تعقيباً على التصريحات النارية التي شنها اليوم قائد شرطة دبي  الفريق ضاحي خلفان ، فقد وصف الكاتب الصحفي بلال فضل خلفان بـ” طويل اللسان”، وذلك عقب تصريحاته المهينة للشعب المصري ورئيسه المنتخب الجديد الدكتور  محمد مرسى، داعيا الشعب الإماراتي لرفض خلفان كواجهة لهم.


الكاتب المصري تساءل عبر تغريدته على “تويتر”، مفاضلاً ومميزاً بين أخلاق الشيخ زايد والفريق خلفان: “الإخوة الكرام شعب الإمارات الشقيق،  كان الشيخ زايد رحمه الله واجهتكم في العالم العربي،  هل تقبلون أن يكون واجهتكم اليوم ضاحي خلفان طويل اللسان؟”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫55 تعليق

  1. ليش من وين طلع هالضاحي القرد وشو قال على الشعب المصري غير اتفهمونا شو الموضوع !!!!!!!

  2. “تقدم مرسي تراجع لمصر”، و”فوز الإخوان يوم شؤم وكارثة على المصريين والأمة العربية والإسلامية!!”، و”يحرم عليه.. أن نفرش له سجاداً أحمر”، و”سيأتي الخليج حبوا” فى إشارة للرئيس المنتخب محمد مرسي.
    هذا مقاله المتخلف خرفان

  3. ضاحى بدنجان أكيد لا يمثل الشعب الإماراتى… الشعب الإماراتى من أحب شعوب الخليج للمصريين لانهم احفاد وأهل بلد الشيخ زايد رحمه الله… لذلك أتمنى من حكام الإمارت وشعبه أن يلجموا هذا الثور الهائج القادم من بلاد الواق واق، لانه وجهة غير مشرفة بطولة لسانه للامارات.
    وبعدين هم ليه بعض العربان سواء كانوا حاكم او مسئولين او حتى من افراد شعوبهم بيستفزونا كمصريين وبيطاولوا علينا، ولما نيجى نرد _ بعد طبعاً مابيكون صبرنا نفذ_ بيولولوا وبيتهمونا بقلة الادب وبأن اعلامنا فاسد؟!
    يالا ما علينا… بس اللى احنا فيه ده بسبب مبارك واعوانه هم اللى خلوا اللى زيه وعلى شاكلته يتطاولوا علينا.
    ولما نشوف الاخوان هاينتبهوا ويوقفوا كل واحد عند حده، ولا التمويل الخليجى هاياثر.
    ورسالة لخلفان ياريت ياريت ياريت تحط شوز اسود او بنى فى بقك لانك بكده ممكن تخسر المصريين، وايران فاتحة دراعها لينا وهاتمووووووووووووووووووووووووووووووووت وتاكل عندنا كشرى وحوااوشى.
    الله يرحمك يا ملك فاروق، فين أيامك يارجل وقت ما كنت بتقعد على الكرسى وضاحى وبدنجان واللى زيه بيقفوا جنبك هههههههه
    دلوقتى هاتطلعلى واحدة او واحد بيتميزوا بالنباهة زى ابو قؤادان اللى فى الصورة ده ويقولوا “ايه الغرور ده يا مصريين، تواضعوا لله”.

    1. يسلم تمك يا فاتي
      واحد صعلوك وتافه متله ما بيطلعله يحكي على مصر …..قال ليش تجي يا صعلوك بين الملوك !
      ..يروح يسد بوزه بصرماية عتيقة …كان يفرجينا شطارته ونباهته لما سمح لرجال الموساد يهربوا بعد ما نفذوا جريمتهم ببلده !!
      بس حسبي الله ونعم الوكيل بالمخلوع اللي أضعف دور مصر وخلى دور لواحد خرفان متله يحكي !

      1. نور ياحبى، تسلمى.
        معلش اتاخرت فى الرد عليكى عدة ايام لظروف طارئة.

  4. رجل يحب دائماَ ان يظهر في الصورة و ان يشار اليه بالبنان اعتقد ان فيه عقدة نقص وهذا واضح جداً لا اعلم سر تركيزه على الاخوان المسلمين و لا يهمني ما يهم هو ان هو بداء يحرج الاماارت مع اشقائها اتمنى ان يمنع من التصريح

  5. وده رد الاكاديمى الكويتى على خلفان بدنجان ابو قردان فى احدى الصحف الخليجية:
    تقدم مرسي تراجع لمصر!!
    فوز الإخوان يوم شؤوم وكارثة على المصريين والأمة العربية والإسلامية!!
    يحرم عليه… أن نفرش له سجاداً أحمر!!
    سيأتي الخليج حبواً!!
    هذه أربع تغريدات أطلقها صاحبها قبل فوز مرسي برئاسة مصر بعشرة أيام.

    وقد كتبت المقال في وقتها وأجلت نشره لحين ظهور النتائج… ليس من باب الحياد فحسب – لأن الحياد المطلق الخالص من الميول شبه مستحيل – ولكن لأبين للقارئ العربي، طريقة تفكير البعض التي تكشف عن ركام مرصوص من الجهل المعجون بالانفعال الطفولي ولا يعي من السياسة شيئا.

    يا سادة… ياكرام… لو كانت هذه التغريدات الأربع من أي إنسان من أي بلد لكان الأمر أهون لأنه بالتالي يعبر عن وجهة نظر وموقف نفسي، ويوجد من يغرد بما هو أكثر حدة وقسوة… هكذا البشر قناعات وانفعالات ومن ثم تعبيرات (تغريدات).

    لكن العجيب والمريب في آنٍ واحد أن التغريدات الأربع لمسؤول خليجي أمني رفيع المستوى في إحدى دول الخليج له حضوره الإعلامي و«نكهته الخاصة».

    ودعوني من كل تغريداته المعادية لمرسي وتياره السياسي ولكن تعالوا نقف مع التغريدة الأخيرة التي أحزنتني كثيراً… حتى لو صدرت من إنسان – ليس رفيع المستوى والمسؤولية السياسية فحسب – وإنما من «واطي» في نظر نفسه لنفسه، لأن كثيرين ممن تكتنز نفوسهم على علل وآفات لا حصر لها يمتلكون القدرة على التحكم بها في العلن ومغالبتها عند الهياج الوجداني المعادي.

    ما كنت أتوقع أن يغرد مسؤول (خليجي) وغير خليجي لمرشح رئيس أهم دولة عربية (مصر) بهذه العبارة: «… سيأتي الخليج حبواً»!!

    يا إلهي… انها المنة… والترفع… والغرور… والنظر إلى الآخرين بشذر، إنها عبارة لا تكشف عن درجة الخصومة، وإنما تجلي هبوط المستوى على صعيد التفكير والتعبير والتدبير.

    هل أسرد لهذا المسؤول المتعالي المنتفش الذي يتكلم بنفسية قارون وسلطة فرعون… كل ما حفظه أبناؤنا من أشعار وأمثال وحكم جاهلية وغربية من معنى الانسانية المشتركة والتراحم والكرم، وذم آفة المنة والنظرة الدونية للآخرين.

    ثم تعال يا مولانا المسؤول الخليجي يا أبوتغريدة: «… سيأتي الخليج حبواً»!!! لقد كنتم أسخياء وكرماء لمن جاءكم جرياً وهرولة ليقبض المليارات لا لشعبه المنكوب به وبحزبه اللاوطني وإنما لجيبه وجيوب أولاده. وهو الرئيس غير المنتخب والدكتاتور العسكري!!

    بينما من اختاره الشعب تطلق في حقه هذه التغريدة، ألا يرى أنه بهذا يهين أحب الشعوب العربية إلى العرب؟

    وأخيراً، أين الوعي السياسي وتقدير المسؤولية، انك تمثل بلدا له سياسته واستراتيجيته، ويزداد العجب كيف يظل هذا الرجل الأمني منفلتاً من كل عقال من تصريحاته المخجلة… والآن: نجح مرسي وبدأت كل القوى الاقليمية والدولية في رسم وتخطيط سياساتها في التعاون والاحتواء بل والاختراق… وهناك من يعرفهم هذا المسؤول الأمني الخليجي فيما وراء البحر من ينفقون «بالهبل» من أجل الاستقطاب، بينما نحن نحتقر من هم أقرب إلينا!
    وختاماً فإن تغريدة «… سيأتي حبواً»!!
    لا يقولها عربي ولا مسلم ولا إنسان!!
    وهي تمثل أخلاقيات من غرد بها…
    ولا تمثل الخليجيين الأفاضل.
    ومثل هذه العبارات ليس لها مكان أجدر من مواطئ الأقدام.

  6. هذا الخلفان إماراتي مالذي يخيفه و يزعجه في رئيس مصري؟؟؟ فهموني بليز….ينتخبوا مرسي ينتخبوا عدوية…هذا أمر راجع لهم…أهل مكة أدرى بشعابها…و بما أن شعابي بعيدة عن شعابي غيري…خلاص…خلي غيري ينام على الجنب اللي يريحه و ينتخب الريس اللي يحبه …وااااعجبااااه!!!!! الكل خايف من رجل يا دوب بيقول بسم الله حتى يبتدئ شغله…ده أنتم حتسدوا نفس الراجل…اتركوه الاول يقعد على الكرسي و يشتغل و بعدين احكموااااا…

      1. هاااااي ليديا كيفيك يا صديقتي الطيبة؟ اشتئنا لك …من زمان ما بينتي..خير؟ عساكي بخير ان شاء الله…

  7. هذا الخلفان إماراتي مالذي يخيفه و يزعجه في رئيس مصري؟؟؟ فهموني بليز….ينتخبوا مرسي ينتخبوا عدوية…هذا أمر راجع لهم…أهل مكة أدرى بشعابها…و بما أن شعابي بعيدة عن شعابي غيري…خلاص…خلي غيري ينام على الجنب اللي يريحه و ينتخب الريس اللي يحبه …وااااعجبااااه!!!!! الكل خايف من رجل يا دوب بيقول بسم الله حتى يبتدئ شغله…ده أنتم حتسدوا نفس الراجل…اتركوه الاول يقعد على الكرسي و يشتغل و بعدين احكموااااا…
    مسروق معليش مريم سامحيني
    مساكي خير وبركة

    1. هااااي أم وردة..مساكي فل و ياسمين… كيف الأحوال؟ حقوقي الفكرية محفوظة يا أم وردة…المرة دي سماااح المرة الجاية لازم تاخذي إذن مني لكي أتنازل لكي عن تعليقي هههههه كيفيك يا أم وردة…عسى الأحوال تكون بخير إن شاء الله…

  8. والله ما سمعنا أي ردت فعل أو نباح من هاي الكلب لما هدده الموساد بالقتل.ولا كلو بس بتفلسف على دور كل واحد مسلم لانو أمتال هي الكلب كتر.بشار الجحش ولغير مبارك

  9. المصريين منذ الازل يحبون ان يكونوا هم في المقدمة وان تكون الغلبة لهم دائما يحبون ان يتحكموا في العالم فهم مسموح لهم بالكلام وتوجيه النقد والشتائم ولكن لو اقتربت منهم ونبست بكلمة في حقهم اكلوك بملابسك ومزقوك ليست لديهم روح رياضية فكما تدين تدان ومن يظلم يظلم ومن يشتم يشتم

    1. يا أمة الله ،
      أى روح رياضية إللى حضرتك تُقصدها فى موقف زى ده ؟!
      شعب و إنتخب رئيس بالبلدى كده ” هو مال أهله ” ؟! و المقصود بـ هو أى خلفان أو خرفان !
      هل من الذوق و مبادئ الأدب إن ضابط يغلط فى شعب و رئيس جمهورية ؟!
      لا أعلم عن أى روح رياضية تقصُد ؟!

      أما عن ما قلته فى مقدمة تعليقك أن :
      المصريين منذ الازل يحبون ان يكونوا هم في المقدمة
      فالموضوع ده بيتقاس بالأرقام و الإحصائيات وليس بالعافية !!

      1. يا فيب يا بن بلدى
        دا انت حتى تفهمها وهى طايرة
        لو تلاحظ فيه شوية اسماء جديده كلها داخله تشتم فينا اليومين دول بس ,,لان الناس دى بتكره تشوفنا مبسوطين ولو لكام يوم!!
        انت من شويه كنت بتكلم واحده بتقول على نفسها انها جايه تصفى حسابات من سنة 2009 ,,طاب واحدة زى دى ايه فكرها دلوقتى بالذات؟؟
        وكمان كنت على صفحه وتجاهلت بنت مراهقه تانية قليلة ادب برضو دخلت تشتم فينا
        هما دول اصحاب القلوب الضعيفه المعقدة ربنا يشفى
        الحقد دايما بيقتل صاحبه
        كبر دماغك وكلنا بكرة على التحرير
        GO GO Egypt,Om El Donia

        1. enti li 2alilat il adab ya cherine nazla tal3a tichtomi fi nas enti fakra nafsik chno i7termi nafsek chwaya ana 3andi s7abati mesriyat mekhtalfeen 3anek bi darajat enti li morahi9a moch ana koli 2na2n bima fihi yanda7

          1. انتى واحده مراهقه اكيد مش حنزل لاسلوبك انا سنى 27 سنه معايا ماجستير
            وانتى كتيرك 13 سنه يعنى ماحصلتيش الاعداديه
            انتى دخلتى فى موضوع ناديه المنفوخ وشتمتينى من غير وجه حق وكنت مستغربه فى الاول وبقول هى البنت دى بتشتم ليه انا عمرى مابغلط غير اللى يغلط على بلدى لان اى حاجه تخص بلدى بيبقى دمى حامى
            كلمة واحده بس قولتيها عرفت سبب حقدك عليا لما قولتى ان ناددية المنفوخ لو كانت قالت انها بتحب دنيا صدمه كنت شتمتها فعرفت انك من جمهور القرده ام سسديرى دنيا صدمه ههههه

          2. روحى يا بنتى ذاكريلك كلمتين يمكن ينفعوكى
            وماتنسيش لو شفتى دنيا صدمه قوليلها الدكتورة شيرين ام حمزة بتقول عليا انى مراهقه وانك شبه القرد ههههههههههه

          3. hhhhhh ana sa7i7 asragh menk bi chwaya lakin a32al minek bi ktiiiir wa metrabia a7san menk 3achan kida ma 7arodich tani 3aliki li ani mat3awedch atkalim ma3a achkal li metlik hhhhhhh hhhhhhhh walah da7aktini majester o btitkalimi bi osloub hada alah yir7amak ya majester .mabtib2ich te2oli nas kalam hada hayed7ako 3aliki.wi majester ili akhadtih min masr ana akhadto min la france.chofti il far2.chofi kalamik bibayin inik anti ili jowatik 7i2d wa korh rou7i 3alji nafsik 2abli mayfouti il awan.o matit3ibich nafsek fii kitaba tani ma7a2ralik walachay2.hhhhhhhhh o nasi7a meni 7asini alfadik il sou9ia 2abli matitkalimi 3ala mostawayat ya cherine .

      2. ولا يهمك يا شيرين ما عاش ولا كان إللى ينكد علينا ! إحنا مبسوطين أصلاً و إحنا فى عز نكدنا 🙂
        المُشكله بسيطة جداً و هى إن كلهم كلامهم مردود عليه بالحجة و البُرهان !
        يعنى إيه المصرييون من قديم الأزل بيحبوا يكونوا نمبر وان !
        يا سيدى أى قديم أزل تُقصده ! أما الدول الخليجية بجلالة قدرها عمر أقدم دولة فيها ما يعديش الـ 100 سنة ! جاى إنت بمُنتهى البساطة و تتكلم عن قديم الأزل !!

        هم يضحك يا شيرين ………. سيبك إنتى مسائك زى الفُل

        1. مسائك فل وياسمين يا ابو حميد
          سلاماتى للمدام وادم حبيب عمتو

    2. يا خُسارة يا ( هُدى من الجزائر ) !!

      كُنت فاكرك أكبر من كده !!! صفى قلبك يا هُدى ماتخليش الكره يعميكى !

      للأسف أمة الله هى هُدى من الجزائر إضغط على الإسم المستعار و ادخل على أحدث التعليقات هتلاقوها فى موضوع عادل إمام بإسمها هُدى و فى موضوع الخلفان بإسم أمة الله و فى موضوع عمرو أديب بالإسمين !!

      1. انا وهدى لسنا شخص واحد فنحن شقيقتان ونتشارك البريد الالكتروني وهذه حقيقة وكل واحدة منا تعلق على الموضوع الذي تريده و بالطريقة التي تعجبها

        1. انتو واضح انكو مشتركين فى كل حاجه
          فى الايميل والحقد على ام الدنيا
          ربنا يهديكى انتى واختك
          شكلها العيله كلها مناخوليا هههههههههه

      2. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
        تعرف يا فيب من كام يوم كده بكلم الطيبه بنت الاصول كريمة الجزائريه
        كريمه دى يا فيب مافيش ليها تعليق غير وتدعى لاخواتها المصريين بالخير
        كنت بكلمها بقى بقولها يا كريمه كان مصريين امبارح فى التحرير(كان قصدى يوم اللى فاز فيه مرسى) كانوا رافعين اعلام جزائريه قامت كرملة روح قلبى قالتلى طبعا يا شيرى احنا اخوات وشعب واحد قامت الاخت هدى دخلت وشتمت كرمله ازاى تقولى احنا والمصريين اخوات؟؟واساسا دا شرف ليهم يحملوا علم الجزائر وانتى ازاى بتتكلمى بلهجة المصريين؟؟ وانتى لو بتحبى المصريين انتى لا تمثلى الا نفسك والشعب الجزائرى كله يكره المصريين وانا اعنى ما اقول ههههههههه
        انا بقى ساعتها طنشتها ولا عبرتها بمليم وبقالها تلات ايام بتشتم وتلقح فى كلام عشان حد يعبرها مننا ومافيش فايده ههههههههههههه

        1. هههههههههههههههههههههههههه
          الله هم المصريين كفرة ولا عباد اصنام ؟؟
          ديه مجنونه يا شيري ..
          تصوري لما vip قال لها انتي ليه تدخلي باسم ” آمة الله ” واسم ” هدى من الجزائر ” فالت له :
          ” أنا وهدى لسنا شخص واحد فنحن شقيقتان ونتشارك البريد الالكتروني وهذه حقيقة وكل واحدة منا تعلق على الموضوع الذي تريده و بالطريقة التي تعجبها”
          _________________!!!!!
          ودخلت هذيك المرة ايضا باسم ” زكريا ” قلت لها يا ” هدى الجزائريه ” انتي ليه تدخلي باسمين فقالت لي باسم ” زكريا ” :
          ” أنا وهدى لسنا شخص واحد فنحن اخ واخت ونتشارك البريد الالكتروني وهذه حقيقة وكل واحد منا تعلق على الموضوع الذي يريده و بالطريقة التي تعجبها”
          ___________________!!!!!!!
          ماشاء الله العيلة كلها تعلق على نورت امال في الوالد والوالدة.

          1. استهزاوا كما تشاؤون فهذه هي الحقيقة لانني ليس لي بريد الكتروني فاضطر لاستعمال بريد ابني زكريا والله شاهد على ما اقول نحن في عائلتنا هذا شيئ عادي

          2. واد يا مصطفى
            انتى بتاخدنى فى دوكه عشان تاكل عليا الحاجه الساقعه بتاعة النجاح؟؟
            يلا ابعتلى ساندوشت هامبورجر واتوصى بالمايونيز وكانز بيبسى
            العنوان :الجيزة الدور التالت ورا دوكان الحاج عبدو زلابيه ^_^

        2. عارف كريمة يا شيرين و عارف جزائريين و جزائريات فى الموقع هنا و الله وبلا مُبالغة ناس زى الفُل أكن لهم كل الإحترام منهم سراب و كريمة و سُمية و عبد الوهاب ووووووووووووووووو ، و ناس كتيرة كلهم فوق راسى حتى إللى ما ذكرتش إسمهم !

          لكن فيهم العكس إللى زى هُدى إللى مش عاوز يصفى و عاوز دايماً يقف فى الماضى و يوقف الزمن معاه !

          يا هُدى 2009 إيه إللى بتتكلمى عنها ! إحنا دلوقتى فى 2012 و كأس العالم فات وولى !

          ربنا يهدكى ويهدينا

  10. مين ضاحى خرفان ده؟؟
    يمكن لانى مابدخلش ع الفيس غير نادرا ماعرفوش ولا اعرف قال ايه!!
    بس شكله مش مدى على كويس كمان وشه وش بدنجنايه !!
    يلا اهى البلاوى اللى بتتلقح كتير هى جات عليه يعنى؟؟
    دلوقتى فيه خبر عاجل ع التلفزيون المصرى ان الرئيس مرسى سيشارك غدا فى المليونيه بالتحرير وسيلقى كلمة وقسم رمزى امام الجماهير,,,,,,
    اللى جاى احلى باذن الله وان شاء الله بكرة سعر الطماطم بخمسين قرش بس!!

  11. اولا لماذا بدآ الان يظهر السفهاء ويتكلمون من هذا خرفان طاحي ؟ لماذا يتكلم باي حق يتكلم عن
    اعظم واكبر واشرف بلد في العالم العربي وهو دولة مصر العطمى وباي حق يتهمهم بهذه الاتهامات ؟
    وباي حق يتكلم عن الدكتور الرئيس محمد مرسي ؟
    هذا شكله كما قال الشيخ فوبيا من الاسلام اين دولة الامارات لكي تحاسب هذه الشكيلات ؟
    المفروض ما يعطى اكثر من حقه جاته نيله في شكله .. وهو عامل زي الباذنجانة المقلية ..!! 🙂

  12. شكرا اخي vip ليس فقط بهل الاسماء بس لو سمحت اوضح ايضا شئ آخر للمعلقين .
    ____________
    اولا سواء ان كنت أمرآة او رجل
    بس كنت فاكرك انك اذكى من هذا بقليل للاسف غبائك / ي ضحك عليكي واوهمك وفضحك.
    انا اعرف انت او انتي تدخل بعدة اسماء لكي تبث او تبثي سمومك وحقدك على الشعب المصري الكبير والعظيم لاكنك او لاكنكي اصغر من هذا بقليل كثير …

    الاسماء الي تدخل به او بها الغير معروف رجل ام انثى هي :

    1- آمة الله.
    2- هدى من الجزائر.
    3- زكريا.

    ومن احب ان يتاكد فما عليه الا الضغط على الاسم وقرآت التعليقات باسماء مختلفة وشكرا.

    1. الظاهر أن الأخت هُدى لها أخ آخر غير أمة الله إسمه ……… زكريا !!

      على كُل حال :
      رسالتى موجه للأخت هُدى ، لست بساذج !!! و إن إعتقدى ذلك فإسمحيلى أقولك ذكائك خانك !
      لا أعلم ما سبب حقدك على المصريين ! الموضوع بالنسبلنا إنتهى ولو بالنسبالك لسه فدى مُشكلتك !
      تجاهلى تعليقاتنا و تجاهلى أى الموضوعات المصرية التى تُذكرك بالواقهة إياها !
      و حلى عن سمانا الله يرضى عنك و خلينا كويسين ، إحنا بنقول ربنا يجمعنا لا يفرقنا !

        1. احترموا انفسكم ليس لانني احترمتكم تتطاولوا علي ويصل بكم الامر حد السحرية والتطاول على امي وابي

          1. لالالالالا هدى اعصابك ياهدى يا اختى كده ممكن يجيلك الليمباجو ووقتها زكروتا مايلاقيش حد يعمله البوب كورن… يا هدى، ولا تحبى اقولك يا مريم؟؟!!!!!!
            مريم بئا تبقى بنتك ولا اختك هى كمان؟؟
            واضح ان العيلة عندكم ماعندهمش الا جهاز واااااحد.
            أنا أحب روح التعاون الموجودة فى عيلتكم دى.
            ملحوظة:
            هى علقت باسم مريم فى موضوع عادل امام اللى شتمتنا فيه، مش مريم المغربية “نوميديا”… لا علقت باسم مريم تانية -منعاً للبس”.

        2. هههههههههههههه
          يوه جاتك ايه يا درش!!!!
          قال وتقولك مش معايا ايميل وبدخل بايميل ابنى هههههههههه

      1. حقيقة الامر ان احببتم ان تصدقوا فصدقوا وان رفضتم فلكم ذلك فانتم لا تعرفونني ولن اجبركم على التصديق انا اسمي هدى سيدة متزوجة والبريد الالكتروني لابني زكريا واقسم بالله العلي العظيم على ذلك وانا اشاركه فيه لابعث التعليقات فقظ اما الاسماء الاخرى فهي كذلك ليست لي فنحن عائلة واحدة وجالسين امام الكمبيوتر ونستعمل نفس عنوان البريد وياريت توجد طريقة لاؤكد لكم بها صدق ما اقول انا فقط اردت التوضيح لانني لم اعتد الكذب

  13. ارسى على بر بقى قرفتينا
    بقالك كام يوم نازلة شتيمة اهدى شوية ربنا يهدى الجميع

    1. هههههههههههه
      سبيها يا رنوم تطلع الكبت اللى جواها ياختى
      اتوقع سيل من الاسماء الجديده والغريبه حتشتمنى وتشتم فيب وتشتم مصطفى الاصيل بن العراق الغالى
      وحتشتم ام الدنيا وهوليود الشرق,,, مصر العروبه
      انا عمرى فى حياتى ماشفت قلوب مريضه وعالم حقوده زى دول
      الله عليكى يا بلدى لو مكنتيش عظيمه ماكانش زكريا ساب امه تخش تشتمك ههههههههههه

      1. نــــــــــــــــــــــداء عاجل الى زكريا
        لا تترك مامى هدى تدخل بالايميل بتاعك
        بتعمل حاجات كوخه اوى
        اشتكى لبابى
        كمان خالتو امة الله بتعمل حاجات شبه القاقا
        كان الله فى عونك يا زكريا
        انا مستعده اتبناك يا بنى!!!!هههههههه

        1. ابني فخور جدا بامه الحرة والحمد لله اخلاقي واخلاق كل عائلتي ممتازة وسمعتنا طيبة وكله ثقة في انني انسانة صالحة وليس في حاجة لشخص مثلك ليتبناه

          1. لأا اختي هدى ماشاء الله باين من تعاليقكي العين حولك وحواليك ومن احترامك للناس وعدم خدش مشاعر الاخرين العين حولك وحواليك وتحرسك من الحسد .. !!!!!!!!!

  14. اسمه ( خلفـــــــــــــــــــــان ) من التخلف
    ومع كل هذا تجادلونه …. ؟
    بدوي وصدق نفسه انه رجل الامن و الامان في دبي وهو لو نونو عنده قط عملها على حاله!!

    1. ذكيه لا منافس لكي اي والله لا منافس 🙂
      هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      سبحان الله انتي الوحيدة الي حليتها لينا..

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *