رفضت ناشطات مصريات دعوة أطلقتها ناشطات أخريات لتخصيص حافلات للنقل العام للسيدات والفتيات، باعتبارها تمييزاً، وأعلنت اعتزامهن تنظيم وقفة احتجاجية ضد ذلك.
ودعت ناشطات حقوقيات إلى تنظيم وقفة احتجاجية في 29 يناير الجاري بشارع عباس العقاد في ضاحة مدينة نصر شمال القاهرة، اعتراضاً على دعوة “لتخصيص مواصلات عامة للسيدات والفتيات بسبب تعرضهن للتحرش الجنسي”، مؤكدين أنهن ضد أي تمييز على أساس الدين أو الجنس.

مصريات
كما أرجعت الناشطات سبب دعوتهن للاعتراض على تخصيص مواصلات عامة للسيدات والفتيات، إلى أن “ذلك التمييز لصالح المرأة يسبب مشاكل اجتماعية”.
وكان مكتب شكاوى المجلس القومي لحقوق الإنسان في مصر ذكر، في تقرير أصدره أواخر العام 2012، أن 64% من نساء مصر يتعرضن للتحرش الجنسي سواء باللفظ أو بالفعل في الشوارع والميادين العامة، مشيراً إلى “أن هذه النسبة جعلت مصر تحتل المرتبة الثانية على مستوى العالم بعد أفغانستان في التحرش الجنسي”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫8 تعليقات

  1. بظن أنكم ساقطات ولستوا ناشطات العمى ما أوقحكم !
    طيب أنتوا حابين تختلطوا بالباصات مع الرجال حتى يتحرشوا فيكم براحتكم خليهم يقلعوكم ملط كمان
    لكن شو دخلكم بغيركم حتى تعترضوا !!
    لو عملوا إستفتاء على هذا الموضوع أظن 90 بالمية من نساء مصر سيوافقوا لذلك سكروا تمكم أحسن

  2. الضاهر ان السعران ينشط في الباصات و الحافلات بسبب وجود هؤلاء الناشطات على متنها ..

  3. ” تنظيم وقفة احتجاجية بشارع عباس العقاد ”
    يعنى البنات الخنافـس طبعا لازم يعترضوا عاجبهم الحال !!!
    ثم أن هناك عربات مخصصة للنساء فى المترو , ماهو الجديد ولما الأعتراض

  4. لا أظن هذا حلا وللي محتاجة تروح هي وزوجها أو إبنها أو أخوها في حافلة وحدة شنو تعمل ؟تروح هي في حافلة النساء وهو في حافلة الرجال و كيف يلقاها ….!!!! أنا برأيي ألي ضبطوه يتحرش بالنساء يتعاقب عقاب قاسي كي يكون عبرة لمن لا يعتبر…وهكذا راح يخافو يتجرأو يضايقو النساء

    1. كلامك مضبوط يا سعاد.
      على فكرة يا رامز الخنافس اللى بتتكلم عنهم دول، يا اما بيركبوا عربياتهم، يا بيستقلوا تاكسى او اى مواصلة مريحة… مش محتاجين يكون عاجبهم الحال علشان يعترضو… بلاش تبص للموضوع على انه موضوع سطحى، او تافه، الموضوع اكبر من كده بكتير، ودى مجرد محاولات لجس النبض فقط، وشوية بشوية هانلاقى بلدنا العن من افغانستان.
      اللى عايز يعالج مشكلة زى مشكلة التحرش، فيحلها من جذورها وبتفعيل القوانين.

  5. لا يصح ان تبقى الفتاة واقفة والرجل جالس كان الاجدر بذلك الرجل ان ينهض ويترك مكانه للفتاة في الصورة اللى مش عاجبها انى الكاميرا بتصور فيها هاها ……………….الجزائر

  6. الحكاية مش حكاية اختلاط الحكايه كلها ان في أزمة أخلاق في المجتمع و طالما هنفضل بنفس الطريقه دي عمر ما الاختلاط و التحرش و الاغتصاب هينتهي حتي لو فصلنا النساء و الرجال عن بعض في كل حاجه مش في المواصلات بس

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *