العربية- عكف طالب الثانوية العامة المصري طارق محمود، البالغ من العمر 17 عاما، على مدى 7 سنوات على ابتكار مجموعة اختراعات، كان آخرها اختراع يعمل على الحد من ظاهرة الاحتباس الحراري من خلال استخدام المياه الزائدة نتيجة ارتفاع منسوب البحار في توليد الكهرباء والحصول على ماء عذب وغاز طبيعي وسماد وأملاح وأحماض ذات قيمة زراعية وصناعية كبيرة.

وحصل محمود بهذا الاختراع على لقب ثاني أحسن مخترع في العالم، وجائزة فضية من المعرض الدولي الرابع للاختراعات بدولة الكويت.

ويعتمد الاختراع، الذي يعتبر منظومة مكونة من 4 اختراعات، على حفر أنابيب من البحر إلى الأرض بزاوية تسمح بمرور المياه بالجاذبية الأرضية، حيث تدخل في مجموعة عمليات علمية باستخدام الطاقة الشمسية، ينتج عنها ماء عذب من تبخر المياه، وتخرج من هذه العملية أيضا غازات ومواد طبيعية.

وظهرت بوادر حب العلم على محمود منذ كان صغيرا، وحرصت أسرته على توفير مكان خاص له ليكون بمثابة معمله الخاص.

وإلى جانب الاختراعات التي وصلت إلى 8، قام محمود بإنجاز قرابة 120 بحثا علميا. وهو يحلم بدخول كلية علمية تساعده على تحقيق أفكاره في المستقبل.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫10 تعليقات

    1. عارف بيهاجرو ويسيبونا ليه أخى مصرى ؟
      علشان ماحدش هنا بيسأل فيهم ! عندنا المشاكل كتيرة والحكومة بتقول إحنا فى إيه ولا فى إيه، كفاية عليه التكريم إللى حضرتك إتفرجت عليه ده !
      لكن ده لو فى بلد أوروبى هيلاقى ملايين المُتبنيين !
      أفتكر فيلم مصرى إسمه ” ليلة سقوط بغداد ” بتاع الممثل أحمد عيد . هو فى الفيلم كان زى المخترع إللى فى الصورة ده بالظبط بس عمل سلاح رادع و إللى كان متبنيه فى الفيلم ناظر مدرسته إللى هو حسن حُسنى ، وبعد ما نفذوا الإختراع نظرياً لفو على رجال الأعمال إللى فى مصر كلها علشان يطبقوه عملياً لكن للأسف ماحدش عبّرهم !!
      هو ده حال مخترعين كتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتير زى الشاب المصرى العبقرى إللى فى الصورة !
      يارب الاحوال تكون الفترة الجاية أحسن من إللى فاتت .
      تحياتى لك .

  1. ما شاء الله ، بس يا خسارة !! هى فين الحكومة أو رجال الأعمال إللى تتبنى المواهب دى !

  2. سر العبقريه فى الفول والطعميه

    واسألوا حتى احمد زويل

  3. مصري في ديسمبر 25, 2011 10:28 ص رد

    ربنا يحميه بس لايهاجر ويسيبنا

    tefteker fih hada biheb yetrok baladu

    illa iza ihtaj

    illi yuhwejak lilmur
    illi amar minu
    mashaa Allah wa yihfazhu li ahlu

  4. برافو عليك ياطارق… رفعت اسمنا عاليا هذا فخر لكل عربي واكدت مجددا بان العرب هم مهد الحضارات وهم ام الاختراعات لولا العرب لتاخر الطب والهندسه والعلوم ..الله يوفقك وتكون في المستقبل من اعظم المخترعين والله يخليك لاهلك وطنك ولنا جميعا .

  5. ماشاء الله,الله يوفقك وتكون في المستقبل من اعظم المخترعين والله يخليك لاهلك وطنك ولنا جميعا .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *