعى يفتحو باب نقاش فى موضوع خاص وعائلى زى دة بعد مماتة، ومن رأيى إن مايصحش حد يعلق على حياتة الشخصية حتى لو كانت الصحافة،،،،
    تحياتى،،،

  2. الراجل دة اتربى مع اب اسود ديما يقوله يا سود مع انه اسود نفسيا بايظ اصلا انا عمرة ما هلومه على شى غلط فى حياته ربنا اللى بيحاسب عبادة بس الشى الغريب ديما انه كان محمل اتهامات وطمع من ناس كتيرة حتى مراته ورغم ذللك عمرة ما ثبت عليه تهمه وصورة اللى محطوطه دى صورته ودى صورة الوحيدة اللى ناس كتير كانت بتنقد عليها مايكل.. صورة فى المانيا سنه 2002 .
    على مستوى فنى فهوة مغنى القرن وهيفضل ليه معجبين ديما على مستوى العالم عمل ميوزيك وفن واختراع نوغ غنائى وموسيقى ورقص فهوة ديما الفنان المبدع ومحدش هيجى ذيه وكفايه انه حتى وهوة ميت فرح ناس كتير وكانت بترقص لما مات كنت اتمنى اشوف عودته فى لندن الفين وعشرة بس الموت حرمنى من فن جديد ليه الله يرحم جميع عبادة وياريت مش نحاسب حد مهما كان دينه وحياته مياكل كان مغنى ومان مبدع مع علم ان جميع مشاهير ليهم غلطات فظيعه ومجال للاشاعات ديما حتى بعد موتهم

    earth song 4u king of pop alah yar7mak wyra7mna 🙁

  3. وما زالت الكثير من الاسرار لم يعلن عنها بعد ،،، هو شخصية مشهورة ، اخطاؤه لا تعد ولا تحصى ،،، يجب ان تعمل الصحافة ( وستعمل ) على فضح كل اسراره ليكون عبرة لمن يعتبر ,,, لا يهمني كشخص خصوصا انه ميت الآن ، ولكن ما عمله في حياته ليس ملكا له او لمعجب او معجبه مهووسة به ، ما فعله ملكا لكل الناس ، كل ما في الامر هو اننا لا ندعو عليه ولا ندعو له ،،، والباقي ملكا لنا شاء من شاء وابى من ابى ,,,

  4. بيضحكنى فى الشعب العربى إنة بيحب يسمع ويتفرج بس،، ويحب الصحافة تكتب عشان يقرى،،
    اعتقد إن الأخبار اللى زى الخبر دة فى أوروبا مش محل إهتمام للشعوب، ماعتقدش إن فى حد يهمة يعرف ويتكلم فى تفاصيل الحياة (الشخصية) لغيرة،، واللى هى بتكون ملك خاص للشخص، حتى لو كان الشخص دة مطرب (وشخصية مشهورة)،لأن فى فرق بين الحياة الشخصية اللى المفروض تتغلف بخط أحمر، والحياة الفنية للشخص اللى ممكن يكون للجمهور والإعلام حق فى التحدث عنها،،،
    خصوصاً إن الراجل دة مات وربنا العالم إن كان نطق الشهادة ولا لأ…
    وياريت نعمل زى مادينا بيقولنا ومانتكلمش فى أعراض الناس… حتى لو كانت الناس دى يهود ومش مسلمين
    تحياتى وسلامى لكل الأخوة والأصدقاء اللى موجودين

  5. لو ان هناك مثقفين يقرؤون بالانجليزية والفرنسية لوجدوا ان كل مواقهم بتلك اللغات وكل جرائدهم ليس لها الا الكلام والتعليق على مايكل جاكسون هذا ، علما بان الجرائد والمواقع العربية تأتيها الاخبار من تلك المجلات والمواقع الاجنبية ، فاذا كان احدهم يظن ان العرب جهلاء وتافهين فاعتقد بانه واحد من اؤلائك الجهلاء ، فليتكلم عن نفسه ويترك المثقفين اآخرين من شتائمه الغير مؤدبة …

  6. vip we have more education than Europe they are so silly and dont think they know better than us not at all even the media is not faithfull

  7. مساء الخير Dana كيفك إنشالله بخير،
    أما بخصوص تعليقى، ياجماعة انا كلامى واضح وصريح، لية دايما متسرعين فى التعقيب؟؟
    أنا ماقولتش إن فى أوروبا مابيزيعوش حيثيات وفاة مايكل جاكسون، ولا قولت إننا مش متعلمين وهما تعليمهم وثقافتهم احسن منا، زى ماردت عليا الاخت Marwa لكن كل اللى كنت أقصدة فى تعليقى الواضح تماماً، إن فى فرق بين الحياة الشخصية للفنان واللى المفروض يكون فى خط احمر حواليها واللى لأ أنا ولا أى حد لية دخل إنة يتكلم عنها حتى الصحافة، والحياة الفنية اللى هى تهم اى شخص من جمهور الفنان وتهم الصحافة والإعلام، واللى ممكن أى حد يكون لية الحق فى الكلام عنها،
    ( سبحان الله مش اللى إعترضو معايا دول هما هما نفس الأسماء ونفس الأشخاص اللى لما كنا بنتكلم فى موضوع منى زكى واحمد حلمى واللقطات الجريئة فى فلمها الجديد، هما اللى إختلفو مع معظم القراء وكان مبررهم غن دى حياة شخصية وماحدش لية حق إنة يعترض على دور منى غير جوزها اللى هو احمد حلمى ولا حد لية الحق إنة ينتقد كلام احمد حلمى !! رغم إن الموضوع كان يخص الحياة الفنية لمنى زكى)، الله ماتخليكم واضحين بقى، إشمعنى دلوقتى حياة الفنان ملك للجمهور ومن حقة يتكلم عنها !!
    وطبعا بالنسبة للموضوع دة يعتبر موضوع عائلى من الدرجة الأولى ومكانش فى داعى يتنشر ولا يبقى محل جدل ونقاش، وخصوصاً إن الراجل مات!! طيب هى طليقتة لية ماصرحتش بالكلام دة غير بعد وفاتة!! هى لسة عارفة واخدة بالها دلوقتى حالاً إنة ماعشرهاش طوال فترة الزواج !!
    ولما قولت بيضحكنى الشعب العربى مش كان صخرية من الشعب العربى طبعاً، إزاى هسخر من الشعب العربى وأنا وأمى وأخى وأختى وأهلى عرب مثلكم!!
    أنا كنت اقصد إن الناس فى أوروبا مش زينا من ناحية “القيل والقال”،، إحنا بنحب نتكلم اكتر مابنعمل ودى شهادة عن حق، الغرب مسبقنا بمأت السنيين ولسة كتير علينا حتى نوصلهم فى التفكير، فياريت نتعلم منهم التفكير
    دة اللى كنت اقصدة،،
    ومن الناحية الدينية قولت إن دينا منعنا من التحدث فى أعراض الناس، ومش شرط يكون صاحب العرض مسلم عشان ماتكلمش عنة ممكن يكون اى ديانة وبردة المفروض ماتكلمش عن اعراض غيرى
    مش بردة الموضوع دة يخص اعراض الناس؟؟
    كلامى كان واضح صدقونى، بس يمكن إنتم اللى تسرعتو فى الرد،،

    ومسائك سعيد يا Dana وفرصة سعيدة يا Marwa وبكل اللى إختلفو معايا فى الرأى، وياريت أكون قدرت أوضحلهم وجهة نظرى.

    تحياتى ومساكم سعيد

  8. lمن جانبي فاني لا اعزي احد غير الامير طلال فانه كان صديقه الحميم وشريكه في كثير من اعماله

  9. اخي سيف ، تقصد ( الامي الوليد بن طلال ) وليس الاب الامير طلال ،،، هو ليس صديقا له بالمعنى المفهوم للصداقة ، فقط عمل مشترك كان بينهما ،،،الامير الوليد اكبر كثيرا من ان يكون صديقا لمغني او مغنية …

  10. هناك من يحب جلد ذاته وان ينزل من قيمته وقيمة شعبه ويرفع من قيمة الغير خصوصا الغرب … هو او هي حرين برأيهم بما يخصهم ، اما عندما يتكلمون عنا فالافضل لهم ان يركزوا على انفسهم واي اتهامات او اقوال تحط من قدر العرب والعروبة فالافضل لهم ان يوجهوها لانفسهم هم ،، نحن الحمد لله نقرأ الفرنسية والانجليزية بالاضافة الى العربية ،، فهل يقرا من كتب بتلك اللغات او اللغات الاخرى ليعرف كيف يفكر العالم ، اشك في ذلك خصوصا ان اللغة العربية التي يكتبون بها ( ركيكة) ….

  11. فيه ناس مغرورين كثير, بيفتكروا نفسهم ما حدش بيفهم اكتر منهم.والغرور مرض: يسبب التعالي والتكبر والتجبر علئ الغير والله لا يحب المتكبر ولا المتجبر

  12. عندما يتمتع الانسان بعطايا انعم الله بها عليه يشعر انه من واجبه ان يتكلم عن تلك العطايا خصوصا اذا كان من القلائل في المكان الذي يتواجد به من يملك تلك المزايا ،،، ( فاما بنعمة ربك فحدث )) ،،،

  13. thank u vip for answering me back all what i meant is michael was a famous person and it is normal that we hear and read his news for while after his sudden death but for sure i did not mean that in euorp there are better or worse that us and i think his ex wife spoke about this matter now for a reason I do not what is that but all what i can say i never liked him and I REALLY DO NOT CARE MUCH ABOUT HIS NEWS YOU ALL HAVE AGREAT DAY

  14. السلام عليكم….
    الحمد لله على نعمة الإسلام وكفا بها نعمة.
    ومثل هذه الأخبار يكون عبرة وموعظة ويجب التعليق عليها طبعا وكلا منا يبحث بداخله هل هناك ما يخاف منه عندما يأتى الموت وسكراته؟
    فعلينا محاسبة النفس قبل فوات الأوان.

  15. هناك من يريد ان يدفن رأسة فى الرمال (كالنعامة)، بل يُصر على هذة العادة لفترات طويلة دون ان يواجة او يعترف بالحقيقة، والإنسان اللى زى كدة مابيضحكش غير على نفسة فقط، الإعتراف بالحق فضيلة، وكون إنك تعرف بالحق دة مش تقليل من عروبيتك وحبك لوطنك ولكن يعتبر شيئ وخطوة إيجابية نحو التغير للأفضل، نعم الغرب مسبقينا بمأت السنين، وإحنا متاخرين عنهم بملايين الخطوات، والدليل على كدة إعترافنا كعرب إنك إننا نقدر نتحدث الفرنسية والإنجليزية، والسؤال هنا ؟؟ هما يعرفو يتحدثو العربية؟؟؟ بالطبع لأ، ومش عشان لغتنا العربية تعتبر لغة صعبة، لا طبعا عشان إحنا كعرب مش قادرين نسوقها ومش قادرين نظهر ونفرض نفسنا فى اى مجال
    حد يقدر يقولى كم فيلم عربى بيشارك فى مهرجانات دولية وبياخد جايزة ؟؟ اخر كتاب عربى فى الادب شارك فى مهرجان كان إمتى؟؟
    أخر عربى شارك فى اى بطولة كان امتى؟؟
    أنا مش بقلل من قيمة شعبى ولا قيمة عروبيتى، ولكن ماحبتش اختار إنى ادفن راسى فى الرمل (كالنعامة)، وكل اللى أقدر اعملة إنى أستنى اتفرج عالأخبار وأبقى فاضى وموراديش حاجة غير الفلسفة (والقيل والقال)،
    وماحدش ينسى إن الإعتراف بالحق فضيلة، وكون إنى قولت إن الغرب مسبقنا فى الثقافة والفكر فدة إعتراف، أحسن ماعمل فيها وطنى وأفضل أقول فى شعارات، وفى الحقيقة أكون دافن راسى فى الرمل زى (النعامة)
    أما لغتى (الركيكة)، فكفى إن جميع الجنسيات العربية تقدر تفهما وبيتكلمو بيها، وياريت بقى تتحدثوا بلغة وطنكم، ولا خايفين ماحدش يفهمكم،
    سبحان الله فى مثل بيقول (ناس تخاف متختشيش)

    تحياتى لكل الأصدقاء المحترمين

  16. لا تعليق على سخافات هايفة من ناس هايفة ,,, ده انا يا ابني عندي بيت في القاهرة ملك في حي المهندسين وعايش في مصر افضل من عيشتك الف مرة وعندي هناك عزوة وسلطان لاني باعرف ناس توديك ورا الشمس فاحترم نفسك واوعى تقرب جنبي لاني ممكن اعرف كل حاجة عنك بسهولة وبعد كده حتعرف انا مين وباسوى ايه ,, اقسم بالله العظيم لو اتكلمت تاني بالطريقة دي لاخليك تندم طول حياتك …

  17. الهايف اللى بيشتم الناس بدون داعى ع الفاضى والمليان والضغيف بردو اللى لسانة أطول من أيده.
    وبطل غرور بقى …

  18. على كل حال كل واحد عارف قيمة نفسه ،، انتا اكيد راح تكون التاني بعده او يمكن الاول وتعرف انه الله حق بعدين ،،،

  19. سبحان الله،
    لما إتبعت معاة بإسلوبة الغير واضح والغير صريح فى الرد على التعليقات ، … ماقدرش يستحمل، طول عمرك بترد على اى حد بطريقة غير مباشرة، بطريقة الإنسان الجبان يعنى عمرك مابتوجهلة إعتراضك بطريقة مباشرة لازم تلف وتدور وتخلى الكلام عايم وكانك جبان..
    وأنا إتبعت نفس إسلوبك الجبان ومعاك إنت بس وللأسف ماقدرتش تستحملة…ياما إختلفت معايا وكانت ردوك عايمة وكانك بتنتقد حد مش موجود وكنت برد عليك وبقولك كنت ممكن تبقى أجرأ من كدة لو كنت وجهتلى تعليقك بطريقة مباشرة….
    عالعموم إنت غلط فيا، ودى تانى مرة تغلط فيا وأنا بقولك المسامح كريم
    ودة مش ضعف منى، لا والله بس يمكن بحاول اكسب إحترامى لنفسى،
    وعلى فكرة قبل كدة إنتقدتك وقولتلك ياشاطر ماينفعش تكتب تعليقات مبنية على توقعات تعليقات ناس اخرى لأنك ماتعرفش رد فعلهم هيكون إية!!
    ودلوقتى بقولك ماتحاولش تهاجم حد وإنت ماتعرفش هوة مين!! تودينى أنا وعيلتى ورا الشمس!! مش بقولك إنت متسرع دايماً، عالعموم ياسيدى بردة المسامح كريم وكلامك دة أنا هعتبر نفسى مش قريتة لأنى مش مصدقة خالص، هتودينى ورا الشمس إزاى دإنت واحد فاضى وماوركش حاجة غير التعليقات على الموقع دة يعنى واحد
    سبحان الله جايين قاعدين فى مصر وفى خيرها، وفى الاخر يوبخو مصر وشعب مصر، على فكرة لما تكون ضيف عن حد خليك مؤدب عشان مش من الشياكة تبقى ضيف ،،

    الكلام إنتهى وشكراً ليك ولذوقك

  20. عايش بفلوسي ومش ضيف ،،، تعالى بقى شوف اللي بيشتغلوا عندنا هنا منكم هما اللي لازما يكونوا مؤدبين لاننا بنديهم اكتر من حقهم … بس كل واحد بيعمل باصله ، ولانك اساسا ملكش اي اهمية عندي فما بوجهلكش الكلام مباشرة لاني لا احترمك اساسا …

  21. لحضرة الاخ vip
    انت وصفت الوضع بالمية مية صح, لو كل الناس يفكروا زيك وزي الاخ محمود كانوا بيفهموا شو عم بيصير. تحياتي والله معكم

  22. haram kole ha al idi3aat 3ala insan 9abal wajhe karime id3ou lo alah yarfire lo wi yekhafif 3ano wi hata law kan sah ha al idi3aa ma kan yajib inha t9oulou . wa odkrou mahasina mawtakom hasbiya alah wa ni3ama al wakile .

  23. الاخ Farouqa
    أنا سعيد إن بقى ليا اخ جديد عالموقع دة، صدقنى فرصة سعيدة جدا، ولو إتكلمت عالإحترام هتلقية مصدرة إنت، إنت كلك ذوق، وتعليقاتك خير دليل على كلامى، بس وخلينا نقراها دايماً بقى وماتقطعش،،

    أخويا Mahmoud أحسن حاجة فى الدنيا إنك تفرض نفسك برأيك، مش بكترة الكلام والظهور المستمر، ودة اللى ناس كتير قدرت تعملة منهم إنت وقبليك الاخت Nurallah وناس كتيرة موجودة والله ومش عاوز انسى حد،،

    تحياتى وفرصة سعيدة

  24. إنسدل القناع أيها “الخلوق” !!
    وفعلاً، الاخلاق “طبع” مش “تطبُع”

  25. some people must remember that they will not take their money, house, flat, etc with them when they enter the grave.

    Showing off and being boastful about money and material things will not do any good for any person in the next world.

    Also the people must remember that they must share their opinions in a respectful way.

    Especially the Muslim Man, he has a duty to be respectful even if he gets angry.

    Controlling the temper is so important.

    At the end of it all, the one that shows off and is boastful and is desrespectful only makes themself look silly.

    Its very sad when one has to boast about money. Perhaps there is a problem with such a person having low self esteem and deep down feeling inadequate that he has to talk of money.

  26. MARHABA
    NO COMMENT FOR THE ARTICLE …BUT I READ ALL THE OPINIONS …I FOUND THAT Mr TOP THE FIRST COMMENT WROTE A GOOD VIEW OF POINT …BUT …Mr VIP WAS BOTHERS HIM …WHY ???? ARE YOU HAVING TROUBLE WITH HIM AND YOU WENT THE READERS BE ANGRY ABOUT HIM…OR… YOU WANT CHANGE THEIR PLACE …ANY WAY I DON’T KNOW ETHER OF YOU PERSONNELY … BUT… I FEEL MORE CONFTABALE WITH Mr TOP I DON’T KNOW WAY ..MAYBE HE HAS MORE KNOWLEGE HE HAS MORE EXPERIENCE ,EASY GOING AND FLEXIBLE.. WHEN I READ HIS COMMENT..
    AND BELIEVE ME …I GO TO MAJALAT NOOR JUST TO READ HIS OPINION …I CONSIDER HIM LIKE ONE OF MY FAMILY…EVEN IF I DON’T AGREE WITH HIM SOME TIMES.
    HE HAS THE SECRET KEY OF THIS MAJALA AND HE IS THE SUNRISE OF IT.,.,., WHEN THE MAJALA STARTING RISING ALL OVER THE WORLD …

  27. kol eli ba2dar 2aolak yah ya abu 5aled eno lazem tkoon mabsoot leano had el hojoom dalil 3ala naja7ak be2kna3 el kol be2arak eli bet3aed w bkasseb ma7abet el kol,,,ya3ni sob7an alla2 el gheereh mawjoodeh men ayam sayedna adam ben wlado,,,w mara7 azid aktar men eli alato el o5t maya w ta7eyati elak

  28. يا جماعة مايكل جاكسون مالك البوب فعلا وهو اساس فن البوبينج كمان اللى انا هقوله برنا يرحم الناس جميعا ويهديهم

  29. HI EVERY 1 I JUST WANNA SAY THAT MJ WAS THE KING AND STILL FOREVER .WE HAVE TO DO WRITE THINGS IN THES LIFE BEFOR WE GOOOO THANKS ALL OF U

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *