عرض الإعلامى المصري أحمد موسى، مكالمة هاتفية بين عبدالرحمن يوسف، نجل الدكتور يوسف القرضاوى، القيادى السابق بجماعة الإخوان المسلمين، ومصطفى النجار، الناشط السياسى.

تحدث “القرضاوى” خلال المكالمة الهاتفية مع النجار عن تشكيل الأحزاب بعد الثورة وشروط تكوينها واعتراضه على اشتراط الحصول على 5 آلاف توقيع، مهاجمًا فرض هذ الشرط “إنت مال أهلك ابعتلك فاكس بأننا 5 عملنا حزب.. انت مالك؟”.

وطالب “النجار” القرضاوى، بالمشاركة معه فى الحزب ودار الحوار الآتي:

النجار:”محتاجينك.. محتاجين كارزميتك الطاغية.. غير كده بنعمل حاجة كويسة هتعجبك أوي”

القرضاوى: “بس ادينى إغراءات جنسية”

النجار: “ده انت لو جيت بنسبة 80% عندنا حاجات فى الوهم يعنى فى الوهم.. ومستويات لا يمكن تتخيلها”

القرضاوى :هههههههه..خلى بالك أنا خيالى واسع

النجار: “ادينى الفرصة انت بس وتعالى معانا مرة بس بص علينا”

القرضاوى: حاضر

النجار: “ماشى يا كبير.. ربنا يخليك لينا يا كبير”

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫12 تعليق

  1. قارئ : مش هو ده عبد الرحمن القرضاوى إبن يوسف القرضاوى ؟
    قارئ غيره : آه هو
    قارئ : إيه إللى هو بيقوله ده !
    قارئ غيره : هسسسسسس، وطى صوتك لحد يسمعنا ! أخرج من هنا يالا و كأن الموضوع لم يكن !

  2. قارئ غيره : أووووووف الموضوع كان بقاله 5 أيام إيه إللى خلاك تُنكش فيه يا VIP و لا إنت شامت ! الكلام ده أكيد إفترى !
    VIP : سد بوزك يا مُنافق !

  3. قارئ غيره : أنا مش مُنافق ! ما تصدقش الإعلام يا VIP
    VIP : لأ إنت مٌنافق، و أنا مش بصدق الإعلام ! إنت إللى صدقته ساعة تسريبات السيسى ! إشمعنى ؟!
    قارئ غيره : لا يا فيب إعلام الجزيرة هادف و حيادى و نزيه !
    VIP : إزاى ! مش الإعلام ده إللى قال على ميدان التحرير وقت ثورة 25 يناير أنه يساع الملايين من جموع الشعب و هو نفسه إللى قال فى ثورة 30 يونيو أن ميدان التحرير لا يساع إلا 90 ألف شخص و يكاد أن يكون أقل ؟!
    مش إعلام الجزيرة هو إللى قال ف ثورة 25 يناير أن الجيش حمى الثورة ، و فى ثورة 30 يونيو قال الجيش الخاين عمل إنقلاب على الشرعية ! فين الحياد و فين النزاهة ؟
    قارئ غيره : لا لا لا قناة الجزيرة حيادية حيادية ! مهما حصل !
    VIP : و الله من هنا لبكرة لو إتكلمنا ولا هنقتنع، روح يا شيخ هو ده حالنا و إللى جايبنا ورا !

  4. يا أخ فيب … …مش هو ده نفسه عبد الرحمن القرضاوي إبن يوسف القرضاوي اللي كان مع حمدين و جبهة الإنقاذ ومع إنقلاب 30 يونيو وضد مرسي والإخوان وضد أبوه من قبل وكلهم كانوا يشيدوا فيه ؟
    ومو هو نفسه اللي بعت رسالة لوالده من قبل عم يلومه فيها لأنه اعتبره ما عم يقول الحق وواقف مع الإخوان وكلهم صفقولوا وقالوا ماشاء الله عليه بطل ؟
    ومو هو نفسه اللي قطع الجنسية القطرية حتى يثبت ولاءه لمصر وانه مصري ومع الثورة و ضد الإخوان ؟
    ومين أصلاً كان يهلله غير شباب الثورة والليبراليين وما انقلبوا عليه وصار كخة وصاروا يعايروه بأبوه غير لما أنقلب عليهم بعد فض رابعة والنهضة والقتل اللي صار …يعني هو من الأول لا كان إخوان ولا صار منهم بعكس أبوه موقفه واضح من البداية .. هو كان من شباب الثورة والليبراليين .لذلك ما بظن حدا اهتم بهالتسجيلات إن كانت حقيقية ولا مفبركة ولأنه طلعت كتير تسجيلات متلها على ناشطين من الثورة متل إسراء عبد الفتاح وبتوع 6 إبريل .ومو بعيد تكون صحيحة ….يعني هو متل كل المتلونيين غيره لذلك ما رح تلاقي حدا يدافع عنه أصلاً من الإخوان !
    وحتى ما تقول والله كل معلوماتي اللي قلتها مو من الجزيرة كلها من جرايدكم المصرية اليوم السابع والشروق تحديداً 🙂 …..تحياتي

  5. يا اخت نور عبدالرحمن القرضاوى وصف اللى حصل فى مصر يوم 30 يونيو بانه انقلاب وقال متهكما :هو فيه ثورة كل سنتين ؟؟ دا كأس العالم نفسه كل اربع سنين…..وباسم نفسه جاب الكلمة دى وشافها الملايين ..!!
    ازاى حضرتك بتقولى ان عبد الرحمن يوسف القرضاوى كان مع ثورة 30 يونيو .. انا مش فاهم ؟؟؟
    حضرتك شكلك ملم بكل الاحداث اللى فى مصر تبقى ازاى ماتعرفيش ان عبد الرحمن القرضاوى وصف اللى حصل بانه انقلاب !

  6. أهلاً أختى نور ، كيف حالك ؟ إنشالله بخير،،،
    يا نور البوستات الساخرة دى الهدف منها حاجة واحدة فقط :
    هو إنتقاد الدفاع المُستميت عن الفرد و الثقة العمياء فى الفرد نفسه! يعنى بلاش لعبة لأ أنا ماصدقش التسريبات دى أصلى بثق فى الشخص ده و ما بثقش فى الإعلام ده، و فى واقعة تانية أنا أصدق التسريبات دى علشان أنا بثق فى الإعلام ده و ما بثقش فى الشخص ده ! هى دى وجهة نظرى فى كتابة هذه التعليقات، أما عن وجوده فى جبهة الإنقاذ فأنا عن نفسى كنت بنتقدها فى ذلك الوقت يعنى هو و إللى معاه ولا هللتلهم ولا صقفتلهم. و أما عن عذراً أبى فقد أخطأت، فهو كتب المقال النهاردة تانى يوم أعلن تبرئه منه…… عن طريق موقفه طبعاً ! يعنى إيه أنا ضدك يا بابا و فى نفس الوقت مع الإخوان ؟! هو أبوه إيه و الإخوان إيه ؟ مش واحد ؟!
    .
    تحياتى،

  7. بستغرب الهجوم المُستميت على أشخاص بعينهم، و عندما تاتى نفس المواقف مع الأشخاص اللذين يؤيدوهم بيستنكروا الفعل خالص !
    و الله العظيم بستغرب على التفكير ده ! أقسم بالله أنا لا مُنحاز للإعلام المصرى ولا لأشخاص بعينها، بس يمكن كثرة إنتقادى لمجموعة مُعينة بيتخيل للبعض أننى مؤيد لفولان ( و فولان طبعاً بيكون الخصم الأول للجماعة ) ، بالظبط كده زى أيام الثورة الأولى إللى ضد الإخوان يبقى فلول مُبارك و هكذا !
    نفسى أعرف إزاى تسمع لقناة و تديها الثقة العمياء إللى إنت فيها و إنت شفتها بعينك فى ثورة 25 يناير بتهلل الجيش و بتجزم أن إللى فى ميدان التحرير ملايين من الشعب و بتأكد أن الميدان يتسع، و الآن و بعد 30 يونيو عاملى رسم هندسى بالكيلو مترات و السنتيمترات و بتقول ميدان التحرير لا يتسع مئات الألاف !!!
    إزاى بتستمر ثقتك فى هذه القناة ! و الله أنا مش بقولك إرميها و ثق فى الإعلام المصرى بس على الأقل لازم يبقى عندك قناعة أنهم يعملون لمصلحة شخصية و القناة تعمل من خلال أهداف مُعينة ! لكن تشهدلى بنزهتها و تصدع دماغى بالكلام ده تبقى أنت مُغيب !
    .
    الجزيرة اخى ما زالت تراهن على عودة الفشلة الخائنون لكن الجزيرة ستتخلى عنهم قريبا ..هناك ضغوطات حقيقية من السعودية والامارات لن تصمد قطر طويلا
    ______________________
    اليوم ده هيحصل، و هستنى أشوف مُبرراتهم وقتها…. بس صدقنى على قد ما إستحملت سخافات مش هرحمهم من تعليقاتى ! أصحاب الثقة العمياء فى الجزيرة ! و ده ( حق مكفول ) 🙂
    .
    أعذرنى أخى مش متابع اليومين إللى فاتو الأخبار ، ولكن إن شاء اللى فيه الخير لمصر هكون .
    تحياتى أخى،،،

  8. الحمد لله أخ فيب بخير الله يجعلك بخير …أنا ما عم انتقد موقفك انت ولا عم قول عنك أنك هللتله عم رد على المعلومات اللي قلتها حتى بين لك أنه حتى لو أبوه كان الشيخ القرضاوي فهو مو بالضرورة يكون إخوان ….وهو أصلاً ما حدا عرفه إلا كشاعر كان يكتب شعر ضد مبارك ومع ثورة 25 يناير وما صار مع ابوه إلا بعد فض رابعة …ومعلوماتك يا اخ صباحي مو صحيحة هو كان مع جبهة الإنقاذ والليبراليين لحد فض رابعة وانا قرات له مقالات عم يأيد30 يونيو ويشيد فيها وأنها ثورة لحد ما حصل فض رابعة ..ساعتها قال عنها إنقلاب وكان من أصحاب حمدين وخالد يوسف
    أخي فيب …كتير غيره تراجعوا وقالوا انه 30 يونيو انقلاب وليس ثورة بعد ما شافوا تسلط الجيش ومنهم هو وحركة 6إبريل ونشطاء من ثورة 25 يناير وبتوع حزب مصر القوية ما بظن كمان هدوا كلهم صاروا إخوان لأنهم عارضوا الإنقلاب …والتسريبات بتاعت السيسي اللي حكيت عنها بعد فترة ثبتت صحتها وهذا بيثبت انها ليست مفبركة لكن هالتسريبات الله اعلم ممكن تكون صحيحة ولا لأ .

  9. والتسريبات بتاعت السيسي اللي حكيت عنها بعد فترة ثبتت صحتها وهذا بيثبت انها ليست مفبركة لكن هالتسريبات الله اعلم ممكن تكون صحيحة ولا لأ
    __________________________
    هو ده مربط الفرس ! تسريبات السيسى مع الوقت ثبُت صحتها، ( ولونى ماعرفش المعلومة دى ) لكن تعالى نشوف ردود الأفعال قبل أن تثبت صحتها كانت عاملة إزاى ؟ الكل أقرها قبل حتى التأكد من صحتها ! ماحدش إنتظر ليرى أنها صحيحة ام مُفبركة !
    لكن لما التسريب يبقى عن حد آخر تابع للإخوان، تلاقى الإسلوب إتغير 180 درجة ! الحيادى وقتها بيقول ( ننتظر لنحكم ) و دى أقصى حاجة بنشوفها ! لكن الباقى حدث ولا حرج ! إللى يقولك هذا كلام فارغ، و إللى يقول مُستحيل أصدق الكلام ده ! و إللى يقول أنا بثق فى الراجل ده و ماصدقش الكلام ده !
    فمحور كلامى لماذا تناولت فى الحالتين طريقتن مُختلفتين ؟!

  10. اخ فيب أي انا معك بهالشي فيه ناس هيك
    بالنسبة لي أنا لو سمعت خبر عن الإخوان بستنى لاتأكد منه قبل ما قول رأيي ولو انه ما طلعلهم ولا تسريب مهم حتى نحكي فيه
    أما بالنسبة للسيسي ليش حتى صدقناه .رح جاوبك عن نفسي مرة جابوله تسريب بالليل على الجزيرة تاني يوم فتحت الجرايد المصرية لقيت بعضهم عم يكذب وينفي وبين هالأخبار اللي عم ينفوها خبر انه جريدة المصري اليوم طلبت من اليوتيوب انها تحذف الفيديو بحجة انها ملكية لهم فكيف تسريبات كاذبة وعم يطالبوا بحذفها بحجة انها ملكهم لهيك صدقت أنه الخبر صحيح …يعني القصد من كل هالشي أنه قبل ما نصدق الخبر منشوفه بكذا مصدر أنا عم إحكي عن نفسي ..

  11. اللينك ظهر اخير ههههههههه
    كل التسريبات صحيحه سواء كانت تسريبات رصد او تسريبات عبد الرحيم علي
    دى حاجة واضحه زى الشمس

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *